zoemend geluid achter Kangoo 1998

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie

Topic author
evdberg
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Laatste bezoek: 23 jan 2012 20:10
Actief als: particulier

zoemend geluid achter Kangoo 1998

Bericht door evdberg »

Model/uitvoering : Kangoo 1.2 RT
Bouwjaar : 1998
Brandstof : benzine

Een paar dagen geleden heeft de plaatselijke Bosch-garage de remvoeringen en wiellagers aan de achterzijde van mijn Kangoo 1.2 RT uit 1998 vervangen. Dit als gevolg van een piepje bij het aantrekken van de handrem. Ik hoorde dit piepje al enkele jaren, maar had er tot voor kort nooit serieus aandacht aan besteed.

Bij controle bleek dat de remvoeringen compleet waren verbrand en dat de wiellagers ernstig beschadigd/uitgedroogd waren. Het vreemde is dat ik in de afgelopen jaren (afgezien van het piepje) nooit problemen heb gehad met de achterremmen en nooit iets heb gehoord wat kon duiden op versleten lagers.

Ondanks deze ingreep doet zich nu het probleem voor dat vanaf circa 90km/h een hard zoemend geluid hoorbaar is. Voorheen was dat niet terwijl men juist het tegenovergestelde zou denken. Het geluid lijkt van achter te komen en wordt harder naarmate de snelheid hoger wordt. De garage komt er op dit moment nog even niet uit. Ik moet het even aankijken in de hoop dat de lagers en/of remvoeringen zijn "ingereden" waar ik vooralsnog weinig vertrouwen in heb. In de afgelopen dagen is er zo'n 100 km met de auto gereden en dat heeft niet tot enige verbetering geleid.

Persoonlijk heb ik de indruk dat er iets is misgegaan met het vernieuwen van de lagers, maar tot het moment dat de garage dit heeft gecontroleerd, kan ik daar nog niet 100% zeker van zijn. Ervanuitgaande dat de lagers toch correct gemonteerd zijn, ben ik zelf alvast naar mogelijke andere oplossingen gaan zoeken. Via internet ben ik bekend geraakt met het fenomeen "cubben" van de (achter)banden. Voor zover ik heb begrepen kan dit ook een zoemend geluid veroorzaken. De kans bestaat dat de garage na de reparatie de achterwielen onbewust heeft verwisseld. Om dit te kunnen uitsluiten zijn vanmiddag voor alle zekerheid de achterwielen links/rechts omgewisseld. Dit heeft helaas geen enkel resultaat opgeleverd. Het zoemen doet zich nog steeds voor.

Uiteraard is het mogelijk dat het zoemen een heel andere oorzaak heeft, maar het is in mijn optiek wel heel toevallig dat ik er al 8 jaar geen last van heb en dat het pas is begonnen na deze ingreep. Verder is er in de afgelopen dagen aan de auto niets vervangen of gerepareerd. Eventuele andere oorzaken van "fluiten" of windgeruis in het algemeen zoals het (te) rechtop staan van de antenne of kapotte raamrubbers zijn onderzocht en kunnen worden uitgesloten.

Mijn vraag is dus: Wat zou dit zoemen kunnen veroorzaken en heeft iemand misschien nog een idee of een tip waar ik naar kan kijken?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

de mon
lid
lid
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 29 mei 2025 12:01

Re: zoemend geluid achter Kangoo 1998

Bericht door de mon »

Je hebt met het wiel al eens met de hand rond gedraaid?Een slecht lager hoor je:te vast gespannen,er zit ook een afstandsbus op de naafas die durft plakken aan de remtrommel bij demontage(opletten).Voor de rest ::wieluitlijning slecht of band met rijrichting (pijl) aan verkeerde zijde.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
evdberg
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door evdberg »

De auto is al jaren in onderhoud bij deze garage. Al binnen een dag nadat e.e.a. was vervangen ben ik teruggegaan. Er is op de brug aan alle wielen gedraaid en door 3 monteurs met een schroevendraaier geluisterd zonder resultaat. Behalve het wisselen van de achterwielen (links/rechts) is er vanwege het weekend verder nog even niets gebeurd.

Die achterbanden zijn niet bepaald nieuw, dat moet ik wel toegeven. Ik maak weinig kilometers met deze auto en de kans is vrij groot dat het nog de originele banden uit 1998 zijn (Michelin 165/75R14 reinforced). Ze zijn in ieder geval niet recent vernieuwd. Huidig profiel is 3 tot 4 mm. Slijtage is gelijkmatig. Wel enige "cubbing" voelbaar, vandaar mijn actie eerder vandaag. De uitlijning is nooit naar gekeken. Banden zijn nooit opnieuw gebalanceerd. Daar was feitelijk geen aanleiding voor. De auto is vrij van grote schades en ik kan (ook nu nog) probleemloos 120 - 130 km/h rijden zonder enige trilling in het stuur of in de carosserie. Auto trekt niet scheef bij remmen.

Afgelopen avond nog heb ik hier op de A17 een flink stuk onafgebroken 140 km/h gereden. Afgezien van het zoemende geluid hoor of merk ik niets bijzonders. Op een parkeerplaats heb ik aan de achterremmen gevoeld. Die waren nog niet eens handwarm, zeg maar gerust ijskoud. Daarna nog een stukje 80 - 90 km/h op een provinciale weg met ruime bochten. Ook dan blijft het geluid constant hoorbaar. Het wordt dus niet meer of minder bij een bocht naar rechts of links.

Ik heb de auto in 2001 tweedehands gekocht en sindsdien is er circa 80.000km mee gereden (huidige stand 152.000km). Al die tijd zonder noemenswaardige problemen met de achtertrein. Wel zijn in de afgelopen jaren de schokbrekers achter vernieuwd en allerlei andere gebruikelijke zaken zoals remblokken/schijven voorzijde, accu, dynamo, startmotor, uitlaat, enz. enz. Ook heb ik ooit 'ns de schuifdeur vervangen door een recenter type vanwege roest onderaan het klapraampje. De voorbanden zijn afgelopen december nog vernieuwd (Vredestein). Aanhoudende of terugkerende problemen heb ik nooit gehad. Kortom: Een redelijk probleemloos karretje waar ik veel gemak van heb.

Ik zou bij wijze van proef de voor/achterwielen kunnen laten wisselen. Ook de uitlijning/balancering kan ik laten controleren, desnoods bij een andere garage. Rijrichting is volgens mij niet van toepassing bij dit type banden. Ik kan dat uiteraard nog even checken.

Maar eerlijk gezegd heb ik toch de indruk dat er bij de montage iets is misgegaan. Als de uitlijning of balancering niet in orde zou zijn, dan had ik dat toch al veel eerder moeten merken? Of kunnen nieuwe lagers dermate veel "impact" hebben dat daardoor de uitlijning en/of balancering wordt beïnvloed? Ik merk daar in ieder geval niets van. De auto is bij alle snelheden 100% koersvast en absoluut trillingvrij.

Zou het iets met de remvoeringen te maken kunnen hebben? Die zijn immers gelijktijdig vernieuwd. Maar van de andere kant kan ik me niet indenken dat die kunnen zoemen. Het geluid wordt ook niet meer of minder bij remmen of bij het aantrekken van de handrem.

Ik rij al 25 jaar tot volle tevredenheid Renault (R5/Super5 op benzine, een driedeurs en een vijfdeurs 11GTX op gas, een 19GTD en een Laguna diesel) en heb al diverse lastige problemen meegemaakt van een verstopte kachelradiateur in de Laguna tot aan een nieuwe prise-as in de bak van de 19, maar dit fenomeen is compleet nieuw voor me.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

de mon
lid
lid

Bericht door de mon »

Banden worden harder en harder met de tijd.Ik vervang ze om de 2 jaar zodat ze zacht zijn en grip hebben in de regen.
Je zou die banden eens vooraan kunnen plaatsen ivm die cubbing.
Er bestaan van die voorgemonteerde remmen op de stofplaat.De naafas moet dan los.Daarbij denk ik aan een tuning waarbij men platen kan tussenplaatsen om een negatieve camber te verkrijgen(gript beter in de bocht)
Bij meer twijfel zou ik eens een uitlijning laten doen,meten is weten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
evdberg
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door evdberg »

Wat betreft de banden heb je gelijk. Die zouden qua leeftijd misschien weleens vervangen kunnen worden, maar ik weet nu al dat daarmee het huidige probleem niet is opgelost. Daar wacht ik dus nog heel even mee. Als tussenoplossing zou ik de voor/achterwielen nog kunnen laten wisselen. Eigenlijk verwacht ik daar ook weinig resultaat van.

Ik hou het voorlopig op een montagefout van de lagers. Dat kan haast niet anders. Aan de hele auto is sinds afgelopen november (dynamo) en december (voorbanden) niets vervangen of gerepareerd en het zou wel heel toevallig zijn dat er na het plaatsen van nieuwe achterlagers zomaar ineens een heel ander probleem zou zijn ontstaan aan bijvoorbeeld de bak of de motor of een ander draaiend onderdeel.

Als mogelijke oorzaak werd door de garage naar de antenne gewezen. Dat had gekund want ik heb na een wasbeurt de antenne weleens iets te rechtop gezet waardoor er ook een zoemend/fluitend geluid hoorbaar werd vanaf een bepaalde snelheid. Dat kunnen we ook uitsluiten. Ik had het niet vermeld, maar tijdens mijn tussenstop gisteravond op de parkeerplaats heb ik voor alle zekerheid de antenne verwijderd dus dat kan het niet zijn. En vandaag nog even gecheckt: Er hangt nergens iets los wat wind zou kunnen vangen.

Onder de motorkap viel me overigens op dat het luchtfilter enigzins los boven/tegen de motor aan ligt. Er lijken twee beugeltjes of klemmetjes te ontbreken. Geen idee hoelang dat al zo is, maar ook hier lijkt het me onwaarschijnlijk dat men aan het luchtfilter heeft zitten sleutelen bij het vervangen van de achterlagers.

Om een lang verhaal kort te maken: Hartelijk dank voor de reacties zover. Ik ga in de loop van de week weer terug en zal erop aandringen dat men de lagers inspecteert. Afgelopen keer kreeg ik de indruk dat de garage allerlei andere oorzaken zoekt "omdat de lagers net nieuw zijn dus dat kan het niet zijn". Daar geloof ik niet zo in. De Laguna die ik hiervoor reed, heeft eens een slippende koppeling gehad. Dat is al wat langer geleden en ik zat toen bij een andere garage. Na reparatie deed het probleem zich al binnen 2 dagen opnieuw voor. Er bleek een keerring verkeerd gemonteerd. Dus enkel het feit dat de lagers nieuw zijn is voor mij geen garantie dat e.e.a. ook juist gemonteerd is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Ik heb je ervaringen eens gelezen en verdenk toch een lager.
Een "zoemen" dat meegaat met de snelheid is in 9 vd 10 gevallen een lager.
Oorzaken kunnen zijn; verkeerde, lees te strakke 1e montage waardoor de kogels/rollers de lagerschaal beschadigd hebben, een val van de set kan ook nog en tenslotte zelfs een nieuw lager kan al defekt zijn.
Banden die cuppen hebben veel meer een "brom" , en dat zou je al veel langer hebben moeten horen, want dat ontstaat niet ineens.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
evdberg
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door evdberg »

Even een update:

De afgelopen 2 dagen heeft de auto weer bij de garage gestaan. Helaas nog geen enkel resultaat. Er is opnieuw een proefrit gemaakt. Verder is er blijkbaar niets gebeurd. Men hoort het geluid wel maar het zou niet afkomstig zijn van de lagers. Wat het wel is, weet men niet. Het begint er op te lijken dat men mij vooral probeert te overtuigen dat de lagers 100% in orde zijn zonder dat dit feitelijk is gecontroleerd. Door in stilstand een beetje aan de wielen te draaien raak ik niet overtuigd. Een montagefout sluit men op voorhand al uit. Te vast aandraaien zou niet mogelijk zijn aangezien de lagers in een bus geperst worden. Jammer dat ik hier niet meer verstand van heb. Men is in ieder geval niet van plan om de lagers opnieuw te vervangen. Serieuze alternatieven die ik had voorgesteld zoals controle van de uitlijning of wisselen van de voor- en achterwielen zijn niet gebeurd.

Afgelopen middag heb ik opnieuw de lagers en met name de montage aangekaart, niet in de laatste plaats vanwege de reacties in dit forum. Dit resulteerde in een vrij heftige discussie waarbij mij verweten wordt geen verstand van zaken te hebben hetgeen op zichzelf wel klopt en dat men al 25 jaar vakwerk aflevert. Tot het tegendeel is bewezen, heb ik hier toch nog even mijn twijfels over. Ik gaf aan dat ik contact had gezocht met dit forum. Jullie reacties werden lachend afgedaan als "gelul langs de zijlijn".

Helemaal los hiervan is de eigenaar van de garage tijdens een proefrit in eigen tijd hardhandig in aanvaring is gekomen met een tegenligger die over de as van de weg reed. Daarbij is voor zo'n 1000 euro schade ontstaan aan de linkerzijde (glas van spiegel kapot, wieldop gescheurd, kras op achterbumper en forse lakschade aan het achterspatbord). Hij heeft dit gisteravond netjes bij mij gemeld direct nadat het was gebeurd. Ik moet afgaan op zijn verhaal maar ik twijfel er niet aan dat de tegenligger schuld heeft. Verder is het wat mij betreft een kwestie voor de verzekering van beide bestuurders. Het gevolg was wel dat er de tweede dag dat de auto bij de garage stond vrijwel geen aandacht is besteed aan mijn probleem, maar aan het opmaken van schaderapporten en offertes voor de verzekering. Kennelijk wil men de auto zelf repareren. Ik ben daar geen voorstander van. Ik ga liever naar een gerenommeerd schadebedrijf waar ik eerder goed ben geholpen bij het spuiten van de nieuwe zijdeur en het verhelpen van een parkeerschade.

Daar komt ook nog bij dat ik steeds zelf moet informeren naar de stand van zaken. Ik heb sterk de indruk dat wanneer ik zelf niet bel of langsga, de auto er eind volgende week nog staat zonder dat er iets aan is gedaan.

Voor mijn eigen gemoedsrust en om hier niet nog weken of maanden mee te tobben, heb ik de auto vanmiddag mee teruggenomen en ga op korte termijn naar een andere Bosch-garage (voormalig Renault dealer) om daar eens een praatje te maken. Tevens heb ik Bosch gevraagd of zij eventueel kunnen bemiddelen.

Wordt ongetwijfeld vervolgd...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
evdberg
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door evdberg »

Vandaag een uitgebreide testrit gemaakt bij een andere Bosch-garage (voormalig Renault-dealer). Het geluid wordt 100% veroorzaakt door een lager, dat was de monteur meteen duidelijk. De nieuwe achterlagers zijn op de brug gecontroleerd en blijken in orde. Ondanks dat er aan de voorzijde niets is vervangen of gerepareerd, lijkt het zoemende geluid toch afkomstig van die kant. Puur toeval dus dat zich dit voordoet direct nadat de achterlagers waren vervangen. Gedacht wordt aan een wiellager links of rechts. Ook een mankement aan de bak en/of het differentieel wordt niet uitgesloten. Kan nog een duur grapje worden, maar ik ben allang blij dat het probleem nu zorgvuldig is onderzocht.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

de mon
lid
lid

Bericht door de mon »

Oei voor je auto.Dus eerst waren de achterlagers die lawaaierig waren.Dat geluid zal dan vooraan een versleten voorlager geluid hebben verdoezelt.Zover kan ik volgen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
evdberg
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door evdberg »

Garage nr. 1 suggereerde ook al dat het geluid van de versleten achterlagers het nieuwe geluid verdoezelde. Dat is absoluut onmogelijk. Dat zou ik zeker gehoord moeten hebben. Integendeel: Van de "achterkant" heb ik eigenlijk nooit iets verontrustends gehoord of gemerkt, uitgezonderd het piepje bij het aantrekken van de handrem. Dat piepje hoorde ik al jaren maar het is kennelijk in al die tijd door de garage (APK?) niet aangemerkt als "problematisch". Toen ik de auto pas had, dus ergens rond 2001 of 2002, heb ik het al eens aangegeven. Toen konden ze niks vinden.

Achteraf bezien moet ik toegeven dat ik aan de achterkant weleens een "schurend" en een "bonkend" geluidje heb gehoord, maar alleen wanneer de bank was neergeklapt. Met de bank en hoedenplank in normale positie was het niet hoorbaar. Die geluiden zijn nu weg en ik heb ook duidelijk de indruk dat de auto beter "rolt". Dus wat dat betreft ben ik er zeker op vooruit gegaan.

Het zoemen van de laatste dagen is vooral rond 110km/h zodanig hard dat een gesprek op normale toon niet mogelijk is. Zelfs het windgeruis wordt erdoor overstemd en na een tijdje doet het pijn aan je oren. Het lijkt net of je naast een enorme transformator staat, om maar even een willekeurige vergelijking te maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
evdberg
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door evdberg »

Wederom een update:

Er zijn rekeningen opgedoken uit 2002 (circa 72000km / APK bij Kwik-Fit) en uit 2006 (circa 110000km / o.a. nieuwe distributieriem bij huidige garage). Beide keren is toen geklaagd over een piepje bij het intrappen van het rempedaal en het aantrekken van de handrem. Er werd tot twee keer toe niets gevonden. Ik begin me af te vragen of ik wellicht al jarenlang met aanlopende achterremmen en/of versleten achterwiellagers heb rondgereden. Van diverse kanten wordt dat uitgesloten omdat een goede monteur hier in ieder geval bij een APK-keuring naar zou moeten kijken. Maar dat terzijde.

Naar aanleiding van de second opinion bij de voormalige Renault-dealer zijn bij de plaatselijke garage de temperaturen van de voorwiellagers gemeten. Dit is gebeurd bij stilstand met de auto op de brug en de voorwielen in derde versnelling draaiend met circa 100km/h. Linkerlager was 40 graden, rechterlager was 55 graden. Differentieel/bak ter hoogte van steekas ook 55 graden. Naar aanleiding hiervan is het rechterlager vervangen. Na een korte proefrit zijn de temperaturen opnieuw gemeten, ditmaal bij stilstand. Links en rechts allebei 27 graden. Ook is voor alle zekerheid de olie van de versnellingsbak gecheckt. Die is in orde.

Het geluid is echter niet verdwenen, sterker nog: Het wordt almaar harder, zo hard zelfs dat de achterklep begint te resoneren. Om toch nog iets te proberen heeft de garagist de voor- en achterwielen gewisseld. Andere opties heeft men vooralsnog niet. Men houdt eraan vast dat ik het "nieuwe" geluid nooit eerder heb gehoord omdat het "oude" geluid van de kapotte achterlagers dit zou overstemd. Lariekoek natuurlijk. Ik heb al eerder aangegeven dat ik voorheen nooit vreemde geluiden heb gehoord.

In de tussentijd hebben zich nog twee andere probleem voorgedaan. Allereerst een waterlekkage aan de bestuurderszijde. Bij regen (ook in stilstand) druppelde er water langs de stuurstang. Vermoedelijk (volgens de garage) kwam dat via de voorruit naar binnen. Tegelijkertijd was bij mij het idee gerezen dat het zoemende geluid weleens een "akoestische" oorzaak zou kunnen hebben, bijvoorbeeld als gevolg van dat "lek" in de voorruit. Parafan en onderste raamrubber zijn tijdens de zoveelste proefrit afgeplakt met tape zonder enig resultaat.

Maar goed. Afgelopen vrijdag heb ik bij Carglass de voorruit laten vervangen. Men kon geen sporen van lekkage vinden. Kitrand en ruit waren nog origineel af-fabriek en ogenschijnlijk in goede staat. Op een kraakheldere, fonkelnieuwe voorruit na ben ik nog even heel voorzichtig, maar de lekkage lijkt nu verholpen. Een volle gieter over de voorruit en alles blijft droog. Ik wacht nu eigenlijk op een flinke regenbui, dan heb ik meer zekerheid. Het andere probleem was een falende BDP-sensor waardoor de motor niet aansloeg. Ik heb dat jaren geleden al eens eerder gehad. De sensor is vervangen en geen startproblemen meer.

Terug naar het geluid: De afgelopen dagen heb ik verschillende proefritten gemaakt met een bevriende monteur. Gezien zijn commentaar en het feit dat nu beide achterwiellagers en het rechter voorwiellager vervangen zijn, begin ik me langzaamaan toch af te vragen of het wel om een lager gaat. Als we afgaan op de bewering van de garage dat de lagers nieuw zijn en (dus) goed gemonteerd, dan zou het daar allemaal niet aan kunnen liggen. Banden links/rechts en voor/achter kunnen we ook uitsluiten want die zijn onderling verplaatst. Voorruit inclusief rubbers en kitranden mogen we eveneens uitsluiten. Allemaal net nieuw.

Soms zakt de moed me in de schoenen. Het blijft vaag waar het geluid precies vandaan komt. Buig ik m'n hoofd naar voren dan wordt het soms sterker, soms zwakker. Draai ik m'n hoofd om, dan hoor ik sterker of toch weer zwakker. Zittend op de achterbank met een ander aan het stuur, hoor ik hetzelfde en toch weer niet. De ene keer lijkt het van voren te komen, de andere keer van achter. De locatie lijkt daarbij ook afhankelijk van de snelheid. Links of rechts, voor of achter, ik weet het niet.

Om daar nu eens definitief achter komen heb ik gisteravond mijn "noodplan" uitgevoerd: Met twee identieke Sennheiser microfoons en een videocamera is het geluid opgenomen. Aangezien ik nog steeds het sterke vermoeden heb dat het geluid van achter komt (daar is immers als eerste iets vervangen waarna het geluid ontstond), heb ik in eerste instantie alleen opnames gemaakt aan de achterkant. De microfoons lagen los in de achterbak, eentje links en eentje rechts. Ik heb drie korte proefritjes op de snelweg gemaakt met snelheden oplopend tot 130-140km/h op de teller (legaal want op de A17). Bij de eerste twee ritten lagen de microfoons tegen het staal van de spatborden aan, bij de derde rit lagen ze gewoon los op de kunststof vloer in de kofferbak (onder een deken).

opname 1: http://edius.nl/zoem/1.wav
opname 2: http://edius.nl/zoem/2.wav
opname 3: http://edius.nl/zoem/3.wav

Mijn vermoeden dat het geluid van achteren komt (bijvoorbeeld toch van de nieuwe lagers), lijkt nu te zijn bevestigd: Ik ben eigenlijk wel 99 procent zeker. Niet in de laatste plaats omdat de laatste dagen ook de achterklep begint te resoneren bij een bepaalde snelheid. Het lijkt me stug dat een lager in de aandrijftrein dat kan veroorzaken. Bij circa 100-120km/h lijkt het geluid van linksachter te komen, bij hogere snelheden verschuift het naar rechtsachter en weer terug als ik het gas loslaat. Dit is duidelijk hoorbaar bij optrekken op een oprit en laten uitlopen op een afrit. Bij constante snelheid schakelen tussen 4e en 5e versnelling maakt geen verschil.

Om eventueel commentaar op de uitlaat voor te zijn: Jazeker, die is aan vervanging toe. Er lijkt een schotje in de demper los te zitten. Om mezelf te overtuigen dat het de uitlaat niet is, heb ik tijdens een proefrit op een kaarsrechte weg de motor bij circa 100km/h uitgezet met koppeling ingetrapt en de versnelling in vrij. Ook dan blijft het geluid hoorbaar. Die uitlaat komt binnenkort nog wel eens aan de beurt. Ik wil nu even niet teveel factoren tegelijk veranderen. Eveneens kwamen de achterbanden al ter sprake. Die zouden qua leeftijd best vervangen mogen worden, maar die oude banden zitten nu tijdelijk aan de voorkant dus dat kan het ook niet zijn. Achteraan zitten momenteel de nieuwe Vredesteins van december vorig jaar.

We zijn dus weer iets verder. Volgende stap is de garage zien te overtuigen dat er mogelijk toch iets aan de achterlagers mankeert. Uiteindelijk is het probleem begonnen nadat die zijn vervangen. Of laat ze anders maar met een beter alternatief komen. Nieuwe uitlaat is eventueel een optie. En ik ben uiteraard bereid om (dan) aan de voorkant ook eens opnames te maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

de mon
lid
lid

Bericht door de mon »

Je laatste wav via de versterker is voor de mekanieker of kenner een rot lager.Met de achterwielen kan je niet sturen zodat het geluid sterker zou worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
evdberg
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door evdberg »

Nog even ter aanvulling op mijn laatste update: Op het moment dat de temperatuur van de voorlagers voor de eerste keer werd gemeten (dus in draaiende toestand op de brug met circa 100km/h), was geen enkel bijzonder geluid hoorbaar. Van de voorwielen dus. De achterwielen stonden uiteraard gewoon stil. Daar is niet naar geluisterd, in ieder geval niet bij een hogere snelheid dan "met-de-hand-ronddraaien".

Tijdens het rijden heel rustig van links naar rechts sturen maakt geen verschil in het geluid. Dat kan een goed teken zijn (links en rechts hetzelfde), maar tegelijkertijd kan "links-en-rechts-hetzelfde" volgens mij ook betekenen dan er aan beide kanten eenzelfde probleem optreedt.

Al vanaf het allereerste begin heb ik het te toevallig gevonden dat het geluid pas hoorbaar werd na vervanging van de achterlagers. Na het vervangen van het rechter voorlager hetgeen achteraf waarschijnlijk zinloos is geweest, ben ik niet van plan om aan de voorzijde nog iets te laten vervangen. Tenzij iemand mij keihard van het tegendeel kan overtuigen, kom ik uiteindelijk toch steeds weer terug op de achterlagers. De redenatie van de garage ("nieuw" dus "goed") vind ik te kort door de bocht. Om het even naar mijn eigen hobby te vertalen: Ik kan met een gloednieuwe soldeerbout en een gloednieuw rolletje soldeer een gloednieuw stekkertje aan een gloednieuw kabeltje solderen maar als de temperatuur te laag is of de soldeer vloeit niet goed, dan faalt de verbinding.

Ik ga er van de week weer mee terug naar de garage. Bijkomend probleem is dat de monteur die de (achter)lagers aanvankelijk heeft vervangen daar sinds 1 oktober niet meer werkt. Geen idee of dit ermee te maken heeft. Zal een kwestie worden van "lange adem" en "de aanhouder wint". Maar ach, ik heb inmiddels toch al de reputatie van "lastige klant".

Nader bericht volgt...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
evdberg
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen