RENAULT forum

Alliance 2022: nieuw plan gericht op jaarlijkse synergie van 10 miljard euro; voorspelt afzet van 14 miljoen voertuigen en gezamenlijke inkomsten van 240 miljard dollar

Renault, Nissan en Mitsubishi Motors versterken samenwerking en versnellen toepassing van gemeenschappelijke platforms, aandrijflijnen en nieuwe technologie

Nieuw zesjarenplan opgesteld om de volgende doelstellingen te bereiken:

In Alliance 2022 – het zesjarige plan dat vandaag gepresenteerd is – zijn nieuwe doelstellingen vastgelegd om de jaarlijkse synergievoordelen te verdubbelen tot tien miljard euro tegen 2022.

Carlos Ghosn, voorzitter en CEO van de Alliantie, zei: “Vandaag is een historisch moment voor onze alliantiepartners. Tegen het einde van het strategische plan Alliance 2022 willen wij de jaarlijkse synergievoordelen tot tien miljard euro verdubbeld hebben. Om dit doel te bereiken, zullen Renault, Nissan en Mitsubishi Motors de samenwerking op het gebied van gemeenschappelijke platforms en aandrijflijnen, alsmede technologie voor volgende generatie elektrische voertuigen, autonome rijsystemen en connectiviteit intensiveren. Aan de andere kant groeit de synergie door de toenemende schaal. Onze totale, jaarlijkse afzet wordt geraamd op veertien miljoen eenheden, waarmee tegen het einde van het plan inkomsten van 240 miljard dollar worden verwacht.”

Als onderdeel van Alliance 2022 zullen de alliantiepartners het gebruik van gemeenschappelijke platformen verhogen tot negen miljoen voertuigen die gebruik maken van vier platforms. Ook zal het aandeel gemeenschappelijke aandrijflijnen toenemen tot driekwart van de totale afzet.

Alliance 2022 richt zich ook op een aanzienlijke uitbreiding van gedeelde technologie voor elektrische voertuigen, tegelijk met de ontwikkeling en implementatie van geavanceerde autonome rijsystemen, voertuigconnectiviteit en nieuwe mobiliteitsdiensten.

Tot 2022 worden twaalf nieuwe ‘zero-emission’ elektrische voertuigen gelanceerd die gebruik maken van nieuwe, gemeenschappelijk platforms en componenten voor meerdere segmenten. In dezelfde periode worden veertig modellen gelanceerd met verschillende niveaus van autonome rijtechnologie, tot volledig autonomie. Aanbieder worden van taxidiensten met zelfrijdende voertuigen vormt een belangrijk deel van nieuwe mobiliteitsdiensten.

Vandaag is ook de lancering van een nieuw logo en online activiteiten van de alliantie aangekondigd, die de groeiende samenwerking tussen de alliantieleden symboliseert.

Ghosn concludeert: “Dit plan zal de groei en winstgevendheid van onze leden versterken. We streven naar groeiende synergiën met drie zelfstandige bedrijven die samenwerken met de efficiency van één. Sinds 1999 is de alliantie met twee leden gegroeid. Met Alliance 2022 tonen we aan dat we verder groeien met drie leden of meer.”

Lees het volledige Engelse persbericht in de bijlage.

Voor meer informatie:

Renault – Janet Richter,
Nissan – Bart van Thienen,
Mitsubishi Motors – Jacqueline Koopman.

 

 

Mobiele versie afsluiten