Pagina 7 van 11

Re: Lampen en matten

Geplaatst: 22 dec 2015 16:17
door HarmOtten

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

De nieuwe LED-lampen zijn binnen!
R3 H7 LED 4800lm 6000K - 1.jpg
Zoals je ziet zitten de LEDs precies op de juiste positie waar bij halogeen de gloeidraad zit:
R3 H7 LED 4800lm 6000K - 2.jpg
De flexibele metalen koelbanden zullen uit de behuizing van de koplamp steken, waardoor de koeling beter is. Ook de kleine driver-kastjes komen er buiten.
Waarschijnlijk ga ik ze a.s. donderdag inbouwen. Ik ben benieuwd!

Wordt vervolgd...

Re: Lampen en matten

Geplaatst: 22 dec 2015 22:41
door landfort
Ik ben ook benieuwd of deze Led lampen de vergelijking met Xenon doorstaan...

Re: Lampen en matten

Geplaatst: 23 dec 2015 17:11
door Bas1975
Ben benieuwd, zou leuk zijn als je een kleine foto reportage maakt van de inbouw en het resultaat.

Re: Lampen en matten

Geplaatst: 23 dec 2015 21:13
door Smartrix-Zoe
Ik heb ze ook net binnen. Ga morgen wat testen als ik tijd heb.

Re: Lampen en matten

Geplaatst: 24 dec 2015 14:09
door Bas1975
Succes en :fotoplease:

Re: Lampen en matten

Geplaatst: 24 dec 2015 20:26
door HarmOtten
De nieuwe LED-lampen van 4800lm 40W 6000K zitten in m'n Zoe, en ze geven een boel licht :idea: :idea: :D !
Bij het los testen, door ze even aan de 12V te hangen, moet je vooral niet rechtstreeks in de LEDjes kijken, anders zie je even niks :? of anders zo: 8).
Gekocht bij: AliExpress.
00 R3 H7 LED 4800lm 6000K - 1 doos_.jpg
02 Voor de inbouw_.JPG
Vergelijk van originele halogeen met de nieuwe LED-lampen:
01 Vergelijk halogeen met nieuwe LED-lamp_.jpg
Vergelijk oude met nieuwe LED-lamp. Links 2400lm 20W, rechts 4800lm 40W:
01 Vergelijk oude en nieuwe LED-lamp_.JPG
MONTAGE-INSTRUCTIES.
De opening in de originele metalen adapter moet nu 18mm zijn. Dit heb ik met een rond vijltje gedaan. En de bovenste metalen flapjes heb ik krom gebogen:
05 Aanpassing metalen adapter_.JPG
De aangepaste metalen adapter aan het voormontage-deel. Merk op dat er in het midden twee kleine uitsparingen zijn van verschillende breedte. Hierdoor past de LED-lamp er maar op een manier in:
06 Metalen adapter met voormontage-deel_.JPG
en dit samen moet op de LED-lamp passen:
07 Metalen adapter met voormontage-deel en LED-lamp_.JPG
Het voormontage-deel in de koplamp gemonteerd:
08 Voormontage in koplamp_.JPG
Opmeten en aftekenen waar het gat in de rubber dop moet komen:
15 Gat maken in rubber dop_.JPG
Gat uitgeknipt (doorsnede 26mm):
16 Gat maken in rubber dop_.JPG
Vervolgens de lamp er door steken:
17 Lamp door rubber dop_.JPG
18 Lamp door rubber dop_.JPG
Tenslotte kan de LED-lamp aangesloten en gemonteerd worden:
12 Aansluiting_.JPG
Na montage de metalen flappen uitvouwen en het driver kastje met een tie-wrap vastzetten. Linker koplamp klaar:
20 Klaar L.JPG
Rechter koplamp klaar:
20 Klaar R.JPG
Als ik de lampen aan doe, voel je de koelflappen al vrij snel warm worden.
Of de lichtopbrengst met deze LED-lampen van 4800lm per lamp nu meer is als met Xenon kan ik nog niet zeggen. Feit is dat ze duidelijk meer licht geven als de vorige LED-lampen.
Over de duurzaamheid van de lampen kan ik nog niks zeggen. Veel zal afhangen of de koeling van de LEDjes goed werkt. Deze kunnen de warmte kwijt buiten de koplamp, en ook de driverkastjes (die iets warm worden) zitten er buiten. Dus het ontwerp lijkt goed.
Ik ga eerst een vergelijkingstest doen met de originele halogeenlampen en mijn vorige LED-lampen. Foto's volgen spoedig.

Re: Lampen en matten

Geplaatst: 27 dec 2015 23:52
door HarmOtten
Zie hier de praktijktest waarbij 3 verschillende lampen zijn vergeleken op dezelfde locatie. Van boven naar beneden:
1. Halogeen 3850K 1500lm 55W (originele lampen)
2. LED 6000K 2400lm 20W (Zie bericht van 11-APR-2015)
3. LED 6000K 4800lm 40W (Zie hierboven)

Dimlicht:
3 Dimlicht_.JPG
Groot licht:
3 Grootlicht_.JPG
Bij zowel dimlicht als groot licht zie je dat de weg op de onderste foto overbelicht is. Dit komt doordat de nieuwe LED-lampen veel meer licht geven, en de foto's moesten met exact dezelfde camera-instellingen worden gemaakt.
Of de nieuwe LED-lampen nu meer licht geven dan Xenon weet ik niet, maar mijn gevoel zegt dat het ongeveer vergelijkbaar is.
Merk op dat de lantaarnpaal in de verte op de onderste foto's niet aan is.
Het is misschien niet de meest ideale plek om verlichting te testen, maar de verschillen zijn toch goed te zien.
Ik zou zeggen klik op de foto's om ze te vergroten, en oordeel zelf.

Binnenkort worden er ook nog foto's met een warmtecamera gemaakt, zodat er wellicht iets meer over de duurzaamheid van de LED-lampen gezegd kan worden.

Re: Lampen en matten

Geplaatst: 27 dec 2015 23:56
door NielsTn
Fotos zijn genomen vanaf de bestuurderspositie, spiegelreflex camera op het dashboard :)

Re: Lampen en matten

Geplaatst: 28 dec 2015 18:21
door Jsj
Top. Bedankt voor je reportage !

Dat ziet er goed uit. Als de koel banden warm worden is er in ieder geval sprake van geleiding.

Sluit de dop goed af ? Ivm vocht en vuil..

Re: Lampen en matten

Geplaatst: 28 dec 2015 22:28
door NielsTn
Vandaag een oudere xenon H7 /6000K (2x35W, merk Pilot)set in mijn Zoe geplaatst. Deze had ik over toen in in 2004/2007 met een Peugeot 206 reed. De set gaf daar storingen aan op de boordcomputer, maar bij mijn Zoe nog steeds geen vreemde zaken waargenomen. Hoeveel Lumen deze set geeft, weet ik niet, dat staat niet op de doos/handleiding. Maar eerste rit gelijk foto's gemaakt (Harm plaatst deze met vergelijk naar de LED op 6000K). Eerste indruk: geen signalerende tegenliggers gehad, reflecteren van borden en hesjes (wandelaars en hardlopers) extreem verbeterd). Voorlopig rij ik zo verder, en houd de led lampen als reserve. Grootste euvel blijft het monteren van de lamp in de fitting.

Re: Lampen en matten

Geplaatst: 29 dec 2015 01:01
door HarmOtten
Nu ook foto's van Xenon! (Met dank aan Niels).
Ter vergelijking heb ik de nieuwe LED-lampen naast die van Xenon gezet.
Boven: LED 6000K 4800lm 40W
Onder: Xenon 6000K ±3200lm 35W

Dimlicht:
Vergelijk LED & Xenon - Dimlicht_.JPG
Het licht op de weg is bij LED duidelijk feller. Wat opvalt is het blauwzweem-randje bij Xenon.

Groot licht:
Vergelijk LED & Xenon - Grootlicht_.JPG
Het licht van de Xenon lampen reikt iets verder. Let bv op de zichtbaarheid van de lantaarnpaal (die niet brandt) in de verte.

Re: Lampen en matten

Geplaatst: 29 dec 2015 20:07
door Jsj
mooi vergelijk. Waar ik me persoonlijk aan stoor bij de de xenon lampen is de streep in het lichtbeeld. Ik zie dat bij deze foto's ook terug. Dit komt door de bescherming tube van de anode/cathode.

Bij de LED lamp is het duidelijk egaler. Iets wat mij persoonlijk wel aanspreekt.

het bereik van xenon is wel groter maar gezien dat het brandpunt van de lens beter benut wordt met een xenon lamp is dat wel te verklaren. De xenon lamp straalt immers volledig rondom ( met een kleine belemmering van de tube ) en de LED lamp straalt aan twee kanten met zo'n 120 graden (schatting, maar zal ongetwijfeld in de specsheet van LED chip fabrikant staan )

Re: Lampen en matten

Geplaatst: 31 dec 2015 16:33
door HarmOtten
@Jsj,
Klopt de stralingshoek van deze LEDjes is inderdaad 120°. Zie de specs.
Hiervan zitten er 2 op elke lamp. Dus aan elke zijkant mis je 60°.

Re: Lampen en matten

Geplaatst: 31 dec 2015 16:38
door zoe2goe
Dan lijkt mij het "gat" toch groter bij de LED's (60 graden onder en boven als het balkje verticaal staat, anders onder/boven), in vergelijking met dat enkele dunne retourdraadje aan de HID/xenon? Of mis ik 'm nou.

(ik snap natuurlijk wel dat de bundel van de LED's niet op 121 graden afkapt)

Re: Lampen en matten

Geplaatst: 31 dec 2015 17:35
door landfort
Ik ga vooralsnog voor Xenon, op de A6 kan ik wel wat extra licht gebruiken...nou zie ik op xenonlamp door de lampen het licht niet meer...is er iemand die me op weg kan helpen?

Re: Lampen en matten

Geplaatst: 31 dec 2015 17:42
door zoe2goe
Deze hebben wij op de Zoe dag ingebouwd.

http://www.harvest-automotive.nl/q-line ... anbus.html

Fijn uiteinde allemaal

Re: Lampen en matten

Geplaatst: 31 dec 2015 17:43
door landfort
Dank voor de link, fijne jaarwisseling :D

Re: Lampen en matten

Geplaatst: 02 jan 2016 09:00
door landfort
HarmOtten schreef:Nu ook foto's van Xenon! (Met dank aan Niels).
Ter vergelijking heb ik de nieuwe LED-lampen naast die van Xenon gezet.
Boven: LED 6000K 4800lm 40W
Onder: Xenon 6000K ±3200lm 35W

Dimlicht:
Vergelijk LED & Xenon - Dimlicht_.JPG
Het licht op de weg is bij LED duidelijk feller. Wat opvalt is het blauwzweem-randje bij Xenon.

Groot licht:
Vergelijk LED & Xenon - Grootlicht_.JPG
Het licht van de Xenon lampen reikt iets verder. Let bv op de zichtbaarheid van de lantaarnpaal (die niet brandt) in de verte.
Wat mij opvalt is de hoeveelheid licht die LED ook naar boven (zie links) uitstraalt, is dat niet storend voor de andere weggebruikers?

Ik was ook aan het kijken naar deze bij pilotxenonshop..H7 LED kit CAN-bus 6000K, Hilox, als je de afbeeldingen bekijkt valt op dat de 3 philips ledjes naast elkaar er niet zo mooi gericht uit zien

Re: Lampen en matten

Geplaatst: 02 jan 2016 12:59
door HarmOtten
@landfort,
Hoe bedoel je naar "licht dat naar boven uitstraalt"? Ik zie op het plaatje van het dimlicht vrijwel een strakke horizontale scheiding van het licht. Bij groot licht schijnt het wel voor een gedeelte naar boven, maar aangezien je het over tegenliggers hebt, mag je dat licht dan niet voeren.
Daarnaast heeft nog niemand naar me geseind sinds ik met de nieuwe LED-lampen rondrijd.

Wat betreft de H7 LED kit CAN-bus 6000K, Hilox:
- Lumileds is inmiddels niet meer van Philips.
- De 3 ledjes zitten op het plaatje misschien niet precies in het midden, maar ik neem aan wel op de juiste plaats. Zoniet, dan is het erg slordig, en kun je raden naar de kwaliteit.
- De uitstraalhoek bij de Hilox is net als de door mij geteste LED-lampen 120°. Zie ook de datasheet blz 4.
- De Hilox produceert 2800lm per lamp, de H7 R3 4800lm. (alleen even om te vergelijken)
- €180 voor 1 setje, erg prijzig.
- Verder zeggen ze "je hoeft aan je koplamp niks aan te passen en zijn helemaal plug-and-play" en "Perfecte lichtbundel". Ja, aan me hoela...
- Tenslotte het CAN-Bus verhaal. Ze zeggen: "Werkt 100% storingvrij op alle CAN-bus/ boordcomputer voertuigen". Betekent dit, om storingen te voorkomen, dat de driver-kastjes net zoveel vermogen opnemen als 55W halogeen? Zo ja, daar gaat je winst van het voordeel van zuinige LED's. Of weet iemand een andere manier om 100% storingsvrij voor elkaar te krijgen, zonder een gedeelte van het vermogen "af te fakkelen"?

Re: Lampen en matten

Geplaatst: 02 jan 2016 13:44
door zoe2goe
In het geval van de Zoe maakt het niet uit bij mijn beste weten. "CANbus lampen" (onzinnige term, want het heeft niets met de CANbus te maken) fakkelen inderdaad extra vermogen om te voorkomen dat de boordcomputer "denkt" dat de gloeiamp is doorgebrand. De Zoe, die bol staat van de CAN, heeft die functie niet, dus koop vooral géén CANbus lampen. En dat beantwoord dan meteen je vraag Harm.

Re: Lampen en matten

Geplaatst: 02 jan 2016 16:00
door landfort
@Harm, dank voor je heerlijke relativerende reactie!! Je hebt gelijk bij grootlicht maakt het uitstralen naar boven niets uit.
Wat betreft de andere "claims" duidelijk hoor.
@zoe2goe, duidelijk verhaal, het is een hoop uniforme reclame teksten op de websites...inhoudelijk niet iets om je echt aan vast te houden.

Als ik naar de vergelijkende foto's van NielsTn-Xenon en HarmOtten-LED kijk heb ik een lichte voorkeur voor Xenon dus toch maar voor het setje van harvest kijken...alleen dat inbouwen...ach lukt me uiteindelijk wel weer...

Re: Lampen en matten

Geplaatst: 02 jan 2016 16:07
door zoe2goe
Flutklusje. Eerste lamp kost jee 20 minuten, tweede 10. Het enige waar je echt even moet opletten is het knippen van het gat in de rubber dop. Misknippen geeft lekkage, vocht, dus langzaam ellende. De rest is gewoon redelijk van dik hout zaagt men planken.

Ik ben zelf super tevreden over die HID's ('xenons'), maar de eerlijkheid gebied twee thema's toch te noemen:
- seinen overdag is er vanwege de opstarttijd niet meer bij. De Zoe gebruikt één lamp (deze) en grootlicht wordt gestuurd met een mechanische sluiter.
- een enkele keer hebben ze moeite met opstarten, maar dat lijkt een "dud" (Gertjan tobt(e) daarmee). Ik heb niet gehoord dat het een structureel probleem is.

Re: Lampen en matten

Geplaatst: 02 jan 2016 16:12
door landfort
Overdag seinen doe ik toch nooit of bijna nooit, probleempje met opstarten hou ik in de gaten...o en het knippen van die gaten...dat zal lukken (kan je ze niet boren met een 7-gaten boor?)

Re: Lampen en matten

Geplaatst: 02 jan 2016 17:27
door zoe2goe
Boor: absoluut niet, alles zal in elkaar haken en scheuren (het is vrij zacht rubber, dus "hapt" meteen). Een klein kniptangetje, schaar of mesje werkt het beste.

Re: Lampen en matten

Geplaatst: 06 jan 2016 19:39
door Bas1975
:idea: Tip: voordat je je originele rubber kappen verknipt kan je ook deze bestellen:https://www.retrofitlab.com/nl/accessoi ... appen.html Heb ik ook voor Xenon inbouw in mijn Mégane gedaan, want de originele kappen kosten 37 euro per stuk...... :shock: Zo kan je altijd terug naar origineel, ook handig i.g.v. garantieclaim :shhh:

Re: Lampen en matten

Geplaatst: 06 jan 2016 19:48
door GertjanVB
Dat is een mooie oplossing, ook voor de wat langere led-lampen met koelingselement.

Re: Lampen en matten

Geplaatst: 06 jan 2016 23:33
door baudje
Weet iemand de juiste maat van deze kappen voor de Zoe?

Leverbaar in 6 verschillende maten: 53mm, 72mm, 75mm, 80mm, 90mm en 100mm. Dit is de binnendiameter. Ze kunnen maximaal 3mm oprekken.

Re: Lampen en matten

Geplaatst: 06 jan 2016 23:56
door HarmOtten
Volgens de maten die ik hier genoteerd heb kom ik op 76mm. De doppen kunnen maximaal 3mm oprekken, dus zou je 75mm moeten bestellen.

Re: Lampen en matten

Geplaatst: 06 jan 2016 23:58
door baudje
thx, besteld!

Re: Lampen en matten

Geplaatst: 07 jan 2016 22:20
door NielsTn
De eerste LED van Harms laatste keuze (35W/6000K/4800 lumen) is ingebouwd. Dit omdat een 3 jaar oude xenon lamp het begaf.
Eerste indruk is positief over het egale lichtbeeld. Levensduur moet nog blijken uiteraard.

Met de dremel was de kleine modificatie netjes en vlot uitgevoerd

De rubber afdekkap kit ik bij de dop aan de zijkanten af voor optimale vochtwering (transparante siliconen kit)

Re: Lampen en matten

Geplaatst: 12 jan 2016 23:47
door NielsTn
Mocht het plaatsen lastig gaan: let op het verschil in dikte van het witte busje tov originele lamp-flensje.. Dat scheelt millineters. Aan de juiste kant afschuren zorgt dat het klipje goed en stevig sluit zonder verwondingen aan handen

Re: Lampen en matten

Geplaatst: 13 jan 2016 21:59
door RudyH
Paar maanden geleden heb ik ook HID Xenon lampen gekocht en deze er in gezet.
Af en toe gaat mijn linker lamp niet aan en moet ik een paar keer de lamp uit en aan doen. (met tussentijdse pozes)
Wel jammer dat ik Xenon lampen heb gekocht met de beugels echter nooit de beugels gekregen. Met een kleine modificatie aan de beugels is het ook gelukt.

In onze nieuwe hybride auto hebben we led verlichting met 2 peren per lamp en ik moet zeggen dat de Xenon lampen feller zijn dan de LED lampen. Eigenlijk zouden we dit een keer moeten meten met een lichtmeter dan weten we wat het verschil is. (toevallig iemand luxmeter een )
Maar tegen over gewone lampen rijden zowel Xenon als Led lampen het echt heerlijk.

Re: Lampen en matten

Geplaatst: 13 jan 2016 22:05
door GertjanVB
Nagenoeg structureel probleem bij mijn Xenons: aan zetten, uit zetten, tel tot 27 en herstart: dan branden er twee.
Voor de rest prima licht

Re: Lampen en matten

Geplaatst: 13 jan 2016 22:56
door NielsTn
Vanavond met HarmOtten led lampen doorgemeten en interessante zaken ontdekt. Wie weet zal Harm spoedig eea delen.

Ikzelf heb de laatste R3 led lamp ingebouwd, en voorlopig zweer ik bij LED.

Re: Lampen en matten

Geplaatst: 06 feb 2016 19:21
door HarmOtten
Ik vroeg me af wat voor lampjes er gebruikt worden voor de achterlichten, de rode ( > ) ( < ), en of deze te vervangen zijn door LED's.
Maar ik vermoed dat deze niet zo eenvoudig zijn aan te passen. Sterker nog, ik weet niet eens wat voor lampjes hier standaard voor gebruikt worden. Misschien zijn het al LEDjes!
De lampjes voor de richtingaanwijzers en de remlichten kon ik wel terugvinden in het instructieboekje:
Instructieboekje 5.10.png
(De foto rechts geeft de situatie weer als je de lampjes los hebt gedraaid.)

Het blijkt dus dat je de lampunits achter in zijn geheel kan verwijderen. Lampunit linksachter (dus spiegelbeeld t.o.v. het boekje):
Lampunit linksachter - met tekst.png
Meer naar linksonder gaan ook nog twee draadjes naar iets toe. Ik vermoed dat dát de normale achterlichten zijn. Maar dat kreeg ik niet los. Weet iemand hoe dat zit?

Remlicht lampje (21W):
Lampje achter 21W remlicht rood.jpg
Richtingaanwijzer lampje (21W):
Lampje achter 21W richtingaanwijzer helder.jpg

Re: Lampen en matten

Geplaatst: 06 feb 2016 21:05
door zoe2goe
In de opdruk van de lamphouder staat:

Tail: 13.5V/0.95W

De tule waar de blauwe en witte draad doorheen loopt is precies dat, een tule: als je die er uit wurmt, zie je dat de draden verder naar binnen doorlopen.

Verder: geen ohmse weerstand tussen blauw en zwart.

Ik weet genoeg Harm: dat zijn al LED's, toch weer mooi 8 Watt minder ;-) Remlicht en richtingaanwijzer niks aan doen. Die branden "nooit".

Overigens, bij mij is de de bol voor de richtingaanwijzer (uiteraard) oranje, en de bol voor het remlicht rood. De lamphouder heeft geen kleur. Dus met het reserve-setje wel oppassen.