Zoë en Zon

Plaats reactie

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Actief als: particulier

Zoë en Zon

Bericht door zoe2goe »

Het leek me wel aardig eens te berichten over deze combinatie. Korte achtergrond: medio 2013 besloot ik mij oude Xsara van de hand te doen en dat het tijd was om Zero Emission te gaan bijdragen. Ik heb in de zomer een stevige zonnepaneel-installatie aangeschaft en een Zoë besteld. Ik schaam mij er niet voor te melden dat de gunstige zakelijk-fiscale regeling wel degelijk hebbben bijgedragen aan deze beslissingen: BTW (uiteraard), MIA, KIA, MAVIL, noem de hele santemekraam maar op, en geen bijtelling voor 60 maanden, m.a.w., maximaal privegebruik van de zakelijke auto is boetevrij mogelijk. Omdat ik veel vanuit huis werk en mijn echtgenote veel korte stukjes rijdt, is dat een ook een behoorlijke beslisfactor.

Doel was om daadwerkelijk Z.E. te rijden, m.a.w., de PV installatie moet het energieverbruik van de auto dekken. De PV installatie (4280 WattPeak) kwam medio juli. Om je een idee te geven, we hebben het dan over 22 middelgrote panelen, ongeveer twee-derde van de dakhelft die zuid-oost staat. Over de levering van de Zoë hoef ik jullie denk ik weinig te vertellen: elke twee weken schoof de verwachte leverdatum twee weken op. Dat was niet aardig, want de Xsara was inmiddels weg. Ik moet wel zeggen dat Hans Jongerius Gouda, waar ik de Zoë heb gekocht, zeer schappelijk is geweest met een huurauto. De pijn verdeeld zeg maar, maar 18 november was het dan zover.

Hoe staat het er nu voor? Eerst de verbruikskant. Ik meet wat de Zoë ingaat, dus inclusief laadverliezen. Mijn thuislader is apart bemetert en extern laden wordt uiteraard op echt verbruik afgerekend. Ik heb nu 1623 kWh verstookt in 179 dagen, dat komt overeen met ongeveer 3310 kWh per jaar (ik verwacht op ongeveer 14.000 km uit te komen). Dit heb ik gewoon "pro rato" berekend.

De opbrengstkant: uiteraard is de PV opbrengst enorm seizoensafhankelijk, maar er zijn ook tamelijk goede modellen voor. Het gaat wat ver om dat hier helemaal uit te werken, maar het komt er op neer dat na correctie van het model met de echte opbrengst tot nu toe het realistisch is te verwachten dat na een jaar, dus na de volledige eerste seizoenscyclus, de opbrengst 3610 kWh zal zijn. Een klein overschot dus. Daar ben ik best tevereden over!

Financieel: Een auto kost alleen maar (veel) geld, hoeven we het verder niet over te hebben. De PV kostte ongeveer 6.000 EUR. Als je uitgaat van een levensduur van 20 jaar kom je uit op een financieel rendement van 4 a 5%. Met andere woorden, het is veel slimmer een PV te kopen dan je geld op de bank te zetten. Als ik meer dak had, kocht ik bij!

Laadstrategie: Het komt niet vaak voor dat ik de batterij op een dag leegrij. De standaardstrategie is daarom om alleen op laagtarief op te laden. Dat doe ik door de lader aan en uit te zetten met een Arduino microcontroller die alleen aanschakeld op laagtarief (nachten, weekeinden, feestdagen). Het verschil tussen laag- en hoogtarief is niet veel, maar toch de moeite. Met een webbrowser kan ik vanaf het internet de lader ook nog aanzetten, just in case. Ik heb een één-fase 40A huisaansluiting, dus de laadbox staat gewoon op 16A. Dat gaat echt prima, altijd vol 's-ochtends. De PV levert natuurlijk meestal op piek-tarief, klein voordeeltje zolang we tot 5000 kWh mogen salderen. Dat is gegarandeerd to 2017. Ik gebruik dus het net als buffer. Super geinig om die oude ferraris draaischijfmeter in de achteruit te zien tollen. Nee, geen slimme meter, en dat zal ik ook zo lang mogelijk tegenhouden. Gelukkig staat de wet (nog) toe om te weigeren.

Zoals je ziet is mijn opzet zo dat ik geprobeerd heb alle voordelen te maximeren. Dat gaat in sommige gevallen om een paar tientjes per jaar, maar alles bij elkaar tikt het best aan. Ik ga 21 juni naar de meeting in Utrecht - P&R uithof. Wie er meer van wil weten is uiteraard van harte welkom. Los daarvan: wat rijdt het heerlijk!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertjanVB
Donateur
Donateur
Contacteer:

Re: Zoë en Zon

Bericht door GertjanVB »

Een heel nauwkeurige kosten-baten analyse heb ik niet gemaakt en daarnaast ben ik particulier waardoor een aantal voordelen aan mijn neus voorbij gaan. Desalniettemin hebben we geïnvesteerd in een PV installatie die ca. 5900 kWh op jaarbasis moet opleveren (26 panelen, zo veel als er op het dak konden) en een ZOE die de Kangoo van moeders de vrouw moest vervangen. De aanschaf van de panelen werd gestimuleerd door een subsidie van de overheid (eenmalig bedrag en BTW van 6% over arbeid) en een promo van mijn (voormalige) werkgever die ook in de PV-installatie stapte, de kosten heb ik deels meegefinancierd tijdens het oversluiten van mijn hypotheek zodat dat niet tot lastenverzwaring leidde. Dat was eind 2012 en toen de ZOE eindelijk uitkwam en ook daarvoor fondsen konden worden vrijgemaakt hebben we die in oktober 2013 aangeschaft. Stimulans voor die aankoop was de prijs, de wens te beschikken over dat technisch wonder en de onafhankelijkheid van oliebaronnen en sheiks.

Tot nu toe geen dag spijt gehad. De PV-installatie haalt meer dan zijn beloofde rendement (neemt over de jaren af, weet ik) en de ZOE is geen boodschappenwagentje, maar ons favoriete vervoermiddel voor alle ritten geworden. Daardoor heb ik maandelijks een laag energievoorschotbedrag (alleen gas), geen wegenbelasting (nog even) en geen variabele kosten voor brandstof (behoudens de externe laadbeurten, en de batterijhuur mag je tellen). Stress van variabele tarieven van stroom of brandstof heb ik niet (of het moeten de dalende stroomtarieven zijn :? ). De veelvuldige inzet van de ZOE brengt wel dat de panelen de complete behoefte van het huishouden toch niet kunnen dekken. Als onze dochters het huis uit zijn komt dat wel weer in orde :D ), daarnaast maakt onze betrouwbare overheid aanstalten om toch belasting te gaan heffen op terug te leveren energie van PV-installaties, hoe dat uitpakt moeten we maar afwachten.

Het moet allemaal te betalen zijn natuurlijk, maar voor ons is de emo-factor bepalend; de onafhankelijkheid en het rijplezier voelt goed. Dat het kostenplaatje voor langere tijd vast ligt en stabiel is (behoudens overheidsmaatregelen) behoort daar ook toe.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Re: Zoë en Zon

Bericht door zoe2goe »

Ah, de betrouwbare overheid, met de heer Kamp voorop. Laten we het het daar maar niet over hebben op het forum. Vandaar dat ik met een machinegeweer v…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Dit onderwerp heeft nog 39 niet getoonde antwoorden

Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken.
Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.

Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,
zo proberen we het forum gratis te houden.

Registreer Aanmelden

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken