Voorstellen plus probleem Trafic

Voor technische onderwerpen die niet in één van bovenstaande categorieën te vangen zijn.
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie

Topic author
herothemouse
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 aug 2022 17:02
Actief als: particulier

Voorstellen plus probleem Trafic

Bericht door herothemouse »

Hallo beste forumleden,

Mijn Naam is Edwin en ik heb mij zojuist aangemeld bij dit forum. Eigenlijk hoofdzakelijk om jullie mening en aanpak te vragen in een lastige kwestie. Dus ik hoop op net en passend advies, technisch inzicht, een stappenplan of iets dergelijks. Ik heb een paar maanden geleden een 20 jaar oude Trafic gekocht met best veel op de teller 290.000 (als ik mij niet vergis). Deze heb ik gekocht om een reis door Noorwegen mee te maken. Voordat ik ben gaan reizen heb ik hem eerst na laten kijken door mijn garage (waar ik hem niet heb gekocht). Deze man was te spreken over de staat en ik vertrouw en ken hem persoonlijk dus dat stelde mij gerust. De distributieset en multiriem zijn vervangen en dat was een beste uitgave, maar ik wilde niet boven op een berg stil staan. Ook de banden zijn vervangen wat het al met al een duur geintje maakt. Auto is roestvrij en daarom het op dat gebied wel waard.
Toch, je voelt het al aan stond ik na ca 2500 km stil op een berg in de sneeuw. De bus was gestopt na een doffe knal en veel geratel waarbij ik de koppeling en rem zo snel mogelijk in heb getrapt. De bus is na veel geharrewar met de verzekering naar huis gesleept en staat op dit moment bij dezelfde garage. De monteur (eenmanszaak) zegt na inspectie dat de riem erop zit en op tijd staat. 'De bus loopt ook op vier cilinders' . Dat is het. Als ik vraag wat er dan mis is zegt hij ' weet ik niet'. Als ik vraag of de klep(pen) de zuiger(s) hebben geraakt zegt hij ' weet ik niet, dan moet de kop eraf en is hij moeilijker te verkopen'. Ik heb hem in een gesprek gevraagd of hij de compressie wil meten en of hij via de verstuivers in de cilinderruimte wil kijken met een camera (met foto's). Hij zegt dat te willen doen, al heeft hij geen advies gegeven over hoe te achterhalen wat er is. Dit was mijn eigen idee. Ik heb het vermoeden dat de klep of kleppen de zuiger hebben geraakt. Hij zegt dat dit meerdere oorzaken zou kunnen hebben als dit het geval zou zijn. Ik probeer hem te overtuigen dat ik toch heel graag wil weten wat er stuk is, al is het maar om te kunnen vaststellen of er nog een reparatiemogelijkheid is. Ik stel hem nog absoluut niet verantwoordelijk, maar meestal denkt hij erg mee met ons. Ik wacht nu een paar dagen, maar lig er praktisch wakker van. Heeft iemand hier adviezen voor?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16024
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Voorstellen plus probleem Trafic

Bericht door mechanic »

Welk type motor? Wat gebeurt er nu, zijn er rare geluiden, of olie lekkage, rook?
Het kwam nog wel eens voor dat de krukaslages door het blok naar buiten kwamen. Een gat in het blok is niet vreemd.


Het blijft allemaal speculeren,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
herothemouse
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 aug 2022 17:02
Actief als: particulier

Re: Voorstellen plus probleem Trafic

Bericht door herothemouse »

Nee, want dan had ik dat wel omschreven en had mijn garagehouder dat wel opgemerkt denk ik. Het is een 1.9 dci blok. Rook? Hij rijdt niet en staat bij de garage. Ik heb hem niet weer gestart. Maakt een gruwelijk hard geratel bij het ronddraaien. Alsof je met een schroevendraaier op de motorkap slaat. Je kan er niet meer mee weg en draait volgens mij ook niet meer stationair. Het probleem voor mij is natuurlijk ook dat het speculeren is. Makkelijkste oplossing is natuurlijk, verkoop maar, neem je verlies en koop iets anders. Ik redeneer voorlopig dat het moeilijk te verkroppen is dat iets 300000 km lang goed functioneert, je verwisselt de slijtbare delen en vlak daarna is het boem. Kan toeval zijn en dat wil ik of bevestigen of ontkrachten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16024
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Voorstellen plus probleem Trafic

Bericht door mechanic »

'De bus loopt ook op 4 cilinders' schreef je, dat wekt de indruk dat de motor draaiend is gecontroleerd.

Uit het verhaal is niet duidelijk wat er precies allemaal is gecontroleerd door de garage, heeft die überhaubt goed gekeken?
Als de tandriem er nog op zit, en op tijd staat dan is toch uitgesloten dat dat het probleem is?

De bus heeft 300.000km gereden, dat is meer dan een autoleven, (Rijdende rechter), en zoals met alles alvorens het kapot gaat, heeft het vooraf goed gewerkt.

Mogelijk is er een krukaslager defect.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
herothemouse
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 aug 2022 17:02
Actief als: particulier

Re: Voorstellen plus probleem Trafic

Bericht door herothemouse »

Bedankt, maar laat maar. Hoor net dat de klep door de zuiger zit. Einde oefening. Ik weet genoeg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16024
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Voorstellen plus probleem Trafic

Bericht door mechanic »

Dat is zuur nieuws.

Als de motor nog op tijd staat, heeft het een andere reden dan de recent vervangen tandriemset.
Wat dat dan ook moge zijn, had dus ook gebeurd wanneer de riem niet vervangen was.

Wellicht is een gebruikte of revisie motor plaatsen nog een optie, als dr bus verder netjes is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
herothemouse
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 aug 2022 17:02
Actief als: particulier

Re: Voorstellen plus probleem Trafic

Bericht door herothemouse »

Nieuwe motor plaatsen zou mooi zijn. Heeft iemand een adres? Ik kan dat zelf niet. Ik heb alleen het idee dat dit behoorlijk in de papieren gaat lopen. Bus is wel erg strak nog en roestvrij. Ik overweeg alles, maar vrees dat het een andere bus kopen gaat worden. Wel zuur...
In ieder geval bedankt voor de reacties

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16024
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Voorstellen plus probleem Trafic

Bericht door mechanic »

Is een overweging, bij een andere bus weet je ook niet precies wat je koopt.
Maar een andere motor, en aanbouwdelen is inderdaad ook kostbaar.
Revisie is de beste manier tov gebruikt, maar ja die ellendige euro's...

Vraag eens wat offertes op in de regio en vergelijk die ten aanzien van een andere bus.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: Voorstellen plus probleem Trafic

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Ik heb zelf een recenter 1.6 diesel versie (officieel wel Opel Vivaro maar 100% traffic, mijn 4de overigens) en zit bijna op 380.000 km.

Ik denk aan bovenstaande dat iets heel anders is gebeurd: Andere rijstijl.

Als camionneur rijden wij enorm veel op 'embréage' dus op koppelingsschijf en verrassend is dit de eerste wagen waar mijn koppelingsschijf het NIET begaf rond 200.000 km zo, en dat is straf. Wellicht doet de kleinere motor 1.6 ipv 1.9 of was het 2.0 daarvoor daar veel aan en spaart deze de embréageschijf maar verbruik je iets meer remblokjes/schijven dan. Toch gaano ok deze veel meer dan 100.000 km mee maar gebruik ik die nu veel meer, want mijn koppelingsschijf lijkt iets duurs te worden de komende maanden/jaren en rij ik dus meer als een jongere in de bergen en trager en met gelaagd en zacht remmen om nog langer ermee te doen.

Zo nog een andere 'bug' ontdekt. Je weet dat start/stop systemen elektrisch sturen en remmen invoerden, dus je ziet dat bakje met remvloeistof niet meteen terug onder je motorkap want software met sensoren gaat daartussen ook nog wat werken. Toen ik van een berg in Griekenland/Noord Makedonia 2000 meter op remmen reed, bleek die plots... niet meer te remmen, maar een gezonde gedachte van dubbel remmen die de sensoren omzeilt en dubbele oliedruk/remdruk geeft, maakte mijn remmen meteen weer normaal zonder catastrofe. De dag erna wou ik nazien of dit wel software was, dus deed ik de route opzettelijk nogmaals en rond dezelfde plaats (bijna beneden) hetzelfde: helemaal induwen van remmen gaf slechts lichte remdruk, dubbel duwen voor noodstop deed alles oke. En het ging over na een half uur vlak rijden weer, dus duidelijk sensor of software info die zo'n afdalingen niet meerekent zonder dat ik naar de garage moest... Zo zie je soms maar.

Hierboven zie ik dan ook een ander type rijstijl die iets in de motor liet begeven. Garages zijn niet onfeilbaar daarin en weinig auto's rijden zo lang.

Zelf zou ik graag de auto ook verder behouden na begeven van cruciale onderdelen de komende jaren, maar veel hangt af van de kostprijs. Deze auto heeft ook verzwaarde oliedrukleidingen en overmeten ontkoppelingsschijf uit de vorige zwaardere motormodellen en ik had net de Opel genomen omdat die de allerlichtste motorversie ZONDER AdBlue nog kon leveren net voor de verplichting (Euro 5B, technisch helemaal een 6 maar zonder de AdBlue/Ureum pseudoklimaatverbetering) omdat ik zo meer dan 2000 EUR goedkoper uitkwam en dit besteedde aan alle mogelijk opties incl. die PTO en elektronische voorverwarming en voorbereiding tot minus 35 graden omdat het hier in de winter wel deze richting uitgaat en in de zomer +40 graden, dus klimaatopwarming bestudeer ik nu veel objectiever dan ik het deed in ons gematige Belgenlandje...

Dus dit topic ligt me ook wel, en een revisie van de motor, lijkt me ook wel iets. Maar ik denk dat men in Bulgarije daar beter in thuis is want de mensen zijn hier armer. Ik werk hier wel met de officiële Opel Garage Opel East en kan daar absoluut niet van klagen, want ze leggen zelfs de vervangen stukken gewoon in je wagen en geven enorme uitleg. Eenmaal was er een hele foute analyse, maar kon ik dat zelf nazien, en ik kreeg dezelfde analyse van drie te vervangen radiatoren terwijl er gewoon een grote toevoerbuis weggesmolten was na een kleine aanrijding die onderaan tegen de radiatoren had geduwd zodat de toevoerluchtbuis na een tijdje smolt en de TIS automatisch dacht dat de drie radiatoren beschadigd waren maar ik er dus met 200 EUR en een nieuwe bodemplaat van het opgesprongen stuk in Hongarije, ervan af kwam (startte met foutmelding van foute inspuiting of die sensor die de luchtkwaliteit mat, maar ik wist dus dat het door druk ergens gebeurd was als ik een auto agressiever moest inhalen op kleine Bulgaarse wegen bij een wegomlegging tussen Vratsa en Botevghrad en een miljoenen kilometerschauffeur zijn wagen dikwijls nog het beste kent).

Laat dus zeker weten wie zijn auto ook boven de 300.000 km laat gaan hier.

zie ook https://www.spritmonitor.de/en/user/VANBELLEJean.html voor zowel mijn huidige Opel Vivaro 1.6 als vorige Renault Trafic 2.0 qua verbruik en gebruikskosten inclusief aankoopprijs.

Jean Marc VAN BELLE
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
herothemouse
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 aug 2022 17:02
Actief als: particulier

Re: Voorstellen plus probleem Trafic

Bericht door herothemouse »

Topic kan gesloten worden hoor. Ik heb een andere bus gekocht en deze gaat naar de sloop.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht