Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius

Gebruikersavatar

Topic author
MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 13
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius

Bericht door MartijnEV »

Voor wie wat Spaans kan/wil vertalen:

@RenaultZoe: 350km de autonomía para el #ZOE más híbridos enchufables, esta es la visión de futuro de #Renault http://t.co/NvVhFEfXRK

Zou fantastisch zijn als wij onze 1.0 batterij in onze Zoe's tegen die tijd simpelweg kunnen verruilen voor de 2.0 versie!
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 12
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius

Bericht door avdvee »

Met behulp van Google translate kom ik tot de volgende conclusie:
- We praten over 2020; ik vraag mij af of de Zoe 1.0 dan nog serieus geupgrade zal worden. Ik vermoed van niet.
- Renault gaat zich voorlopig toch (ook) richten op PH-EV's als gevolg van de tegenvallende verkopen van (oa.) de Zoe.
- Naast de Zoe komt er dus een soort PH-EV op basis van de Clio ...... op zeer korte termijn al.

Dat laatste is toch wel een stap achteruit en een zeer teleurstellende conclusie :oops:
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius

Bericht door electronaut »

MartijnEV schreef:Zou fantastisch zijn als wij onze 1.0 batterij in onze Zoe's tegen die tijd simpelweg kunnen verruilen voor de 2.0 versie!
Daar heb ik naar gevraagd bij de dealer toen ik mijn Zoe bestelde. Het antwoord was dat volgens de voorwaarden van Renault de accu 10 jaar bij de auto blijft. Dus je bent verplicht minimaal 10 jaar met die accu te doen, daarna mag je misschien een nieuwe uitkiezen (met grotere capaciteit, dat valt te bezien). Of natuurlijk als de capaciteit onder de 75% daalt, maar ook dan is de vraag of je dat mag aangrijpen om een 'upgrade' te doen.
Renault gaat zich voorlopig toch (ook) richten op PH-EV's als gevolg van de tegenvallende verkopen van (oa.) de Zoe.
Naast de Zoe komt er dus een soort PH-EV op basis van de Clio ...... op zeer korte termijn al Dat laatste is toch wel een stap achteruit en een zeer teleurstellende conclusie :oops:
+1

Maar ja, mensen willen iets dat werkt, waar ze mee kunnen rijden. En daarom zijn plugin-hybrides zo populair. Als je het als autofrabrikant volledig af laat weten waar het gaat om je klanten een werkbare oplossing te bieden, is dit niet zo verwonderlijk. Het leven is wat je er van maakt en de Renault-Nissan alliance bakt er niet zoveel van. Mooie auto's, gedurfd, maar zonder overtuiging in de markt gezet. Alsof de groene consumenten vanzelf in drommen de showrooms binnenstormen. Zoniet, dan overtuigt een grappig reclamespotje de mensen wel...

En als ik mijn 8% 'formule' loslaat op de accucapacitei, kom ik voor 2020 uit op een actieradius van 360 km. 340 km in 2020 is dus zelfs nog iets onder de verwachtingen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius

Bericht door E-mission »

Ik dacht dat er (ook) een EV kwam op basis van de Twingo?

Overigens hier een (veel) betere versie van de "What if everything ran on gas" commercial:
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 6
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius

Bericht door renault15.17 »

Renault gaat een samenwerking aan met Bollore. De Bollore Bleucar zal gebouwd gaan worden in de fabriek in Dieppe. Maar voor ons is juist de accutechniek van Bollore interessant. Bollore heeft zijn eigen accu ontwikkeld en bouwt een 30 kwh lithiumpolymer accupakket in de Bleucar. Volgens Bollore is een lithiumpolymer accu veel stabieler en veiliger dan de lithium-ion accu's.
Hopelijk komt er op niet al te lange termijn een dergelijk accupakket voor de Zoe beschikbaar. 30 kWh is toch 36% meer, in de praktijk wordt het rijbereik dan ca. 140-190 km. Dit is al een significante verbetering.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius

Bericht door Ad van der Meer »

Het gewicht en volume van deze accu is ook niet onbelangrijk. De Zoe is al geen lichtgewicht en ik zou niet weten hoe je meer accu kwijt moet zonder kofferruimte op te offeren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 6
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius

Bericht door renault15.17 »

Ik ken de accu van de Bollore niet in detail, maar de Bleucar is kleiner dan een Zoe en weegt ook nog eens zo'n 300 kg minder. Ik stel me dan ook voor (is meer hopen eigenlijk), dat Renault eind 2014 met twee "top of the range" Zoe's komt. Zeg maar een GT en Initiale Paris. Uitgerust met hoogwaardiger materialen in interieur (alcantara, leer, hoogwaardigere kunststoffen, etc) en tevens met gewichtsbesparende carrosserie panelen (motorkap van carbon, idem voor de achterklep, etc.). Dit in combinatie met de Bollore accu (techniek) zou een Zoe opleveren die voor (nog) veel meer mensen geschikt zou zijn. En als de prijs dan onder de 30 k € gehouden kan worden, wordt dat zeker onze volgende auto.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 12
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius

Bericht door avdvee »

Uitgerust met hoogwaardiger materialen in interieur (alcantara, leer, hoogwaardigere kunststoffen, etc) en tevens met gewichtsbesparende carrosserie panelen (motorkap van carbon, idem voor de achterklep, etc.). Dit in combinatie met de Bollore accu (techniek) zou een Zoe opleveren die voor (nog) veel meer mensen geschikt zou zijn. En als de prijs dan onder de 30 k € gehouden kan worden, wordt dat zeker onze volgende auto.
Hmmmm ik weet het niet Dave. Een accu die meer kW biedt is zeker nuttig en maakt de toepasbaarheid zeker groter maar ik twijfel aan de daadwerkelijke netto opbrengsten van carbonpanelen. De kosten zijn namelijk behoorlijk en de gewichtsafname 10 tot 15% als alle panelen vervangen zouden worden. In jouw voorbeeld dus (veel) minder en dat zou betekenen dat je ongeveer 100Kg wint. Ieder beetje helpt maar daarmee krijg je wel een behoorlijk duurdere auto zoals je kunt zien bij oa. BMW i3 en (prototype) Volvo's.

Natuurlijk opteer ik ook voor (veel) meer luxe, ik vind de Zoe standaard eigenlijk nogal kaal (een beetje Clio kent al een luxere uitstraling) maar ik vraag me wederom af Renault hierdoor meer auto's gaat verkopen.

Kortom ik geloof in auto's die significant meer actieradius hebben; de rest is volgens mij nog niet voldoende om de verkopen te laten exploderen.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 12
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius

Bericht door avdvee »

Hmmmm, ik lees net dit artikeltje: http://www.technischweekblad.nl/opinie/ ... 6246.lynkx
Heeft dan de hele wereld, BMW voorop, op de verkeerde technologie gegokt? Het zou zomaar kunnen. Boeing moest een koelsysteem inbouwen in zijn Dreamliner toen de lithiumbatterijen te heet bleken te worden en in een zeldzaam geval zelfs tot ontbranding konden komen. Vorige week vatte een Tesla vlam toen een stuk metaal het batterijcompartiment penetreerde tijdens een rit.

Maar zoals lithiumbatterijen soms gekoeld moeten worden, dienen Bolloré-batterijen verwarmd te worden. Ze doen het niet als ze koud zijn, en moeten op 60 tot 80 °C worden gehouden. Dat kost een hoop elektriciteit.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 6
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius

Bericht door renault15.17 »

de rest is volgens mij nog niet voldoende om de verkopen te laten exploderen.
Volgens mij zit er niemand te wachten op "exploderende" verkopen van EV's. Noch onze infrastructuur, noch de dealers, noch de consument is daar nu al aan toe. En als we dan toch willen dat de verkoop van EV's toenemen: uit diverse onderzoeken is al gebleken dat de hoge prijs het belangrijkste opstakel vormt.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 12
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius

Bericht door avdvee »

Hmmmm, nou ik zit/ zat er wel op te wachten Dave! En hoe meer verkopen; des te sneller de innovatie gaat. Prijs zal dalen als er echt massaal geproduceerd gaat worden.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius

Bericht door electronaut »

avdvee schreef:Hmmmm, ik lees net dit artikeltje: http://www.technischweekblad.nl/opinie/ ... 6246.lynkx
Heeft dan de hele wereld, BMW voorop, op de verkeerde technologie gegokt? Het zou zomaar kunnen. Boeing moest een koelsysteem inbouwen in zijn Dreamliner toen de lithiumbatterijen te heet bleken te worden en in een zeldzaam geval zelfs tot ontbranding konden komen. Vorige week vatte een Tesla vlam toen een stuk metaal het batterijcompartiment penetreerde tijdens een rit.

Maar zoals lithiumbatterijen soms gekoeld moeten worden, dienen Bolloré-batterijen verwarmd te worden. Ze doen het niet als ze koud zijn, en moeten op 60 tot 80 °C worden gehouden. Dat kost een hoop elektriciteit.
Wat jammer, weer zo iemand die zonodig een controverse moet fabriceren voor een sappig verhaaltje.

Tesla had geen keuze. De cellen van Panasonic waren de enige die de combinatie konden bieden van vier cruciale factoren: hoge energiedichtheid, lage prijs, hoge betrouwbaarheid en beschikbaarheid. Vooral het laatste wordt vaak over het hoofd gezien. Tesla neemt in zijn eentje ongeveer net zoveel 18650 cellen af als een land als Duitsland.

De Bolloré groep is een groot bedrijf, maar hun batterijdivisie lijkt jong en klein te zijn. Panasonic is een van de beste, zoniet de beste batterijfabrikant van de wereld. Sanyo was tot voor kort het merk met de beste reputatie, en dat is nu onderdeel van Panasonic. Size matters.

De batterijen in de Zoe of LEAF kunnen zo goed als geen vlam vatten, ook niet bij doorboring. Zij gebruiken een op mangaan gebaseerde samenstelling die veilig is en weinig tot geen koeling of verwarming nodig heeft maar daarentegen een zeer lage energiedichtheid heeft. De veiligheid is hier geen issue, dus ik weet niet precies wat ze zouden winnen bij een omschakeling naar Bolloré-batterijen. BMW kennende hebben ze alle mogelijk accu's tot in den treure geëvalueerd en een zeer weloverwogen beslissing gemaakt.

Als het waar is dat je die Bolloré-batterijen continu warm moet houden, zou ik daar niet zo blij mee zijn. Ik heb een hekel aan apparaten die stroom verbruiken als ze uitstaan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius

Bericht door electronaut »

renault15.17 schreef:
de rest is volgens mij nog niet voldoende om de verkopen te laten exploderen.
Volgens mij zit er niemand te wachten op "exploderende" verkopen van EV's. Noch onze infrastructuur, noch de dealers, noch de consument is daar nu al aan toe. En als we dan toch willen dat de verkoop van EV's toenemen: uit diverse onderzoeken is al gebleken dat de hoge prijs het belangrijkste opstakel vormt.
Ja zeg, alsof we ons iets aan zou moeten trekken van waar autodealers 'op zitten te wachten' :shock:

En als consumenten niet ergens op zitten te wachten, zal de verkoop ook niet exploderen. En omgekeerd: als de verkoop explodeert, zaten de consumenten er kennelijk op te wachten.

Waarom denk je dat ze allemaal gaan boren in de Noordpool? Met alle risico's van dien. Waarom is Canada verworden tot een oliecratie die hier en daar Russische trekjes gaat vertonen? Met als enige doel het zo snel mogelijk te gelde maken van de tar sands zonder enige gevoel van verantwoordelijkheid. En ja, inderdaad met een regering die luidkeels verkondigt dat klimaatverandering een links fabeltje is.

De wereld zit er heel erg op te wachten dat de verkoop explodeert (en uiteraard ook op een explosie van schone elektriciteit).

Over exploderende verkopen gesproken. Hadden jullie dit filmpje al opgepikt via greencarreports?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 5
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius

Bericht door HarmOtten »

Interessant artikel over, of Renault overweegt het accupakket van de Zoe te upgraden:
http://transportevolved.com/2014/03/06/ ... s-renault/
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RogerS
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 3
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 aug 2013 07:15
Actief als: particulier

Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius

Bericht door RogerS »

Ik ben misschien erg sceptisch maar ik geloof nooit zo in die beloofde toekomstige upgrades. Ik ken genoeg voorbeelden waarbij leverancier toekomstige upgrades beloven maar die er toch niet komen.
Die uitspraak is om goedgelovige mensen over de streep te trekken om een Zoe te kopen...
Ik denk dat het meer zou helpen als Renault de mensen de mogelijkheid biedt om het accupakket te kopen en waarbij de klant zelf het risico loopt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius

Bericht door electronaut »

Het accupakket in jouw auto heeft Renault een flinke investering gekost. Aangezien de interesse in een grotere accu aanzienlijk zal zijn, komt Renault met een enorme hoeveelheid onverhuurbare accu's te zitten. Daar maken ze dik verlies op. Het contract specificeert niet voor niets dat de accu 10 jaar bij de auto blijft. Op grond van simpel boekhouden kan ik nu al zeggen dat dat niet doorgaat (of tegen een hele stevige prijs, waarbij je als het ware je oude accupakket gewoon doorhuurt).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius

Bericht door Casss »

Nieuwe accu elektrische auto's in enkele minuten op te laden'
http://www.nu.nl/gadgets/3902285/nieuwe ... laden.html

De wetenschappers verwachten dat de nieuwe accu's in twee jaar op de markt kunnen komen.
Volgens de onderzoekers is het produceren van de nieuwe gel zeer eenvoudig en zonder problemen te integreren in het huidige productieproces.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 12
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius

Bericht door avdvee »

Volgens mij is niet zozeer de duur van het contract leidend maar de bruikbaarheid van de accu's. Het lijkt me dat na een jaar of 5 intensief (vol)laden de accu's versleten zijn en Renault ze wel moet vervangen.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius

Bericht door E-mission »

Hoe kom je daar nou bij, Arnold? De Leafs bestaan al een paar jaar en bij de mega mijlers is er niet of nauwelijks degradatie te zien van de accu. Nissan verwacht zelf ook dat de accu minimaal 250.000 km moet mee gaan (wanneer hij op ca. 80% zit), zeg maar het waarschijnlijke leven van een EV. Aangezien mijn Zoe nog 98% over had na 22.000 km en wetend dat de initiële drop in capaciteit groter is dan de latere degradatie, schat ik dat hetzelfde ook voor onze Renaults geldt. De Tesla Roadster bestaat ook al flink wat jaren, tot nu toe lijkt ook daar het batterijleven (dus tot 80%) tussen de 150.000 en 500.000 km te liggen (en dat is nog een stuk ouder design dan wat wij hebben). Het hangt van nogal wat factoren af, hier meer info: http://www.plugincars.com/tesla-roadste ... 27733.html
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 12
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius

Bericht door zoe2goe »

We vergelijken Li-ion batterijen in de auto vaak met eigen ervaring met laptop- en telefoonbatterijen. Dat is niet terrecht.

Verschillen in chemie daargelaten (er zijn een stuk of 4 verschillende soort Li-ion batterijen met nogal verschillende eigenschappen), is het grootste verschil dat in telefoons en laptops de batterijen vaak full cycles maken: voeding er in en laden tot het randje. Dat geeft uiteraard maximale capaciteit, en in het geval van Li-ion, ook maximale stress. En die cellen zijn dus meestal na een jaar of twee helemaal gaar. Omdat de gemiddelde foon het niet heel veel langer uithoudt is dat een geaccepteerde keuze. Wie een Samsung S serie telefoon heeft: wel eens opgevallen dat hij adviseert de voeding er uit te halen als de batterij helemaal vol is? Daarom dus.

Het BMS van de auto zorgt er voor dat de batterijen niet verder dan zeg even 90% worden geladen en niet verder ontladen dan 20%. De getallen zijn verzonnen maar in de buurt. Gevolg is uiteraard minder bruikbare capaciteit maar een veel langere levensduur. De werkelijke capaciteit van de Zoë batterij is ongeveer 28 kWh. Het BMS knijpt dat naar de ons bekende 22 kWh.

Ik verwacht zelf niet al te veel degradatie. Fingers crossed!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius

Bericht door PieterZoe »

@Zoe2goe: Dank voor deze toelichting. Dit schetst een (voor mij) nieuw en interessant licht op accus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius

Bericht door E-mission »

Dat vond ik ook zo verbazingwekkend initieel, dat de Zoe met 22 kW verder kwam dan de Leaf met 24 kW. Maar nu blijkt dat die 24 bruto capaciteit is, daar waar de 22 in de Zoe netto is. De Leaf heeft in de praktijk geloof ik eerder 19 kW, wat een boel verklaart.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 12
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius

Bericht door zoe2goe »

Ik denk dat we eerlijk moeten constateren dat dat hele landschap nog een enorme puinhoop is. Bruto versus netto batterijgebruik. Werkelijk actieradius en de relevante invloedsfactoren. Verbruik vanaf de batterij versus verbruik vanaf het stopcontact. Als je de gemiddelde "test" ziet springen de tranen je in de ogen van de "deskundigheid".

Terug naar het originele topic (is mijn voorstel): een ding is zeker: tegen de tijd dan onze batterijen er de geest aan geven ziet de batterij-wereld er heel anders uit!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 12
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius

Bericht door avdvee »

Hmmm Emile, ik redeneerde inderdaad op basis ervaringen in laptop/ iPhone. Begrijp ik dat volledig leegladen minder goed is? De laatste tijd heb ik geen lader thuis tot mijn beschikking en zit ik vaak rond de 5 a 10% alvorens te laden .....
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 12
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius

Bericht door zoe2goe »

Nee hoor Arnold, als de Zoë SOC van 5% aangeeft is de bruto SOC van de batterij zo'n 23% (als we mijn getallen even aanhouden). Omgekeerd zal bij een display van 100% de echte bruto laatstatus van de batterij 90% zijn. Met andere woorden, het BMS houdt al dit gedoe "bij je weg".
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius

Bericht door E-mission »

Arnold, wat je ziet bij laptop / camera lion batterijen is dat ze, in tegenstelling tot de ouderwetse Nikkel-Cadmium batterijen waar jij nu aan denkt, sterker worden (meer capaciteit) als je ze veel en vaak oplaadt, ook als ze maar een beetje gebruikt zijn. Dit is dus zelfs tegengesteld aan Nikkel-Cadmium.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 12
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius

Bericht door avdvee »

Nicad batterijen heb ik al lang niet meer volgens mij, voornamelijk Li-Ion en een beetje Nimh. Bij mijn iPhone zie ik duidelijk afname van de capaciteit na een jaar of twee (ruim 600 ladingen).
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 12
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius

Bericht door zoe2goe »

Precies om de reden die ik eerder schreef: de iPhone (en andere fones. En laptops, voordat de derde wereldoorlog ontketen) laadt de batterij op tot de rand en dat komt de levensduur zeer niet ten goede. Het BMS van de Zoë (en andere EV's) doen dat anders, ten koste van het aantal cellen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius

Bericht door Casss »

Onderstaande bericht houdt de reguliere EV autoproducenten bij de les, qua innovatie, stilstaan is achteruitgaan....

Tesla verdubbelt bereik Roadster.
Tesla heeft een grote update voor het eerste productiemodel van het bedrijf, de Roadster, aangekondigd. Met de update gaat het bereik van de elektrische auto van zo'n 390 km op één oplaadbeurt naar zo'n 640 km. Dat maakte Elon Musk, oprichter en CEO van Tesla, vrijdag bekend.


http://www.metronieuws.nl/digitaal/2014 ... k-roadster
http://www.auto55.be/nieuws/23887-tesla ... jdt-verder

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 5
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius

Bericht door GertjanVB »

Verdubbelen betekent 780 km, maar je mag enthousiast zijn :)
Het geeft idd aan dat het snel gaat. De roadster had dus een "oude" batterij en binnen de levenscyclus van dit model komt een nieuwe batterij met 64% meer bereik. Dat zou voor de ZOE betekenen van 200 naar 328 km ( met de roze bril op, in real life van 135 naar 221), dus de kop van dit onderwerp is dus helemaal niet gek!
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius

Bericht door VanAssen »

Zou dat nu de stand van batterij techniek zijn die ook Renault zou kunnen bieden?
Gezien de berichten elders geposted lijkt het er wel op dat Nissan/Renault zo ver zijn eind 2015.
Met de door Gertjan genoemde range zou e.a. al behoorlijk in de richting komen.
In de afgelopen zomer al eens 209km gehaald (OK, wel heel defensief rijden, maar toch)
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius

Bericht door Ad van der Meer »

De toename van de actieradius is slechts ten dele te danken aan de accu. De toename van de energiedichtheid is volgens Tesla 31%.
Het andere gedeelte komt door betere wiellagers, een aerodynamica pakket en banden met lagere rolweerstand.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 13
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius

Bericht door MartijnEV »

Meer duidelijkheid: in 2017-2018 komt de Zoe phase II. Met 300 km realistische actieradius dankzij een 2x zo grote batterij (ca. 45kWh). Tevens krijgt de Zoe dan een facelift. Dezelfde techniek komt rond die tijd overigens ook in de Nissan Leaf.
http://m.lesechos.fr/industrie-services ... 325852.htm
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 12
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius

Bericht door zoe2goe »

We moeten de batterij-wet-van-Moore dus kennelijk bijstellen: waar tot ruwweg nu toe een realistische verbetering van 10% (7.5 jaar voor een verdubbeling) zichtbaar was, is dat nu dus naar verwachting 15% (5 jaar voor een verdubbeling).
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 13
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius

Bericht door MartijnEV »

Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht