Pagina 1 van 1

Laguna RN 95 of 98 super

Geplaatst: 29 mar 2016 05:44
door Verwijderd 6360
Van 1998 tot 2000 reed ik een Renault Laguna RN benzine 1800 cc.
Van bij het begin accepteerde die auto geen eurosuper 95 octaan en die weigering vertaalde zich in het zgn. "kloppen" van de kleppen. Eens er bvb. een halve tank super 98 octaan bijgevuld werd, verdween dit fenomeen.

De garagehouder toen verzekerde me dat dit normaal was en dat rijden met octaan 95 geen optie was. Ofwel half om half 95 met 98 octaan, ofwel volledig vullen met 98 octaan.

Zo was het toen en zo heeft de auto zonder een enkel tecnisch probleem aan de motor, bijna 140.000 km gereden. Niet bijster veel, maar dat was het.

Blijkt nu dat een forumlid beweert dat er toen wel wat anders aan de hand moet geweest zijn.
Commentaar hierover in dit topic.

Nu had ik graag geweten wat er dan wel de oorzaak geweest is van de "kloppende" kleppen. :?
Wie (h)geeft hier nog meer uitleg over ? :)
Alvast bedankt.

Re: Laguna RN 95 of 98 super

Geplaatst: 29 mar 2016 21:51
door Verwijderd 6360
Willem S schreef: Sterk opgevoerde motoren hebben behoefte aan een beter ontbrandbaar mengsel en zullen gaan "pingelen" bij ron95 de fabrikant zal dan ron98 gaan voorschrijven. VW doet dat bij de lichtere TSI/GTI motoren(met turbo dus).
Op moderne motoren zit een klopsensor die registreert het "pingelen"en zal een signaal afgeven aan de elektronica die vervolgens ingrijpt door minder brandstof in te spuiten, dit om motorschade te voorkomen. Zit zo'n klopsensor niet met het exact juiste moment aan het motorblok geschroefd dan zal deze niet goed werken, ook kan de sensor defekt zijn of raken. Dat merk je dan omdat de motor niet lekker loopt.(Dit kan met de Laguna van Fluence aan de hand geweest zijn).
Het pingelen komt voor bij lage toeren en zware bealasting,die hoor je het best, en bij hoge toeren, zgn.Highspeed knock, die hoor je praktisch niet. In beide gevallen zal bij langdurig hiermee doorrijden ernstige schade aan en in de motor ontstaan.
mvg Willem S
Lijkt me een heel plausibele uitleg.

Na ongeveer 130.000 km waren er niet de minste problemen met de motor geweest, met uitzondering van het pingelen.
Het klopt dat dit pingelen zich vooral manifesteerde bij laag toerental en belasting.

Ik herhaal, er zijn nooit defecten geweest aan de motor.
Had geen olieverbruik en een matige 8 liter/100 km verbruik.
Haalde vlot zijn hogere snelheden ... kortom ik kan echt niks verkeerds zeggen van die auto.
Startte in slechte omstandigheden heel vlot, ook tijdens strenge winters.

De auto had een tankinhoud van 60 liter en je kan het geloven of niet : als je die vulde met uitsluitend 95 octaan, klonk het gepingel je om de oren. Eens de tank halfleeg was en je tankte er ongeveer 30 liter octaan 98 bij, dan was het pingelen gedaan ...

Zo heb ik al die jaren nauwlettend mijn tank gevuld en af en toe 3/4 tot volledig gevuld met octaan 98.

Blijkbaar vond de garagehouder deze toestand meer dan normaal want hij adviseerde mij vooral goed op te letten als ik tankte. Naar zijn mening was er mechanisch niks aan de hand.

De tijd gaf hem na 12 jaar nog gelijk ook ... :fp:

Re: Laguna RN 95 of 98 super

Geplaatst: 29 mar 2016 23:07
door DHL
Ik snap het niet... hij zou in feite op 95 moeten draaien en volgens de technieker was er niks aan de hand? Hoe legde die dan uit dat de motor pingelde op 95 ?

Re: Laguna RN 95 of 98 super

Geplaatst: 30 mar 2016 06:16
door Verwijderd 6360
DHL schreef:Ik snap het niet... hij zou in feite op 95 moeten draaien en volgens de technieker was er niks aan de hand? Hoe legde die dan uit dat de motor pingelde op 95 ?
Van uit zijn standpunt als garagehouder/technieker was het heel simpel : die auto kon eenvoudigweg niet rijden op 95 en was het noodzakelijk om 98 te tanken. Eigenlijk was dat een heel eenvoudige oplossing voor een ernstig probleem.

Ik vond dat op zich in die periode eigenaardig, maar stelde me daar geen verdere vragen bij vermits het een degelijke oplossing was. Ik reed daar voor een R11 van 1987 tot 1998, als ik me goed herinner, de periode toen het aanbod van benzines van super en normaal loodhoudende (Seca bood zelfs "Special" aan, een kwalitei tussen normaal en super) vervangen werd door de loodvrije benzines 95 en 98.

In België verkochten vele merken nog een tijdlang loodhoudende super naast de loodvrije.

Die R11 kon al helemaal geen loodvrije benzine hebben en reed enkel op loodhoudende super. Wat was dat een oersterke motor die R11, uiteindelijk toch naar de kl°°°° gereden door die verrekte loodvrije super. Door het vele stadsverkeer, korte ritjes en ... de loodvrije 98, raakten de kleppen verbrand en was het met de toen al oudere R11 afgelopen ...

Weet je, die pomphouders die toen loodhoudende naast loodvrije benzines verkochten, haakten één na één af, zodat het een zoektocht werd naar loodhoudende benzine voor de R11, een zoektocht die gedoemd was om slecht af te lopen.

Als ik nu al die commentaren hier lees over de lariekoek die mij toen verteld zou zijn over het gebruik van 95 en 98, begrijp ik er even niks meer van. Feit is dat de Laguna geen 95 kon hebben en schreeuwde om 98 ... :? Zo veel was zeker, geloof me.

In die optiek vond ik het maar normaal dat de Laguna met in zijn tijd een moderne motor aangepast aan de loodvrije benzine, enkel probleemloos reed op 98.

Wist ik veel ... :think:

Re: Laguna RN 95 of 98 super

Geplaatst: 30 mar 2016 08:04
door nikk
Kans dat er toch wat anders aan de hand was met je Laguna dat aan het pingelen bijdroeg. Ontsteking niet op tijd oid. Heb in de basis dezelfde motor in mijn Laguna uit 2000. De 1783CC die dezelfde is als de jaren ervoor maar deze heeft inmiddels variabele kleptiming. Rij, zoals ook is geadviseerd op 95 en heb nergens last van.