Laadprobleem Zoe

Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Regeneratie is erg afhankelijk van wat de batterij kan hebben. Als het echt koud is wordt het niks. Met een lekker lege acu moet je 40+ halen.

Bandenspanning kun je (ook) uitlezen met CanZE
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



cosmiccarbon
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 15
Berichten: 113
Lid geworden op: 03 mar 2015 09:53
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door cosmiccarbon »

Ja, ik heb CanZE gedownload en de Konnwei is binnen, maar ik durf hem niet zo goed op een auto die niet van mij is los te laten...
Renault Zoe Limited Edition 2019 - Volvo XC60 T5 2016 - Voorheen Renault Zoe Zen 2014 - En diverse Colnago racefietsen :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 31
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door PieterZoe »

Als het in de demo-auto sneller warmer wordt bij dezelfde instellingen (eco/niet-eco, auto/manual etc) en zelfde buitentemperatuur, dan zou er een lek kunnen zitten in de leiding van de warmtepomp in je eigen auto. Ik heb dit ook gehad. Zie topic Verwarming/airco lek - gerepareerd

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



cosmiccarbon
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 15
Berichten: 113
Lid geworden op: 03 mar 2015 09:53
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door cosmiccarbon »

Dank je Pieter. Ik heb vorige week naar aanleiding van jouw bericht inderdaad de werkplaats gevraagd hiernaar te kijken. Ik ben heel benieuwd of het effect gaat hebben!
Renault Zoe Limited Edition 2019 - Volvo XC60 T5 2016 - Voorheen Renault Zoe Zen 2014 - En diverse Colnago racefietsen :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

landfort
lid
lid
Posts in topic: 26
Berichten: 148
Lid geworden op: 06 dec 2015 20:32
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door landfort »

Pieter,

Bedankt voor je reactie, ben weer veel wijzer over BCB's e.d. We gaan nog even door met het uitproberen van onze (tijdelijk) omgeruilde kabel en dan met de dealer in overleg. Mocht je (of iemand anders) nog een van genoemde palen (reactie 21 febr 19.53) die in storing gingen tegenkomen en iets anders ervaren dan horen we het graag.

groet
Marita
De Zoe (4/2014) geladen met zonnepanelen 8)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

landfort
lid
lid
Posts in topic: 26
Berichten: 148
Lid geworden op: 06 dec 2015 20:32
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door landfort »

Het feit dat een paar laadpalen in Amsterdam uitstond heb ik via de site https://www.amsterdam.nl/parkeren-verke ... ektrische/ gemeld. Vandaag 2 mailtjes van hen gekregen dat ze dit gelijk bij de aannemer hadden uitgezet en hierop de volgende reactie hadden gekregen:
- De President Kennedylaan 190 en Deurloostraat 54 zijn geplaatst maar moeten nog aangesloten worden door de netbeheerder.
Ik hoop dat dit op zeer korte termijn gerealiseerd wordt.
- Bij de President Kennedylaan 60 is de aansluiting wel gerealiseerd. Dit laadpunt zou inmiddels moeten werken.
Excuses voor het ongemak.

Netjes dat ze snel en ook inhoudelijk reageren.
Groet Marita
De Zoe (4/2014) geladen met zonnepanelen 8)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

landfort
lid
lid
Posts in topic: 26
Berichten: 148
Lid geworden op: 06 dec 2015 20:32
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door landfort »

N.a.v. de laadproblemen had ik ook bij de eigenaar van sommige palen (NUON) de vraag neergelegd of ze hier wellicht vaker vragen over kregen. Ter informatie hieronder hun reactie:

Bedankt voor uw e-mail met betrekking tot het laden met uw Renault Zoe bij openbare oplaadpunten in Amsterdam. Helaas ondervinden een aantal Renault Zoe’s problemen bij het laden bij openbare oplaadpunten. Dit betreft een bepaalde batch. Renault is hierover in gesprek met de leverancier van de oplaadpunten om een oplossing te vinden. Bij een aantal laadpunten in Amsterdam is het wel mogelijk om te laden. Via deze kaart https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... Igwisyfxpc geven we deze locaties weer. Wellicht dat u daar af en toe kunt laden.

Groet, Marita
De Zoe (4/2014) geladen met zonnepanelen 8)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



cosmiccarbon
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 15
Berichten: 113
Lid geworden op: 03 mar 2015 09:53
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door cosmiccarbon »

Ik heb gisteren de ZOE weer opgehaald, en gisteravond voor het eerst geladen. Ik was vrij sceptisch aangezien er alleen software updates gedaan zijn, terwijl ik de ZOE ruim een week kwijt geweest ben en dit problem al maanden speelt.
Vanmorgen stond de accu echter nog op 100%, dus de eerste test is geslaagd.
Volgende week moet ik nog even terug voor een nieuwe regeleenheid voor de airco. Krijg ik het misschien ook weer eens lekker warm.
Renault Zoe Limited Edition 2019 - Volvo XC60 T5 2016 - Voorheen Renault Zoe Zen 2014 - En diverse Colnago racefietsen :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Gisteren De Lucht oost, snellader van Allego / Greenflux. Aangepikt, gewacht op de fluitton en aan de overkant een kopje koffie gedronken. Toen ik terugkwam zag ik op bij het afmelden op het display van de paal dat hij 4 kWh had geladen. Lekker dan. Geen tijd om het uit te zoeken of opnieuw te proberen en het gaf uiteindelijk geen onoverkomelijke ongemakkelijkheden. Toch erg lastig en ongrijpbaar. En met het idiote starttarief ook nog lichtelijk "miffed".
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 12
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Nivve »

Toevallig zondag nog gestaan bij de Lucht Oost en geen problemen.
Was wel vergeten dat het starttarief was.. volgende keer toch maar bij ooieveld blijven staan.,...
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 4
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door renault15.17 »

Afgelopen dinsdag was ik nog bij De Lucht Oost. Geen problemen ondervonden.

@nivve: wat is ooieveld?
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 31
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door PieterZoe »

Ook regelmatig bij de lucht Oost (en West 22kw ) geladen zonder problemen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 12
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Nivve »

@Renault15.17: Ik haalde Bijleveld en Ooiendonk door elkaar, werd een mooie mengelmoes :lol:
Ik bedoelde Ooiendonk bij Liempde, tegenover Velder.
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Mopperdemopper.... Wederom bij de Lucht Oost niet laden bij de Allego 43 kW. Ik heb nooit gedoe met Allego laders, maar mijn dametje vindt deze duidelijk niet aardig.

Verderop bij Zaltbommel even om te plagen bij de Renault-dealer gevraagd of ik daar kon opladen. Nee dus, hebben namelijk geen lader (geen Z.E. dealer, wist ik wel maar ik kon het niet laten). Toen maar 100 meter verderop, oh ziel-aan-de-duivel-verkocht, bij de VW dealer geladen, 8 kW, maar ik had ook maar net een nipje nodig.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



alexdepalex
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 89
Lid geworden op: 02 dec 2015 12:21
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door alexdepalex »

De Allego lader bij Van der Valk in Eindhoven geeft bij mij al 3 weken problemen. De kabel of connector lijkt niet helemaal lekker. Als work around leg ik een 'knoop' in de kabel waarna het laden wel werkt. Heb het probleem al 3 keer aangegeven, maar er wordt weinig actie ondernomen.

2 Weken geleden heb ik tot 6x toe geprobeerd. Hoop niet dat ik dan ook 6x het starttarief om 'n oren krijg. Nog geen factuur van gehad.
Zoe Intens QC, maart 2016

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

Dat is bij mij ook een probleemgevalletje. TNM en Allego ook geïnformeerd, op 6 januari drama, 13 februari terug van Oostenrijk geen probleem
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 54
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door MartijnEV »

Twittertje naar @Allegocharging gestuurd? Sandra reageert altijd!
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

Dat klopt daarom Sandra getweet en reactie gehad (zie link in vorige post). Waardering voor Sandra idd, voor consequent reageren :thumb: Maar Sandra repareert geen snelladers :D . Toch nog maar eens getweet.
Het is een beetje raar probleem, ik laad er vaker en incidenteel lukt het dan wel eens niet. Lijkt op los contactje, beweegt de auto (in-of uitstappen) tijdens het laden dan heb je de poppen aan het dansen. Positioneer je de kabel goed of fixeer je hem, dan lukt het wel.
Overigens heb je daar geen starttarief, dus dat is geen probleem. Blijf af van de ANWB laders want die zijn schreeuwend duur en maar 11kW
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

En zoal altijd snel bericht; ze gaan de stekker nog eens controleren
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door VanAssen »

Aan alle accu, laad en elektronen goeroe's hier.

1. Laadt de Zoe aan een 7,8 kWh paal bij de werkgever (gratis), eindstand 99% (blijkt laatste tijd maar moeilijk tot 100% te krijgen) en eindstand in km 146.
2. Zet dan de auto in de parkeergarage om voor de collega weer ruimte aan de paal te maken. Eindstand 145 km.
3. Kom dan aan eind van de werkdag bij de Zoe (135 km bij 99%). Heb nog onder auto gekeken, maar geen lekkage.

Thuis laden (3,5 kWh) eigenlijk idem. 100% zit er niet echt meer in.
Reset gedaan van de meetwaarden. Bij 100% 118 km / 131 = 90% accu stand?
Zoe van oktober 2013 en km stand ruim 56000 km.

Iemand van jullie een idee van de verloren elektronen?
Of toch een lichte restrictie in de cellen egalisatie leiding? :roll:

B.v.d.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

rvdput
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 mar 2015 15:55
Actief als: professional
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door rvdput »

Dit is misschien een interessant artikel: http://www.autonews.com/article/2016031 ... -bartender. Kort gezegd zakt het voltage van de cellen na het laden ietsjes waardoor het BMS zou kunnen aangeven dat er net iets minder dan 100% in de batterij zit. Dit is natuurlijk afhankelijk van hoe eea in de software is ingebouwd natuurlijk. Geen idee of dat hier het geval is, maar vond het een interessant artikel.
Head of Network Technology @Fastned en verantwoordelijk voor het Network Operations Center

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

De wondere wereld van BMS-en en Batterij chemie. Ik vind het allemaal niet verontrustend. Je SOH (en levensduur en km's) is in lijn met die van mij. Dat is niet maatgevend uiteraard, maar ik heb gezien, sommige zitten erboven, sommige eronder.

Ik ken uiteraard je Woon-werk afstand niet, maar het is voor het BS wel goed om af en toe goed leeg te rijden en ook af en toe die 100% te pakken. Dat laatste wil niet echt lukken dus, maar het eerste? Ik bedoel eigenlijk, niet altijd als je de kans hebt om te laden die ook per definitie benutten. Leeg rijden is niet slect voor de batterij en het BMS weet weer even de uitersten.

@rvdput: thanks! Ja, da's precies waarom de laadstroom zeer dramatisch afneemt naarmate de batterij voller is, en de dramatiek wordt erger naarmate de batterij kouder is.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door VanAssen »

Dank zoe2goe en rvdput voor jullie bijdrages.
Blij dat er niet iets echt bijzonders is en e.a. toch nog steeds met de relatieve kou hebben te maken.
Zelf kom ik zelden onder de 15% in de accu's, maar zal de bijna leeg en helemaal vol methode af en toe uitvoeren om de BMS te kalibreren.
Ik rij per dag een 160 km WW verkeer en dat gaat nog steeds prima.
Af en toe bij Pesse of Panjerd ( 1 op 4 m.b.t. prijs, maar ja) een 5 kW bijladen in de winter.
In de zomer gaat het zonder bij laden heen en weer.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



cosmiccarbon
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 15
Berichten: 113
Lid geworden op: 03 mar 2015 09:53
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door cosmiccarbon »

Tja, het laadprobleem.
Laatst de Zoe een week kwijt geweest. Bij het ophalen werd vermeld: we hebben de software gereset. Dat vond ik al verdacht, want daar hebben we niet in total drie maanden diagnose voor nodig dacht ik zo, maar goed.
Daarna toch steeds weer verlies. Typisch terug naar 96%.
Ik werd vanmorgen gebeld. Volgens Renault NL is dit normaal. Dat heb ik bestreden. Volgens Renault NL komt dit doordat na het laden de cellen gaan nivelleren:

"Dit is een normaal verschijnsel, dit heeft te maken met de accuspanning van de verschillende cellen. Wanneer de auto klaar is met laden zullen de onderlinge cellen zich gaan nivelleren, de celspanning zal na verloop van tijd gelijk worden in alle cellen waardoor de uiteindelijke acculading dus iets lager kan worden dan in eerste instantie wordt weergegeven op het dashboard van het voertuig

In geval dat de auto aan de laadpaal blijft verbonden zal het laden langzaam doorgaan en dit effect minder zijn."

Ook dit heb ik direct bestreden. Het balanceren gebeurt volgens mij tijdens het laden, en duurt ook dan al gigantisch lang. Ook wanneer ik de auto helemaal tot het gaatje doorlaad heb ik dit probleem. Ze kunnen me even wat!
Renault Zoe Limited Edition 2019 - Volvo XC60 T5 2016 - Voorheen Renault Zoe Zen 2014 - En diverse Colnago racefietsen :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 54
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door MartijnEV »

De uitleg van Renault NL klopt zeker wel. Tijdens het laden stijgt elke cel in spanning. Aan het einde van de laadcyclus, als de batterij bijna vol is, zal tijdens het laden het balanceren ("nivelleren") beginnen. De 'te volle' cellen worden dan afgeroomd door er wat energie uit te laten dmv een weerstand; zodoende komen de 'te volle' cellen dichter in de buurt van het gemiddelde. Dit proces kan heel lang duren. Als het balanceren plaatsvindt tijdens het laden, dan zal de State Of Charge meter op het dashboard de werkelijke state of charge in real time bijhouden. Stop je het laden terwijl de cellen nog niet volledig zijn uitgenivelleerd, dan zal de State Of Charge op het dashboard niet meer worden weergegeven (dashboard gaat uit). Wanneer er niet meer geladen wordt, zal van elke cel de spanning terugzakken naar de rustspanning. Als je daarna na enige tijd rust het contact weer aanzet, kan het best zijn dat je op het dashboard een lagere SOC ziet dan toen je de lader stopte. Dit komt omdat de State Of Charge continu wordt herberekend, en o.m. afhankelijk is van celspanningen, totale batterijspanning, laadtijd, én: het 'snap to 100% point'. Als de batterij helemaal volgeladen is, springt de SOC naar 100%. Alleen vanaf dat moment is er zekerheid dat de SOC 100% is. Alles daaronder is een statistisch berekende waarde, volgens een algoritme. Na verloop van tijd is het nodig om weer op dat 100% snap point te komen om weer juiste SOC waarden te krijgen. Dus houd je Zoe gerust af en toe een nacht lang aan de lader tot de batterij volledig uitgebalanceerd is en het snap point aangeraakt is geweest.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



cosmiccarbon
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 15
Berichten: 113
Lid geworden op: 03 mar 2015 09:53
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door cosmiccarbon »

Bedankt voor deze uitleg.
Mijn eerste conclusie is dat ik (nog) niet genoeg snap van accu's :-)

Nu heb ik gisteren twee keer geladen. Eerst 3.6kW op het werk. Na ongeveer een uur op 99% gestaan te hebben heb ik de auto toch maar afgekoppeld (ik had net tegen de beheerder geklaagd over een V60 Plugin die hele dagen in de weg staat...) en verplaatst. Hij gaf dus tijdens het laden 99% aan maar toen ik instapte werd dat 100%. Met CanZE de celspanningen bekeken: allemaal tussen 4.07 en 4.08 volt.
Ik heb even naar het schermpje zitten staren en zie inderdaad dat NA het laden het balanceren doorgaat. Tot mijn verbazing zie ik soms ook de spanning van de cel met de laagste spanning omlaag gaan, en daarna weer omhoog.
Na een paar uur weer bij de auto gekomen. De spanning van alle cellen is omlaag gegaan: allemaal tussen 4.06 en 4.07 volt. De auto geeft 94% aan. Ik vind zelf (inderdaad, eigen mening) 5% verlies wel behoorlijk veel.

's Avonds de auto thuis aan de 11kW lader gezet. De hele nacht aan de kabel gehangen. 's Ochtends geeft de auto 98% aan. CanZe erbij: alle cellen tussen 4.08 en 4.09 volt. User state of charge = 96.8%, real state of charge = 98.0%. Ik moet nog even nazoeken wat dit betekent.

State of health is intussen 86% bij 21000 km. Was 91% bij 14000 km. Loopt dus tot nu toe redelijk lineair, maar in mijn ogen hard omlaag.
"Vroeger" was de theorie dat snelladen heel slecht is voor de accu's. Ik heb echter nog nooit met meer dan 11kW geladen. Ik rij de accu soms, maar absoluut niet vaak, redelijk leeg, tot beneden 10%. Enfin, ik zal eens wat ouwe threads doorlezen om te zien wat ik zelf kan doen om de health wat beter te houden. Misschien wat vaker het laden stoppen bij 80%?

EDIT:
Daarnet nog eens volledig doorgeladen, en vlak nadat de Zoe gestopt was met laden gemeten:
Real state of charge = 100.0%
User state of charge = 98.8%
Cellen op ongeveer 4.1 volt.

Overigens lijkt het erop dat User state of charge staat voor Usable state of charge, maar daarmee begrijp ik het verschil nog steeds niet helemaal :-)
Renault Zoe Limited Edition 2019 - Volvo XC60 T5 2016 - Voorheen Renault Zoe Zen 2014 - En diverse Colnago racefietsen :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Snelladen is niet slecht voor dit type accu's. Daar zou ik me geen zorgen over maken.

Die vlotte neergang is wel raar.

State of charge getallen, niet te veel op staren. Hou die maar aan die gelijk loopt met het dashbard. In de volgende versie van Canze is "real" ook echt de bruto batterij vullingsgraad, dus zonder marges en zo.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 60
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door HarmOtten »

Bij CanZE v1.11 betekent het dit:
User state of charge - Van de 26kWh kunnen wij als gebruiker 22kWh gebruiken. Dit percentage (in 2 decimalen achter de komma) geeft het nivo aan van het bruikbare deel (22kWh) van de batterij.
Real state of charge - In deze versie is dit dezelfde waarde die ook op de display van het dashboard staat.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door VanAssen »

Gisteren bij Fastned Witte Molen een rood neusje opgelopen. Bij 96% nada, niks meer.
Dan is er ook geen Cruisecontrole meer, irritant sleuteltje in je display.
Thuis gereset met de "10 minuten deur op slot" en daarna de thuislader maar even weer aangesloten.
Hoppa, ging die weer als vanouds.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



krisv5
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 45
Lid geworden op: 13 dec 2015 09:42
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door krisv5 »

Vandaag ook mijn eerste laadprobleem buitenshuis. Aangekomen bij de Efteling aangekoppeld bij een laadpunt van Eneco, na 10 minuten de melding op de paal dat er een aardlek probleem is. Afgekoppeld en nogmaals opgestart maar toen kreeg ik een rode neus, en op het dashboard de melding accu laden niet mogelijk, controleer regelaar. Heb de auto verplaatst om het laadpunt vrij te maken en na een dagje efteling was de melding weg. Gelukkig had ik nog genoeg energie om terug thuis te komen. Ik zag later op de dag wel een andere auto staan aan hetzelfde laadpunt met dezelfde melding op de paal. Was geen Zoe maar een VW plug in.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jsj
Lid
Lid
Posts in topic: 12
Berichten: 427
Lid geworden op: 08 jul 2014 12:24
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Jsj »

Mijn eerste echte probleem met de Zoe doet zich aan.

Recentelijk naar de garage geweest voor het eerst en na 10.000km voor een krakende achterklep, nieuw logo voorop en de terugroep actie.

Er stonden een hoop updates klaar volgens Terwolde in Groningen, dit is allemaal keurig uitgevoerd.

Echter toen ik thuis kwam en wilde laden kreeg ik de melding controleer lader. Van alles geprobeerd maar geen resultaat. De lading start heel even maar slaat na 1 seconde weer uit..

Vervolgens heb ik de Openevse lader ingesteld op 3x14A ipv de 12A die altijd gebruik. En dan lukt het wel. Daarna weer terug naar 12 of nog lager en dan is het probleem er weer.

Met andere woorden, ze accepteert geen laadstroom onder 14A meer... Dat is jammer want ik heb aan 3x12A voldoende en dan hou ik wat ruimte over in huis (3x25A)..

Iemand enig idee ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 60
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door HarmOtten »

@Jsj,
Dat is vreemd. In het begin waren er Zoe's die niet op 10 Ampère (of lager) konden laden, maar na een software update was dat probleem verholpen. Dus het zou heel raar zijn als ze nu updates uitvoeren die het omgekeerde bewerkstelligen. Zeker nu al een tijdje laders voor een gewoon stopcontact van Renault zelf verkocht worden.
Wat misschien zou kunnen is dat de Zoe in bepaalde gevallen net iets meer stroom afneemt dan staat ingesteld in OpenEVSE, en dat OpenEVSE dan de sessie afkapt. Maar waarom dat dan bij 12A gebeurt en bij 14A niet, weet ik helaas niet.

Wat betreft de stroomsterkte. Ik zou, als je huisinstallatie het aankan, de laadsnelheid niet lager zetten dan 13A. Daaronder nemen de laadverliezen (dramatisch) toe. Al weet ik niet 100% zeker of dit ook voor 3 fasen geldt. Voor 1 fase geldt het zeker.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 34
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door fivari »

Enkelfasig laden bij lage stromen gaat, maar voor driefasig laden is 14A het minimum. Vraag me niet waarom.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 16
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door OlafH »

@jsj Met een huisaansluiting van 3x25 kun je gerust op 3x16 laden. Ik heb nog nooit problemen ondervonden, zelfs inclusief elektrisch koken. Je groepen moeten natuurlijk wel netjes verdeeld zijn.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 60
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door HarmOtten »

Ik heb een 11kW (3 fasen) laadpunt van ev-box. Als ik hieraan oplaad, zie ik mbv CanZE dat er de eerste paar minuten met 11 Ampère wordt geladen. Daarna wordt maximaal 15 Ampère toegelaten. Je hoort de pieptoon dan ook harder worden.
Maar 11 Ampère 3 fasen aan het begin gaat dus ook goed.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jsj
Lid
Lid
Posts in topic: 12
Berichten: 427
Lid geworden op: 08 jul 2014 12:24
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Jsj »

het gekke is dus dan dat ik de afgelopen 10.000 km gewoon geladen heb op 3x12A...

Zal waarschijnlijk door een update komen..

Dit was de eerste keer sinds de productie (10-2014) dat ze aan de computer heeft gehangen..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in