DC lekstroom in ZOE Q210


Topic starter
nheinemans
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2019 08:17
Actief als: particulier

DC lekstroom in ZOE Q210

Berichtdoor nheinemans » 11 okt 2019 08:28

Ik rij sinds enkele weken een Zoe Q210 uit 2016. Ik heb deze overgenomen van een collega. Ik heb een Wallbox Pulsar plus laadpunt laten installeren. Dat laadpunt was in eerste instantie op 1 fase aangesloten, en werkte prima. Nadat Enexis de aansluiting in de meterkast heeft aangepast, heb ik het laadpunt op 3 fasen aangesloten. Sindsdien krijg ik bij elke laadsessie een foutmelding in het laadpunt. De stroom wordt dan onderbroken, en ik moet het laadpunt herstarten.

De leverancier van het laadpunt (die ook de installatie heeft uitgevoerd), heeft de foutmelding onderzocht, en geeft aan dat dit wordt veroorzaakt door DC lekstroom in de auto. Dat vind ik vreemd, want ik heb geen enkele problemen met laden aan publieke laadpalen (11kWh in de wijk tot 43kWh bij Fastned). Ook de vorige eigenaar geeft aan dat hij nooit deze problemen heeft gehad (en hij heeft thuis ook een laadpunt met een aardlek schakelaar met b-karakteristiek).

Heeft iemand ervaring met de laadpunten van Wallbox? Kan het zijn dat deze gevoeliger zijn voor lekstroom?

Ik zal vandaag ook contact opnemen met een Renault garage, ik neem aan dat zij de auto eenvoudig kunnen doormeten op lekstroom.

Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Berichten: 2296
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: DC lekstroom in ZOE Q210

Berichtdoor zoe2goe » 11 okt 2019 09:27

Shameless self plugging: DC lekstroom kun je zien in CanZE. Ik geloof dat die van mij bij 3 fase opladen rond de 1-2 mA zit. Dat is verwaarloosbaar. Als die van jou substantieel hoger zou zitten is er wellicht toch wat aan de hand. Het is meer waarschijnlijk dat de Pulsar in de war raakt van de niet onaanzienlijke hoogfrequente lekstroom (10 kHz en harmonischen). Dat krijg je als ze zelf gaan proberen aardlek te meten. Let wel, ik zeg niet dat dat het geval is; puur speculatie.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer


Topic starter
nheinemans
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2019 08:17
Actief als: particulier

Re: DC lekstroom in ZOE Q210

Berichtdoor nheinemans » 11 okt 2019 09:48

Bedankt voor je reactie, ik heb je hypothese over hoogfrequente lekstroom doorgezet naar de installateur. Is dit specifiek voor de Renault Zoe, is hebben alle EV auto's dit? Er komt vandaag iemand met een Tesla testen of hij wel kan opladen bij mijn laadpunt (om uit te sluiten dat het probleem in het laadpunt zit).

Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Berichten: 2296
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: DC lekstroom in ZOE Q210

Berichtdoor zoe2goe » 11 okt 2019 10:05

Ja/Nee. De lader van de ZOE is een beetje een buitenbeentje, omdat deze superslim delen van de drivetrain gebruikt. Het is een beetje ingewikkeld verhaal, maar kort en goed is het gevolg dta de schakelfrequentie ongeveer 10 kHz is (de "fluit"). Bij andere auto's is de lader helemaal separaat en is de schakefrequentie 50-100 kHz.

Daarbij is de ZOE streng waar het gaat om de kwaliteit van de aardaansluiting, maar dat is NL zelden een hard probleem.

NB: check (met CanZE of via de dealer) dat je wel de laatste software in de lader hebt.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer


Topic starter
nheinemans
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2019 08:17
Actief als: particulier

Re: DC lekstroom in ZOE Q210

Berichtdoor nheinemans » 11 okt 2019 10:16

zoe2goe schreef:NB: check (met CanZE of via de dealer) dat je wel de laatste software in de lader hebt.


De lader in de auto bedoel je dan, neem ik aan. Hopelijk heeft dealer vanmiddag tijd om de lekstroom en software versie uit te lezen. Volgende week kan ik zelf het een en ander uitlezen (dan krijg ik een canbus adapter).

Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Berichten: 2296
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: DC lekstroom in ZOE Q210

Berichtdoor zoe2goe » 11 okt 2019 14:12

Correct (lader in de auto)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer


Topic starter
nheinemans
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2019 08:17
Actief als: particulier

Re: DC lekstroom in ZOE Q210

Berichtdoor nheinemans » 14 okt 2019 08:47

Vrijdag even bij de Renault dealer geweest. Die geven aan dat DC lekstroom nagenoeg uitgesloten is, aangezien ik zonder problemen bij andere laadpunten kan laden. Toch maar een afspraak gemaakt om de auto te laten controleren op lekstroom en software versie (en een mail naar de leverancier van het laadpunt dat zij deze kosten mogen betalen als blijkt dat het probleem in het laadpunt zit).

Wat is de laatste softwareversie voor de lader? Ik kan dat later vandaag zelf namelijk controleren.

Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Berichten: 2296
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: DC lekstroom in ZOE Q210

Berichtdoor zoe2goe » 14 okt 2019 09:42

0854 volgens mij. Dealer kan met CLIP de 4 laadstroomgrafieken oproepen met CLIP.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer


  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Opladen Zoe”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten