Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Zijdelings gerelateerd; RZOC heeft een nieuw shirt gelanceerd. Hier te bestellen, gelijk maar effe gedaan dus (€22)
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.
Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1
Na wat gebabblel over de Paris Formula E, een mooie aflevering over ZOE, batterij ontwikkeling en life cycle, mooie shots van het productieproces in Flins, en een beetje ballet. Leuk item.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Op ca. 16:00 tijdens het interview van Bobby met Eric Feunteun wordt gewag gemaakt van de pilot in the Netherlands "to charge the battery when it fits the energycompany best"; lombok dus.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Indeed Is je ook niet opgevallen dat je van terugleveren (lombok) niet veel meer hoort? Daarover is toch echt wel een "voorschot op de waarheid" genomen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Volgens mij werd het project onlangs uitgebreid naar laadpalen en panelen bij de Jaarbeurs. Heer Smit van Renault had snode plannen voor de rest van Nederland, maar daar hoor ik idd weinig van. Ik meen dat er ook maar een beperkt aantal teruglever Zoe's zijn (2)
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Als een netbeheerder spanningsvariatie wil opvangen met accu's
dan kan hij/zij dat beter doen met STATIONNAIRE accu's.
De MOBILE accu in mijn auto moet tijdens het parkeren alleen maar worden OP-geladen
en liefst zo snel mogelijk, zodat ik weer verder kan rijden zodra ik daar behoefte aan heb.
GertjanVB schreef:Volgens mij werd het project onlangs uitgebreid naar laadpalen en panelen bij de Jaarbeurs. Heer Smit van Renault had snode plannen voor de rest van Nederland, maar daar hoor ik idd weinig van. Ik meen dat er ook maar een beperkt aantal teruglever Zoe's zijn (2)
Er zijn er GEEN bij mijn beste weten, tenzij ik de daadwerkelijke ingebruikname heb gemist. De praatjes in bijvoorbeeld de VPRO rapportage "Doorbraak in Duurzaam" waren zoals gezegd een ernstig voorschot op de waarheid (wij hebben daar thuis een ander woord voor maar dat wil ik hier niet gebruiken). Feunteun heeft het ook alleen nog maar over gemanaged opladen. Het zou mij niets verbazen als dat V2G zachtjes over de horizon verdwijnt.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Er lopen diverse V2G pilots op dit moment in NL. Deze worden uitgevoerd door combinaties van OEM's en CPO's (en hardware-producenten, en energiebedrijven).
Voor volgend jaar staan er een paar honderd V2G chargers op de planning te worden uitgerold. Probleem op dit moment is de levering van de hardware die nog wat traag verloopt.
EV's zijn zeer geschikt voor onbalans en andere V2X toepassingen. Met name omdat in meeste situaties er maar een klein gedeelte van de batterij benodigd is voor de dagelijkse ritten (gemiddelde woonwerkafstand in NL is 25km. Zelfs bij de 'oude' Zoe is dat 2 x 25=50km = 40% van de batterij).
Bovenin gaat het bij balanceren niet om de totale batterijcapaciteit maar om het tijdelijk snel laden en ontladen. Op dit moment wordt er gewerkt aan zakelijke apps die je Outlook calender uitlezen en combineren met je historische rijgedrag om de maximale balans-ruimte vast te stellen. Eigenaren van voertuigen worden gecompenseerd voor gebruik van de batterij (voor de Zoe met huuraccu ken ik de voorwaarden (nog) niet)
Yep, maar dat was niet het concept in Lombok! Ik "ageerde" overigens niet zozeer tegen V2G, maar tegen de suggestie dat er in lombok twee ZOEs staan die daadwerkelijk kunnen terugleveren.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Tot maart van dit jaar woonde ik in een vrijstaan huis met een privé oplaadpunt van 3,7 kW.
Dan hing Zoë standaard aan het net als ik thuis was.
Ook handig om de airco via de app van te voren aan te zetten als ik weg wilde.
En dan lijkt V2G misschien wel een aardig idee.
Maar nu woon ik in een appartement 5-hoog.
Hopelijk komt het door mij aangevraagde openbare oplaadpunt binnenkort (aangevraagd dd 25-02-2017).
Dan ga ik dus laden als er niemand anders die aansluiting nodig heeft.
En dan lijkt V2G mij zeer ON-praktisch.
Wat moeten ze nu met mijn Outlook agenda?? Bij mij is er geen week hetzelfde, zelfs geen dag is hetzelfde. Geen enkel patroon in te zien. En er zijn vast meer mensen met een agenda zoals die van mij. Big data = Fake data.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Ik denk dat Eric Feunteun niet het project in Lombok bedoelde maar iets heel anders: Jedlix
Met mijn Models S heb ik meegedaan aan een test in Arnhem op het oude KEMA terrein om te kijken wat de resultaten zijn van het "on demand" opladen van de batterijen, smart charging. De proef is perfect verlopen en sinds die tijd maak ik veelvuldig gebruik van de Jedlix app, per lading kan de besparing oplopen tot wel 10-25%. De proef is nu een paar maanden geleden en toen was er reeds sprake van dat men de proeven met de Zoe binnenkort zou starten zodat de app ook voor de deze auto gebruikt zou kunnen worden.
Saillant detail: Eric Feunteun retweette mijn bericht direct toen ik het bericht van Bobby Llewelyn beantwoordde met: The experiment @ericfeunteun is talking about in the NL at 16:32 is working great, saves me EUR 1.75 per charge on my #modelS @ichargesmart (22-09-2017).
Forumlid en Zoe Zen Q210 driver sinds dec 2013, vanaf apr. 2017 Zoe Bose Edition Q90 ZE40, tevens Model S owner, having lots of fun driving EV! Twitter: #EV-pioneer #NoTailpipes :
Ik heb de Jedlix app al een hele poos (ongebruikt).
Maar mijn accu(tje) is slechts 22 kWh
en ik wil straks het openbare oplaadpunt (11 kW) zo kort mogelijk bezetten.
Volgens mij lopen we het risico twee (of meer) discussies door elkaar te halen:
- opladen "on demand" (van in principe de netwerkbeheerder wel te verstaan);
- V2G, waarbij de autoaccu als buffer wordt gebruikt en ook energie kan terugleveren aan het net.
Ad 1: = Jedlix. Ik ben er van overtuigd dat dit een hoge vlucht gaat nemen. In feite heb ik dat op microschaal voor mezelf al in elkaar geknutseld; mijn lader laadt alleen als er nachtstroom is en ik kan de software later slimmer maken door bijvoorbeeld ruimte in de accu te laten om overdag op PV verder te laden. Kort en goed, met een héél klein beetje investeren in wat slimme software is de hele "Oh Mijn God - het elektriciteitsnetwerk stort in als we allemaal elektrisch gaan rijden", wat sowieso al onzin was, helemaal buiten beeld.
Ad 2: = idee Lombok: je "verkoopt" je overschot PV via de pool van op dat moment niet rijdende accu's, en koopt je tekort deels in, allemaal verslimd door verfijningen als "mijn accu kan tot x% ontladen worden voor dit doel", "ik verkoop die prik alleen aan mezelf", etc etc. De kerngedachte daarbij is dat met het gegeven dat auto's 95% van de tijd toch stil staan je die opslag mooi kunt gebruiken voor een "bijna off grid" wijk. Moet je natuurlijk wel een goede mix van woon en werk hebben in de wijk.
Voor wat het waard is: mijn persoonlijke mening is dat on demand opladen het helemaal is, gemakkelijk te belonen en dus te implementeren, en er daarna weinig probleem overblijft om op te lossen met V2G. Bovendien gaan de ontwikkelingen razendsnel, komt de stroom van oude batterijen (heel langzaam, maar zeer zeker en zeer massief) op gang waarmee stationaire toepassingen goedkoper zijn te bouwen, en is de engineering van V2G ronduit complex. Kortom, ik zie het niet gebeuren.
Is V2G wat voor jou Luc? Zeker niet, want je huidige auto kan het niet. Tegen de tijd dat het (wellicht) een optie wordt, is het landschap volledig anders, inclusief het aantal en type laadpunten.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
V2G is inderdaad een ander verhaal en gaat ook over terugleveren van je auto naar het net toe. De Jedlix app werkt nu alleen nog maar van het net naar de auto toe en is ook daarvoor bedoeld. Het gaat om het smart-chargen van je auto bij voorkeur thuis in de garage, in de app moet je je postcode en huisnummer ingeven. Als ik b.v. 's avonds thuis kom en de auto aan de lader zet dan stel ik de app zo in, dat de auto niet voor de volgende ochtend 8.00 uur vol hoeft te zijn. De app bepaalt dan zelf op welk (goedkoopste) tijdstip de auto geladen wordt wanneer het net het minst belast is. Per keer levert me dat zo'n EUR 1.75 op en wordt keurig op de bankrekening teruggestort!
Zoals gezegd werkt de app voor de Zoe helaas nog niet maar daar wordt wel aan gewerkt is mij verteld door de heren van Jedlix.
In grafiekvorm ziet dat er als volgt uit:
Image-1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Forumlid en Zoe Zen Q210 driver sinds dec 2013, vanaf apr. 2017 Zoe Bose Edition Q90 ZE40, tevens Model S owner, having lots of fun driving EV! Twitter: #EV-pioneer #NoTailpipes :
EV-pioneer EVerhard schreef:V2G is inderdaad een ander verhaal en gaat ook over terugleveren van je auto naar het net toe. De Jedlix app werkt nu alleen nog maar van het net naar de auto toe en is ook daarvoor bedoeld. Het gaat om het smart-chargen van je auto bij voorkeur thuis in de garage, in de app moet je je postcode en huisnummer ingeven. Als ik b.v. 's avonds thuis kom en de auto aan de lader zet dan stel ik de app zo in, dat de auto niet voor de volgende ochtend 8.00 uur vol hoeft te zijn. De app bepaalt dan zelf op welk (goedkoopste) tijdstip de auto geladen wordt wanneer het net het minst belast is. Per keer levert me dat zo'n EUR 1.75 op en wordt keurig op de bankrekening teruggestort!
Zoals gezegd werkt de app voor de Zoe helaas nog niet maar daar wordt wel aan gewerkt is mij verteld door de heren van Jedlix.
In grafiekvorm ziet dat er als volgt uit:Image-1.jpg
Ik dacht dat Jedlix alleen maar werkte bij openbare palen. Heb ikd at altijd verkeerd gehad?
Juist daarom was ik er niet zo'n fan van; openbare palen moeten juist zoveel mogelijk turnover en dus zo snel mogelijk laden.
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Wat ik vooral raar vind, is dat ze dat regenereren niet goed uitleggen. Het zachter of harder instellen van de regeneratie heeft alleen invloed op de werking van het accelerator-pedaal: bij lage regeneratie rol de auto verder door als je het 'gas' loslaat. Maar zodra je rempedaal intrapt, wordt er alsnog maximaal geregenereerd (neem ik aan! net als bij de Tesla).
Dus je houd inderdaad niet meer of minder energie over wanneer je de regeneratie anders instelt.
Verder is de recensie erg anekdotisch. We zien geen vergelijkingen op dezelfde feature (bijv prijs!). Om nog maar te zwijgen over verkrijgbaarheid: de Ampera E wordt in NL maar heel beperkt beschikbaar gesteld. De levertijd is nu al een jaar
Wel mooi dat er inmiddels al zoveel EV's op de markt zijn!
Via Twitter (geen idee hoe je hier een tweet kunt embedden: link), een taxi bedrijf in Stockholm
Nou begrijp ik waarom ik zo lang op mijn zwarte moet wachten
Zwarte Zoe R90 sinds 10/2/2018 15:00
In 5 jaar ruim 100.000km elektrisch plezier (inclusief Parijs en Noorwegen), sinds km 101468 een nieuwe motor. Na 1.5 jaar straatladen nu vooral thuisladen op eigen zonne-energie met een Zappi V2 3F lader
Zwarte Zoe R90 sinds 10/2/2018 15:00
In 5 jaar ruim 100.000km elektrisch plezier (inclusief Parijs en Noorwegen), sinds km 101468 een nieuwe motor. Na 1.5 jaar straatladen nu vooral thuisladen op eigen zonne-energie met een Zappi V2 3F lader
Zwarte Zoe R90 sinds 10/2/2018 15:00
In 5 jaar ruim 100.000km elektrisch plezier (inclusief Parijs en Noorwegen), sinds km 101468 een nieuwe motor. Na 1.5 jaar straatladen nu vooral thuisladen op eigen zonne-energie met een Zappi V2 3F lader
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, KM 196K (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.
For a while now the Renault Zoe has been the best selling electric car in Europe, but with more competition coming this year, this great electric supermini needs an upgrade to keep its leading position (......) Below are some things that I expect to see improved or added in Zoe’s new version.
(bold van mij)
Maar wie zal het zeggen. Zou wel grappig zijn, en dus ook krachtiger motor.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Sindskort een mooie Clio met een media navigatie systeem. Daar is echter een klein probleempje mee en terug naar fabrieksinstellingen werkt niet..
Hopelijk weet één van jullie iets .
Elke keer als de motor uit is geweest vergeet dit ding zijn...
Hallo,
Mijn telefoon, een Samsung A53 is gekoppeld aan R-Link2 maar ik kan alleen bellen. Media afspelen via de telefoon lukt niet. Het maakt niet uit welk type gsm ik gebruik of via welk kanaal ik muziek of een podcast probeer af te spelen, de...