Na Scenic I en II heb ik nu een Scenic III (automaat) op LPG. De auto is van 2009 en heeft nog een “gewone” 2.0 motor.
Ik heb de auto met 42000 km op de teller in Duitsland gekocht. De LPG installatie (Prins) is bij circa 20000 km ingebouwd. De kilometerstand is nu 98000 km.
Het probleem was dat de motor af sloeg wanneer je het gaspedaal los liet. Maar alleen bij een koude motor, buitentemperatuur onder circa 8 °C en na circa 1 km en tot circa 3 km.
Voor dit probleem is de auto naar mijn gebruikelijke garage geweest. Maar ze konden geen oorzaak vinden. Er waren geen foutmeldingen. Het lag ook niet aan de LPG installatie.
Op Renault forums kwam ik dergelijke storingen tegen wat door een defect in de nokkenasverstelling werd veroorzaakt.
In de herfst van het volgend jaar kwamen dezelfde problemen weer terug. Ik heb de auto nu naar een Renault garage gebracht. Uit metingen van de pingelwaardes van de cilinders kwam naar voren dat er waarschijnlijk iets mis was met één cilinder. (Pingelwaardes 2600, 4100, 2600 en 370.) Vervolgens zijn er compressiemetingen gedaan. Die metingen lieten hetzelfde beeld zien. (Drukken 33, 37, 33 en 21 bar.) Voor verder onderzoek moest de cilinderkop er af. Daarvoor moet de distributieketting er eerst af. Dat kan alleen als de complete motor er uit is!!
De koppen van de zuigers zagen er nog uit. De kleppen van één cilinder waren iets ingebrand en sloten daardoor niet meer volledig.
De cilinderkop is gereviseerd. Alle kleppen zijn vervangen door kleppen met natrium vulling. Daarmee worden de kleppen beter gekoeld.
Nu is het probleem opgelost. De hele operatie kostte €4500.
Dit probleem had misschien voorkomen kunnen worden als bij de inbouw van de LPG installatie ook een kleppensmeersysteem zou zijn geïnstalleerd. De originele kleppen zijn niet goed genoeg voor ombouw op LPG.
Ik vraag me af waarom de motor afsloeg wanneer de motor een bepaalde temperatuur had en één van de vier cilinders iets lekte. Volgens een Renault medewerker schakelt de motor management de motor uit als er teveel onbalans tussen de cilinders is. Ik weet niet of dat het juiste antwoord is.
Lekke klep door rijden op LPG
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Wordt de software automatisch door de dealer geupdate?
door PedroN » 11 apr 2025 09:59 » in Elektrische en elektronische systemen -
Reacties: 1
Weergaves: 640 -
Laatste bericht door Sjaak H
11 apr 2025 14:48
-
-
-
Twingo I handbak vervangen door een vol-automaat
door murena3.0 » 02 jul 2025 22:23 » in Technische vragen Twingo -
Reacties: 2
Weergaves: 1343 -
Laatste bericht door murena3.0
13 okt 2025 20:45
-
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 308 -
Laatste bericht door Car
16 sep 2025 20:50
-
-
[Captur eTech] - Geluid bij langzaam rijden.
door ffopma » 01 feb 2025 13:38 » in Elektrische en elektronische systemen -
Reacties: 6
Weergaves: 1161 -
Laatste bericht door groen_duiven
04 feb 2025 16:44
-
-
-
[ Captur 2018 ] - schokkerig rijden
door Loek71 » 06 feb 2025 11:00 » in Aandrijving, wielophanging, besturing, remmen -
Reacties: 6
Weergaves: 1081 -
Laatste bericht door Pepone
19 feb 2025 12:50
-
-
-
Reacties: 2
Weergaves: 713 -
Laatste bericht door Akoedijk5860
17 feb 2025 15:28
-
-
Reacties: 2
Weergaves: 566 -
Laatste bericht door timus75
11 mei 2025 18:37
