Of, om het misschien wat vriendelijker te verwoorden, je gaat een enorme klus op je hals halen en mogelijk overzie je de complexiteit daar niet geheel van.
Vroeger (en dan praat ik
echt vroeger) kon je volstaan met een blok overzetten, de benzinetank en leidingen, en wat geknutsel met draden.
Dat was dan eigenlijk ook een beetje de tijd van vóór de APK; auto's waren relatief simpel
Tegenwoordig zijn auto's rijdende computers, enerzijds vanwege de uitlaatgas eisen, anderzijds vanwege luxe zaken zoals airco, en niet zelden zijn deze computers uit oogpunt van diefstal-preventie (of het eigenlijk waardeloos maken van het gestolen product) met elkaar gekoppeld of delen informatie (zoals chassisnummer oid).
De ECU/BCM uit de ene auto werkt niet zonder meer in een andere geheel identieke auto, daar moet soms eerst nog weer wat aan gewijzigd worden.
Deze zaken zal je dus ook moeten overzetten, dus de computer(s) en de gehele bedrading.
Tevens zal je een motor moeten zien te vinden die voldoende
koppel (dus niet
pk maar
Nm) kan leveren om één en ander van zijn plek te krijgen en nog een beetje fatsoenlijk op snelheid te houden 'de berg op', ook al is een camper niet zo zwaar beladen als zijn bestelwagen broertje met volle belading.
Het is zeker wel mogelijk, maar je moet wel erg veel van je camper houden om het te doen.
Bedenk ook dat in de toekomst benzine de nieuwe diesel zal worden, m.a.w., nu is men bezig de dieselrijder 'de nek om te draaien', in de toekomst zal dat ook bij de benzine rijder gaan gebeuren.
Je kan echter misschien wel een veel interessanter conversie doen, en ik heb het op youtube al zien gebeuren: Electrisch!!!
Ook niet goedkoop, maar in vergelijking met ombouw naar benzine ook niet veel duurder (accu's zijn het duurst),
EN je hebt koppel,
en je bent je tijd super vooruit, etc.
Er zijn zelfs bedrijfjes die auto's ombouwen naar electrisch, een camper zal ook kunnen.
https://www.youtube.com/results?search_ ... conversion