Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
Oke is dat kenteken van iemand van het forum?Elektrisch verbruik Zoe
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 27 nov 2014
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 10:01
- Actief als: particulier
- Locatie: Ter Aar
Re: Elektrisch verbruik Zoe
Ik haal de 15KW eigenlijk alleen met eco-stand 95 km, en dan zit ik vaak alsnog aan de 16/17. Echter dit komt denk voornamelijk door de banden(spanning) als ik dat zo hoor. Winterbanden en het is al een tijdje geleden dat ik ze tot 2,7 bar heb opgepompt. Zal eens kijken wat dat scheelt binnenkort.
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 6
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: Elektrisch verbruik Zoe
Dit is het energieverbruik inclusief laadverliezen van mijn Zoe (met Q210 aandrijflijn), en daaronder de actieradius, die ik zelf bereken aan de hand van het laatste energieverbruik. Daarom zijn beide grafieken elkaars omgekeerde.
Mooi is te zien het verschil tussen zomer en winter. Al waren de laatste 3 winters in Nederland niet echt koud.
Het ligt stijgende energieverbruik wijd ik aan het feit dat ik ietsje harder ben gaan rijden. (86km/h ipv 80km/h en op de snelweg meestal 104km/h ipv 94km/h)
De batterijgezondheid is in de 1e 3 jaar gedaald van 100% naar 89%. Daarmee lijkt de neergaande trendlijn bij de actieradius te zijn verklaard. Echter, ik bereken de actieradius steeds uit het laatste energieverbruik, waarbij ik dus geen rekening houdt met de dalende batterijgezondheid. Oftewel, de daling in deze grafiek wordt alleen veroorzaakt door het hogere energieverbruik.
Mooi is te zien het verschil tussen zomer en winter. Al waren de laatste 3 winters in Nederland niet echt koud.
Het ligt stijgende energieverbruik wijd ik aan het feit dat ik ietsje harder ben gaan rijden. (86km/h ipv 80km/h en op de snelweg meestal 104km/h ipv 94km/h)
De batterijgezondheid is in de 1e 3 jaar gedaald van 100% naar 89%. Daarmee lijkt de neergaande trendlijn bij de actieradius te zijn verklaard. Echter, ik bereken de actieradius steeds uit het laatste energieverbruik, waarbij ik dus geen rekening houdt met de dalende batterijgezondheid. Oftewel, de daling in deze grafiek wordt alleen veroorzaakt door het hogere energieverbruik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 15
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 04 jul 2013
- Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25
- Actief als: particulier
Re: Elektrisch verbruik Zoe
Mooi overzicht. Inderdaad een goede visualisatie van het zomer-/wintereffect dat we als EV-rijders zo duidelijk ervaren
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 6
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: Elektrisch verbruik Zoe
De vraag is alleen: Hoe komt het dat het energieverbruik, en daarmee ook de range, afhankelijk is van de temperatuur?
De luchtweerstand bij lagere temperaturen levert maar een minimaal hoger verbruik op. Ook de toestand van het wegdek (denk aan sneeuw) was niet dusdanig dat het verschil verklaard kan worden.
Blijft dus over de batterij. Zowel in de zomer als in de winter laad ik de batterij op tot 100%.
Mogelijke oorzaken:
1. Bevat een koude batterij bij 100% SOC minder energie dan een warme?
2. Is de interne weerstand van een koude batterij hoger, zodat meer energie verloren gaat bij het ontladen (en ook opladen)?
3. Kan een koude batterij niet tot 100% geladen worden, en is dit in werkelijkheid eigenlijk dan maar bijvoorbeeld 80%, terwijl 100% aan de gebruiker wordt getoond?
4. Andere oorzaak?
De luchtweerstand bij lagere temperaturen levert maar een minimaal hoger verbruik op. Ook de toestand van het wegdek (denk aan sneeuw) was niet dusdanig dat het verschil verklaard kan worden.
Blijft dus over de batterij. Zowel in de zomer als in de winter laad ik de batterij op tot 100%.
Mogelijke oorzaken:
1. Bevat een koude batterij bij 100% SOC minder energie dan een warme?
2. Is de interne weerstand van een koude batterij hoger, zodat meer energie verloren gaat bij het ontladen (en ook opladen)?
3. Kan een koude batterij niet tot 100% geladen worden, en is dit in werkelijkheid eigenlijk dan maar bijvoorbeeld 80%, terwijl 100% aan de gebruiker wordt getoond?
4. Andere oorzaak?
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 676
- Lid geworden op: 21 okt 2013
- Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Herent (Leuven, België)
- Contacteer:
Re: Elektrisch verbruik Zoe
De hoofdreden is, naast de andere factoren die je aanhaalt en het verbruik door de warmtepomp, de verhoogde interne weerstand van de batterij bij lage temperaturen. Bij de Zoe heb je er minder een zicht op, maar bij mijn elektrische scooters zie ik het verschil duidelijk: wanneer die een dag hebben buitengestaan in de winter dan zakt de spanning in van 52V tot beneden de 44V, tegen ruim 48V bij warm weer. Daardoor is bij een zelfde stroom en dus bij eenzelfde hoeveelheid ionen-uitwisseling de vrijgekomen energie flink gezakt: bijna 10% lager. Maar die interne weerstand doet de batterij ook opwarmen bij het rijden. Daardoor is een lange rit in de koude uiteindelijk zuiniger dan verschillende korte ritten: het negatieve effect van de koude, speelt maar tot de batterij is opgewarmd door het rijden.
Een koude batterij kan vol geladen worden, maar minder snel. Dat heb je zelf ook al gemeten. Bij negatieve temperaturen mag een batterij nog wel ontladen worden, maar niet geladen anders wordt ze onherroepelijk beschadigd.
Een koude batterij kan vol geladen worden, maar minder snel. Dat heb je zelf ook al gemeten. Bij negatieve temperaturen mag een batterij nog wel ontladen worden, maar niet geladen anders wordt ze onherroepelijk beschadigd.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar

www.fivari.be
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 15
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 04 jul 2013
- Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25
- Actief als: particulier
Re: Elektrisch verbruik Zoe
Duidelijke uitleg Fivari. Bij mij heeft de warmtepomp in de winter een groot aandeel in het verbruiksverschil. In de zomer gebruik ik de airco nauwelijks. Naast de langere ritten (uitleg Fivari) is natuurlijk ook de gemiddelde snelheid belangrijk. Bij een hoge snelheid (ritje A-B via snelweg of provinciale weg) is het aandeel verwarming per km laag. Maar bij mijn stadsritjes die amper boven de 35km/hr gemiddelde komen, zorgt de verwarming voor een flinke rendementsverlaging.
Om die reden rijd ik in de winter op de snelweg ook flink harder dan in de zomer (110km/hr tegen 90km/hr). Het helpt tevens om de batterij sneller op te warmen.
In de zomer zijn de stadsritjes juist fantastisch voor het verbruik: lage luchtweerstand door lage snelheid en met flink 'coasten' kom ik vaak op een range van tegen de 200km (gecorrigeerd voor SOH 100%)
Sent from my SM-N910F using Tapatalk
Om die reden rijd ik in de winter op de snelweg ook flink harder dan in de zomer (110km/hr tegen 90km/hr). Het helpt tevens om de batterij sneller op te warmen.
In de zomer zijn de stadsritjes juist fantastisch voor het verbruik: lage luchtweerstand door lage snelheid en met flink 'coasten' kom ik vaak op een range van tegen de 200km (gecorrigeerd voor SOH 100%)
Sent from my SM-N910F using Tapatalk
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 476
- Lid geworden op: 30 mei 2014
- Laatste bezoek: 21 aug 2017 22:13
- Actief als: particulier
Re: Elektrisch verbruik Zoe
Heden morgen.

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok
Inmiddels 3000 km op de klok
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: Elektrisch verbruik Zoe
Nice!!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 476
- Lid geworden op: 30 mei 2014
- Laatste bezoek: 21 aug 2017 22:13
- Actief als: particulier
Re: Elektrisch verbruik Zoe
Volgens Jeremy Clarksen zou ik over 3 maanden mijn batterij moeten weggooien.
Nou mooi niet.

Daarom ook een grote fan van Robert Llewellyn (Fully charged)

Nou mooi niet.


Daarom ook een grote fan van Robert Llewellyn (Fully charged)

Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok
Inmiddels 3000 km op de klok
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 02 feb 2015
- Laatste bezoek: 06 nov 2023 00:25
- Actief als: particulier
- Locatie: Veenendaal
Re: Elektrisch verbruik Zoe
Enorm knap hoor! Ik doe toch regelmatig zuinige rondjes, maar nooit boven de 185 geweest. Hoe is jouw SOH na 65.000 km? Die moet ook nog op zijn minst heel redelijk zijn om dit te halen.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 476
- Lid geworden op: 30 mei 2014
- Laatste bezoek: 21 aug 2017 22:13
- Actief als: particulier
Re: Elektrisch verbruik Zoe
@OlafH, SOH 93% in mei gemeten.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok
Inmiddels 3000 km op de klok
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 14 apr 2015
- Laatste bezoek: 25 jan 2023 19:04
- Actief als: particulier
Re: Elektrisch verbruik Zoe
Netjes vanAssen, ik kwam nooit hoger dan 185km.
Met de 17 inch velgjes gaat het verbruik flink omhoog en kom ik niet verder dan 135km.
Mijn aanname is dat jij gewoon de 17 inch velgen gebruikt, klop dit?
Met de 17 inch velgjes gaat het verbruik flink omhoog en kom ik niet verder dan 135km.
Mijn aanname is dat jij gewoon de 17 inch velgen gebruikt, klop dit?
Rij elektrisch
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 17 nov 2016
- Laatste bezoek: 02 dec 2021 10:53
- Actief als: particulier
Re: Elektrisch verbruik Zoe
Heb de Zoe nu klein weekje, maar met volle 100% accu-lading geeft ie max 100KM range aan.. Staat nu bij dealer, dus ik zal de accu health eens laten checken.. of is dit een redelijk reguliere range met deze temperaturen?
2020 Zoe -R50 First Edition
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: Elektrisch verbruik Zoe
Zoals nu (7 graden hier) moet je makkelijk 115 kunnen halen, maar je moet de auto wel een beetje leren kennen. Zuinig rijden gaat iets anders dan een ICE. Ultra-anticiperen, niet te veel wegspuiten als je range nodig hebt (anders is het veel te leuk), en de Guess-O-Meter is behoorlijk conservatief. Dus je moet echt naar echte kilometers kijken.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 4
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 02 jun 2014
- Laatste bezoek: 31 okt 2022 23:03
- Actief als: particulier
Re: Elektrisch verbruik Zoe
Bij mij heel gebruikelijk in de winter, wanneer niet in de eco stand gereden wordt, vandaar dat ik die grotere range (volgend jaar) wel zie zittenhugovdw schreef:Heb de Zoe nu klein weekje, maar met volle 100% accu-lading geeft ie max 100KM range aan.. Staat nu bij dealer, dus ik zal de accu health eens laten checken.. of is dit een redelijk reguliere range met deze temperaturen?

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 8
- Berichten: 3033
- Lid geworden op: 27 sep 2004
- Laatste bezoek: 27 apr 2025 21:33
- Actief als: particulier
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Elektrisch verbruik Zoe
Hier ook range aanduidingen van zo'n 100 a 110 km. Zonder snelwegkilometers loopt het dan wel weer op naar boven de 120 km
Don't HURRY, be happy!
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 07 jun 2016
- Laatste bezoek: 19 mei 2021 12:02
- Actief als: particulier
- Locatie: Formentera del Segura,Spanje
Re: Elektrisch verbruik Zoe
100% geladen ==> 140 indicatief, 110 - 120 KM effectief . ECO stand, verwarming steeds op max.
9/16 Zoe Intens R240
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 10 jul 2016
- Laatste bezoek: 08 apr 2018 20:35
- Actief als: particulier
Re: Elektrisch verbruik Zoe
In eco stand is mijn verbruik 14.9 KWh/100 km over de laatste 900 km (drie weken) dus incl de vorstperiode (vgl zomer 12.0)
heb nu wel mijn jas nodig;-)
heb nu wel mijn jas nodig;-)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 4
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 02 jun 2014
- Laatste bezoek: 31 okt 2022 23:03
- Actief als: particulier
Re: Elektrisch verbruik Zoe
Voor de kopers van een elektrische auto, die bij de aankoop foutieve informatie hebben gekregen inzake de minimale range is het hoop.....
http://nos.nl/artikel/2148015-nissan-kl ... iding.html
(tekst artikel voornoemde weblink)
Een Nissan-dealer uit Drachten moet van de rechter een koper van een elektrische auto zijn geld teruggeven, omdat de wagen met misleidende informatie is verkocht. De Nissan Leaf haalt in de praktijk niet de kilometerafstand die van tevoren was beloofd bij een volle accu.
De auto zou volgens Nissan een actieradius van minstens 150 kilometer hebben. Die afstand was voor de koper uit Zoetermeer genoeg om naar zijn werk in Kampen te kunnen rijden. Op de website van Nissan werd tijdens de aankoop in 2013 vermeld dat de Leaf zelfs een afstand tot 199 kilometer kon rijden.
In de praktijk bleek de koper niet zonder tussentijds opladen op zijn werk te kunnen komen. Tegen het televisieprogramma De Monitor zei hij dat hij sinds de aankoop al 34 keer is weggesleept omdat hij stilviel langs de snelweg.
Maximaal honderd kilometer
Twee deskundigen stelden vast dat de Leaf onder ideale omstandigheden maximaal rond de honderd kilometer kan overbruggen. De rechter gaat daarin mee en zegt dat de dealer een belofte heeft gedaan die de elektrische auto "bij lange na" niet waar kon maken.
Daardoor is er sprake van een onrechtmatige verkoop en moet de Nissan-dealer het aankoopbedrag van de auto terugbetalen en de oude ingeruilde auto van de klant teruggeven, of de vergoeding daarvoor terugbetalen. Ook moet de verkoper een schadevergoeding betalen voor de extra laadbeurten die de koper heeft moeten doen om zijn bestemmingen te kunnen bereiken.
http://nos.nl/artikel/2148015-nissan-kl ... iding.html
(tekst artikel voornoemde weblink)
Een Nissan-dealer uit Drachten moet van de rechter een koper van een elektrische auto zijn geld teruggeven, omdat de wagen met misleidende informatie is verkocht. De Nissan Leaf haalt in de praktijk niet de kilometerafstand die van tevoren was beloofd bij een volle accu.
De auto zou volgens Nissan een actieradius van minstens 150 kilometer hebben. Die afstand was voor de koper uit Zoetermeer genoeg om naar zijn werk in Kampen te kunnen rijden. Op de website van Nissan werd tijdens de aankoop in 2013 vermeld dat de Leaf zelfs een afstand tot 199 kilometer kon rijden.
In de praktijk bleek de koper niet zonder tussentijds opladen op zijn werk te kunnen komen. Tegen het televisieprogramma De Monitor zei hij dat hij sinds de aankoop al 34 keer is weggesleept omdat hij stilviel langs de snelweg.
Maximaal honderd kilometer
Twee deskundigen stelden vast dat de Leaf onder ideale omstandigheden maximaal rond de honderd kilometer kan overbruggen. De rechter gaat daarin mee en zegt dat de dealer een belofte heeft gedaan die de elektrische auto "bij lange na" niet waar kon maken.
Daardoor is er sprake van een onrechtmatige verkoop en moet de Nissan-dealer het aankoopbedrag van de auto terugbetalen en de oude ingeruilde auto van de klant teruggeven, of de vergoeding daarvoor terugbetalen. Ook moet de verkoper een schadevergoeding betalen voor de extra laadbeurten die de koper heeft moeten doen om zijn bestemmingen te kunnen bereiken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 8
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: Elektrisch verbruik Zoe
Ik heb Renault er nooit op kunnen betrappen te optimistisch te zijn over het bereik, eerder te pessimistisch.
De grote regulator is de rechtervoet. Tegenwind heeft heel erg veel effect, kou in aanvang, maar als je de batterij op temperatuur hebt dan gaat het wel weer, reden waarom de ZOE bij een langere rit op het eind meestal wat rustigere de km's aftikt. De verbruiken van bertuz zijn goed voor het Guinness book of records, ik vermoed niet al te veel snelwegkm''s of het moet filerijden zijn
Ikzelf probeer rond de 15kWh/100km uit te komen. Lukt mij meestal wel, maar mijn huisgenoten of een snelwegritje zorgen vaker voor 16kWh/100km of hoger.
De mijnheer uit het artikel was vooral druk om zijn gelijk aan te tonen en dat kan zonder mankeren, de dealer had (in 2013) enige reserve moeten inbouwen als dit een "harde" eis van de koper was. Dan kom je vanzelf naar de kwaliteit en kennis van de gemiddelde verkoper en die mag je zelf invullen.
De grote regulator is de rechtervoet. Tegenwind heeft heel erg veel effect, kou in aanvang, maar als je de batterij op temperatuur hebt dan gaat het wel weer, reden waarom de ZOE bij een langere rit op het eind meestal wat rustigere de km's aftikt. De verbruiken van bertuz zijn goed voor het Guinness book of records, ik vermoed niet al te veel snelwegkm''s of het moet filerijden zijn

De mijnheer uit het artikel was vooral druk om zijn gelijk aan te tonen en dat kan zonder mankeren, de dealer had (in 2013) enige reserve moeten inbouwen als dit een "harde" eis van de koper was. Dan kom je vanzelf naar de kwaliteit en kennis van de gemiddelde verkoper en die mag je zelf invullen.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 10 jul 2016
- Laatste bezoek: 08 apr 2018 20:35
- Actief als: particulier
Re: Elektrisch verbruik Zoe
Haha, record?
35% snelweg, 60% provinciaal/autoweg, 5% bebouwde kom
Altijd alleen, altijd tijd genoeg;-)
35% snelweg, 60% provinciaal/autoweg, 5% bebouwde kom
Altijd alleen, altijd tijd genoeg;-)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 8
- Berichten: 3033
- Lid geworden op: 27 sep 2004
- Laatste bezoek: 27 apr 2025 21:33
- Actief als: particulier
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Elektrisch verbruik Zoe
Het artikel over de Nissan meneer kan in dit topic: topic24259.html verder besproken worden.
Dan kunnen we hier weer OT verder.
Dan kunnen we hier weer OT verder.
Don't HURRY, be happy!
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 8
- Berichten: 3033
- Lid geworden op: 27 sep 2004
- Laatste bezoek: 27 apr 2025 21:33
- Actief als: particulier
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Elektrisch verbruik Zoe
Oei oei, zelfs met al mijn kunst en vliegwerk ( max uitrollen, lagere snelheden) kom ik de laatste week nauwelijks nog onder de 19 kWh/100 km.
Wel met de kachel vol op 23 C. Zo wordt de praktische bruikbaarheid van de ZOE wel snel minder zeg. 


Don't HURRY, be happy!
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 614
- Lid geworden op: 11 jan 2015
- Laatste bezoek: 06 apr 2025 09:02
- Actief als: particulier
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Elektrisch verbruik Zoe
Bij 19kwh/100km zou ik de bandenspanning maar eens gaan controleren en op 2.7-2.8 bar zetten. Ook de uitlijning van de banden zou fout kunnen zijn.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, KM 196K (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 02 dec 2015
- Laatste bezoek: 15 mar 2018 13:35
- Actief als: particulier
Re: Elektrisch verbruik Zoe
Heb je nog geluk dat jouw kachel het doet. Ik zit ook boven de 19kWh/100km, maar de warmtepomp gebruikt continu 2kW, en de temperatuur in de auto is ongeveer 4 gradenrenault15.17 schreef:Oei oei, zelfs met al mijn kunst en vliegwerk ( max uitrollen, lagere snelheden) kom ik de laatste week nauwelijks nog onder de 19 kWh/100 km.Wel met de kachel vol op 23 C. Zo wordt de praktische bruikbaarheid van de ZOE wel snel minder zeg.

Zoe Intens QC, maart 2016
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 8
- Berichten: 3033
- Lid geworden op: 27 sep 2004
- Laatste bezoek: 27 apr 2025 21:33
- Actief als: particulier
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Elektrisch verbruik Zoe
Bandenspanning is voor 2.4 en achter 2.8Sordone schreef:Bij 19kwh/100km zou ik de bandenspanning maar eens gaan controleren en op 2.7-2.8 bar zetten. Ook de uitlijning van de banden zou fout kunnen zijn.
Don't HURRY, be happy!
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 614
- Lid geworden op: 11 jan 2015
- Laatste bezoek: 06 apr 2025 09:02
- Actief als: particulier
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Elektrisch verbruik Zoe
Ik zou de voorbanden ook op 2.8 zetten. Ik rij met 2.7 bar rondom en zit op ca. 15Kw bij 100 Km/h met winterbanden. Bij rustige rijden gaat de range ruim over de 120 km heen (bij 80% SOH
en geen ECO met verwarming op 23 gr.C)

Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, KM 196K (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 02 feb 2015
- Laatste bezoek: 06 nov 2023 00:25
- Actief als: particulier
- Locatie: Veenendaal
Re: Elektrisch verbruik Zoe
Nou Sordone, dat lukt mij ook niet. Ook winterbanden op 2.8 rondom, bij 100 km/h rijd ik tussen de 17 en 21 kW/h.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 6
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: Elektrisch verbruik Zoe
Bjørn Nyland heeft een interessante test met een Q210 ZOE gedaan bij winterse omstandigheden in Noorwegen.
Op zijn facebook de eerste resultaten vergeleken met een Hyundai Ionic: (Energy in Wh/km)
Op zijn facebook de eerste resultaten vergeleken met een Hyundai Ionic: (Energy in Wh/km)
Hij is hier nog een compleet video-verslag van aan het maken.Bjørn schreef:I'm working on the Renault Zoe road trip. And I know it's not fair to compare an old model vs a brand new one. But this shows how much a few years of development can do in terms of consumption.
During the test of Zoe, I hit some really cold weather. But in that same valley with Ioniq, I hit frozen rain which also brought up the average consumption. So overall, these two tests can be compared more or less equally even though they weren't run at the same time.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 4
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 02 jun 2014
- Laatste bezoek: 31 okt 2022 23:03
- Actief als: particulier
Re: Elektrisch verbruik Zoe
Bedankt! Die discussie op de genoemde facebooksite onder de tabel is ook interessant!
Petter Engersand Really. The Zoe use more than model s. Almost as much as model x. Or am I miss reading it?
Teslabjørn All other cars need about 30 minutes to charge up 20 kWh. Zoe needs about one hour. And while plugged in, it limits the heater. Therefore, the temperature in the car drops. Once I start driving, the consumption skyrockets for the first 10-20 km and then drops. This is because extra energy is needed to heat up the car to the desired temperature.
Other cars that support DC finishes faster and usually have more than enough heat during charging.
Pekka Pohjonen So is this the Q210 or R240 powertrain on the Zoe?
Teslabjørn The 210 with 22 kWh available energy.
Kim Højberg Jensen This is very disappointing. I have always considered Renault-Nissan as the most EV friendly of the "old" manufactorers. VW is more like with a gun pointing at them.
Joachim Fjeld Looking forward to see the test for Zoe 400km, cause this means that the Ionic with 280km will drive almost the same distanse as the Zoe with 400km.
Thomas Eriksson Is this the small old battery or the new ones? Haven't read everything you write
Erik Levin Really love your detailed analysis Bjørn
Filip David Bjurling Zoe 40 - 172km range
Ioniq - 160km range...Meer bekijken
Syverin Lierhagen Isn,t time for the car manufacturers to a) Both brutto and netto kWh batteri, and consumption in kW/km in clearly defined driving, 55 miles/hour constant speed.
Harm Otten Did you include charging losses in the energy consumption?
Petter Engersand Really. The Zoe use more than model s. Almost as much as model x. Or am I miss reading it?
Teslabjørn All other cars need about 30 minutes to charge up 20 kWh. Zoe needs about one hour. And while plugged in, it limits the heater. Therefore, the temperature in the car drops. Once I start driving, the consumption skyrockets for the first 10-20 km and then drops. This is because extra energy is needed to heat up the car to the desired temperature.
Other cars that support DC finishes faster and usually have more than enough heat during charging.
Pekka Pohjonen So is this the Q210 or R240 powertrain on the Zoe?
Teslabjørn The 210 with 22 kWh available energy.
Kim Højberg Jensen This is very disappointing. I have always considered Renault-Nissan as the most EV friendly of the "old" manufactorers. VW is more like with a gun pointing at them.
Joachim Fjeld Looking forward to see the test for Zoe 400km, cause this means that the Ionic with 280km will drive almost the same distanse as the Zoe with 400km.
Thomas Eriksson Is this the small old battery or the new ones? Haven't read everything you write
Erik Levin Really love your detailed analysis Bjørn
Filip David Bjurling Zoe 40 - 172km range
Ioniq - 160km range...Meer bekijken
Syverin Lierhagen Isn,t time for the car manufacturers to a) Both brutto and netto kWh batteri, and consumption in kW/km in clearly defined driving, 55 miles/hour constant speed.
Harm Otten Did you include charging losses in the energy consumption?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 676
- Lid geworden op: 21 okt 2013
- Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Herent (Leuven, België)
- Contacteer:
Re: Elektrisch verbruik Zoe
De Zoe heeft wel een voorverwarming van het interieur van de auto, maar geen van de batterij. Dus zelfs al laat je de auto op netstroom voorverwarmen, de batterij blijft koel. Andere modellen hebben die functie wel. bij de BMW i3 heb je een apart te activeren functie, bij de Tesla wordt de batterij zelfs constant op temperatuur gehouden, met een kleine 10 km verlies aan bereik per dag tot gevolg.
Ik heb geen idee hoe de Ioniq het op dat vlak doet, maar de goede resultaten van de Ioniq bij die koude temperaturen doet toch vermoeden dat er ook daar zoiets speelt.
Voorts zou het me niet verwonderen dat de Ioniq, net zoals de Kia Soul (beide Koreanen) een andere batterijchemie gebruikt. De Kia Soul EV gebruikt een Lipo-chemie: die is energiedenser, laat in verhouding grotere stromen toe met minder verliezen, zowel bij het laden als bij het ontladen.
De laadsessie van de Ioniq https://www.youtube.com/watch?v=wb3gJ8fWW5g op CCS aan 70 kW en dat bij lage temperaturen spreekt boekdelen: bij 80% wordt een laadvermogen van 70 kW gerealiseerd. Dat is 2,5C.
Tot slot zijn de omstandigheden waarin de Zoe gereden werd heel extreem met temperaturen die nog heel wat lager liggen dan die waarin de Ioniq getest werd. Maar de prestaties van de Ioniq zijn zonder meer goed te noemen en ook bij een eerdere tests in extreme omstandigheden viel de Zoe wat door de mand, zoals die van Auto Bild of hier
Ik heb geen idee hoe de Ioniq het op dat vlak doet, maar de goede resultaten van de Ioniq bij die koude temperaturen doet toch vermoeden dat er ook daar zoiets speelt.
Voorts zou het me niet verwonderen dat de Ioniq, net zoals de Kia Soul (beide Koreanen) een andere batterijchemie gebruikt. De Kia Soul EV gebruikt een Lipo-chemie: die is energiedenser, laat in verhouding grotere stromen toe met minder verliezen, zowel bij het laden als bij het ontladen.
De laadsessie van de Ioniq https://www.youtube.com/watch?v=wb3gJ8fWW5g op CCS aan 70 kW en dat bij lage temperaturen spreekt boekdelen: bij 80% wordt een laadvermogen van 70 kW gerealiseerd. Dat is 2,5C.
Tot slot zijn de omstandigheden waarin de Zoe gereden werd heel extreem met temperaturen die nog heel wat lager liggen dan die waarin de Ioniq getest werd. Maar de prestaties van de Ioniq zijn zonder meer goed te noemen en ook bij een eerdere tests in extreme omstandigheden viel de Zoe wat door de mand, zoals die van Auto Bild of hier
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar

www.fivari.be
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: Elektrisch verbruik Zoe
Lijkt, met alle respect, weer de nieuwste rage, de test bij -20C. Alle fora kwekken over die rit in Noorwegen. Ik wil de concurrerende chemie ook wel graag even bij 36 graden zien (batterij dus snel tegen de 50). Beide komen we hier toch best vaak...... Oh wait 

Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 8
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: Elektrisch verbruik Zoe
Eens. Feit is natuurlijk wel dat de techniek verder gaat. Het verbruik van de Ionic en het bereik van de Chevrolet Bolt, lijken verantwoordelijk voor de vertraagde introductie van de Leaf. Ze zijn daar als de wiedeweerga aan het zoeken hoe ze die cijfers kunnen evenaren of verbeteren. En zo moet het ook: competitie. ZOE heeft in die zin "oude" technologie die het nu best wel eens moet afleggen tegen de nieuwkomers. Hoewel Renault wat anders wil laten overkomen, zit er weinig ander nieuws in de nieuwe ZOE dan de batterij. De echte stap voorwaarts zal in het volgende model (moeten) zitten.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 6
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: Elektrisch verbruik Zoe
Inmiddels is het videoverslag van de winterse ZOE-trip gepubliceerd:
Nu snap ik iets beter hoe hij aan die zeer hoge verbruikscijfers komt. De 1e 130km rijdt hij er extra hard mee, om de batterij op te warmen. Daarnaast heeft hij op veel plekken maar de beschikking over 22kW ipv 43kW waardoor de batterij minder snel opwarmt. Verder zijn de wielen niet goed uitgebalanceerd wat extra trillingen veroorzaakt waardoor het verbruik ook toe zal nemen. Uiteraard zijn de extreem lage temperaturen (hij noemt in de video -23°C als laagste) een belangrijke factor, plus dat hij ook hele stukken door de sneeuw rijdt.
Nu snap ik iets beter hoe hij aan die zeer hoge verbruikscijfers komt. De 1e 130km rijdt hij er extra hard mee, om de batterij op te warmen. Daarnaast heeft hij op veel plekken maar de beschikking over 22kW ipv 43kW waardoor de batterij minder snel opwarmt. Verder zijn de wielen niet goed uitgebalanceerd wat extra trillingen veroorzaakt waardoor het verbruik ook toe zal nemen. Uiteraard zijn de extreem lage temperaturen (hij noemt in de video -23°C als laagste) een belangrijke factor, plus dat hij ook hele stukken door de sneeuw rijdt.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 8
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: Elektrisch verbruik Zoe
Nou, nou. Veel slechter als dit kun je met de ZOE niet rijden. Geeft wel aan hoe intuïtief de ZOE niet is:
Verwarming:
Verwarming:
- Björn is er tijdens de rit niet achter gekomen hoe de verwarming werkt.
- Hij heeft op een gegeven moment de verwarming zelfs uitgeschakeld staan.
- Pre-heating heeft hij niet gebruikt omdat hij denkt dat dit maar 5 minuten werkt
- De rest van de tijd zit hij in de auto te pielen, wat logisch is, maar in de ZOE zijn andere handelingen vereist
- Noorwegen is een drama voor AC-laden, door het systeem kun je geen geschikte AC uit het stopcontact halen, daarmee is alle voordeel van de Chameleonlader teniet gedaan
- Hij is begonnen aan de rit zonder de auto voordien aan de stekker te hebben, met de laadplanner de batterij kort voor vertrek vol en een beetje op temperatuur te hebben en voor te verwarmen
- Vervolgens rijd hij "asif I have stolen the car" om de batterij op te warmen, met alle gevolgen voor het verbruik in een land waar je blij mag zijn als je 22kW kunt laden, dat lukt de eerste paar laadbeurten dus ook niet.
- Hoe vaak dat Björn naast snelladers heeft gestaan die alleen DC bieden en geen 43 kWh AC
- Kun je klagen over AC waarvoor Renault heeft gekozen, maar er is gewoon geen fatsoenlijke infrastructuur voor
- Kun je je ook afvragen waarom die eigenwijze Fransozen niet sneller met CCS komen in zo'n belangrijke markt.
- Grappig te horen dat hij het een goed intuïtief systeem vindt
- Hij vindt het wel vreemd om allemaal tankstations op de kaart te zien, wij ook
- Björn moet nu bij alles zelf nadenken en had vooronderzoek moeten doen voor een beter resultaat.
- De Tesla regelt dat natuurlijk allemaal voor je. Alles heeft zijn prijs
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 146 Weergaves
-
Laatste bericht door eriktm
-
- 14 Reacties
- 1101 Weergaves
-
Laatste bericht door 3r1k
-
- 0 Reacties
- 140 Weergaves
-
Laatste bericht door grabbelaar
-
- 4 Reacties
- 426 Weergaves
-
Laatste bericht door keromar
-
- 6 Reacties
- 1475 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450
-
- 13 Reacties
- 908 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs