Hallo beste forumleden,
Mijn Naam is Edwin en ik heb mij zojuist aangemeld bij dit forum. Eigenlijk hoofdzakelijk om jullie mening en aanpak te vragen in een lastige kwestie. Dus ik hoop op net en passend advies, technisch inzicht, een stappenplan of iets dergelijks. Ik heb een paar maanden geleden een 20 jaar oude Trafic gekocht met best veel op de teller 290.000 (als ik mij niet vergis). Deze heb ik gekocht om een reis door Noorwegen mee te maken. Voordat ik ben gaan reizen heb ik hem eerst na laten kijken door mijn garage (waar ik hem niet heb gekocht). Deze man was te spreken over de staat en ik vertrouw en ken hem persoonlijk dus dat stelde mij gerust. De distributieset en multiriem zijn vervangen en dat was een beste uitgave, maar ik wilde niet boven op een berg stil staan. Ook de banden zijn vervangen wat het al met al een duur geintje maakt. Auto is roestvrij en daarom het op dat gebied wel waard.
Toch, je voelt het al aan stond ik na ca 2500 km stil op een berg in de sneeuw. De bus was gestopt na een doffe knal en veel geratel waarbij ik de koppeling en rem zo snel mogelijk in heb getrapt. De bus is na veel geharrewar met de verzekering naar huis gesleept en staat op dit moment bij dezelfde garage. De monteur (eenmanszaak) zegt na inspectie dat de riem erop zit en op tijd staat. 'De bus loopt ook op vier cilinders' . Dat is het. Als ik vraag wat er dan mis is zegt hij ' weet ik niet'. Als ik vraag of de klep(pen) de zuiger(s) hebben geraakt zegt hij ' weet ik niet, dan moet de kop eraf en is hij moeilijker te verkopen'. Ik heb hem in een gesprek gevraagd of hij de compressie wil meten en of hij via de verstuivers in de cilinderruimte wil kijken met een camera (met foto's). Hij zegt dat te willen doen, al heeft hij geen advies gegeven over hoe te achterhalen wat er is. Dit was mijn eigen idee. Ik heb het vermoeden dat de klep of kleppen de zuiger hebben geraakt. Hij zegt dat dit meerdere oorzaken zou kunnen hebben als dit het geval zou zijn. Ik probeer hem te overtuigen dat ik toch heel graag wil weten wat er stuk is, al is het maar om te kunnen vaststellen of er nog een reparatiemogelijkheid is. Ik stel hem nog absoluut niet verantwoordelijk, maar meestal denkt hij erg mee met ons. Ik wacht nu een paar dagen, maar lig er praktisch wakker van. Heeft iemand hier adviezen voor?
Voorstellen plus probleem Trafic
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
herothemouse
Topic author - repeating visitor

- Actief als: particulier
-
mechanic
- Gouden Bahco
Re: Voorstellen plus probleem Trafic
Welk type motor? Wat gebeurt er nu, zijn er rare geluiden, of olie lekkage, rook?
Het kwam nog wel eens voor dat de krukaslages door het blok naar buiten kwamen. Een gat in het blok is niet vreemd.
Het blijft allemaal speculeren,
Het kwam nog wel eens voor dat de krukaslages door het blok naar buiten kwamen. Een gat in het blok is niet vreemd.
Het blijft allemaal speculeren,
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
herothemouse
Topic author - repeating visitor

Re: Voorstellen plus probleem Trafic
Nee, want dan had ik dat wel omschreven en had mijn garagehouder dat wel opgemerkt denk ik. Het is een 1.9 dci blok. Rook? Hij rijdt niet en staat bi…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
Dit onderwerp heeft nog 7 niet getoonde antwoorden
Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken. Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,zo proberen we het forum gratis te houden.
Registreer Aanmelden
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 812 -
Laatste bericht door DJPIR
23 jun 2025 16:49
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 194 -
Laatste bericht door Raymond 85
24 feb 2026 09:36
-
-
Trafic 1.9 dci zonder vermogen maar met voorgloeilampje...
door Joestemenke » 20 apr 2025 08:08 » in Motorisch - onder de kap van de Trafic -
Reacties: 2
Weergaves: 770 -
Laatste bericht door Joestemenke
21 apr 2025 07:55
-
-
-
[Trafic 1983] - geen ruitenwissers te krijgen?
door proost » 03 mei 2025 20:05 » in Onderdelen en accessoires gezocht -
Weergaves: 548 -
Laatste bericht door KDL
05 mei 2025 21:10
-
-
-
Weergaves: 1016 -
Laatste bericht door Gietz
06 mei 2025 16:28
-
-
Renault Trafic III airbaglampje en losse stekker
door renaultgiga » 04 jul 2025 21:59 » in Elektrische en elektronische systemen -
Weergaves: 527 -
Laatste bericht door renaultgiga
05 jul 2025 07:39
-
-
-
tuimelaars renault trafic 1
door Wim Smids » 22 jul 2025 17:02 » in Onderdelen en accessoires gezocht -
Weergaves: 413 -
Laatste bericht door Wim Smids