Pagina 1 van 1

Dynamo 14V maar soms 11V, wat kan er stuk zijn?

Geplaatst: 28 jun 2016 11:14
door r-p
Informatie

Lege accu, verholpen door ANWB met extra accu. Conclusie: dynamo stuk.
(Espace 2.0 16V uit 2000)


Vandaag wat gemeten:
Spanning op dynamo bij stationair met flinke belasting (lichten, achterruitverwarming) :13,5-14,5V De lagere waardes waren meestal als de radiatorfan aansloeg.
Spanning op accu: 0.3V lager.

Bij hoger toerental wordt de spanning stabiel 14.2x V

Lijkt me allemaal vrij normaal

Later was de spanning met lopende motor opeens 11.8V!!! Dit is dus duidelijk de foutmodus!!! (en dit is, lijkt me, de accu spanning en de dynamo doet niets meer)

Dus spanning op de stuurleiding (exitatiespanning?) gemeten, deze is steeds ~0.5V lager dan de uitgang van de dynamo. Maar helaas is tijdens deze meting de spanning niet meer weggezakt naar 11V maar bleef boven de 13V...


Mijn vragen:
Gegeven de symptomen:

Kunnen de wikkelingen stuk zijn?
Kan de diode brug (gelijkricht elektronica of hoe dit ook heet) stuk zijn?
Is de stuurleiding waarschijnlijk het probleem, en zo ja, waardoor kan dit veroorzaakt worden?
Zijn er andere logische verklaringen ? Tips? Advies?

Bedankt!!!

Re: Dynamo 14V maar soms 11V, wat kan er stuk zijn?

Geplaatst: 18 jul 2016 00:16
door junghans
spanningsregelaar misschien

Re: Dynamo 14V maar soms 11V, wat kan er stuk zijn?

Geplaatst: 28 jul 2016 17:14
door r-p
Thanks. Het bleken de koolborstels (eentje vooral) te zijn. Soms wel contact, dus werkt ie prima, soms geen contact meer, dus foutmodus.
Tweedehands exemplaar gekocht, waar duidelijk de lagers van aan gort waren (...) en de poelie tijdens transport was gebroken maar de koolborstels waren prima. Dus een en ander uitgewisseld en het draait weer prima.

Deze korte samenvatting slaat even het meedraaien van de wartel van de stuurbekrachtigingspomp-leiding, het doordraaien van de bovenste bevestigingsbout en nog dertig andere dingen die fout gingen, over, maar dat mag de pret niet drukken...

Re: Dynamo 14V maar soms 11V, wat kan er stuk zijn?

Geplaatst: 28 jul 2016 17:54
door kaleido 1
Heb je de contact vlakken waar de koolborstels oplopen gereinigd en glad gemaakt , deze zijn waarschijnlijk zwart en ingebrand ?

Re: Dynamo 14V maar soms 11V, wat kan er stuk zijn?

Geplaatst: 30 jul 2016 01:30
door r-p
Deze zagen er mooi glimmend uit volgens mij. Auto is overigens uit 2002 (sorry...) en van mijn schoonvader, dus ben niet altijd bij als er aan gewerkt wordt.

Overigens dacht ik dat de stuurspanning het probleem was en heb hier aan gemeten en ben gaandeweg een beetje gaan snappen hoe dit werkt.
De stuurspanning (losse kabeltje dat wordt aangesloten op de dynamo) zakte weg tot een volt of zo. Hier concludeerde ik dat deze stuurspanning defect was. Deze extern aanbieden (rechtstreeks van de accu via een 560ohm weerstand) hielp echter niet.
Deze spanning is alleen om de zaak op gang te helpen. Zodra alles goed werkt (zeg maar binnen een seconde nadat de motor loopt) komt er op deze aansluiting een spanning te staat die in stand wordt gehouden door de dynamo zelf.

Hier valt dan ook niet veel aan te meten: of hij is 1 volt als de dynamo niet werkt en dan licht het accu lampje op je dashboard op, of hij stijgt meteen na starten naar 12 volt.
Dit lampje op het dashboard is iets intelligenter dan vroeger volgens mij, maar vroeger was dit een simpele schakeling van: een geschakelde 12 volt op moment van sleutel op contact zetten, een lampje (acculampje) en een wikkeling van de dynamo (dit is voor gelijkspanning vrijwel hetzelfde als een verbinding naar massa) zodat het acculampje aangaat. Zodra de dynamo zelf spanning opwekt, staat er 12V op bijde kanten van het lampje en dooft het dus.

Re: Dynamo 14V maar soms 11V, wat kan er stuk zijn?

Geplaatst: 30 jul 2016 10:16
door kaleido 1
Helemaal goed.