Vraagje :
Mijn vorige scénic was een 2.0 16V F4R
Mijn huidige grand scénic heeft exact dezelfde motor de F4R dus.
Nu de vraag:
Als ik het gas loslaat en snel wil schakelen komt het toerental lang niet zo snel terug als mijn oude auto.
Ook heeft de auto op papier minder vermogen.
Ik vermoed dat dit vanwege de emissienorm is.
Kan ik/ is het mogelijk de software te veranderen gelijk mijn oude auto?
Verder zie ik net voor de inlaatklep in de luchttoevoerslang een stukje buis (+- 300mm) met een knik die afgedopt is
Wat heeft dee voor functie?
Alvast bedankt voor jullie reactie
vraagje over motortoerental
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 30 sep 2004
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Emmeloord
Helaas is de motor van beide auto's niet helemaal hetzelfde, sterker nog, alleen het onderblok is gelijk, de cilinderkop is flink anders.
Dat het toerental minder snel terugzakt is softwarematig geregeld, dit heeft ook met de emissie eisen te maken, hoe vreemd het ook klinkt.
Ook de constructie van de motor noodzaakt dit motorgedrag.
Dit wil ik je wel een keer uitleggen, hier op het forum wordt dit een flink lang verhaal.
Dit afgedopte buisje is eigenlijk een soort van backfire beveiliging.
In geval van een backfire wordt het dopje weggeblazen en blijft zo het dure gemotoriseerde gasklephuis gespaard.
Antonio.
Dat het toerental minder snel terugzakt is softwarematig geregeld, dit heeft ook met de emissie eisen te maken, hoe vreemd het ook klinkt.
Ook de constructie van de motor noodzaakt dit motorgedrag.
Dit wil ik je wel een keer uitleggen, hier op het forum wordt dit een flink lang verhaal.
Dit afgedopte buisje is eigenlijk een soort van backfire beveiliging.
In geval van een backfire wordt het dopje weggeblazen en blijft zo het dure gemotoriseerde gasklephuis gespaard.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 28 feb 2006
- Laatste bezoek: 10 nov 2017 11:45
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Hoi Antonio
Bedankt voor je post!
Ben zeker wat wijzer, had dit niet verwacht.
Ik dacht stellig dat dit de zelfde motor was.
Fijn ook om te weten waar het pijpje van/voor is.
Ik hoor graag een keer het hele verhaal, ik kom je nog wel een keer tegen op een van
de meetings
Ik denk dat ik toch een keer het motormanagment aan laat passen, maar wil
me daar eerst eens in verdiepen.
Bedankt voor je post!
Ben zeker wat wijzer, had dit niet verwacht.
Ik dacht stellig dat dit de zelfde motor was.
Fijn ook om te weten waar het pijpje van/voor is.
Ik hoor graag een keer het hele verhaal, ik kom je nog wel een keer tegen op een van
de meetings

Ik denk dat ik toch een keer het motormanagment aan laat passen, maar wil
me daar eerst eens in verdiepen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 2690
- Lid geworden op: 08 jun 2008
- Laatste bezoek: 10 mei 2025 12:21
- Actief als: particulier
misschien kan je hem laten chiptunen, dan wordt het motormanagment optimaler gemaakt.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut