woensdag, december 11, 2024
Techniek

Kleuren van Stuurbekrachtigingsvloeistof – Wat Betekenen Ze?

Je auto maakt gebruik van verschillende soorten vloeistoffen om ervoor te zorgen dat elk systeem de smering krijgt die het nodig heeft. De stuurbekrachtiging is daarop geen uitzondering. Ook dit systeem bevat vloeistof, waardoor het moeilijk kan zijn om te bepalen wat er lekt als er iets onder de auto druppelt. Wat zijn de mogelijke kleuren van stuurbekrachtigingsvloeistof en wat betekenen ze elk?

Voor Renaultforum onderzoek ik de verschillende kleuren van stuurbekrachtigingsvloeistof of lekkages die je zou kunnen zien. Ik bespreek ook uitgebreid de basisprincipes van stuurbekrachtigingsvloeistof, inclusief welke soorten beschikbaar zijn.

Meestal zal de stuurbekrachtigingsvloeistof rood, geel, groen of roze zijn, afhankelijk van het merk en automodel. Er zijn momenten waarop het ook helder kan zijn, maar dat is zeldzaam. Als je een andere kleur opmerkt, kan dit betekenen dat de stuurbekrachtigingsvloeistof verontreinigd is of dat er een ander probleem moet worden aangepakt.

Hier is een gedetailleerdere lijst van de kleuren van stuurbekrachtigingsvloeistof:

1. Rood/Roze

Dit is de kleur die de stuurbekrachtigingsvloeistof in de meeste automodellen zou moeten hebben. De stuurbekrachtigingsvloeistoffen van vandaag zijn rood gekleurd, waarbij sommige neigen naar een roze tint.

Als je onder de auto kijkt en rood vloeistof ziet druppen, kan dit de stuurbekrachtigingsvloeistof zijn, maar het kan ook transmissievloeistof zijn, omdat beide systemen hetzelfde type vloeistof gebruiken. Je wilt echter nog steeds naar de locatie van de lekkage kijken. Als het uit de voorkant van de auto, in de buurt van de motor, komt, is het waarschijnlijk stuurbekrachtigingsvloeistof.

2. Groen

Oudere stuurbekrachtigingsvloeistof was altijd rood of roze. Echter, in moderne auto’s kun je vaak groene stuurbekrachtigingsvloeistof vinden. Groene stuurbekrachtigingsvloeistof wordt voornamelijk aangetroffen in automerken zoals Mercedes, Volkswagen of Audi.

Deze groene stuurbekrachtigingsvloeistof lijkt in de meeste gevallen niet op de rode stuurbekrachtigingsvloeistof, en de twee mogen niet met elkaar worden gemengd. De groene vloeistof is vaak beter geschikt voor koudere klimaten vanwege de lagere viscositeit. Gebruik alleen stuurbekrachtigingsvloeistof met de juiste specificaties voor je auto om schade te voorkomen.

3. Helder

Voordat stuurbekrachtigingsvloeistof rood of roze wordt gekleurd, begint het als helder. Voor het einde van het productieproces is de vloeistof eigenlijk gewoon helder. Er zijn enkele fabrikanten die de vloeistof liever helder houden omdat kleurstoffen de eigenschappen van de vloeistof kunnen veranderen.

Toch is het erg moeilijk te achterhalen wat er lekt als de vloeistof helder is. Het kan gemakkelijk worden verward met het water dat uit het airconditioningsysteem komt, hoewel stuurbekrachtigingsvloeistof een glibberige textuur heeft, kan water soms ook glibberig aanvoelen wanneer het eerst door een laagje herfstbladeren gesijpeld is die in de paravaan liggen van de auto (gedeelte onder de voorruit).

4. Bruin/Zwart

Stuurbekrachtigingsvloeistof hoort niet bruin of zwart te zijn. De enige vloeistof die van nature bruin of amberkleurig is, is motorolie. Als de olie vervuild raakt, wordt deze zwart. Hetzelfde geldt voor stuurbekrachtigingsvloeistof als deze niet wordt gecontroleerd.

Hoewel je misschien verse rode vloeistof in de auto giet wanneer je deze vervangt, zal de vloeistof uiteindelijk ophopen met vuil en troep. Naarmate dit gebeurt, wordt de vloeistof bruin of zwart.

Als je stuurbekrachtigingsvloeistof voldoende is verontreinigd om van kleur te veranderen, moet je deze laten vervangen. De vloeistof moet worden gespoeld en vervangen door nieuwe vloeistof. De vuile vloeistof zal niet op dezelfde manier werken als verse vloeistof en kan leiden tot het falen van de noodzakelijke componenten.

5. Geel

Als je een gele tint in de stuurbekrachtigingsvloeistof opmerkt, betekent dit niet dat deze is verontreinigd met vuil. Het hoort echter ook nooit geel te zijn m.u.v. bijvoorbeeld sommige Mercedessen (bijv de E-Klasse S210 serie).

Waarschijnlijk is er op de een of andere manier koelvloeistof vermengd met de stuurbekrachtigingsvloeistof. Het maakt niet uit hoe dit is gebeurd of wat er mis is gegaan – het enige wat je hoeft te weten is dat het moet worden gespoeld en vervangen om de veiligheid van het systeem te waarborgen.

Houd er rekening mee dat sommige fabrikanten van stuurbekrachtigingsvloeistof gele stuurbekrachtigingsvloeistof maken, dus er hoeft niets mis te zijn met de vloeistof, maar het moet wel verder worden geïnspecteerd, om zeker te zijn. Ging er ooit groen in en zie je nu geel in het potje? Foute boel.

6. Melkachtig/Schuimig

Van alle kleuren die stuurbekrachtigingsvloeistof kan hebben, duidt deze zeker op problemen. Je wilt niets melkachtigs of schuimigs zien als je je stuurbekrachtigingsvloeistof controleert. Deze toestand geeft aan dat er lucht of vocht in de vloeistof is gekomen. In plaats van zijn natuurlijke glibberige gevoel, zal het slijmerig zijn.

Je moet snel handelen als je dit ziet. Er is lucht in het gesloten systeem terechtgekomen en je wilt het zo snel mogelijk repareren. Als je het ongecontroleerd laat, kun je geluiden horen vanuit de stuurinrichting en kan het zijn functie mogelijk niet goed uitvoeren. De enige manier om dit op te lossen, is door de vloeistof af te tappen en het systeem te vullen met verse vloeistof en goed te ontluchten.

Soorten Stuurbekrachtigingsvloeistof

Universeel

Universele stuurbekrachtigingsvloeistof is compatibel met veel verschillende systemen. Maar omdat het universeel wordt genoemd, betekent dat nog niet dat je het in je auto moet gebruiken. Controleer eerst de compatibiliteit op basis van de aanbevelingen van de fabrikant.

Universele stuurbekrachtigingsvloeistof heeft mogelijk niet dezelfde additieven of voordelen als andere soorten. Toch vermindert het nog steeds de wrijving van de interne onderdelen, waardoor alles wat essentieel is, wordt beschermd.

Mineraal

Minerale stuurbekrachtigingsvloeistof is gemaakt van geraffineerde petroleum en speciale additieven. Deze combinatie is bedoeld om de prestaties van de olie te verbeteren. Door dit type vloeistof te gebruiken, bescherm je de rubberen onderdelen die smering nodig hebben.

Van alle soorten is dit een van de goedkopere opties om te kiezen. Het moet echter ook vaker worden vervangen en schuimt gemakkelijk.

Semi-synthetisch

Met de semi-synthetische stuurbekrachtigingsvloeistof krijg je veel voordelen van de minerale formulering met enkele aanvullende eigenschappen. Met een lagere viscositeitsgraad en het vermogen om te smeren, is er minder kans op schuimvorming.

Ze kunnen echter ook schade veroorzaken aan sommige rubberen onderdelen vanwege speciale additieven. Dit is iets om op te letten als je een vloeistof gebruikt die synthetische en petroleumeigenschappen combineert.

Synthetisch

Synthetische vloeistof is de optie die de meeste fabrikanten aanbevelen voor moderne voertuigen. Deze hebben nog steeds enkele geraffineerde petroleumaspecten, maar bevatten ook unieke additieven om ze te versterken. Dit type stuurbekrachtigingsvloeistof heeft minder invloed op rubberen onderdelen dan sommige andere formuleringen, en staat erom bekend minder gemakkelijk te schuimen. Het stroomt ook soepel in verschillende situaties.

Met synthetische stuurbekrachtigingsvloeistof hoef je het systeem niet zo vaak te spoelen. Het is bedoeld om zo lang mogelijk mee te gaan, daarom raden de meeste luxe automerken aan dit type vloeistof te gebruiken. Bij het kiezen van een vloeistof moet je er altijd voor zorgen dat deze voldoet aan de normen ISO 7308 en DN51 524T3.

Hoe Stuurbekrachtigingsvloeistof Te Vervangen

Ben je in staat om de stuurbekrachtigingsvloeistof zelf te vervangen? Als je enige mechanische ervaring hebt en de juiste uitrusting, is het niet moeilijk om de vloeistof te spoelen en te vervangen door nieuwe vloeistof. Lees echter altijd de servicehandleiding voordat je begint en zorg ervoor dat je de juiste formulering hebt voor je auto.

Je moet de stappen die je in de servicehandleiding vindt vóór wat we hier beschrijven, volgen. Ter referentie, hier zijn enkele algemene richtlijnen die je mogelijk kunt volgen:

– Verzamel eerst je benodigdheden. Krijg de juiste vloeistof en zorg ervoor dat je de benodigde gereedschappen hebt om de klus te klaren. Je wilt niet halverwege de klus stoppen om meer uitrusting te halen.
– Vind het stuurbekrachtigingsreservoir. Het bevindt zich onder de motorkap, meestal aan de bestuurderszijde van het voertuig.
– Til de voorkant van de auto op zodat je eronder kunt komen. Plaats het voertuig stevig op kriksteunen.
– Verwijder de slang van het reservoir. Plaats een container onder het systeem om de vloeistof af te laten lopen. Laat alles eruit lopen.
– Draai het stuurwiel van links naar rechts totdat de vloeistof stopt met lopen.
– Sluit het systeem zodat de nieuwe vloeistof niet wegloopt.
– Vul het reservoir met verse vloeistof met behulp van een trechter.
– Laat het voertuig op de grond zakken en controleer het vulniveau opnieuw. Je moet het mogelijk een beetje bijvullen nadat je de motor hebt gestart.
– Draai het stuurwiel opnieuw volledig naar rechts en links en houd het niveau van de stuurbekrachtigingsvloeistof in de gaten. Vul bij indien nodig.
– Testrit met het voertuig en let goed op hoe de besturing aanvoelt.

Als je tijdens het proces problemen ondervindt, neem dan contact op met een lokale monteur voor meer ondersteuning.

Veelgestelde Vragen over Stuurbekrachtigingsvloeistof

Doet de kleur van stuurbekrachtigingsvloeistof er toe?

Ja, de kleur van stuurbekrachtigingsvloeistof doet ertoe. Bijvoorbeeld, als je auto roze stuurbekrachtigingsvloeistof gebruikt, zal het niet compatibel zijn met groene stuurbekrachtigingsvloeistof. Maar verschillende fabrikanten hebben verschillende kleuren voor dezelfde vloeistof, dus het is veel beter om naar de specificaties te kijken en er een te gebruiken die compatibel is met je auto.

Hoe ziet vuile stuurbekrachtigingsvloeistof eruit?

Vuile of slechte stuurbekrachtigingsvloeistof is donkerder dan de oorspronkelijke kleur. Veel stuurbekrachtigingsvloeistoffen zijn oorspronkelijk rood of groen, dus als de kleur van je stuurbekrachtigingsvloeistof donkerrood, bruin, donkergroen of zwart is, is het zeker tijd om de stuurbekrachtigingsvloeistof te vervangen.

Is stuurbekrachtigingsvloeistof rood of transmissievloeistof?

Zowel de stuurbekrachtigingsvloeistof als de transmissievloeistof kunnen rood zijn. Je zult ook merken dat in veel automodellen de stuurbekrachtigingsvloeistof en transmissievloeistof eigenlijk dezelfde vloeistof zijn en met elkaar kunnen worden gemengd. Het is echter belangrijk om de specificaties van je automodel te controleren.

Kun je groene en rode stuurbekrachtigingsvloeistof mengen?

Nee, rode en groene stuurbekrachtigingsvloeistof mag je niet mengen. Groene stuurbekrachtigingsvloeistof heeft meestal een lagere viscositeit en is beter geschikt voor koudere klimaten. Ze zijn ook vaak twee volledig verschillende soorten vloeistoffen. Gebruik alleen stuurbekrachtigingsvloeistof met de juiste specificaties voor je auto.

 

Vraagje: wanneer is jouw stuurbekrachtigingsolie voor het laatst ververst?

Avatar foto

Dennis Hengelvoort

Dennis Hengelvoort, autoliefhebber uit Hengelo, gespecialiseerd in autotechniek en management, met een passie voor Renault. Vastbesloten om zijn liefde voor Renault om te zetten in een bloeiende carrière.

2 gedachten over “Kleuren van Stuurbekrachtigingsvloeistof – Wat Betekenen Ze?

  • Wat als de stuurbekrachtiging olie er grijs uitziet en zo dik is als acrylverf?

    Beantwoorden
    • Dit wijst op een ernstig probleem met de stuurbekrachtiging. Hier zijn een paar mogelijke oorzaken:

      Verontreiniging: De olie kan vervuild zijn geraakt door vuil, roest of andere verontreinigingen in het stuurbekrachtigingssysteem. Dit kan optreden als de afdichtingen versleten zijn of als er ergens anders in het systeem een lek is.

      Verbrande olie: Als de olie oververhit raakt door bijvoorbeeld langdurig gebruik of door een defect onderdeel, kan deze verbranden en een grijze kleur aannemen.

      Water in de olie: Als er water in het systeem terechtkomt, kan dit de olie verdunnen en een grijze kleur geven. Dit kan gebeuren als er een lek is in het systeem of als er condensatie optreedt.

      Slijtage van onderdelen: Als er interne onderdelen van het stuurbekrachtigingssysteem versleten zijn, zoals de tandwielen of lagers, kan dit resulteren in metaaldeeltjes die de olie grijs maken en de viscositeit verhogen.

      Ongeacht de oorzaak is het belangrijk om het probleem zo snel mogelijk te laten verhelpen. Rijden met beschadigde stuurbekrachtigingsolie kan leiden tot ernstige schade aan het stuurbekrachtigingssysteem en kan ook gevaarlijk zijn omdat het de controle over het voertuig kan beïnvloeden.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *