Pagina 1 van 1

Advies: EGR en ROETFILTER Verwijderen

Geplaatst: 18 mar 2017 00:31
door stevenscenic
Hi Allemaal,

Zojuist mijn Grand Scenic 2009 1.5dci 250.000km bij de dealer vandaan gehaald gerepareerd en al!
Na het overlijden en repareren van de turbo (1600eu) ging na 100 km tal van foutmeldingen op het dashboard. Nu is opeens een verstuiver stuk. Na reparatie van de verstuiver (500eu) blijkt dat de boardcomputer nog steeds fouten geeft die er niet uitgehaald blijken te kunnen worden (controleer ESP, Inspuitsysteem, stop risico op motorschade enz....misschien is die ook wel stuk!? :shock: We krijgen het niet opgelost! (de dealer) We kennen wel een bedrijf welke boardcomputers repareert maar die hebben nog nooit deze gedaan. (Dussszz!?) :think: :snooty:
Nu een nieuwe boardcomputer erin laten zetten (900eu) Model III kunnen helaas geen tweede hands op.

Pfffff.....dagwaarde 4800eu.....you do the math! :fp:

Nu hoor ik bij het gas geven een fluitend geluid als ik mij goed herinner is dit het begin van het einde van de (ruil)turbo...
Komt dit iemand bekend voor?

Ook erg toevallig dat het een na het ander het opeens begeeft dacht eerder aan gevolgschade na reparatie turbo maar daar wilde de dealer niet aan :naughty:
Domme Pech, althans volgens de dealer.
Coulance? :pray: nope...alleen op auto's tot 5 jaar oud of 150.000km Domme regeling, althans volgens de klant.

Is het nu ok als je de roetfilter en EGR laat verwijderen? of moet je dit juist niet doen bij deze auto/motor?
Dit ter voorkoming dat de turbo en motor vervuild raken..

Heeft iemand professioneel advies? :wink:

Re: Advies: EGR en ROETFILTER Verwijderen

Geplaatst: 18 mar 2017 08:41
door larsdijkstra 16v
Je hebt een diesel die al een aardige boodschap gedaan heeft, dan komen dit soort dingen eraan... spijtig maar waar. Ook uitgesteld onderhoud van een vorige eigenaar kan je parten spelen. Succes!

Re: Advies: EGR en ROETFILTER Verwijderen

Geplaatst: 18 mar 2017 09:16
door RichTrip
Ik denk niet dat de boardcomputer stuk is, dat lijkt me wel erg toevallig. Het blijkt maar weer dat een goede diagnose belangrijk is.
Fluittoon is niet goed, zeker als die er nooit was. Wat geeft de computer nu aan als storing?

Re: Advies: EGR en ROETFILTER Verwijderen

Geplaatst: 18 mar 2017 14:57
door stevenscenic
Bedankt voor jullie reactie!...
Ze hebben inmiddels een nieuwe boardcomputer erin gehangen dus kan niet meer achterhalen welke storing(en)
hij geeft.
Ga nog wel even aangeven dat die ruil turbo fluit. Daar heb ik dan een jaar garantie op.

Weet iemand nog of het zin heeft om de EGR en/of Roetfilter eruit te halen?
Heeft iemand ervaring met een 1.5 Dci motor zonder deze roetfilter en EGR?

Re: Advies: EGR en ROETFILTER Verwijderen

Geplaatst: 18 mar 2017 16:01
door mechanic
De eerste 'editie' van deze motor had zoiezo geen roetfilter.
De egr wordt hoe dan ook vuil,tijdig schoonmaken voorkomt problemen. Of het je de kosten waard is is een eigen keuze.

Re: Advies: EGR en ROETFILTER Verwijderen

Geplaatst: 18 mar 2017 16:54
door DHL
Als ik het zo lees zou ik hem verkopen voor 4800 Euro. Lijkt me een mooie prijs voor een wagen van die leeftijd en met zo'n hoge kilometerstand. Zou persoonlijk al die kosten niet meer doen... Tenzij je zelf handig bent en zelf kan repareren. Anders gaat dit je blijven achtervolgen vrees ik.

Re: Advies: EGR en ROETFILTER Verwijderen

Geplaatst: 18 mar 2017 17:01
door WillemS
Weet je wat ik mis, de oorzaak van de defekte turbo. Vaak raakt de turbo defekt als gevolg van een ander (kleiner) gebrek. Het dan zomaar vervangen van de turbo heeft dan als gevolg dat deze binnen de kortste keren opnieuw defekt raakt.
Bij deze km.stand zou mijn gedachte uitgaan van inwendige vervuiling in diverse onderdelen van de motor, hier zou extra aandacht aan geschonken dienen te worden, voor je zomaar een ruil exemplaar monteert.
Maar je hebt garantie schrijf je, hoewel de leverancier vd turbo wel gaat onderzoeken waardoor deze opnieuw stuk is gedraaid, er zijn nl. zeer stringente montage voorwaarden vereist.
Succes.
mvg WillemS