ZF bak olie bijvullen Espace 3, bj 2000, 3ltr 24V

Plaats reactie

Topic author
TheovdBroek
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 25 mar 2013 08:58
Actief als: particulier

ZF bak olie bijvullen Espace 3, bj 2000, 3ltr 24V

Bericht door TheovdBroek »

Ik heb een heel mooie Espace 3 gekocht van bj2000 met een 24V 3ltr motor (dubbele nokkenassen) maar met een kapotte automatische versnellingsbak (ZF). Op de sloop een bak gekocht met 92000km, echter zonder olie (ook de koppelomvormer is leeg). Van de nieuwe bak de oliekeeringen vervangen (omdat ik nu gemakkelijk toegang heb) en 4 liter olie gevuld via de achterste overloopplug achter de rechter aandrijfas. Er moet nog 4 liter bij (totaal 8 liter) maar het lukt niet omdat de bak al vol zit. Ik heb ook de indruk dat de plug te laag zit om op dit niveau 8 liter in de bak te gieten. De motor/bak heeft op dit moment nog niet gedraaid. Volgens de handleiding moet je bijvullen en pijlen met de pijlstok, echter deze bak heeft geen pijlstok. Waar moet de olie in ??????????

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Re: ZF bak olie bijvullen Espace 3, bj 2000, 3ltr 24V

Bericht door WillemS »

Voor je de bak monteert nog even wat opmerkingen, hoewel ik de indruk krijg dat je al wat sleutel ervaring hebt.
De koppelomvormer dient eerst heel diep in de bak gestoken te worden zodat de uitsparing voor de aandrijving van de oliepomp goed zit, als dat goed zit dan kan de bak in z'n geheel met de koppelomvormer aan de motor worden gemonteert.
Een beginners fout is dat men eerst de koppelomvormer op het vliegwiel monteert en dan de bak aan de motor Fout, Fout, Fout. Hierdoor verniel je de koppelmovormer en de oliepomp!!! LET HIER GOED OP.
De vul instrukties sluit ik hier bij.
SUC6 mvg WillemS
LMO bak Espace.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
TheovdBroek
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door TheovdBroek »

Willem,
Ik heb de bak op de juiste manier geinstalleerd zoals je hier boven hebt beschreven. Dank voor de tip.
De instructie die ik van je kreeg heb ik al. De instructie praat over een pijlstok, echter mijn bak heeft geen pijlstok. De overloopplug uit het instructieboekje van de auto bestaat niet op mijn bak. Echter in vermoed dat de bak zelf maar 3,5 liter bevat (= aftaphoeveelheid lees ik op meerdere postings), de rest (4,5 liter) gaat waarschijnlijk in de koppelomvormer en andere componenten. Daar de bak en de koppelomvormer helemaal leeg waren heb ik 8 liter olie in het ontluchtingsgaatje gegooid (het blauwe dopje boven op de bak). Als de bak heeft gedraaid controleer iik het niveau met de niveauplug aan de achter zijde van het differentieel.
De automaat van de sloop kreeg ik zonder koeler. Dat is jammer want de oude koeler zit vol gruis. Ik zal een nieuwe gaan bestellen. Nog een tip?

Note: Het demonteren van de motor/bak heb ik gedaan door de auto met een garagekrik diep te laten zakken zodat de motor/bak op een verrijdbare vlonder rust (oude krattenkar van een supermarkt). Daarna motosteunen los, auto wat opkrikken en de motor/bak naar voren wegrijden. Daarna kan de motor/bak in de takels. De voorbalk moet losgeschroefd, dit gaat lastig daar de bouten en moeren tijdens de fabricage van het chassis in z'n geheel in het zinkbad zijn geweest.
Wat het garagehandboek ook niet aangeeft is hoe je de kabelboom van de motor loskoppeld, ik heb gekozen om de zekering kast helemaal uit elkaar te halen zodat de kabelboom met relais en zekeringen over de motor kan liggen. Veel werk allemaal!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Als er op de plek van de peilstok een plug zit kan je zelf wel een peilstok maken of die va de oude bak monteren.
Het olie niveau dient gepeild te worden bij draaiende motor nadat alle versnellingen 5sec. ingeschakeld zijn geweest(luchtbellen). Die oliekoelers vind je haast niet op de sloop want dat is ook een zwak onderdeel, gaan ze lekken dan komt er kvs in de olie en dat is het einde van de frictiematerialen in de bak. Die oude met gruis niet gebruiken, je krijgt hem ook niet schoon van binnen.
SUC6 met de klus. mvg WillemS
p.s. als er op de assen een borgring zit let dan goed op dat de uiteinden op de juiste diepte in het diff. gestoken zitten, anders is er te weinig kontakt met/van de spiebanen en draai je ze eraf bij flink optrekken vanuit stilstand.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
TheovdBroek
repeating visitor
repeating visitor