Pagina 1 van 1

TEN EINDE RAAD (Modus 1.5 dci)

Geplaatst: 22 sep 2014 17:52
door Ikhaatmijnrenault
Ik heb iets leuks voor dit forum, maar minder leuk voor mijzelf. Ik ben ten einde raad dus geef deze forum een poging:


Auto: Renault, Type Modus en 1.5 DCI en anderhalve ton gereden km.

Probleem: Start soms niet, startmotor draait maar slaat niet aan. Wanneer niet? Totaal willekeurig, wel heb ik het idee dat als hij een paar keer achter elkaar aangaat en warm wordt hij dan zeker niet start. In de zomer dus vaker niet dan wel. Hij start altijd wel met startervloeistof/remreiniger in de luchtinlaat. Onderweg slaat hij heel soms uit als die stationair draait. Ook onderweg geeft hij fout aan 'inspuiting defect'. Verder loopt de auto perfect.

Wat eraan gedaan: Gloeibougies vervangen en brandstoffilter vervangen. Accu en Dynamo werken goed.

Wat zegt de dealer: Brandstofpomp vervangen inclusief uitspoelen, kosten € 1100,00. Brandstofpomp heeft geen ijzerresten en geen retour op inspuiting.

Wat zeggen diesel experts: Mulder Dieseltechniek en nog een ander diesel expert: 'als het soms wel of niet start, dan kan het nooit aan je hogedrukpomp liggen'

Wat zegt de auto zelf: 'inspuiting defect' en de foutcode kan van alles zijn.

Wie-o-wie? Heeeelp Wie moet ik geloven en wil geen geld uitgeven meer aan een auto wat bijna niets waard is.

Re: TEN EINDE RAAD (Modus 1.5 dci)

Geplaatst: 23 sep 2014 15:33
door Rossy
Ik zou ook niet direct de oorzaak in de hogedruk brandstofpomp zoeken maar in de BDP sensor.
De omstandigheden waarbij de storing zich voordoet lijken sterk op de omstandigheden waarbij een defecte BDP sensor zich openbaart.
Onderdeel kost iets van 60 euro en is redelijk eenvoudig te vervangen.
Vraag eens bij een andere garage of ze die willen vervangen.
Hierna zien dat de auto wordt voorzien van de laatste software versie bij een Renault dealer.
Ook dit scheelt veel bij het voorkomen van storingen.

Antonio.

Re: TEN EINDE RAAD (Modus 1.5 dci)

Geplaatst: 24 sep 2014 16:40
door Ikhaatmijnrenault
Weet je toevallig waar dat zit bij dit type? Wil zelf de BDP Sensor beginnen schoon te maken omdat ik al zoveel 'kleine' uitgaves heb gedaan.

Hoe weet je dat je het probleem niet bij de injectoren moet zoeken? Als het probleem de injectoren zijn dan zou hij helemaal niet starten misschien?

Hoe dan ook bedankt voor je reactie.

Re: TEN EINDE RAAD (Modus 1.5 dci)

Geplaatst: 25 sep 2014 11:22
door Mathijs
Ik denk in dezelfde lijn als Rossy qua oorzaak, en ook voor wat betreft het spontaan stilvallen van de motor.
De BDP sensor van de Modus word ook wel krukassensor genoemd, dus denk dat je het bij je vliegwiel moet zoeken.
Misschien heb je iets aan dit eenvoudige google zoekopdrachtje, waar ook wat plaatjes bij tevoorschijn komen.
bdp sensor renault modus

Re: TEN EINDE RAAD (Modus 1.5 dci)

Geplaatst: 25 sep 2014 13:49
door Ikhaatmijnrenault
Dank je ga daarmee beginnen. Stel voor dat het iets oplevert laat ik het weten. Toevallig gisteren bij een bijna lege tank wat van dat WYNNs spull erin gegooid wat ook een beetje hielp. Bovendien hoe kouder en regenachtiger het weer hoe minder storing er is.

Re: TEN EINDE RAAD (Modus 1.5 dci)

Geplaatst: 25 sep 2014 14:06
door Mathijs
Misschien zit die wel gewoon los. Bij warmte zet materiaal uit, bij koude krimp, dus stel dat de boutjes met warme motor zoveel uitzetten dat die te los zit. Maar ja, misschien is dat ook wel heel eenvoudig gedacht van mij hoor. :)

Re: TEN EINDE RAAD (Modus 1.5 dci)

Geplaatst: 25 sep 2014 15:48
door DHL
Is het niet meestal de verbindingsstekker die oxideert? Bij ons werd die ervan tussen gesneden en aan elkaar gesoldeerd

Re: TEN EINDE RAAD (Modus 1.5 dci)

Geplaatst: 26 sep 2014 10:10
door Ikhaatmijnrenault
Ik ga zondag even controleren waar dat zit die BDP sensor. Ik heb het probleem nooit als ik vollop gas geef op de snelweg. Krijg dan nooit melding dat injectieproblemen zijn. Heb ook enigszins een dof geluid. Dus als BDP sensor niet is ga ik een andere poging wagen via dit draatje: megane-1-5-dci-start-niet-t16188.html

Re: TEN EINDE RAAD (Modus 1.5 dci)

Geplaatst: 28 sep 2014 17:07
door Ikhaatmijnrenault
Heren,

Heb gezocht maar die BDP sensor zit ver verstopt bij mij. Moet denk ik een brug hebben. Deze week wel SUPER diesel gebruikt en de auto heeft tot nu toe geen last meer van niet starten. En ga dat linkje hierboven nog proberen. Dus BDP sensor wordt reinigen bij een garage.

Re: TEN EINDE RAAD (Modus 1.5 dci)

Geplaatst: 29 sep 2014 09:59
door WillemS
Er zijn hier op het forum een paar linkjes naar vergelijkbare problemen, het komt niet door de motoren maar door de BRANDSTOF. Tegenwoordig wordt er (teveel) Bio bijgevoegd en dat zorgt voor de problemen(vastplakken van de onderdelen in de brandstofpomp). Het is dus zaak een goede reiniger voor je brandstof systeem te gebruiken en uitsluitend nog Super te tanken. Met reinigen kan je het oplossen, zo niet dan ligt een dure vervanging van de brandstofpomp in het verschiet, voor die prijs kan je heel veel super diesel tanken.
mvg WillemS
megane-1-5-dci-start-niet-t16188.html
megane-1-5-dci-2004-warme-start-problem ... .html#wrap

Re: TEN EINDE RAAD (Modus 1.5 dci)

Geplaatst: 29 sep 2014 12:32
door Ikhaatmijnrenault
Dank je voor de links. Het een en ander wordt mij steeds duidelijker! Het klopt dat als je reiniger erin stopt het probleem deels (tijdelijk) verholpen is. De combinatie van bijna lege tank + reiniger en daarna Super Diesel erin helpt al aanzienlijk. Ben nog steeds verrast hierdoor.

Ga ook een keer op me gemak die sensoren krukassensor & nokkenassensor even schoonmaken. Heb je zelf toevallig ervaring bij het schoonmaken van de pomp middels eerste link?

Re: TEN EINDE RAAD (Modus 1.5 dci)

Geplaatst: 29 sep 2014 17:30
door WillemS
Houd er rekening mee dat zo'n brandstofpomp een precisie instrument is met hele kleine toleranties, de minste vervuiling of vocht geeft al problemen, en bio geeft algengroei in combi met vocht in de tank.
Een voorbeeld; als de pomp 1 maal benzine ipv diesel te verwerken heeft gekregen is de levensduur bijna aan het eind.
Vroeger kon je in een diesel van alles gooien, frituurvet, afgewerkte olie e.d. dat is voorgoed over
Bekijk de link goed waar Scenic2000 de bijlagen heeft bijgevoegd. Het beste is om het gehele brandstof systeem goed te reinigen.
succes
mvg WillemS

Re: TEN EINDE RAAD (Modus 1.5 dci)

Geplaatst: 08 jan 2015 19:34
door Vosken
Heb je foutcodes?
Ik heb iets gelijkaardigs gehad met een tce motor. Daar was de druk/hoogtesensor niet goed.