Lekkage thermostaathuis

Zit het onder de motorkap, dan is dit je plekje
Plaats reactie

Topic author
CapturIvoire
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 60
Lid geworden op: 04 sep 2016 19:05
Actief als: particulier

Lekkage thermostaathuis

Bericht door CapturIvoire »

Zoals ik iedere week doe trek ik ff de motorkap open om wat checks uit te voeren. Olie pijlen, ruitensproeier reservoir bijvullen en controle van de koelvloeistof.
Tot mijn schrik was het niveau in het expansievaatje aardig gedaald. Nog lang niet op het minimum maar zeker wel een halve centimeter onder het Max streepje terwijl ik het niveau altijd precies Max houdt. Mijn Renault, in dit geval een Captur 0.9 tce, heeft tot nu toe altijd wel een beetje koelvloeistof verbruikt. Soms blijft het peil wel weken op Max staan en dan opeens moet er weer wat bij.
Op de fora en op Youtube heb ik vernomen dat lekkage bij het thermostaathuis wel een issue is bij vrijwel alle nieuwere Renaults. Ook de 1.3 tce's schijnen er behoorlijk last van te hebben.
Nu is het niet zo dat de koelvloeistof er met liters tegelijk uit loopt, zou ook niet best zijn :sad:, maar toch wil ik het thermostaathuis op den duur vervangen hebben. Mijn auto moet gewoon in perfecte staat zijn en moet het altijd doen en deze, lichte, lekkage is mij een doorn in het oog. Een auto hoort namelijk gewoon geen koelvloeistof te lekken en al helemaal niet met een km.stand van onder de 50tkm.
Toen ik gisteren bij de Renault dealer een prijsopgave vroeg schrok ik nogal. 350 euro minimaal gaat me dit kosten.
Is dit een normale prijs voor zo'n relatief klein klusje en heeft iemand van hier al eens het thermostaathuis laten vervangen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Online
Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 2023
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Lekkage thermostaathuis

Bericht door Pepone »

Er zal wel het een en ander gesloopt moeten worden voordat ze erbij kunnen.
En ook weer gemonteerd.

Koelmiddel en onderdelen.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen 01-04-2020
Pack City
Batterijkoop (52 kWh)
Kleur: Blanc Glacier 369

ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader

________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar

KDL
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 203
Lid geworden op: 28 feb 2022 20:55
Actief als: particulier
Locatie: Zaanstad

Re: Lekkage thermostaathuis

Bericht door KDL »

Er zijn filmpjes op youtube, het is een relatief eenvoudig klusje als je netjes werkt en fotografeert cq labelt wat je losmaakt, misschien ben je voor 100 euro klaar, waarvan behuizing 50 en wat koelvloeistof etc ook 50

Let wel op, het is een gedrocht, een veelkoppig monster, van plastic bovendien, check ook gelijk alle slangen etc op schade vooraf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
CapturIvoire
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 60
Lid geworden op: 04 sep 2016 19:05
Actief als: particulier

Re: Lekkage thermostaathuis

Bericht door CapturIvoire »

Voor 100 euro gaat niet lukken denk ik, ook niet als je het klusje zelf kan doen.
Alleen al een origineel Renault thermostaathuis kost over de 100 euro; https://www.renaultmagazijn.nl/koelsyst ... staathuis/
Ik denk dat een geoefende Renault monteur hier wel meer dan een uur werk aan heeft. Koelwater moet er dan sowieso af?
Dus alles bij elkaar opgeteld, nieuw thermostaathuis, 5,5 liter koelwater plus het arbeidsloon wat in Nederland niet mals is kan ik me wel voorstellen dat je zomaar aan de 350 euro zit bij een goed garagebedrijf.
Ik zie op Youtube echter ook voorbeelden waar alleen maar de thermostaathuispakking wordt vervangen. Dan kom je natuurlijk wel goedkoper uit.
Nu woon ik vrij dicht bij de Duitse grens en heb ook in Duitsland om een prijsopgave gevraagd. Meestal scheelt dit nogal met Nederland en ook deze garage is een Renault dealer.
Het gaat mij er ook om dat dit wel bij een Renault garage/specialist gebeurd die deze klus vaker heeft gedaan. Een garage op de hoek zal eerst allemaal uit moeten zoeken hoe het precies zit daar dit wel echt een Renault specifiek ontwerp is.
Ik zal morgen of overmorgen de offerte/kostenvoranschlag noemen ze dit in het Duits wel in de mail toegestuurd krijgen en zal dan beslissen waar en wanneer ik dit klusje laat doen.
Ondertussen heb ik vanmiddag even zelf het thermostaathuis gereinigd en de gelekte koelvloeistof verwijderd. Zo kan ik na de eerstvolgende rit zien of de boel weer nat is en in welke mate. Ik neem aan dat de lekkage niet van de laatste week is aangezien ik bij deze auto al vaker koelvloeistof heb moeten bijvullen.
Als ik zo google komt lekkage van het thermostaathuis bij Renault heel vaak voor. Zowat iedere bezitter van een Renault met 0.9/1.0 tce motor met 80tkm moest het onderdeel al laten vervangen.
Ik vrees ook dat ik over een aantal jaren weer toe ben aan een nieuw thermostaathuis want ook die nieuwe zal wel lekkage gaan vertonen aangezien het ontwerp niet veranderd is.
De vraag is ook waardoor deze lekkage ontstaat. Is het zoals de Renault monteur mij aan de telefoon vertelde echt het thermostaathuis zelf dat door temperatuurverschil tussen blok en thermostaathuis vervormt of is het puur de pakking die stuk gaat door alu corrosie van het blok. Dat laatste wordt namelijk door een paar Youtubers als oorzaak aangeduid. Zou namelijk best kunnen. Ik zie namelijk bij de aansluiting tussen het thermostaathuis en het motorblok best veel corrosie is ontstaan.
Ik heb nog even een afbeelding van het thermostaathuis bijgevoegd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Pepone op 24 nov 2025 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Reageert u op het laatste bericht? Dan graag hieronder bij ‘Snelle reactie’ of ‘Plaats reactie’.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar

KDL
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 203
Lid geworden op: 28 feb 2022 20:55
Actief als: particulier
Locatie: Zaanstad

Re: Lekkage thermostaathuis

Bericht door KDL »

Enkel de pakking vervangen is in bepaalde gevallen ook voldoende. Dat moet ter plekke beoordeeld worden. Komt vaak voor dat ze te plat of hard worden en lekken. Behuizing barst of vervorming etc komt ook vaak voor. Helaas komt dus oxidatie aan het blok ook vaak voor.
Er moet goed schoongemaakt cq geschrobd/geschuurd worden.

Er zijn verschillende soorten, zelf bestellen is alleen handig als je van je exemplaar het onderdeelnummer kan aflezen.

Het lijkt erop als je het toch gaat uitbesteden, niks mis mee, dit is geen specialistische handeling, elke 1e jaars leerling monteur kan dit al voor je doen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16833
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Lekkage thermostaathuis

Bericht door mechanic »

Tegenwoordig is alles van kunststof en zo fragiel als maar kan. Enkel de pakking vervangen is onverstandig, is het huisje vervormd dan is het dubbel werk en dito kosten.

Renault maakt helemaal geen onderdelen zelf dus origineel bestaat eigenlijk niet. Een gerenommeerd merk nemen is voldoende als je het zelf zou willen doen.

Van de week een tandriem vervangen bij een ander merk, bestelde delen van Ina. Die levert ook 1e montage onderdelen aan fabrikanten, en die bleek nog het goedkoopst te zijn ook

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
CapturIvoire
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 60
Lid geworden op: 04 sep 2016 19:05
Actief als: particulier

Re: Lekkage thermostaathuis

Bericht door CapturIvoire »

Renault maakt helemaal geen onderdelen zelf dus origineel bestaat eigenlijk niet. Een gerenommeerd merk nemen is voldoende als je het zelf zou willen doen.
Ik zou het zelf inderdaad ook wel kunnen. In het verleden behoorlijk veel gerepareerd en vervangen aan mijn Volvo S60.
Olie verversen doe ik nog altijd zelf. Daarvoor ga ik na een DHZ garage in Duitsland.
Echter, het probleem in dit geval is dat het 70 km enkele reis is en dan is het koelwater bloedheet. Ik zie me daar geen kokend heet koelwater aftappen en wachten totdat de boel afgekoeld is dat is ook geen optie. Mijn ervaring met DHZ werk is dat er altijd wel iets tegen zit. Een bout die er niet uit wil, een onderdeel wat niet exact past etc. Tja, en dan sta ik daar in Duitsland 70 km van huis zonder vervoer terug. Geen optie en eigenlijk, voor de kosten hoef ik het nu ook niet meer te laten.
Die offerte van de Renault garage uit Duitsland heb ik inmiddels binnen. Tja, wat zal ik zeggen, 450 euro inclusief BTW en de rekening bestaat voor 70 procent uit puur arbeidsloon. Had ik natuurlijk wel kunnen verwachten daar de salarissen in Duitsland een stuk hoger liggen dan in Nederland en dat wordt 1 op 1 door berekend naar de klant. Dat is dus geen optie.
Nu ben ik gisteren wezen vragen bij de garage hier in de buurt. Een bedrijf waar ik goede ervaringen mee heb. Bijvoorbeeld hebben ze deze zomer mijn banden zo weten te balanceren dat de trillingen in het stuur zijn verdwenen. Iets waar de Renault dealer in Hengelo maar niet in slaagde.:fp:
Deze garage biedt aan de klus te kunnen doen voor 280 euro en dan met montage van het originele Renault onderdeel. En nee, Renault maakt die thermostaathuizen natuurlijk zelf niet. Maar er is ook een hoop troep op de markt. Een Topran of Maxgear bijvoorbeeld biedt dit onderdeel aan voor de helft van het geld maar is Chinese namaak meuk die je ook op Aliexpress vindt. Grote kans dat je na 3 weken een nog grotere lekkage hebt en de klus weer overnieuw kan doen. Trouwens, de garage vertelde mij dat ieder Europees merk problemen heeft met de kunststof thermostaathuizen. Ook op VW's, Peugeot's, Volvo's en Fords worden ze bij bosjes vervangen met hetzelfde probleem. Het kromtrekken van het plastic. Enkel de Japanse merken zoals Honda, Mazda, Suzuki en Toyota gebruiken nog degelijke metalen thermostaathuizen die geen problemen opleveren. Maar dat weet ik uit eigen ervaring, deze merken leveren topkwaliteit waar geen enkel Europees merk aan kan tippen. Zelf ooit een Honda nieuw gekocht, die reed ik van 14 km naar dik over de 3 ton op de klok met alleen oliebeurtjes en setjes banden. Zelfs de remschijven hielden het vol tot 280tkm. Topkwaliteit en geen enkele reparatie gehad maar dat terzijde.
Ik ga morgen de afspraak maken om het thermostaathuis te vervangen en hoop dan dat ik de komende tijd verschoond blijf van dure reparaties. Want alhoewel de Captur nu 9 jaar is heeft deze nog maar 47000 km gelopen en persoonlijk vind ik dat je dan dit soort reparaties nog niet mag verwachten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht