Ben sinds februari dit jaar eigenaar van een tweedehands Megane IV Bose-editie met de 1.2TCE motor en EDC versnellingsbak met de schitterende "Dune Beige" kleur, bouwjaar 2016. Een geweldige auto met bijna alle opties, echter zit er een geluid ergens in de aandrijving waar ik en de monteurs van Renault geen raad mee weten.
Ik ben kort na de aanschaf voor twee geluiden, waaronder het geluid van dit topic, bij de dealer geweest. Ze hebben er een nieuwe koppelingsset onder gemonteerd onder garantie omdat dit eerste geluid een bekend geluid was. Het eerste geluid was hierna weg, maar het tweede geluid bleef nog.
Ik woon zelf in Berlijn, en ben na de reparatie heen en weer geweest. Hierna heb ik de banden gewisseld, en gaven de monteurs van KwikFit aan dat mijn versnellingsbak olie lekte. Direct terug naar de dealer geweest, bleek dat ze een rubber niet hadden vervangen... Dit doet mij niet heel veel vertrouwen toe over hoe ze de andere keren hebben gehandeld omtrent het tweede geluid. Dit tweede geluid (waar dit topic over gaat), is altijd gebleven.
Dit tweede geluid is te beschrijven als een soort schaaf geluid, maar je zou het ook kunnen horen alsof er ergens lucht ontsnapt... Het heeft niets te maken met het toerental van de motor, of in welke versnelling de versnellingsbak zit, het doet zich voor bij een bepaalde vraag naar vermogen: als ik mijn gaspedaal bijvoorbeeld 20%-25% indruk hoor je het geluid voor zo lang als ik die druk van het gaspedaal blijf houden. Wanneer ik dan het gas een klein beetje losser laat of harder indruk, is het geluid direct weg.
Ik ben een paar keer langs geweest bij de dealer voor dit geluid, na drie keer gaven ze mij aan dat het een 'product eigenschap' is. Ik weet niet of ik hier genoegen mee moet nemen of niet.
Het geluid is in de auto duidelijk te horen, maar buiten hoor je het ook duidelijk zoals in onderstaande filmpjes (ben momenteel op vakantie in Noorwegen, vandaar het landschap

Bedankt in ieder geval!