Pagina 1 van 1
(Kadjar1.2 ) 2015 122.000 km. 2e cilinder drukverlies. Technisch total loss verklaart.
Geplaatst: 26 jul 2024 18:47
door Patrickkadjar
Vorige week melding 'controleer inspuitsysteem' gehad terwijl ik bergopwaarts reed (Ardennen). Motor begon te haperen alsof ik te langzaam reed in een te hoge versnelling. Terug schakelen verhielp haperen maar melding bleef.
Na uur stil gestaan te hebben op vlakke parkeerplaats was bij starten auto de melding verdwenen. Bergafwaarts geen probleem ondervonden. Eenmaal op snelweg gingen alle toeters en bellen af. Elektriciteit ging zelfs van auto af en auto kon niet meer gestart worden.
Geschiedenis: relatief hoog verbruik olie. Auto is dealer onderhouden muv laatste onderhoudsbeurt, november 2024 = distributieketting vervangen.
Diagnose Renault dealer. 2e cilinder heeft compressieverlies. Motor loopt niet op tijd. Mogelijk heeft tijdens reparatie distributieketting een klep de cilinder geraakt. Reparatiekosten nieuwe distributieketting grofweg 3000 euro.
Vanwege garantie op werkzaamheden november 2023, Kadjar naar andere garage gebracht welke distributieketting heeft vervangen.
Hun conclusie: 2e cilinder heeft druk van 2 waar deze ongeveer 10 moet zijn. Kan niet zijn door reparatie aan distributieketting want deze zit 'ernaast'. Bekend probleem van Kadjar en Nissan Qashqai
Reparatiekosten voor nieuwe cilinder of een gereviseerd motorblok grofweg 7000 euro.
Renault gaat na overleg met de andere garage mee in dit verhaal.
Auto technisch total loss verklaart. Dus in 1 klap van een top auto van 9 jaar oud (nooit problemen) naar helemaal niets meer.
Is dit mogelijk? Voor een complete leek amper voor te stellen jullie ideeën of ervaringen?
Re: (Kadjar1.2 ) 2015 122.000 km. 2e cilinder drukverlies. Technisch total loss verklaart.
Geplaatst: 26 jul 2024 19:23
door mechanic
De 1.2tce motor is zo ongeveer het slechtste motor product wat Renault ooit uit heeft gebracht.
Ik, en anderen hier, waarschuwen ook om hier niet aan te beginnen. De reparaties zullen zich blijven herhalen.
Als de ketting niet goed gemonteerd zou zijn was dit veel eerder aan bod gekomen.
Wat zou kunnen is dat er koolafzetting op de klep gezeten heeft (gekend euvel van direct ingespoten motoren) wat tussen de klep en zitting is gekomen.
Een ieder met een dergelijke motor die goed functioneerd, doe er afstand van voor het te laat is.
Toegevoegd in 22 minuten 12 secondes:
https://www.autoblog.nl/nieuws/renault- ... ce-3504029
Re: (Kadjar1.2 ) 2015 122.000 km. 2e cilinder drukverlies. Technisch total loss verklaart.
Geplaatst: 26 jul 2024 21:05
door larsdijkstra 16v
Ik sluit me aan bij Mechanic, hoe vervelend ook… vroeg of laat ben je aan de beurt bij deze motor. Vind het heel vervelend voor je, ben benieuwd hoe het nu verder gaat.
Re: (Kadjar1.2 ) 2015 122.000 km. 2e cilinder drukverlies. Technisch total loss verklaart.
Geplaatst: 26 jul 2024 21:12
door Pepone
Auto technisch total loss verklaart. Dus in 1 klap van een top auto van 9 jaar oud (nooit problemen) naar helemaal niets meer.
Heeft hij het 9 jaar en 122.000 km toch nog uitgehouden.
Toch eens rondbellen voor reparatiemogelijkheden of andere motor?
Maar erg sneu ja.
Groet, Ron.
Re: (Kadjar1.2 ) 2015 122.000 km. 2e cilinder drukverlies. Technisch total loss verklaart.
Geplaatst: 26 jul 2024 21:27
door mechanic
Een andere motor heeft dezelfde problemen, dat is eigenlijk geen oplossing maar duur uitstellen.
Heel vervelend wel.
Re: (Kadjar1.2 ) 2015 122.000 km. 2e cilinder drukverlies. Technisch total loss verklaart.
Geplaatst: 27 jul 2024 12:28
door scarface450
Wel zonde van zo'n relatief jonge auto.
Een andere motor , en dan niet diegene die er in zat maar een ander type/ inhoud behoort dit tot de mogelijkheden ? Kost wel wat maar een nieuwe auto kost toch nog veel meer ?
Re: (Kadjar1.2 ) 2015 122.000 km. 2e cilinder drukverlies. Technisch total loss verklaart.
Geplaatst: 27 jul 2024 12:42
door Pepone
Toch bijzonder dat deze probleem motor het altijd probleemloos heeft gedaan.
Misschien nog een optie om de kop te lichten?
Misschien ingebrande of kromme klep?
Groet, Ron.
Re: (Kadjar1.2 ) 2015 122.000 km. 2e cilinder drukverlies. Technisch total loss verklaart.
Geplaatst: 27 jul 2024 16:38
door mechanic
Ik las dat er altijd een hoog olieverbruik was geweest, dat geeft al aan dat er een serieus probleem was.
Dit blok zit slecht in elkaar, en elke reparatie ten spijt, het zal altijd in de basis hetzelfde slechte ontwerp blijven.
Na 9 jaar een ketting vervangen is al belachelijk eigenlijk natuurlijk.
Re: (Kadjar1.2 ) 2015 122.000 km. 2e cilinder drukverlies. Technisch total loss verklaart.
Geplaatst: 28 jul 2024 13:15
door ap1
Jammer van de auto. Wat boven gezegd wordt, kop lichten. Misschien valt het mee.
Wel lastig als je het moet uitbesteden, voor iemand die zelf sleutelt een ander verhaal
Voor een opkoper een buitenkansje.......
Re: (Kadjar1.2 ) 2015 122.000 km. 2e cilinder drukverlies. Technisch total loss verklaart.
Geplaatst: 31 jul 2024 12:39
door Patrickkadjar
scarface450 schreef: ↑27 jul 2024 12:28
Wel zonde van zo'n relatief jonge auto.
Een andere motor , en dan niet diegene die er in zat maar een ander type/ inhoud behoort dit tot de mogelijkheden ? Kost wel wat maar een nieuwe auto kost toch nog veel meer ?
Reparatiekosten zijn tussen 6000 en 7000 euro. Afgelopen december tijdens de grote beurt zijn al de distributiekettingset + multiriemset, remblokken en schijven (voor- en achter) en de accu vervangen. Alles bij elkaar dus bijna 10.000 euro dan aan reparatiekosten. Is de auto dat waard? Hoe lang zou je er dan weer mee kunnen rijden? Veel vragen voor een complete leek op autotechniek
Toegevoegd in 3 minuten 23 secondes:
ap1 schreef: ↑28 jul 2024 13:15
Jammer van de auto. Wat boven gezegd wordt, kop lichten. Misschien valt het mee.
Wel lastig als je het moet uitbesteden, voor iemand die zelf sleutelt een ander verhaal
Voor een opkoper een buitenkansje.......
Kosten van kop lichten en uitzoeken of compressieverlies 2e cilinder ergens anders vandaan komt, kost grofweg 1000 euro. Zowel Renault-dealer als onafhankelijk garagebedrijf geven exact hetzelfde aan nl gereviseerde motor moet erin. Voor mij als consument een dure gok om 'tegen het advies van twee garagebedrijven in te gaan'.
Toegevoegd in 1 minuut 6 secondes:
mechanic schreef: ↑27 jul 2024 16:38
Ik las dat er altijd een hoog olieverbruik was geweest, dat geeft al aan dat er een serieus probleem was.
Dit blok zit slecht in elkaar, en elke reparatie ten spijt, het zal altijd in de basis hetzelfde slechte ontwerp blijven.
Na 9 jaar een ketting vervangen is al belachelijk eigenlijk natuurlijk.
Olieverbruik was inderdaad hoog. Grofweg 1.5 liter per 5 a 6000 km
Re: (Kadjar1.2 ) 2015 122.000 km. 2e cilinder drukverlies. Technisch total loss verklaart.
Geplaatst: 31 jul 2024 14:34
door ap1
Olieverbruik valt nog mee gezien deze motoren.
Kop lichten voor onderzoek 1000€ dat is belachelijk. Zoek in je buurt een kleine garage of beunhaas ( ze zijn er nog) die die kop eraf haalt voor 150/200 €
Als je auto er plotsklaps mee stopt zoals beschreven denk ik aan koppakking, klep of hat in de zuiger. Allemaal niet onoverkomelijk en zeker geen 6/7000 euro
Er Zijn zat garages met Turkse of Marokkaanse die niet zo duur zijn
Het verhaal van ketting die niet op tijd stond etc. Daar zou dan toch op zijn minst garantie op de vervolgschade moeten zijn
10.000 voor een grote beurt vind ik ook van de pot gerukt. Onbegrijpelijk....
Re: (Kadjar1.2 ) 2015 122.000 km. 2e cilinder drukverlies. Technisch total loss verklaart.
Geplaatst: 31 jul 2024 14:49
door Patrickkadjar
Dank weer voor je terugkoppeling!
Het is niet 10.000 voor een grote beurt. De grote beurt incl distibutieketting, remschijven, accu etc was 2500 euro. Maar als je nu wederom 6 a 7000 euro aan reparatiekosten gaat spenderen dan kom je dus al snel richting de 10.000 euro.
Op de distributiekettingset - het niet op tijd lopen etc zit idd nog garantie. Renault had in 1e instantie aangegeven dat dit de oorzaak was van compressieverlies 2e cilinder. Vandaar dat de auto van de Renault dealer naar de garage is gebracht waar de ketting is vervangen.
Echter volgens deze garage (en nu ook volgens Renault) kan het compressieverlies van de 2e cilinder niet komen door de werkzaamheden aan de distributieketting. Waarom Renault van mening is herzien, is voor mij onbekend. Als Renault namelijk meteen had aangegeven dat dit niet de reden kon zijn dan was de auto ook nooit vervoerd naar deze andere garage. Beide garages gaan er dus vanuit dat het geen koppakking probleem is.
Toegevoegd in 6 minuten 24 secondes:
Overigens vanmorgen de auto opgehaald bij de garage. Meteen na starten gingen alle toeters en bellen af. Kon max 500 meter rijden en toen stopte de auto ermee. Auto vervolgens door garage naar huis gesleept.
Re: (Kadjar1.2 ) 2015 122.000 km. 2e cilinder drukverlies. Technisch total loss verklaart.
Geplaatst: 31 jul 2024 16:18
door ap1
Apart. Dealer zegt distributie van tijd af en oorzaak schade. En krabbelen weer terug na overleg andere garage
Eerste keer ketting minder dan 2000 euro en nu 3000 of andere motor 6000
Heb je een rechtsbijstandverzekering ? Of de rijdende rechter want dit stinkt
Re: (Kadjar1.2 ) 2015 122.000 km. 2e cilinder drukverlies. Technisch total loss verklaart.
Geplaatst: 31 jul 2024 16:25
door Pepone
Dat eerste viel mij ook al op.
Groet, Ron.
Re: (Kadjar1.2 ) 2015 122.000 km. 2e cilinder drukverlies. Technisch total loss verklaart.
Geplaatst: 31 jul 2024 20:01
door mechanic
En na deze reparatie gaat het feest weer verder.
Een direct ingespoten motor heeft al veel nadelige eigenschappen. Het slechte ontwerp en zwak materiaal maken het af.
Goedkope garages, Piet beun of hoe je wil, zijn voor dit soort precisie knusse niet de beste plek en wie is er thuis voor d'r gevolg schade?
Re: (Kadjar1.2 ) 2015 122.000 km. 2e cilinder drukverlies. Technisch total loss verklaart.
Geplaatst: 31 jul 2024 23:24
door ap1
Denk dat dat wel mee valt het is geen rocket science. En vergis je niet er zijn vele handige buitenlandse mensen met kleinschalige garage bedrijfjes
Zelf zou ik zoiets wel kopen als de prijs me aanstond. Hier in Frankrijk o.a op eBay koop je al een fatsoenlijke lopende motor vanaf 5/6 honderd euro en een met jaar garantie voor 1100 eurodan naar wens opbouwen . Onderdelen genoeg dan. Onderdelen hier zijn ook niet duur trouwens.
Zoiets uitbesteden bij B. De haas of bovenstaande hoeft geen duizenden te kosten.
Nu verkopen is ook held weggooien
Topicstarter heeft er een ton mee gereden met niet al teveel olie gebruik. Problemen begonnen daarna pas. Lijkt me dat hij de motor aardig bereden heeft. Na reparatie elk jaar de olie verversen en de andere voorzorgsmaatregelen dan zou hij er nog eens negen jaar mee kunnen rijden
Toegevoegd in 17 minuten 23 secondes:
Of een uit 2020. Meen dat die al stukken beter zijn
https://ovoko.fr/les-pieces/gis22490-re ... jar-moteur
Re: (Kadjar1.2 ) 2015 122.000 km. 2e cilinder drukverlies. Technisch total loss verklaart.
Geplaatst: 01 aug 2024 07:49
door mechanic
Iedereen doet wat ie zelf wil natuurlijk.
Probeer alleen duidelijk te maken dat eender welke reparatie je ook doet aan een slecht product, het altiid een slecht product blijft waarin dezelfde problemen ongeacht wat je doet àltijd terug zullen komen.
Je kunt prima garantie hebben op een gebruikte motor, maar de inbouw en daarop volgende kosten zijn voor jezelf.
Tegenwoordig is 100.000km weer veel, net zoals in de jaren 80. Toen kwam de jaren 90 begin 2000 techniek, en nu zijn we weer terug bij af.
Neem de thp van mini/peugeot, de 1.6d van oa ford/volvo/peugeot, deze 1.2 tce en zo nog vele anderen.
Eerste laguna 2 bijv, elke beurt dezelfde onderdelen vervangen want versleten, voor dezelfde exemplaren van klote kwaliteit..
Re: (Kadjar1.2 ) 2015 122.000 km. 2e cilinder drukverlies. Technisch total loss verklaart.
Geplaatst: 01 aug 2024 09:28
door Patrickkadjar
Omdat ik een absolute leek ben op het gebied van autotechniek en de kosten voor een gereviseerde motor aanzienlijk zijn, besloten om de Kadjar te verkopen.
Auto staat inmiddels op Marktplaats en heb een aantal garagebedrijven aangeschreven met de vraag wat de Kadjar zou opleveren bij inruil.
Vanmiddag naar Renault voor gesprek. Hoe kan het dat zij het compressieverlies in 2e cilinder in 1e instantie direct koppelen aan vervanging distributieketting / multiriemset van 7 maanden eerder (theorie, klep beschadigd door reparatie daardoor loopt motor niet op tijd en is uiteindelijk cilinder defect geraakt), maar dit op een later moment compleet 'los laten'?
Re: (Kadjar1.2 ) 2015 122.000 km. 2e cilinder drukverlies. Technisch total loss verklaart.
Geplaatst: 01 aug 2024 11:15
door mechanic
Beste beslissing!
Probeer de volgende auto zonder directe inspuiting te laten zijn..
Beter een wat grotere motor dan een klein torrerje in een zware auto.
Re: (K mooiadjar1.2 ) 2015 122.000 km. 2e cilinder drukverlies. Technisch total loss verklaart.
Geplaatst: 01 aug 2024 11:19
door ap1
Goed. Hoop dat het goed voor je uitpakt.
Mechanic,
Te dunne olie met te lange verversingstermijnen. Kortom de Milieu eisen. Gooi al jaren 5w40 in me auto's . Zonder problemen....
Re: (Kadjar1.2 ) 2015 122.000 km. 2e cilinder drukverlies. Technisch total loss verklaart.
Geplaatst: 01 aug 2024 13:18
door mechanic
Dat ook, maat de basis is slecht. Het blok ontwerp.
Olie is deel van de constructie, andere olie dan voorschrift geeft andere problemen.
Er wordt wegwerp gemaakt.
Re: (Kadjar1.2 ) 2015 122.000 km. 2e cilinder drukverlies. Technisch total loss verklaart.
Geplaatst: 01 aug 2024 14:52
door ap1
Olie kun je jaren over discussiëren, gebed zonder einde. Feit is wel dat deze motoren vanaf 2016 door steeds meer olie leveranciers geadviseerd wordt om 5w40 te gebruiken
Heb gewerkt bij Scania en er is een korte tijd geweest dat daar ook dunne olie gebruikt werd, zuinig verbruik enzo, woog niet op tegen de schade en duurde niet lang of er ging weer ouderwets fatsoenlijke olie in.
Maar goed topicstarter heeft er niets meer aan
Re: (Kadjar1.2 ) 2015 122.000 km. 2e cilinder drukverlies. Technisch total loss verklaart.
Geplaatst: 02 aug 2024 12:57
door mechanic
Het klakkeloos verwisselen van motorolie kon vroeger beter dan nu, in de 10w40 tijd waren de toleranties allemaal wat groter.
Nu is de olie veel meer een 'onderdeel' van de motor.
Daarom schreef ik al, kunt doen wat je wil maar dit blijft een slecht product.
Andere merken doen het prima met dunnere olie.
M'n suzukitje krijgt elke 15dkm nieuwe 5w30, heeft op 115dkm nog geen druppel verbruikt/gelekt.
Maat we zijn het eens dat er in de 10w40 tijd betere motoren gebouwd werden.
Re: (Kadjar1.2 ) 2015 122.000 km. 2e cilinder drukverlies. Technisch total loss verklaart.
Geplaatst: 02 aug 2024 13:01
door Pepone
Heeft het ook niet met het klimaat te maken?
In Noord Zweden heb je een andere viscositeit nodig dan in zuid Spanje lijkt mij.
Groet, Ron.
Re: (Kadjar1.2 ) 2015 122.000 km. 2e cilinder drukverlies. Technisch total loss verklaart.
Geplaatst: 02 aug 2024 13:15
door Patrickkadjar
De door de Renault dealer gebruikte olie was 5W-30 van het merk ELF. Er is nooit een andere olie in de motor gedaan.
Re: (Kadjar1.2 ) 2015 122.000 km. 2e cilinder drukverlies. Technisch total loss verklaart.
Geplaatst: 02 aug 2024 14:54
door ap1
Hoi,
Zag hem op m.p. Eeuwig zonde van deze auto. Zag er nog als nieuw uit.
Tip
Koop ook niets waar een stellantis motor inzit met distributie door de olie
Re: (Kadjar1.2 ) 2015 122.000 km. 2e cilinder drukverlies. Technisch total loss verklaart.
Geplaatst: 02 aug 2024 14:58
door Patrickkadjar
Thanks voor het compliment! Altijd enorm zuinig geweest op onze Kadjar. Maakt het daarom ook des te lastiger. We hadden gewoon een top auto van amper 9 jaar... Bose edition met nog vele extra's. En dan nu dit.....
Re: (Kadjar1.2 ) 2015 122.000 km. 2e cilinder drukverlies. Technisch total loss verklaart.
Geplaatst: 04 aug 2024 12:47
door larsdijkstra 16v
Wat mechanic zegt, die 1.2 is een slecht ontwerp. Zal altijd problemen blijven geven, ondanks goede olie en kortere verversingstermijn.
Een hele goede keuze is bv de 2.0 F4R motor van Renault, stevig en krachtig en enorm betrouwbaar.
Geleverd in oa de Megane lll en Laguna lll, die vele kilometers aan kunnen
Re: (Kadjar1.2 ) 2015 122.000 km. 2e cilinder drukverlies. Technisch total loss verklaart.
Geplaatst: 04 aug 2024 19:43
door ap1
Topicstarter heeft anders toch snel een koper gevonden die er wel brood inziet......
Re: (Kadjar1.2 ) 2015 122.000 km. 2e cilinder drukverlies. Technisch total loss verklaart.
Geplaatst: 04 aug 2024 20:51
door mechanic
En de volgende particulier is weer de l#l.
Echt, het was op de tekentafel al een slechte motor.
Via Google komen de revisie motoren je om de oren.
Sommige mensen willen het niet snappen en kopen het toch telkens.
Re: (Kadjar1.2 ) 2015 122.000 km. 2e cilinder drukverlies. Technisch total loss verklaart.
Geplaatst: 04 aug 2024 21:19
door ap1
Heb nagedacht om hem te kopen maar ophalen van nl naar fr en invoeren komt al dicht bij de 1000 €. Woonde ik nog in nl had ik poging gedaan tot aankoop.
Ben altijd eigenwijs geweest Mechanic maar ben er van overtuigd dat het me niet al teveel geld gekost zou hebben en hem aan de loop gehouden zou hebben
Neemt niet weg dat er hopen mensen zijn die met deze in de boot gaan
Re: (Kadjar1.2 ) 2015 122.000 km. 2e cilinder drukverlies. Technisch total loss verklaart.
Geplaatst: 04 aug 2024 21:33
door mechanic
In Frankrijk gaan ze ook kapot, wieweet is er lokaal eentje te vinden?
Niet iedereen kan dingen zelf, of wil naar een dergelijke Hassan garage. Dan is het meteen onrendabel, maar zo reed ik voorheen ook leuke auto's. Wat onrendabel te maken was kocht ik rechtstreeks van de klant.
Re: (Kadjar1.2 ) 2015 122.000 km. 2e cilinder drukverlies. Technisch total loss verklaart.
Geplaatst: 04 aug 2024 22:06
door ap1
Bedoel ik.