Pagina 1 van 1

Renault Scenic uit 1999

Geplaatst: 07 jun 2019 08:18
door leergierig1973
Goedemorgen

sinds paar dagen merk ik dat mijn Renault Scenic 1999 een beetje "in houdt" tijdens (pas als ik paar mnuten gereden heb)

In het begin reed hij weer heel snel normaal.

Sinds gisteren houdt hij steeds langer in en vanochtend moest ik op de autobaan terugschakelen van 5 naar 4 en nog naar 3 omdat de weg licht omhoog ging ging de aurto steeds langzamer ging rijden. Je hoorde wel dat toeren hoog bleven dus lijkt alsof hij genoeg vermogen krijgt. In de 3 ging langzaam de snelheid weer omhoog en begon hij ook weer beter te rijden

Na stoppen was de uitlaat gloeiend heet (rit 10 km)

Ik lees allerlei mogelijke oorzaken. Brandstoffilter, bobine, bougies, katalysator (tijdje geleden is stuk tussen motorblok en katalysator vervangen), mapsensor.

Wat is het beste stappenplan voor mezelf (niet heel technisch) om de oorzaak te achterhalen zonder gelijk naar en garage te rennen? In het weekend zijn de meeste hier in regio Heerlen dicht (werkplaats)

Re: Renault Scenic uit 1999

Geplaatst: 07 jun 2019 10:42
door mechanic
Als je niet heel technisch bent is het wellicht slimmer toch naar de garage te gaan.
Dat de uitlaat heet is,is opzich logisch.
Zijn er storingslamp(en) op het display aan,evt foutcodes uitlezen.

Re: Renault Scenic uit 1999

Geplaatst: 07 jun 2019 10:45
door leergierig1973
mechanic schreef:Als je niet heel technisch bent is het wellicht slimmer toch naar de garage te gaan.
Dat de uitlaat heet is,is opzich logisch.
Zijn er storingslamp(en) op het display aan,evt foutcodes uitlezen.
BRANDEN GEEN LAMPJES OP DISPLAY

WERKPLAATS GARAGE NIET OPEN OP ZATERDAG

KAN IK ZELF IETS NAKIJKEN OM ACHTER PROBLEEM TE KOMEN?

Re: Renault Scenic uit 1999

Geplaatst: 07 jun 2019 12:41
door mil soluciones
leergierig1973 schreef: Sinds gisteren houdt hij steeds langer in en vanochtend moest ik op de autobaan terugschakelen van 5 naar 4 en nog naar 3 omdat de weg licht omhoog ging ging de aurto steeds langzamer ging rijden. Je hoorde wel dat toeren hoog bleven dus lijkt alsof hij genoeg vermogen krijgt. In de 3 ging langzaam de snelheid weer omhoog en begon hij ook weer beter te rijden
Uit bovenstaande meen ik te kunnen afleiden dat je een slippende koppeling hebt, met hoger toerental merkt men het slippen minder, maar niet alle omdraaiingen van de motor komen op de weg. Hoe groter het gevraagde vermogen (bergop) hoe groter het verschil tussen het draaital van de motor en dit van de wielen.
Motor starten, in 3e versnelling de koppeling normaal omhoog laten komen, dan moet een normale motor afwurgen, blijft hij draaien dan heb je slip op de koppeling.