In April 2006 kreeg ik bericht van Renault Nederland dat er een modificatie moest plaats vinden bij mijn auto.
Er moest een nieuwe hoofdcilinder bij de koppeling komen. Dit is 2 weken later gebeurd bij een officiele Renault-dealer in Nederland.
Op de terugweg v/d garage maakte de auto op sommige momenten een geluid dat ik niet direkt kon plaatsen.
Een week later heb ik de after-sales-manager v/die garage gebeld en hem verteld wat er aan de hand was en dat ik heel duidelijk het gevoel had dat het"mijn" auto niet meer was. Hij stelde voor dat een monteur van hen de auto een paar dagen mee zou nemen om e.e.a. te ondervinden. Omdat ik een goede relatie met de garage heb/had stelde ik voor dat ik eerst zelf zou gaan onderzoeken wanneer dat geluid precies de kop op stak, dat zou beide partijen tijd en dus geld schelen. Mijn onderzoek heeft maanden geduurd (heel slordig van mij!!) en vorige week werd het geluid duidelijker en duidelijker en daarom ben ik toen pas eindelijk naar de dealer terug gegaan. Deze heeft de chef werkplaats erin laten rijden en zijn concluse was na de proefrit dat ik de auto gelijk maar moest laten staan en dat er een lager kapot was in de bak. 's Middags kreeg ik een e-mail v/d garage met een offerte: inruilversnellingsbak
€ 2250,- koppelingsset € 305,- hydraulische druklager € 130,- en arbeid € 1166,- en nog wat, samen in elk geval
€ 4000,-
Mijn vraag is nu: is er op enige manier aan te tonen dat op het moment dat de hoofdcilinder vervangen werd dit tot gevolg kan hebben dat mijn bak naar de knoppen gaat?
De cilinder zit op de bak en in theorie hoeft men dus niet in de bak te zijn.
Maar kan het zo zijn dat de werking van de cilinder die moest worden vervangen niet goed geweest is en er dus al een basis is gelegd voor het kapot gaan? en dat de nieuwe cilinder dit proces ongelofelijk versneld heeft?
Ik heb uiteraard ook vraagtekens bij het feit dat de garage gelijk voorstelt om maar gelijk alles te vervangen, want ik ben nog steeds van mening dat men bij een Renault-dealer alleen maar denkt aan vervangen en nooit aan repareren.
Uitkijkend naar een reaktie in dit trieste weekend,
Lucien
Versnellingsbak Gr Espace IV 2.2 dci 2003
-
Luciano
Topic author - 2-hit-miracle

-
Mathijs
- Donateur

- Actief als: particulier
- Contacteer:
Als ik het goed begrijp, is er sprake geweest van een soort van terug-roep-actie van Renault t.a.v. de hydraulische koppeling ?
Dan is het denk ik belangrijk te weten waarom deze terugroep actie in gang gezet is.
Wat zouden de gevolgen zijn geweest wanneer de hoofdcylinder niet vervangen werd ?
Ik neem aan dat Renault de hoofdcylinder vervangen heeft voor een exemplaar met dezelfde afmetingen, danwel ook de hulpcylinder aangepast heeft wanneer de hoofdcylinder door het hebben van een andere diameter een hogere druk opleverd.
Welk lager is overigens kapot ?
Het te lang doorrijden gaat hier wel in meespelen denk ik zo.
Wanneer er fouten gemaakt zijn door de dealer, had de schade beperkt danwel voorkomen kunnen worden door tijdig in te grijpen. Dat is door de dealer aangeboden, maar in onderling overleg wat anders afgelopen. Alleen een paar maanden...denk dat de dealer dan ook gedacht heeft 'het zal meegevallen zijn' ofzo.
Dus over de vraag 'wie gaat dat betalen' denk ik dat in elk geval het grootste deel van de rekening helaas voor je...
Misschien dat hij uit coulance of (indien van toepassing) medeschuld aan de schade wat meer voor eigen rekening neemt, maar dat is koffie-dik kijken.
Dan is het denk ik belangrijk te weten waarom deze terugroep actie in gang gezet is.
Wat zouden de gevolgen zijn geweest wanneer de hoofdcylinder niet vervangen werd ?
Ik neem aan dat Renault de hoofdcylinder vervangen heeft voor een exemplaar met dezelfde afmetingen, danwel ook de hulpcylinder aangepast heeft wanneer de hoofdcylinder door het hebben van een andere diameter een hogere druk opleverd.
Welk lager is overigens kapot ?
Het te lang doorrijden gaat hier wel in meespelen denk ik zo.
Wanneer er fouten gemaakt zijn door de dealer, had de schade beperkt danwel voorkomen kunnen worden door tijdig in te grijpen. Dat is door de dealer aangeboden, maar in onderling overleg wat anders afgelopen. Alleen een paar maanden...denk dat de dealer dan ook gedacht heeft 'het zal meegevallen zijn' ofzo.
Dus over de vraag 'wie gaat dat betalen' denk ik dat in elk geval het grootste deel van de rekening helaas voor je...
Misschien dat hij uit coulance of (indien van toepassing) medeschuld aan de schade wat meer voor eigen rekening neemt, maar dat is koffie-dik kijken.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
Wie dingen uitstelt, heeft altijd wat te doen ... (maar het is wel een berg werk op een bepaald moment)
Wie dingen uitstelt, heeft altijd wat te doen ... (maar het is wel een berg werk op een bepaald moment)
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
Rossy
- Gerespecteerd lid

- Actief als: particulier
Dit defect heeft niets met de terugroepactie van Renault te maken en is ook niet veroorzakt door het monteren van een verkeerde hoofdcilinder.
De teru…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
De teru…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
Dit onderwerp heeft nog 2 niet getoonde antwoorden
Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken. Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,zo proberen we het forum gratis te houden.
Registreer Aanmelden
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Master III 2.3 DCI versnellingsbak ontluchten
door Hochi-Rocku » 05 okt 2025 14:20 » in Techniek algemeen -
Reacties: 0
Weergaves: 609 -
Laatste bericht door Hochi-Rocku
05 okt 2025 14:20
-
-
-
2003 Clio2 1.5 dci startprobleem
door zuinigrijder » 04 mei 2025 10:03 » in Motor, smeersysteem, koelsysteem, brandstofsysteem, uitlaatsysteem -
Reacties: 4
Weergaves: 1088 -
Laatste bericht door zuinigrijder
08 mei 2025 06:02
-
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 1028 -
Laatste bericht door Gietz
06 mei 2025 16:28
-
-
Renault, teveel olie in versnellingsbak ???
door de mon » 23 mei 2025 22:43 » in Technische vragen Kangoo -
Reacties: 6
Weergaves: 1224 -
Laatste bericht door de mon
29 mei 2025 12:01
-
-
-
schakelstang versnellingsbak
door scenic » 11 jul 2025 19:02 » in Aandrijving, wielophanging, besturing, remmen -
Reacties: 6
Weergaves: 1121 -
Laatste bericht door Mathijs
26 jul 2025 08:35
-
-
-
Reacties: 2
Weergaves: 3613 -
Laatste bericht door Pleiades
10 aug 2025 21:18
-
-
Mégane IV GT versnellingsbak, olie verversen of spoelen?
door SjeeleBrik » 10 nov 2025 10:02 » in Aandrijving, wielophanging, besturing, remmen -
Reacties: 14
Weergaves: 1557 -
Laatste bericht door Mathijs
12 nov 2025 18:05
-