Ervaringen zeer welkom. Verzoek om on topic te blijven
Scenic (2012) LPG inbouw met klepsmering doen/niet doen
-
Jeroen43
Topic author - Lid - eerste logo binnen

- Posts in topic: 4
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 26 jan 2016 12:02
- Actief als: particulier
Scenic (2012) LPG inbouw met klepsmering doen/niet doen
Ik ben sinds vorige week de gelukkige bezitter van een Renault Grand Scenic 2.0L automaat Benzine uit 2012 met 18K op de teller. Ik vraag me af of het een goed idee is om LPG in te bouwen. Ik begrijp dat er een Nissan motor in zit met 'zachte' kleppen. Ik krijg van zowel de Renault dealer als LPG inbouwers te horen dat het toch mogelijk is i.c.m. electronische klepsmering. Ik ben een rustige rijder, maar ik wil er toch wel 2 ton mee kunnen rijden. Net uitgerekend dat het over die km's al snel €20.000 aan brandstof bespaard. Ik ben geen kenner, nog nooit een Renault gehad (wat een prachtige auto is dit zeg). Maar niet bepaalt zuinig (1:11 snelweg 100km/u en in de stad 1:8). Dat wil ik met 25K per jaar niet op benzine blijven doen. Blijft over: LPG inbouw (mijn voorkeur) of (met verlies) omruilen voor een andere auto met geschiktere motor. Ik begrijp dat de handgeschakelde versie een Renault motor heeft en dus beter geschikt zou zijn?
Ervaringen zeer welkom. Verzoek om on topic te blijven
Ervaringen zeer welkom. Verzoek om on topic te blijven
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
WillemS
- Gerespecteerd lid

- Posts in topic: 1
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Scenic (2012) LPG inbouw met klepsmering doen/niet doen
Vroeger zat er lood in de benzine, dat lood zorgde ervoor dat de kleppen goed bleven sluiten en niet teveel insloegen op de zittingen.
Nu hebben we al jaren loodvrije brandstof. Motorenfabrikanten moesten dus op zoek naar betere kleppen en hardere klepzittingen, die zitten er nu dus al jaren in.
Bij regelmatig en goed(tijdig) onderhoud gaan motoren zo'n 250/400.000 km mee op LPG/LPI.
Klepsmering is bedoeld voor motoren die nog dateren van voor de loodvrije brandstof.
mvg WillemS
Nu hebben we al jaren loodvrije brandstof. Motorenfabrikanten moesten dus op zoek naar betere kleppen en hardere klepzittingen, die zitten er nu dus al jaren in.
Bij regelmatig en goed(tijdig) onderhoud gaan motoren zo'n 250/400.000 km mee op LPG/LPI.
Klepsmering is bedoeld voor motoren die nog dateren van voor de loodvrije brandstof.
mvg WillemS
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
Onlinemechanic
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Berichten: 16833
- Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Scenic (2012) LPG inbouw met klepsmering doen/niet doen
De lpg inbouwer hier raadt het ook zeker aan om extra klepsmering te gebruiken.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
kaleido 1
- Gerespecteerd lid

- Posts in topic: 4
- Berichten: 1604
- Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
- Actief als: particulier
Re: Scenic (2012) LPG inbouw met klepsmering doen/niet doen
Is het een tce uitvoering ? is dacht ik alleen bij de lichtere motoren het geval .
Deze kunnen slecht tegen lpg.
Deze kunnen slecht tegen lpg.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
Jeroen43
Topic author - Lid - eerste logo binnen

- Posts in topic: 4
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 26 jan 2016 12:02
- Actief als: particulier
Re: Scenic (2012) LPG inbouw met klepsmering doen/niet doen
Het is een M4R F7. Al heb ik geen idee wat dat betekent.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
kaleido 1
- Gerespecteerd lid

- Posts in topic: 4
- Berichten: 1604
- Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
- Actief als: particulier
Re: Scenic (2012) LPG inbouw met klepsmering doen/niet doen
Dan geen probleem , met klepsmering , doen ze er in apeldoorn ook in.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
Jeroen43
Topic author - Lid - eerste logo binnen

- Posts in topic: 4
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 26 jan 2016 12:02
- Actief als: particulier
Re: Scenic (2012) LPG inbouw met klepsmering doen/niet doen
@kaleido: Kan je jezelf iets toelichten? Waarom is het DAN geen probleem? Ik ben een leek. Ik zie wel dat LPG inbouwers het doen, maar heb geen ervaringen gehoord van mensen die er al lang mee rijden
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
kaleido 1
- Gerespecteerd lid

- Posts in topic: 4
- Berichten: 1604
- Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
- Actief als: particulier
Re: Scenic (2012) LPG inbouw met klepsmering doen/niet doen
Type motor , tce types zijn niet geschikt voor lpg , veel problemen mee.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
Re: Scenic (2012) LPG inbouw met klepsmering doen/niet doen
Als je met de TCE motoren de nieuwste motoren van Renault bedoeld, ik heb een Dacia met de TCE 90 motor en rijdt daar inmiddels 40.000 km mee op LPG,met klepsmeersysteem`. Geen enkel probleem, merk geen verschil met op benzine rijden. Rijdt er gemiddeld 1 op 13 mee. Genoemde motoren worden ook af fabriek met LPG geleverd en zijn dan ivm de milieu eisen goedkoper dan een benzine uitvoering.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
kaleido 1
- Gerespecteerd lid

- Posts in topic: 4
- Berichten: 1604
- Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
- Actief als: particulier
Re: Scenic (2012) LPG inbouw met klepsmering doen/niet doen
Ik heb al diverse 120 tce motoren gezien , die niet verder kwamen dan ongeveer 100.000 km met klepsmeersysteem .
Misschien dat de tce 90 er beter tegen kan.
Misschien dat de tce 90 er beter tegen kan.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
Jeroen43
Topic author - Lid - eerste logo binnen

- Posts in topic: 4
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 26 jan 2016 12:02
- Actief als: particulier
Re: Scenic (2012) LPG inbouw met klepsmering doen/niet doen
Ik ben al overtuigd. Geen goed idee. Ik vind mijn Scenic te onzuinig dus ik ga nog wel verder kijken naar andere modellen. Ik heb vandaag gekeken naar Mazda CX-5 en Opel Zafira (bi fuel). Maar aan de ruimte van de Scenic raak je snel gewend zeg. Dan voelt al het andere al snel claustrofobisch. Misschien nog even kijken naar de Citroën grand C4. Deze auto's komen volgens mij eerder aan de 1:13/14 ipv 1:9. Maar nu ga ik zelf off topic 
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Linker voorraam doet niets meer na inbouw nieuw mechanisme.
door WoutersLaguna » 19 dec 2024 11:34 » in Electronica -
Reacties: 4
Weergaves: 1025 -
Laatste bericht door WoutersLaguna
26 dec 2024 09:54
-
-

-
Reacties: 0
Weergaves: 531 -
Laatste bericht door Tom078
01 mei 2025 09:23
-
-
Reacties: 3
Weergaves: 805 -
Laatste bericht door Scriba
20 dec 2024 17:16
-
-
Achterbank inklappen zoals een bestelbus Renault Twingo (2012)
door Faming » 03 jan 2025 03:39 » in Technische vragen Twingo -
Reacties: 4
Weergaves: 1239 -
Laatste bericht door maestro12
01 feb 2025 11:56
-
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 517 -
Laatste bericht door MegBos
17 jan 2025 17:04
-
-
Reacties: 14
Weergaves: 1881 -
Laatste bericht door mechanic
22 jun 2025 16:20
-
-
Renault Espace IV 2012: centrale deurvergrendeling, radio/cd, navigatie, display
door CeesH » 18 jun 2025 17:32 » in Elektronica Espace IV -
Reacties: 2
Weergaves: 508 -
Laatste bericht door Pepone
19 jun 2025 13:32
-
