DC lekstroom in ZOE Q210

Plaats reactie

Topic author
nheinemans
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 okt 2019 08:17
Actief als: particulier

DC lekstroom in ZOE Q210

Bericht door nheinemans »

Ik rij sinds enkele weken een Zoe Q210 uit 2016. Ik heb deze overgenomen van een collega. Ik heb een Wallbox Pulsar plus laadpunt laten installeren. Dat laadpunt was in eerste instantie op 1 fase aangesloten, en werkte prima. Nadat Enexis de aansluiting in de meterkast heeft aangepast, heb ik het laadpunt op 3 fasen aangesloten. Sindsdien krijg ik bij elke laadsessie een foutmelding in het laadpunt. De stroom wordt dan onderbroken, en ik moet het laadpunt herstarten.

De leverancier van het laadpunt (die ook de installatie heeft uitgevoerd), heeft de foutmelding onderzocht, en geeft aan dat dit wordt veroorzaakt door DC lekstroom in de auto. Dat vind ik vreemd, want ik heb geen enkele problemen met laden aan publieke laadpalen (11kWh in de wijk tot 43kWh bij Fastned). Ook de vorige eigenaar geeft aan dat hij nooit deze problemen heeft gehad (en hij heeft thuis ook een laadpunt met een aardlek schakelaar met b-karakteristiek).

Heeft iemand ervaring met de laadpunten van Wallbox? Kan het zijn dat deze gevoeliger zijn voor lekstroom?

Ik zal vandaag ook contact opnemen met een Renault garage, ik neem aan dat zij de auto eenvoudig kunnen doormeten op lekstroom.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: DC lekstroom in ZOE Q210

Bericht door zoe2goe »

Shameless self plugging: DC lekstroom kun je zien in CanZE. Ik geloof dat die van mij bij 3 fase opladen rond de 1-2 mA zit. Dat is verwaarloosbaar. Als die van jou substantieel hoger zou zitten is er wellicht toch wat aan de hand. Het is meer waarschijnlijk dat de Pulsar in de war raakt van de niet onaanzienlijke hoogfrequente lekstroom (10 kHz en harmonischen). Dat krijg je als ze zelf gaan proberen aardlek te meten. Let wel, ik zeg niet dat dat het geval is; puur speculatie.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
nheinemans
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 okt 2019 08:17
Actief als: particulier

Re: DC lekstroom in ZOE Q210

Bericht door nheinemans »

Bedankt voor je reactie, ik heb je hypothese over hoogfrequente lekstroom doorgezet naar de installateur. Is dit specifiek voor de Renault Zoe, is hebben alle EV auto's dit? Er komt vandaag iemand met een Tesla testen of hij wel kan opladen bij mijn laadpunt (om uit te sluiten dat het probleem in het laadpunt zit).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: DC lekstroom in ZOE Q210

Bericht door zoe2goe »

Ja/Nee. De lader van de ZOE is een beetje een buitenbeentje, omdat deze superslim delen van de drivetrain gebruikt. Het is een beetje ingewikkeld verhaal, maar kort en goed is het gevolg dta de schakelfrequentie ongeveer 10 kHz is (de "fluit"). Bij andere auto's is de lader helemaal separaat en is de schakefrequentie 50-100 kHz.

Daarbij is de ZOE streng waar het gaat om de kwaliteit van de aardaansluiting, maar dat is NL zelden een hard probleem.

NB: check (met CanZE of via de dealer) dat je wel de laatste software in de lader hebt.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
nheinemans
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 okt 2019 08:17
Actief als: particulier

Re: DC lekstroom in ZOE Q210

Bericht door nheinemans »

zoe2goe schreef:NB: check (met CanZE of via de dealer) dat je wel de laatste software in de lader hebt.
De lader in de auto bedoel je dan, neem ik aan. Hopelijk heeft dealer vanmiddag tijd om de lekstroom en software versie uit te lezen. Volgende week kan ik zelf het een en ander uitlezen (dan krijg ik een canbus adapter).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: DC lekstroom in ZOE Q210

Bericht door zoe2goe »

Correct (lader in de auto)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
nheinemans
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 okt 2019 08:17
Actief als: particulier

Re: DC lekstroom in ZOE Q210

Bericht door nheinemans »

Vrijdag even bij de Renault dealer geweest. Die geven aan dat DC lekstroom nagenoeg uitgesloten is, aangezien ik zonder problemen bij andere laadpunten kan laden. Toch maar een afspraak gemaakt om de auto te laten controleren op lekstroom en software versie (en een mail naar de leverancier van het laadpunt dat zij deze kosten mogen betalen als blijkt dat het probleem in het laadpunt zit).

Wat is de laatste softwareversie voor de lader? Ik kan dat later vandaag zelf namelijk controleren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: DC lekstroom in ZOE Q210

Bericht door zoe2goe »

0854 volgens mij. Dealer kan met CLIP de 4 laadstroomgrafieken oproepen met CLIP.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
nheinemans
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 okt 2019 08:17
Actief als: particulier

Re: DC lekstroom in ZOE Q210

Bericht door nheinemans »

Inmiddels twee keer bij de garage geweest. Nadat de lader software is geupdate, had ik nog steeds problemen met laden. Vanmorgen hebben ze in de garage de foutmeldingen bekeken. Er is geen enkele melding over DC lekstroom, de enige melding die de auto geeft op het moment dat mijn laadpunt de spanning afsluit (en een error geeft) is "inconsistente spanning in laadaansluiting".

Nu afwachten wat de leverancier/installateur van het laadpunt hierop zegt. Het laadpunt denkt namelijk een DC lekstroom te detecteren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: DC lekstroom in ZOE Q210

Bericht door Riesbak »

Na wat avonturen met de publieke laadpaal naast mijn flat, diverse bezoeken aan Renault (auto is echt in orde) heb ik een 1 fase kabel gekocht, daar hangt Zoe nu mee aan de laadpaal (zeker als er een andere auto aan het andere laadpunt hangt). En nu nooit meer een onderbreking van het opladen, het is alleen traag, behoorlijk traag. Maar ik lig toch op bed en Zoe is vol de volgende morgen.
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
nheinemans
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 okt 2019 08:17
Actief als: particulier

Re: DC lekstroom in ZOE Q210

Bericht door nheinemans »

Ik heb inmiddels (na vervangen van het laadpunt) bevestiging gekregen dat het type laadpunt (Wallbox Pulsar plus) niet geschikt is voor de Renault Zoe. De leverancier gaat contact met me opnemen, om een ander laadpunt te installeren. Als ik de monteur moet geloven, hebben ze regelmatig problemen met laadpunten in combinatie met bepaalde types auto's. Ik denk daarom dat ik de zogenaamde slimme laadpunten nog even links laat liggen, en gewoon een dom laadpunt en een type-B aardlekschakelaar laat installeren. Het ligt in ieder geval niet aan de auto, maar dat wist ik al :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht