Model/uitvoering : _ captur Bouwjaar : _ 2013 Brandstof : _ gas ??
Beste forum leden ik sta op het punt om de renault Captur aan te schaffen.
Nu leg ik zo'n 50000 km per jaar af en twijfel ik of ik een diesel uitvoering neem of een benzine waar ik gas laat inbouwen.
Daarom mijn vraag heeft iemand ervaring of kan mij iemand adviseren om wel dan wel niet voor gas te kiezen?
alvast bedankt.
Re: Captur op gas??
Geplaatst: 13 jul 2013 17:37
door BramvT
Antwoord is kort maar krachtig : DIESEL !
Ik rijd nu 23 jaar met personenauto's (en laatste 3 jaar bestel Kangoo) op diesel en wil absoluut geen LPG.
Dieselmotoren zijn er voor gebouwd.....met LPG is het een Benzinemotor die op een andere brandstof gaat rijden.
Nog afgezien van de korte actieradius op LPG heb ik het maar niet eens over het onderhoud.
Re: Captur op gas??
Geplaatst: 13 jul 2013 19:29
door Peebee1
... enne hoe kan er al iemand zijn met ervaring LPG / Captur?
En zoals gezegd, met 50K per jaar voor de diesel gaan,
desnoods een leuk chippie voor wat extra vermogen / brandstofbesparing
Re: Captur op gas??
Geplaatst: 13 jul 2013 21:12
door jcruit
Ik vind de eerste reactie erg kort door de bocht. Er is wel ervaring met de TCe motoren op LPG, maar beperkt, vooral in de Megane. Daar zou je eens naar kunnen zoeken (ergens op dit forum en bij Autoweek reviews). Daarnaast kun je een berekening maken hoe het financieel uitpakt, waarbij een LPG installatie voor deze motoren redelijk kostbaar is, maar de meerprijs voor diesel is dat ook. Zijn die km's in landen waar LPG goed verkrijgbaar is?
Re: Captur op gas??
Geplaatst: 13 jul 2013 23:14
door brw martijn
Bedankt alvast voor de reacties ook al heb ik niet aan alle heel veel.
BramvT met 23 jaar diesel heb je dus weinig ervaring met lpg begrijp ik.
Peebee1 misschien weet iemand meer dan ik hier over de motor / gas (lpg)
jcruit bedankt voor je reactie, gewoon in Nederland rij ik de hele dag dus genoeg tankstations die dat hebben. inbouw kost rond de €2000,- maar dat verschil zit ook tussen de diesel en benzine uitvoering, daarbij is wegenbelasting en de brandstof goedkoper dan bij diesel. Hoe doet jou Espace het op lpg?
Ik wil alleen door o.a. deze site achter halen waar ik slim aan doe. De mening of je wel of niet van LPG houd doet er niet toe dus alle informatie is nog steeds welkom.
Re: Captur op gas??
Geplaatst: 14 jul 2013 14:11
door Peebee1
Ik ben denk ik een beetje verkeerd begrepen:
wat ik bedoelde was dat er nog niet veel / geen Captur's met gas zijn,
en ik zou persoonlijk bij dergelijke km/pj voor een diesel gaan,
dat was / is mijn insteek in deze
Re: Captur op gas??
Geplaatst: 14 jul 2013 15:51
door DHL
Ikzelf zou het nooit meer doen... Heb vroeger auto's op gas gehad. Dat ging heel goed met wagens die een carburator hadden (jaja zo lang geleden). Daarna heb ik er nog enkele gehad met injectie op gas, en dat was heel wat minder. Veel technische probs gekend. Ook verlies je plaats door de tank zelf en het tanken is ook niet zo prettig.
Ergens lijkt me het normaal dat gas minder goed werkt dan een motor op benzine of diesel. Als je ziet hoeveel onderzoek er in een motor zit, welke knw how erin verwerkt is... en dan gaat men het belangrijkste van die motor veranderen. Nee, geef mij maar een diesel. Betrouwbaar, gaat lang mee, weinig onderhoud en ook erg zuinig. Voor mij geen lpg meer.
Re: Captur op gas??
Geplaatst: 14 jul 2013 20:36
door BramvT
door brw martijn » Za Jul 13, 2013 10:14 pm
BramvT met 23 jaar diesel heb je dus weinig ervaring met lpg begrijp ik.
23 jaar met personendiesels ja, ik rijd volgende maand precies 45 jaar auto en heb in de jaren 70 en 80 weleens auto's op LPG gehad, breek me de bek niet open....kunnen ze nog zoveel verhalen op hangen dat de LPG installaties nu een stuk beter zijn (ik hoor en lees andere verhalen)....dan moeten ze een motor bouwen zoals ze nu doen met bussen, dat zijn speciale Aardgasmotoren en het benzineblokje in je Captur is dat dus niet, hm ?
Maar je moet het natuurlijk vooral zelf weten....je vroeg naar Diesel of LPG en ik geef mijn mening, als oud bus en vrachtwagen chauffeur.(uiteraard allen diesels).
of kan mij iemand adviseren om wel dan wel niet voor gas te kiezen?
En verder sluit ik mij geheel aan bij DHL hierboven.
RE: Captur op gas??
Geplaatst: 14 jul 2013 21:22
door RichTrip
Het lijkt wel een hetze tegen LPG Ik rij nu 3,5 jaar en zo'n 50.000 km op LPG en afgezien van een gebroken kabeltje door een te strak gespannen kabelboom geen enkel probleem gehad. OK, ik haal net de 1 op 10 niet, maar betaal op dit moment nog geen 60 cent per liter
Maar met de moderne turbomotoren is het lastiger. Renault adviseert het niet en de garantie vervalt dan ook. Maar deze wordt vaak overgenomen door de LPG installatie fabrikant.
Ik heb al wel Renaults gezien op LPG met de 1.4 TCE motor.
Re: Captur op gas??
Geplaatst: 14 jul 2013 22:06
door jcruit
Gas zal in principe goedkoper zijn, maar gaat niet (goed) in alle auto's. Ik heb het in 3 auto's gehad (Mercedes W123, Volvo 850 en de Espace) en altijd naar tevredenheid, maar wel in auto's die het er goed op 'doen'. Een collega zet binnenkort zijn 3-serie op 4 ton met Vialle zonder een centje pijn (en die rijdt 1:12 op gas!), veel diesels geven dan ook problemen met turbo's, EGR-kleppen en verstuivers. Of dat bij de Tce motoren ook zo lang goed gaat (onafhankelijk van type auto) zal nog moeten blijken. Maar als niemand het probeert zullen we het nooit weten!
Vialle en Prins zetten vol in op deze techniek, dat zegt toch ook wel iets.
Dat gas is om op te koken hoor je overal (blijft een mooie discussie), maar met ons belastingklimaat rij je er ook fijn auto op.
Het milieuaspect is nog niet eens voorbijgekomen!
Re: Captur op gas??
Geplaatst: 15 jul 2013 01:32
door timmers
Tjoo
Ik rij een laguna 1.8 16v op gas (LPi) , reeds 240000 op de teller zonder problems , verbruik 1:12
Diesel is nu bijna 1,50 , LPG 72 cent , reken maar uit ...
Ik rij zelf 22000 per jaar , particulier , en kwam er echt niet meer uit met een diesel .
Enne een onderhoudsplan op je auto , kost je niet veel en voorkomt een hoop problemen , en je draagt wat mee aan de co 2 uit stoot .
Een auto is een Auto , met de een heb je geluk en met de ander heb je pech
Re: Captur op gas??
Geplaatst: 15 jul 2013 08:59
door BramvT
Even voor de duidelijkheid @Richtrip......ik voer absoluut geen hetze tegen gas, integendeel.....ik zou willen dat er net zulke betrouwbare aardgasmotoren voor personenauto's worden gemaakt (en betaalbaar uiteraard) als de diesels nu zijn, want dan zou ik meteen kiezen voor aardgas.
Uiteraard ben ik ook voor een zo schoon mogelijk milieu (ik adem dezelfde lucht als anderen) en besef dondersgoed dat diesels met hun roetuitstoot niet zo goed zijn voor het milieu...maar Rudolf Diesel dienen we wel dankbaar te zijn dat hij eind 19é eeuw deze motor heeft ontwikkeld want we hebben in de wereld de laatste 110 jaar flink kunnen profiteren van dit type motor.
En ach, het lost zich vanzelf wel op...over een X aantal jaar is de aardolie op en moet er toch een andere oplossing komen.
Dan is dit ook voorbij :
Re: Captur op gas??
Geplaatst: 15 jul 2013 21:26
door brw martijn
Nou vandaag met een renault dealer gebeld die ook gas inbouwd en ook met een andere algemene gas inbouwer gebeld.
De ene zegt kan niet de andre zegt er zijn twee type motoren bij de ene kan het niet bij de andere wel maar dan vervalt de garantie en dan nog is het niet het beste voor de motor. de oude renault motoren waren er wel goed voor gemaakt de huidige niet.
Conclusie gewoon diesel dus.
Re: Captur op gas??
Geplaatst: 15 jul 2013 21:38
door jcruit
Helder en nu een goed onderbouwde keuze. Jammer dat de nieuwe lichting zuinige motoren het juist minder goed zouden volhouden op LPG.
Re: Captur op gas??
Geplaatst: 15 jul 2013 22:33
door timmers
inderdaad , zeker dat nu LPG ook in het buitenlandse populairder wordt .
Maarja een goede onderbouwing , al zou ik alsnog effe verder informeren , bij een andere Renault dealer
Re: Captur op gas??
Geplaatst: 15 jul 2013 23:20
door DHL
Ik zou geloven wat men zegt en niet verder zoeken. Je vindt op de duur wellicht wel iemand die zegt dat het kan, maar of je dan goed af bent is de vraag..
Re: Captur op gas??
Geplaatst: 15 jul 2013 23:38
door timmers
Zeker of het is net andersom
Re: Captur op gas??
Geplaatst: 01 aug 2013 12:38
door berkens
Hi Martijn,
Ooit gehoord van de Vialle LPdi installaties?
LPG onder hoge druk gaat vloeibaar naar de verstuivers in de cylinders.
Heb nog geen info gelezen over gebruik in Renault Tce motoren.
En ja wel het is een Belg die op gas rijdt! En dat in een diesel land.
En ja het is een 898cc turbo motortje op gas.
En ja natuurlijk kan dat!!! Tot nu toe zonder enig probleem.
Aankoopdatum 5 juli 2013, op kenteken 9 juli 2013
En ja de installatie is in Nederland ingebouwd bij km-stand 52km, herhaal 52km op 18 juli 2013
Merk installatie: Landi VGi G3. maar wel met FlashLube systeem.
Ringtank 59ltr (netto 50 ltr) in bak waar reservewiel normaal in ligt.
Garantie op de motor is overgenomen door leverancier voor komende 3 jaar.
Probleemloos in Belgie door de keuring.
Eerste 1000 km op benzine gereden (voorschrift garage) daarna alleen (zo veel mogelijk) op gas.
Huidige km-stand 14.878 km (26 november 2013)
Tot nu toe 3x benzine getankt.
Gemiddeld verbruik op benzine (volgens display) 6.1 ltr/100km (1:16.4)
Verbruik op gas 1:14 (7.1 ltr/100km)
LPG kost hier nu 59 eurocent........
En ja overschakelen benzine => gas en gaat zonder je het merkt na circa 2km, als motor koud is.
Na automatisch gebruik van start/stop loopt motor binnen 20sec weer op gas.
En ja er zit ook een trekhaak onder met afneembare kogel. Belgische vuller achter tank klepje! Verlengde Nederlandse vulnippel schroef je in de Belgische.
Ik hoop dat ik alsnog de antwoorden op je vragen heb kunnen geven.
Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!
Captur op gas, gelijk heb je!
Re: Captur op gas??
Geplaatst: 27 nov 2013 20:39
door jcruit
Leuk dat je dit verhaal wil delen en nog beter dat het goed bevalt.
Dat start-stop systeem zou ik wel uit laten schakelen, die kost zo alleen maar geld...
Veel plezier ermee!
Re: Captur op gas??
Geplaatst: 01 dec 2013 00:45
door 90-TCe-LPG !!
Was gisteren bij het LPG inbouwstation voor het inbouwen van een (gratis!!) benzinemeter simulator op afspraak.
Er zijn meer auto's die problemen hebben met de benzine meter als er LPG wordt ingebouwd.
Renault zei dat de benzine meter altijd naar de sensor in de tank kijkt maar dat is niet zo.
Benzinemeter wordt aangestuurd door de ECU. ECU kijkt wat er aan benzine is ingespoten en geeft dit door aan de benzinemeter.
Benzinemeter geeft na enkele weken aan dat tank leeg is als je op LPG rijdt, maar tank zit in werkelijkheid nog 3/4 vol.
Na inbouw van de simulator wordt tijdens elke keer starten van de motor gekeken hoeveel benzine er nog in de tank zit.
Overschakelen van benzine naar LPG na een start/stop is geprogrameerd zodat de motor altijd op LPG start als de motor warm is (blauwe temperatuur lampje op dashboard is uit)
Dus ook als je even een winkel bent in geweest start de motor direct op LPG. Werkt prima!!
Inbouw station in Son heeft meer dan 25 jaar ervaring in inbouwen van LPG installatie van alle grote merken. Ook voor inbouw van trekhaken en onderhoud van airco. Zeer goede service!
Inbouw van LPG is al rendabel bij 12000 km per jaar!
Martijn,
Wat is het overigens geworden? Captur op diesel of benzine?
Captur op LPG? Meteen doen!
Re: Captur op gas??
Geplaatst: 01 apr 2014 12:05
door captur1
90-TCe-LPG !!
Hoeveel kilometer heb je op dit moment gereden?
Alles nog steeds naar wens?
Want ook wij zijn aan het overwegen om onze Captur op gas te laten rijden.
Wij zullen gemiddeld 15000km per jaar rijden.
Nog een paar dagen en hij word afgeleverd.
Re: Captur op gas??
Geplaatst: 04 mei 2014 22:01
door rabinhoek
Hoi 90-tce-lpg
Ik ben benieuwd hoe het gaat met de captur op gas of andere tce 90 bezitters die op gas rijden.
Bedankt voor de reacties.
Re: Captur op gas??
Geplaatst: 12 sep 2016 09:26
door Paultje1965
Renault kunnen over het algemeen goed op gas wat betreft de klepzittingen. Bij de meeste Japanners moet je na 100.000-120.000 denken aan een kostbare koprevisie. Dat is bij Renault niet het geval, ook niet bij de Captur. Ik heb het opgezocht. Of hij er ook goed op loopt laat ik in het midden, geen ervaring. Ik heb wel een Laguna 2.0 op gas gehad en dat was probleemloos. Een Suzuki SX4 was een ander verhaal, dat ding schokte onder het rijden en was regelmatig moeilijk te starten. Voor het klep-zittingen probleem werd een lapmiddel als Flashlube gebruikt. Dat was bij mijn Laguna niet nodig.
Waarschijnlijk ga ik een Captur 1.2 TCE (handgeschakeld) aanschaffen.
K'rij al 15 jaar met grote tevredenheid Renault's 1.6 16V op LPG (Vialle)
en nu overweeg ik hetzelfde te gaan doen met een 1.2 TCE op LPG
en daar weer 10 jaar mee te doen.
DE VRAAG IS : heeft iemand al ervaring met een (Direct Ingespoten!) 1.2 TCE op LPG ?
Belangrijkste reden is natuurlijk dat LPG weinig kost en zeker
goedkoop blijft mede omdat er steeds minder auto's op LPG
rijden, aanvankelijk omdat diesel zo populair is/was
en tegenwoordig omdat heel weinig auto's voldoen
aan de verplichte eis (per 01-01-2015) van R115, dwz
als je daar niet aan voldoet krijg je geen G-3 wegenbelastingkorting
(als ik het allemaal goed begrepen heb) .
Voor de Captur 1.2 TCE heeft firma Prins zo'n LPG-R115 certificaat
en de LPG-tank past perfect in de bandenbak (reservewiel past dan nog
onder de verstelbare koffervloer?).
Minstens zo belangrijk is dat de bij zo'n D(irect)I(ngespoten) benzinemotor
(= o.a. Renault TCE) de kleppen van extra hoogwaardig materiaal zijn omdat
bij DI-motoren de verbranding iets heter is; daardoor kunnen deze kleppen
ook tegen het iets heter verbrandende LPG.
Bij de Renault 1.6 16V waren de kleppen ook van extra hoogwaardig
materiaal, maar dan omdat het een hoog toerental motor was; mn eigen
ervaring is in ieder geval 3 ton probleemloos op LPG en 4 ton
kom je ook vaak tegen:"De 1.6 16v kom je genoeg tegen met 400.000 lpg kilometers erop"
Voor alle duidelijkheid; het gaat dus om de Captur 1.2 (=DI)TCE en niet om de oude 1.2 16V.
Wat mij aantrekt in de Prins LPG-installatie is dat het volledige DI-benzine systeem gehandhaafd
blijft en dat in het inlaatspruitstuk de simpele klassieke LPG-verstuivers gezet
worden, net zoals dat het geval was bij de 1.6 16V motor.