Pagina 1 van 1

Onderhoud 3.5v6 vs. 2.0t

Geplaatst: 04 jan 2021 10:41
door Christiaan85
Goedemorgen,

Graag zou ik het volgende willen weten.
Kan iemand een indicatie geven van het verschil in onderhoudskosten tussen een 3.5v6 en een 2.0t uit de espace/vel satis?
Ik snap dat een V6 meer bougies heeft en er wat meer olie in zal gaan, daar staat tegenover dat een 2.0t een distributieriem heeft.
In mijn beleving ontlopen ze elkaar op onderhoud niet zo. Is dit ook zo of zit ik er toch echt wel naast en zijn er specifieke zaken die kosten flink kunnen verhogen?

Groeten,

Christiaan


Verstuurd vanaf mijn iPad

Re: Onderhoud 3.5v6 vs. 2.0t

Geplaatst: 04 jan 2021 11:46
door mechanic
De turbo in de espace is erg gevoellig voor hitte gezien deze vrijwel klem aan het schutbord zit. De achterste cilinderkop van de v6 hetzelfde. Beide ietwat ongelukkig.

De v4y v6 motor heeft ook wel wat cilinder problemen.

In de vel satis is meer ruimte, komt het iets minder vaak voor. Bougies van de v6 inderdaad duur, de tandriem van de 2.0 ook.

Re: Onderhoud 3.5v6 vs. 2.0t

Geplaatst: 04 jan 2021 13:58
door Christiaan85
Is het dan zo dat de distributieketting echt geen onderhoud nodig heeft of is dit net zoals veel tfsi motoren dat de ketting oprekt en je die ook uiteindelijk moet vervangen?

Re: Onderhoud 3.5v6 vs. 2.0t

Geplaatst: 04 jan 2021 14:04
door mechanic
Elke distributieketting slijt,ook deze. Olie ververs interval is eigenlijk te lang. Elke 10-15dkm verversen met de correcte olie is verstandig.

Ook de koelvloeistof periodiek verversen, zeker in de Espace 4 is het koelsysteem bij deze motoren een zwak punt.

Re: Onderhoud 3.5v6 vs. 2.0t

Geplaatst: 04 jan 2021 14:08
door Christiaan85
Top, dat verversen is niet zo een probleem aangezien ik dat maximaal per jaar rijdt en de auto toch 1x per jaar zijn onderhoud krijgt.
Nu lees ik ook dat er nog 2.0 motoren zonder turbo zijn. Lijkt mij wat traag, maar hoe minder erop zit hoe minder er stuk kan gaan toch?

Re: Onderhoud 3.5v6 vs. 2.0t

Geplaatst: 04 jan 2021 14:37
door mechanic
De f4r motor zonder turbo is zeer betrouwbaar.
Zeker geen strepentrekker, dat is correct. 140pk slechts in de zware espace/vel satis.

Dure turbo perikelen blijven dan uit, wel bij elke tandriemwissel de nokkenas versteller me vervangen. Gaat vaak ratelen, klinkt dan wat als een diesel. Turbo variant heeft deze versteller niet.
Krukaspoulie en multiriemset ook dan vervangen.
Al met al een dure klus!

Re: Onderhoud 3.5v6 vs. 2.0t

Geplaatst: 04 jan 2021 16:02
door Christiaan85
Super bedankt voor de info. Eens rustig kijken wat er te vinden is