B16 of C16 automaat voor laden

Plaats reactie

Topic author
oek
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 1
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mar 2022 12:28
Actief als: particulier

B16 of C16 automaat voor laden

Bericht door oek »

Zit met een laadprobleempje met mijn Zoe (2014 Q210).

Het laden doe ik rechtstreeks uit de meterkast

Type A/B Aardlek -> 4xB16 Automaat -> 63A Contactor -> 2,5mm2 kabel naar Zoe (+/-13 Meter). De Contactor wordt ingeschakeld door een SimpleEVSE controller die op de CP van de laadkabel zit. Met een 680 Ohm weerstand tussen GND en PP is de laadstroom gelimiteerd op 16A.

Nu heb ik het volgende probleem, als 's avonds wanneer de auto al een tijdje buiten staat en ik de laadkabel in de Zoe geprikt wordt tript de 4xB16 automaat. Na nog een poging soms na twee laad de Zoe prima op.

Echter zodra vrouwlief thuis komt en de auto meteen aan de kabel hangt, gebeurt dit nooit.

Mijn theorie is dat, omdat de Zoe de omvormer/trafo van de elektromotor gebruikt, er meteen na een rit geen hoge startstromen zijn omdat magnetische velden al zijn opgebouwd. Hierdoor is het wellicht op te lossen door een 4xC16 Automaat te plaatsen ipv de B16.

Is dit grote onzin, of de moeite waard om te proberen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: B16 of C16 automaat voor laden

Bericht door zoe2goe »

De Q210 heeft fikse filtercondensatoren die een forse inschakelstroom veroorzaken als de contactor sluit. Dit zou een gewone automaat gewoon moeten kunnen handlen. Eerste vraag is dus: gebeurt de afschakeling precies op het moment van het sluiten van de contactor? Dan is dit de oorzaak. Als het een paar seconde later is, is er iets anders aan de hand en is het iets lager instellen van de toegestane laadstroom op de SimpleEVSE wellicht een oplossing.

De motor rotor van de Q210 (alle ZOEs) is extern gemagnetiseerd. Er zijn geen blijvende velden na uitschakeling.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • ervaring Mobilize app (voor slim laden)
    door RogerS » 06 jan 2025 21:21 » in Algemeen Z.E.
    Reacties: 0
    Weergaves: 588
    Laatste bericht door RogerS
    06 jan 2025 21:21
  • Mobilize app wil niet slim laden
    door roymar » 24 jan 2025 20:55 » in Renault App
    Reacties: 0
    Weergaves: 485
    Laatste bericht door roymar
    24 jan 2025 20:55
  • auto verkocht en dan stoppen sms laden.
    door Raijmond » 27 jan 2025 16:13 » in Opladen Zoe
    Reacties: 0
    Weergaves: 430
    Laatste bericht door Raijmond
    27 jan 2025 16:13
  • Snelladen (CCS) werkt niet meer, AC-laden wel
    door joebeatt » 22 feb 2025 00:05 » in Algemeen Zoe
    Reacties: 2
    Weergaves: 687
    Laatste bericht door Sjengie
    14 okt 2025 17:14
  • Verlies bij laden op 230 volt
    door haelewyn » 27 feb 2025 18:18 » in Megane E-TECH
    Reacties: 22
    Weergaves: 2810
    Laatste bericht door groen_duiven
    25 apr 2025 21:46
  • tikkende relais tijdens laden
    door maarten916 » 27 feb 2025 23:26 » in Renault 5 Z.E.
    Reacties: 5
    Weergaves: 865
    Laatste bericht door CakeyEV
    03 mar 2025 20:44
  • App blijft aangeven dat de auto aan het laden is
    door L10 R5 » 18 mar 2025 09:42 » in Renault App
    Reacties: 2
    Weergaves: 582
    Laatste bericht door L10 R5
    24 mar 2025 17:20