Hallo allemaal!
Van mijn Trafic 2016 wil ik zelf de accu vervangen. Hier heb ik ervaring mee alleen niet met moderne auto's/accu's.
Kan ik zonder meer de EFB-accu van 70Ah vervangen voor een AGM-accu van 80Ah? Deze past in de bak.
De één zeg dit, de ander zegt dat.
Zo zou een accu met andere specs aangemeld moeten worden in het systeem. Of ingeleerd moeten worden?
Of als een accu van 70Ah staat aangemeld zal het syteem er voor zorgen dat een 80Ah accu wordt opgeladen tot een max van slechts 70 Ah.
Het energiemanagement systeem zou er niet mee kunnen omgaan als ineens een accu met andere specs staat etc.
Dus...wat is waarheid?
En kan ik andere problemen verwachten als ik er een AGM-accu in zet ipv ESB?
Mijn dank zal groot zijn!
Groet,
Sander
Trafic 2016 ESB-accu vervangen voor zwaardere AGM
-
sdemaree
Topic author - 2-hit-miracle

- Posts in topic: 2
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 30 jul 2021 10:39
- Actief als: particulier
-
GTMart
- lid

- Posts in topic: 1
- Berichten: 839
- Lid geworden op: 25 jan 2013 23:21
- Actief als: particulier
- Locatie: Heerlen
Re: Trafic 2016 ESB-accu vervangen voor zwaardere AGM
Alle Trafic III varianten hebben start stop systeem dacht ik en zover ik weet zijn die altijd verbonden aan een AGM accu.
Ik heb oa een 145pk van 2017 en daar is laatst de AGM accu van vervangen voor soortgelijk.
Ik heb oa een 145pk van 2017 en daar is laatst de AGM accu van vervangen voor soortgelijk.
Grand Scenic III Ph3 Limited 1.2 Tce
Trafic III L2h1 Luxe Dci145 EU6
Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Trafic II Ph2 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph2 2 GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Trafic II Ph1 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph1 1.8 Priv
Trafic III L2h1 Luxe Dci145 EU6
Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Trafic II Ph2 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph2 2 GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Trafic II Ph1 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph1 1.8 Priv
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
maestro12
- lid

- Posts in topic: 1
- Berichten: 541
- Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
- Actief als: particulier
Re: Trafic 2016 ESB-accu vervangen voor zwaardere AGM
Het grootste verschil tussen een EFB en AGM accu is, dat de AGM versie in staat is remenergie te regenereren.
https://www.accudienst.nl/h/648/accu-vo ... kopen.html#
https://www.mijngrossier.nl/hoe-kies-juiste-accu/
https://www.accudienst.nl/h/648/accu-vo ... kopen.html#
https://www.mijngrossier.nl/hoe-kies-juiste-accu/
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
sdemaree
Topic author - 2-hit-miracle

- Posts in topic: 2
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 30 jul 2021 10:39
- Actief als: particulier
Re: Trafic 2016 ESB-accu vervangen voor zwaardere AGM
Bedankt. Ik heb inderdaad een star/stop systeem. Even contact met Renault gehad en werd teruggebeld door de dealer bij mij in de buurt en het schijnt gewoon te kunnen en dat het problemen oplevert hebben ze nog niet meegemaakt.
Ik heb ook een L2H1 Dci145 eu6. Dubbele cabine
Ik heb ook een L2H1 Dci145 eu6. Dubbele cabine
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
VAN BELLE Jean Marc
- Lid - en hoppa, logo 2

- Posts in topic: 2
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
- Actief als: professional
- Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
- Contacteer:
Re: Trafic 2016 ESB-accu vervangen voor zwaardere AGM
Mag geen probleem vormen. Het laden gebeurt met een voltage tot 14 volt zelfs. Dus het duurt enkel iets langer als die 80 ampère uur versie vrij leeg geraakt is.
Wel goed dat je opmerkt dat klassieke batterijen zonder die electronica regulator voor start/stop vrij snel problemen geven en soms zelfs defect lijken te zijn na korte tijd.
Denk dat je tot 100 amp zou mogen gaan.
Ik had lange tijd een 120 Ah batterij achteraan ook bij me, die ik via mijn PTO optie oplaadde.
PTO werkt echt heel goed, en vermoed dat die tot 400 Watt continu kan leveren vanaf 1200 RPM. +je
Wel goed dat je opmerkt dat klassieke batterijen zonder die electronica regulator voor start/stop vrij snel problemen geven en soms zelfs defect lijken te zijn na korte tijd.
Denk dat je tot 100 amp zou mogen gaan.
Ik had lange tijd een 120 Ah batterij achteraan ook bij me, die ik via mijn PTO optie oplaadde.
PTO werkt echt heel goed, en vermoed dat die tot 400 Watt continu kan leveren vanaf 1200 RPM. +je
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
VAN BELLE Jean Marc
- Lid - en hoppa, logo 2

- Posts in topic: 2
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
- Actief als: professional
- Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
- Contacteer:
Re: Trafic 2016 ESB-accu vervangen voor zwaardere AGM
Ik vermoed dat de 80 Ah AGM nu gewoon werkt zonder aanpassingen? Update zou leuk zijn. +je
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Cruisecontrol coderen 2016 Trafic / Vivaro 1.6 biturbo 125pk
door Jordi Captur » 27 jul 2025 22:25 » in Techniek algemeen -
Reacties: 0
Weergaves: 256 -
Laatste bericht door Jordi Captur
27 jul 2025 22:25
-
-
-
Accu vervangen na 5 jaar.
door Capsnarf » 17 okt 2025 22:54 » in Motorisch - onder de kap van de Captur 2 -
Reacties: 3
Weergaves: 322 -
Laatste bericht door mechanic
18 okt 2025 20:55
-
-
-
[2016 Dacia Logan MCV II] Storingen
door Rocky1929 » 30 jan 2025 20:16 » in Elektrische en elektronische systemen -
Reacties: 0
Weergaves: 637 -
Laatste bericht door Rocky1929
30 jan 2025 20:16
-
-
-
[2016 Renault Kadjar 1.2 TCE] Nokkenas sensor code
door RetroBoi » 23 feb 2025 16:38 » in Elektrische en elektronische systemen -
Reacties: 3
Weergaves: 707 -
Laatste bericht door larsdijkstra 16v
24 feb 2025 12:11
-
-
-
Renault Scenic 3 velgen met banden 4/5 mm profiel - bwj van 2011 tot 2016 - € 200
door renault1 » 05 mar 2025 10:03 » in Onderdelen en accessoires aangeboden -
Reacties: 0
Weergaves: 411 -
Laatste bericht door renault1
05 mar 2025 10:03
-
-
-
[Grand Scenic 3 1.2tce 115 - 2016] BCM Defect?
door Rubke8 » 12 mei 2025 10:29 » in Elektrische en elektronische systemen -
Reacties: 0
Weergaves: 422 -
Laatste bericht door Rubke8
12 mei 2025 10:29
-
-
-
[Captur 2016] - Signaal brandstofdruk
door CapturStoringen » 24 mei 2025 23:04 » in Motor, smeersysteem, koelsysteem, brandstofsysteem, uitlaatsysteem -
Reacties: 5
Weergaves: 776 -
Laatste bericht door scarface450
27 mei 2025 00:43
-