Wat hoe dan ook een feit is, dat internet en consumentenprogramma's naast goede zaken ook gigantisch veel mogelijkheden bieden om een bedrijf volledig de grond in te boren. Google werkt daar ook aan mee door iedereen de mogelijkheid te bieden om reviews van bedrijven te geven. Als dat anoniem gebeurt, en dat is hier tenslotte ook het geval, dan wil het niet per definitie een waarheidsgetrouw beeld opleveren. Als iemand een uitgebreide review schrijft, zoals hierboven wel het geval is, dan heb ik daar meer vertrouwen in als iemand die een korte negatief bericht plaatst.
In de reiswereld gebeurt het ook vaak dat een waardering beïnvloed wordt door een fix aantal reviews met een halleluja-gehalte van 'heb ik jou daar'. Die pik ik er persoonlijk vrij snel uit.
Als iemand een echte negatieve ervaring heeft met bedrijf X en dat op genuanceerde wijze verwoord, dan heb ik daar weinig moeite mee. Als iemand iets schrijft in de trand van 'Autobedrijf X te Y is helemaal bagger want ik werd niet snel geholpen' en daar verder niets aan toevoegt, dan zou ik zo'n bericht verwijderen of aanpassen en de betreffende poster benaderen. Ik ben overigens zelf moderator op een geheel ander totaal niet gerelateerd forum.
