Advies gevraag: Motorblok kapot 114k
Geplaatst: 28 jan 2021 23:06
Goedenavond,
Anderhalf jaar geleden kocht ik een, uit Duitsland geimporteerde, Renault Scenic 1.2TCE bj 2012 (BOSE editie) met km stand van 85.000 voor ongeveer 11.000,- euro.
Een mooie ruime auto, handig voor de kinderen.
Het schokken waar dit model om bekend staat heeft ons nooit heel erg gehinderd. Helaas begon plotseling het olieverbruik drastisch toe te nemen. Een olieflush laten doen en een week later is het blok stukgelopen met een km stand van net geen 114.000.
Wat er precies de schade is weet ik nog niet maar koelvloeistof in de cilinder (garage heeft gekeken met een camera) dus goed kapot.
Voor onderdelen kan ik er nu 1.750,- voor krijgen en het eerste de beste tweedehands blok kost 2.100,- euro + 16 uur montage.
Meerdere garages geven aan dat dit blok bekend staat om een problemen en een tweedehands blok een groot risico geeft dezelfde problemen te krijgen, kortom het zou de reparatie niet waard zijn.
Maar nu heb ik voor de reparatiekosten, laten we zeggen 4.000,- blok incl montage, ook geen vergelijkbare vervangende auto.
Volgens de ANWB koerslijst is de auto nog 7.250,- (inruil) a 7.800,- (particuliere verkoop) euro waard.
Ik zou graag advies willen wat ik nu het beste kan doen. Ik mag toch verwachten dat een blok wel langer dan 114.000 meegaat met een normale rijstijl.
Heeft het derhalve zin om naar de verkoper terug te gaan of beroep te doen op Renault?
en anderzijds: is het risico waard om een tweedehand blok te plaatsen?
of zijn er alternatieven zoals een passend maar betrouwbaarder type, of een gereviseerd blok?
Ik hoor het graag want ik weet het zelf niet meer!
Anderhalf jaar geleden kocht ik een, uit Duitsland geimporteerde, Renault Scenic 1.2TCE bj 2012 (BOSE editie) met km stand van 85.000 voor ongeveer 11.000,- euro.
Een mooie ruime auto, handig voor de kinderen.
Het schokken waar dit model om bekend staat heeft ons nooit heel erg gehinderd. Helaas begon plotseling het olieverbruik drastisch toe te nemen. Een olieflush laten doen en een week later is het blok stukgelopen met een km stand van net geen 114.000.
Wat er precies de schade is weet ik nog niet maar koelvloeistof in de cilinder (garage heeft gekeken met een camera) dus goed kapot.
Voor onderdelen kan ik er nu 1.750,- voor krijgen en het eerste de beste tweedehands blok kost 2.100,- euro + 16 uur montage.
Meerdere garages geven aan dat dit blok bekend staat om een problemen en een tweedehands blok een groot risico geeft dezelfde problemen te krijgen, kortom het zou de reparatie niet waard zijn.
Maar nu heb ik voor de reparatiekosten, laten we zeggen 4.000,- blok incl montage, ook geen vergelijkbare vervangende auto.
Volgens de ANWB koerslijst is de auto nog 7.250,- (inruil) a 7.800,- (particuliere verkoop) euro waard.
Ik zou graag advies willen wat ik nu het beste kan doen. Ik mag toch verwachten dat een blok wel langer dan 114.000 meegaat met een normale rijstijl.
Heeft het derhalve zin om naar de verkoper terug te gaan of beroep te doen op Renault?
en anderzijds: is het risico waard om een tweedehand blok te plaatsen?
of zijn er alternatieven zoals een passend maar betrouwbaarder type, of een gereviseerd blok?
Ik hoor het graag want ik weet het zelf niet meer!