Aankoopadvies Talisman in 2025

Plaats reactie

Topic author
RaBeenders
Net ingestapt
Net ingestapt
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 nov 2025 23:08
Actief als: particulier

Aankoopadvies Talisman in 2025

Bericht door RaBeenders »

Hoi Allemaal,

In mijn zoektocht naar een ruimere auto is mijn oog gevallen op een Renault Talisman.

Ondertussen heb ik volgens mij zo ongeveer alles gelezen wat er op internet te vinden is over de auto, en wil dus vooral kijken of de zaken die ik gevonden heb, ook kloppen.

Ik ben op zoek naar benzine versie met automaat, daar gaat onderstaande dus ook over.

Aankoopadvies

Bouwjaar: Het beste na mei 2017, vanaf dat moment is er een betere versie van de versnellingsbak ingebouwd (7DCT300 Magne Getrag), welke betrouwbaarder is. Ook is er vanaf mei 2017 Rlink2 versie 3.3 aanwezig (vlotter infotainment systeem)

Als het budget het toelaat is een facelift (vanaf februari/maart 2021) nog een betere optie, vooral het infotainment systeem is hierbij flink gemoderniseerd (van R-link 2 naar Easy-Link obv Android Auto).

Het abrupt wegrijden door de automatische versnellingsbak is een bekend probleem, vanaf 2019 verschenen er berichten dat dit op te lossen valt, middels aanpassing van de software. Is het zo dat hier ook een vervanging van de bak voor nodig is als het een 2016/2017 model betreft?

Uitvoering: Als het budget het toelaat een Initiale Paris, voor de luxere afwerking en beter geluidsisolatie.

Ervaringen opties:
  • 4 Control: blijkt fantastisch te rijden en betrouwbaar te zijn, zorgt echter wel voor een kleinere benzinetank (45L) die al aan de kleine kant is.
    Stoelverwarming & stuurverwarming: is persoonlijke voorkeur, maar werkt goed
    Stoelventilatie: Werkt matig, aangezien deze enkel lucht, en geen gekoelde lucht inblaast.
    Stoelmassage: Is volgens sommigen lekker, maar volgens anderen erg ruw, dus best persoonlijk te ervaren.
    Android Auto: Is op iedere Talisman te activeren, soms met een omweg via developer mode.
    Apple Carplay: Pas vanaf mei 2017 aanwezig/te activeren.
    Panoramadak: Klachten die erover te vinden zijn, gaan over het inleveren van hoogte in de auto en extra windgeruis
    Volledige lederen stoelen: Het leer blijkt niet van de hoogste kwaliteit, verder een fijne zit.
    Velgen: 19 inch is erg mooi, maar blijkt volgens sommigen wel af te doen aan het rijcomfort.
    Adaptive cruise control: Werkt ok, al kan deze wat abrupt zijn. Is ook enkel te activeren tussen de 50 en 140kph. De adaptive cruise control is in de phase 2 sterk verbeterd, waarbij hij ook op iedere snelheid te activeren is.
    Handsfree achterklep: blijkt vaker niet, dan wel, te werken
Aangezien er veel 2016/2017 modellen te koop staan, ben ik benieuwd is het infotainment echt zo traag (wanneer ik gebruik zou maken van Android Auto), klopt het inderdaad dat de versnellingsbak een stuk betrouwbaarder is na deze periode?

Hoeveel van de bekende problemen zijn uiteindelijk opgelost door software updates?

Ik ben benieuwd of er dingen niet kloppen, en ook wat jullie ervaringen zijn met de Talisman.
Ook voor eventuele anderen die nu en in de toekomst naar Talisman op zoek zijn.

Ik ga de komende tijd een aantal proefritten maken, en zal mijn ervaringen hier ook delen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


adjr
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 mei 2021 19:26
Actief als: particulier

Re: Aankoopadvies Talisman in 2025

Bericht door adjr »

Helaas heb ik een eenvoudig model. Mijn bak geeft bij schakelen een piepje dat niet schadelijk is volgens de garage maar irriteerd wel.
Succes, Ad

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

ap1
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 mei 2016 21:56
Actief als: particulier

Re: Aankoopadvies Talisman in 2025

Bericht door ap1 »

De enige goede motor van Renault na bj 2014 is de 1.5, de rest is pulp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar

exroosje
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 272
Lid geworden op: 02 dec 2019 09:52
Actief als: particulier

Re: Aankoopadvies Talisman in 2025

Bericht door exroosje »

Ik zou voor een facelift model gaan (ph2) omdat het ph1 systeem (Rlink) uit support is. En als je naar de prijslijst kijkt was de Ph2 in 2021 (af)geprijsd als de ph1 in 2016 /17 en dus goedkoper als de ph1 in in 18/19. Ik heb de koerslijst op autoweek er op na geslagen en de ph2 kent een onverslaanbare prijs /kwaliteitsverhouding:
Idd, ik heb even het lijstje afgewerkt va D segment estates, maar van Passat en V60 krijg je voor 42K alleen de absolute basisversie, De A4 en Insignia beginnen bij pas 44K (de Insignia krijg je dan wel direct 200PK) , Mercedes C en BMW 3 binnen pas bij 58K (!?!) en alleen Peugeot 508 SW en Skoda superb bieden voor 42K een redelijke middenvariant aan ( de LK versie bij Skoda is alsnog 46K , de 508SW GT is 48K, maar dan wel 180PK)
Wel kun je bij een aantal merken aanzienlijk meer PK krijgen, maar tegen nog meer meerprijs.
Wat ik vooral zo opmerkelijk vind is dat Renault de Talisman eigenlijk nauwelijks duurder heeft laten worden gedurende de levensduur. En de ph2 lijkt in de uitverkoop te zijn gegooid: Als ik eea vergelijk, in 2016 was de TCE150 intens estate 37800, in 2019 was de TCE160 intens estate gestegen tot 40350 en in 2021 was de TCE160 intens (ph2) opeens "maar" 36330. De Initiale Paris was dan nog 6K er bovenop, in alle modeljaren.
Nadeel is wel dat de enige motorvariant relevant voor NL de 1.3TCE is , maar dat blijkt eigenlijk een hele goede (en zuinige - belangrijk ivm de kleine benzinetank) motor te zijn en (so far) ook betrouwbaar. De diesels zijn ook erg goed maar helaas belastingtechnisch niet erg interessant.

Helaas klopt de opmerking over de 7DCT300 automaat niet. Zelfs in de ph2 kan deze problemen geven waardoor de koppelingsplaten vervangen moeten worden . De ACC is veel beter in de ph2 idD en ook het onderstel is verbeterd, 19 inch is geen straf in de ph2.

AFAIK blaast de stoelventilatie wel degelijk gekoelde lucht. Ik heb er wel eens een koude kont van gehad.

Het leer in de Initiale Paris is wel degelijk van uitstekende kwaliteit en in de ph2 is het nog mooier met prachtig stikselwerk wat je normaal alleen in de topklasse ziet. Ook heeft de IP een (zeer) fraai licht interieur optie (de ph1 had zwart of een weird kleurverloop).
Talisman ph2 Grandtour Initiale Paris TCE160EDC Bleu Cosmos Afbeelding
Napa Gris interieur, Panoramadak, Traffic Assistant, Trekhaak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht