wielsensor defect

Zit er een stroomdraadje aan ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
-
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef (zoveel mogelijk) informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie

Topic author
FrankievdV
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 17 jul 2014 15:31
Actief als: particulier

wielsensor defect

Bericht door FrankievdV »

Model/uitvoering :Renault Megane 2 1.4 16v
Bouwjaar :2003
Brandstof :benzine

Beste forumleden,

Ik heb al een antal keren het forum doorzocht en een aantal topics gezien over mijn onderwerp.
Toch heb ik specifiek over mijn probleem niets kunnen vinden dus ik hoop dat iemand mij een beetje de richting in kan sturen waar ik aan moet denken of wat de oplossing is.
Dat is meer met de gedachte dat ik het probleem wellicht zelf eenvoudig zou kunnen oplossen anders kan ik altijd nog naar de dealer.

Een maand geleden heb ik mijn auto aangeboden bij een universele garage voor de apk keuring en een grote beurt.
Tijdens de apk bleek dat beide achterspiraalveren gebroken waren en verder waren er geen mankementen.
Deze veren zijn vervangen en de grote beurt heeft verder ook geen bijzonderheden aan het licht gebracht.

Tevens heb ik bij de garage aangegeven dat de auto soms niet start(na het insteken van de kaart en het drukken op de startknop) gebeurd er niks.
Na enig zoekwerk constateerde de garage een defecte startmotor en deze is vervangen door een nieuw exemplaar.
Sindsdien geen startproblemen meer gehad.

Echter sinds de apk, het vervangen van beide veren en het vervangen van de startmotor krijg ik de melding op mijn daschboard wielsensor defect.
Deze melding kan ik zelf wegklikken of na enkele seconden verdwijnt het vanzelf.
Het komt echter alleen in beeld zodra ik de auto ontgrendel en dan start.
Zet ik de auto uit en laat ik de kaart in de lezer zitten en start dan opnieuw dan krijg ik de melding niet.
Doe ik de auto op slot, weer open en start ik dan dan krijg ik de melding juist weer wel.
Vreemd is, als ik de auto ontgrendel, de kaart in de lezer stop en zonder koppeling of rem intrappen eerst een keer op de startknop druk en daarna een van de pedalen indruk en daadwerkelijk start, de melding niet tevoorschijn komt.
De wielen worden ten alle tijden ook gewoon weergegeven in het scherm

Met deze klacht terug naar de garage en daar hebben ze een aantal dingen uitgeprobeerd.

Auto uitgelezen: ventielen hebben allemaal een code, staan dus ingelezen.
Banden om beurt afgelaten met lucht: de juiste band kleurt in het scherm oranje en display geeft aan lekke band/bandenspannig corrigeren.
Sensoren reageren dus wel.
Bandenspannig verhoogd met lucht alle banden kleuren in het scherm op de juiste plaats oranje en display geeft weer aan: bandenspanning corrigeren.
Banden op juiste spanning gebracht: alle banden worden weer (ongegevuld)weergegeven op het scherm.
Daarna voor de zekerheid toch de ventielen opnieuw ingelezen, dit geeft echter dezelfde melding.
Accupolen verwijderd, en na een half uur accu weer aangesloten, melding blijft.

Twee vragen nu, wie weet wat dit zou kunnen zijn? en zou er een verband kunnen zijn tussen het vervangen van de veren of startmotor en deze klacht.
Kan het systeem uitgezet worden zodat de melding verdwijnt en houd ik na het uitzetten van het systeem wel mijn wielen in mijn display of verdwijnen deze ook na het uitzetten van het systeem?

Ik hoop dat iemand de vragen kan beantwoorden

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33

Re: wielsensor defect

Bericht door DHL »

Uitschakelen zou ik niet doen, het systeem doet zijn werk nog blijkbaar. Kan je zien welke sensor defect is? Zo ja, laat die gewoon vervangen. Heeft totaal niets te maken met de vorige werkzaamheden. Hoe oud is de auto?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
FrankievdV
3-posting-rookie
3-posting-rookie

Hoi DHL,

Bedankt voor je reactie.
Dat is het nu juist, het scherm toont gewoon alle 4 de wielen(er ontbreekt er dus geen) en alle 4 de sensoren hebben ook een code en staan dus ingelezen.
De sensoren zijn volgens de garage dus ok
Echter de melding wielsensor defect, blijft terugkomen tijdens het starten.
De auto is van 2003 een Megane type2

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
FrankievdV
3-posting-rookie
3-posting-rookie

Hoi DHL,

Bedankt voor je reactie.
Dat is het nu juist, het scherm toont gewoon alle 4 de wielen(er ontbreekt er dus geen) en alle 4 de sensoren hebben ook een code en staan dus ingelezen.
De sensoren zijn volgens de garage dus ok
Echter de melding wielsensor defect, blijft terugkomen tijdens het starten.
De auto is van 2003 een Megane type2

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 10 mei 2025 13:49

Bericht door Valkenet »

Goedendag,

Als het goed is kun je tijdens het zien van de melding een knipperend wiel in je display zijn, om aan te geven welke sensor defect is.

Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen