DHL schreef:Wat me opvalt is dat de krassen na de behandeling zo goed als weg waren op onze Scenic. Maar nu hij gewassen is komen de krassen er weer door. Lijkt wel of er een laagje overlag dat met het wassen verwijderd wordt. Denk dat polieren toch beter was geweest voor de krassen.
Ik weet niet welk product er gebruikt is , maar als op het ogenblijk na de poetsbeurt alles weg was , dan denk ik dat er een AIO ( all in one ) product gebruikt is . SRP ( super resin polish ) van Autoglym is zo een product en dat heeft vooral "fillers" ( lees : siliconen ) en dat is een 1e-klas maskeermiddel om de illusie te wekken dat de auto van alle swirls ontdaan is. Er zijn verschillende merken die zo'n soort AIO hebben , de SRP is maar een voorbeeldje.
Echter als je 1 keer door een wasstraat rijd is het volledig weg en zie je alles terug...
Met een handwasje kan je langer genieten van zo'n "siliconenlaag" , omdat je minder of geen agressieve shampoo gebruikt dan in de wasstraat.
Polijsten is het wegslijpen van een aantal micron van je toplaag ( meestal blanke laag vernis ) en om zo een Volvo volledig of toch 90 % swirlvrij te maken mag je al wel op minimum 4 uur polijsten rekenen ( enkel polijsten en niks anders )
Ook zou je in principe na dit polijsten de lak moeten ontvetten om de aanwezige oliën van het polijstmiddel weg te nemen uit de poriën van de lak. Enkel met zo'n controlespray ben je zeker dat de lak ontdaan is van swirls/krasjes.
IPA (verdunnen met demi-water bvb 1/5 delen water ) is zo een controlemiddel ,er zijn er wel meerdere te verkrijgen in een gespecialiseerde shop ( eraser , 3M-spray , ...)
Het gebeurt vaak dat iemand een auto polijst en denkt dat de auto ontdaan is van swirls/krasjes , echter na controle met zo'n inspectiespray zie je pas het echte resultaat.
vb : op onderstaande foto zie je het resultaat NA het afnemen met IPA-verdunning : 50/50
Controle blijft nodig , ook na enkele plekken te hebben gepolijst , je polijstpad loopt immers ook wat "vol" en zodoende neem je niet meer zoveel ( gaat over 1000sten van een mm ) van je toplaag . Regelmatig de pad uitspoelen/vervangen is dus nodig .
De auto 1 keer verkeerd wassen ( 1 emmer en een spons
) is reeds genoeg om het resultaat van een volle dag polijsten teniet te doen....
Vandaar het zogenaamde "voorwassen" ( foamen) , 2 EM ( 1 shampoo-emmer en 1 spoelwater-emmer ) , meerdere washandschoenen ( 1 voor propere delen en 1 voor de vuilere ) , detailerspray ( afdrooghulp ) en het gebruik van zachte doeken ( en niet van die goedkope MF-doekjes uit de Gamma/Hubo/Brico )