Zoë en Zon

Gebruikersavatar

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 22
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zoë en Zon

Bericht door zoe2goe »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

@Smartrix-Zoe: Correct. Maar die wordt meen ik standaard op 3x16 (11kW) ingesteld als je een 3x25 aansluiting hebt. Dan heb je 9 ampere speling. In een fatsoenlijke huisinstallatie zijn de grootvrebuikers ook nog een beetje gespreid over de fases. Je moet het dan wel heel erg bont maken wil de hoofdzekering er uit vliegen.

@RudyH: Bij mijn beste weten zijn de hoofdzekeringen niet zelf-resettend en nog altijd van het type smelt. Dus stuk is echt stuk en moet de netwerkbeheerder iemand langssturen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Smartrix-Zoe
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 sep 2013 09:50
Actief als: particulier
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Zoë en Zon

Bericht door Smartrix-Zoe »

Je zou dus echt een systeem zoals Maxim van Cohere moeten hebben om realtime te meten. Helaas wel wat duur nu je nog kunt salderen.
Naast de Zoe als 2e auto een Model X

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Smartrix-Zoe
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 sep 2013 09:50
Actief als: particulier
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Zoë en Zon

Bericht door Smartrix-Zoe »

of is zoiets ook zelf te bouwen :D
Naast de Zoe als 2e auto een Model X

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 22
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zoë en Zon

Bericht door zoe2goe »

Is absoluut zelf te bouwen en hoeft niet duur te zijn. Maar je ziet wel het belang van een aanstuurbare lader snel dichterbij komen. Als dat niet nodig was zou ik die P20 natuurlijk nooit weg doen.

Het voordeel van "cohere" is dat er niets "onverwacht" bijschakelt (zoals de wasdroger), dus, als er een auto teveel wordt aangesloten kan hij rustig eerst de andere auto's "dimmen" en dan de nieuwe beheerst bijschakelen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Re: Zoë en Zon

Bericht door RudyH »

Wellicht ook wel een leuk linkje http://www.smartevse.nl/.
Is een diy apparaat waarmee je met extra sensoren de spanning direct van de kabels kan meten. Dus als je vanaf de 3 fases gaat meten krijg je continu direct de gegevens. Wellicht iemand ervaring ermee?

@Zoe2goe: Mijn hoofdzekering 3x 25A kan ik terug zetten wanneer 1 van deze eruit is geklapt.
60A is inderdaad bijna nooit nodig ook gezien de ZOE bij ons de 2de auto is maar het zou wel moet kunnen. In principe als ik mijn zonnepanelen aan hou als max is 30A verdeeld over 3 fases voldoende om direct de stroom op te pikken die van de zonnepanelen af komen. Dit is wat je eigenlijk wil i.v.m. verdwijnen van de saldering.

Mocht ik toch sneller willen laden dan zou ik met Domoticz ook nog kunnen bepalen dat bepaalde apparaten niet aan mogen terwijl de auto op 60A staat te laden en anders om. Dit soort systeem intelligentie kun je allemaal in bouwen in software.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Smartrix-Zoe
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 sep 2013 09:50
Actief als: particulier
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Zoë en Zon

Bericht door Smartrix-Zoe »

Dit lees ik net in een artikel dat de batterij op wielen heet.

Duurzaam laden
Het wemelt van de apps die elektrische-autorijders zeggen waar ze kunnen laden aan een vrije paal en voor welke prijs. Voor wie alleen duurzame energie wil laden, komt er deze zomer een app bij van Sycada Green. De app is ontwikkeld in samenwerking met Enexis, Wageningen UR, Renault en andere partners. Bestuurders van elektrische Renaults kunnen hun auto via deze app slimmer laden. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn als je rijdt op eigen zonne-energie. Schijnt de zon, dan regelt de app dat je auto sneller laadt.


De auto regelt zelf dus de laadsnelheid!!!????
Renault zit ook bij de club.

Ik ben benieuwd wat dat voor App is
Naast de Zoe als 2e auto een Model X

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Zoë en Zon

Bericht door BB-One »

Door vakantie niet eerder echt tijd gehad om mijn idee op papier te zetten:

Wellicht een heel praktisch idee, waarbij er niet veel instel mogelijkheden zijn (dus redelijk foolproof).

Als ik naar mij zelf kijk, ik heb een 11kw lader om in ieder geval die ene keer dat het nodig is relatief snel te kunnen laden. In de praktijk heb ik dat 1-2 keer per maand 'nodig' (overigens eerder 1 keer dan 2 keer :D . Namelijk thuis komen, even wat eten en weer ergens naar toe rijden. De andere keren koppel ik mijn auto aan (zeg rond 18:00 uur) en trek de volgende morgen de stekker er om 7:30 weer uit. dus per saldo staat de zoe ongeveer 13 uur per dag bij mij thuis aan de kabel. Meestal zet ik de zoe er neer met nog ongeveer 50-70% lading. Vooruitlopend op de afschaffing van de saldering zou voor mij het volgende werkbaar zijn:
- Mijn zonnepanelen laden opslagbatterijen op (zeg een capaciteit van de helft van de zoe dus 11kw)
- Opslagbatterijen vol? -> levering door zonnepanelen aan netwerk
- Bij het aansluiten van de auto, keuze kunnen maken: spoed of geen spoed? (waarbij de standaardinstelling "geen spoed" is)
- Indien spoed-> gewoon 11kw van het electriciteitsnetwerk trekken oftewel laadpaal pakt stroom van het netwerk
- Indien geen spoed (standaardinstelling!) -> stroom pakken van opslagbatterijen, laadsnelheid kan dan laag liggen, om te voorkomen dat je door de lage laadsnelheid je 's ochtends met een halfvolle accu staat, standaardinstelling maken dat er vanaf zeg 6 uur 's ochtends standaard geladen wordt met 11kw
- Opslagbatterijen leeg? -> omschakelen naar electriciteitsnetwerk, maar met lage laadsnelheid laden; zodra de opslagbatterijen een bepaalde minimum lading hebben --> omschakelen naar opslagbatterijen
Blijkt dat je toch wellicht "spoed" nodig hebt terwijl je al met "geen spoed" aan het laden bent: Knop "spoed" indrukken en de lader trekt weer 11kw.

Door de laadsnelheid laag te houden in de standaardsituatie kun je redelijk optimaal gebruik maken van de oplaadcapaciteit van de zonnepanelen. Dat is natuurlijk niet helemaal optimaal en zal je bij een 'wolkje' voor de zon wellicht nog een gedeelte van het netwerk pakken, maar ik denk dat dat in de praktijk wel mee zal vallen indien de opslagcapaciteit goed geoptimaliseerd is. In mijn geval denk ik dat ik goed uit de voeten kan met de helft dus 11kw aan opslag (zal dan in de winter wel van het netwerk moeten pakken). Eventueel kun je met variabele electricteitsprijzen de opslag op een goedkoop moment gedeeltelijk gaan opladen. Aan de andere kant: als je nagaat wat ik het belangrijkste vind is dat mijn auto vol moet zijn als ik wegga. Secundair wil ik dat zo 'goedkoop' mogelijk doen, met zo min mogelijk inspanning. Mijn ervaring met technische oplossingen is dat de ideeën vaak perfect zijn, maar door de gebruiker als ingewikkeld worden ervaren door de vele instelmogelijkheden en dat de vele instelmogelijkheden ook voor (potentiële) storingen zorgen.

Ik ben geen techneut dus er zullen wellicht technische problemen zijn, bijvoorbeeld kunnen opslagbatterijen gelijktijdig opgeladen en ontladen worden? (dit zal zijn als je overdag de auto aansluit terwijl de zon schijnt). En kost het omzetten zonnepaneel --> opslag --> Zoe (moet het wel omgezet worden?) niet teveel?

Hopelijk heb je hier wat aan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 22
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zoë en Zon

Bericht door zoe2goe »

Met enige variatie is dit precies waar ik mee bezig bent. Met een uitzondering, Zoe *IS* de opslag. Maar wel slimme matching met PV opslag en ook 's-nachts, zeker in de zomer, "ruimte" laten voor PV bijladen overdag *), om zo ook (straks dure) teruglevering aan het net te voorkomen. Is het een idee om op de Zoë dag nog iets extra's te doen in de zin van schematisc weergeven, open discussies, ik bedoel NET even iets meer dan gezellig samen over babbelen? Ik wil er best wat tijd insteken.

*) Dit is exact de reden waarom ik nu zo druk ben met die CANbus uitlezen, en dan liefst ook nog met standaard componenten van een paar Euro, dus custom-hardware minimaliseren. Software is alles :-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in