Bedankt voor deze uitleg.
Mijn eerste conclusie is dat ik (nog) niet genoeg snap van accu's
Nu heb ik gisteren twee keer geladen. Eerst 3.6kW op het werk. Na ongeveer een uur op 99% gestaan te hebben heb ik de auto toch maar afgekoppeld (ik had net tegen de beheerder geklaagd over een V60 Plugin die hele dagen in de weg staat...) en verplaatst. Hij gaf dus tijdens het laden 99% aan maar toen ik instapte werd dat 100%. Met CanZE de celspanningen bekeken: allemaal tussen 4.07 en 4.08 volt.
Ik heb even naar het schermpje zitten staren en zie inderdaad dat NA het laden het balanceren doorgaat. Tot mijn verbazing zie ik soms ook de spanning van de cel met de laagste spanning omlaag gaan, en daarna weer omhoog.
Na een paar uur weer bij de auto gekomen. De spanning van alle cellen is omlaag gegaan: allemaal tussen 4.06 en 4.07 volt. De auto geeft 94% aan. Ik vind zelf (inderdaad, eigen mening) 5% verlies wel behoorlijk veel.
's Avonds de auto thuis aan de 11kW lader gezet. De hele nacht aan de kabel gehangen. 's Ochtends geeft de auto 98% aan. CanZe erbij: alle cellen tussen 4.08 en 4.09 volt. User state of charge = 96.8%, real state of charge = 98.0%. Ik moet nog even nazoeken wat dit betekent.
State of health is intussen 86% bij 21000 km. Was 91% bij 14000 km. Loopt dus tot nu toe redelijk lineair, maar in mijn ogen hard omlaag.
"Vroeger" was de theorie dat snelladen heel slecht is voor de accu's. Ik heb echter nog nooit met meer dan 11kW geladen. Ik rij de accu soms, maar absoluut niet vaak, redelijk leeg, tot beneden 10%. Enfin, ik zal eens wat ouwe threads doorlezen om te zien wat ik zelf kan doen om de health wat beter te houden. Misschien wat vaker het laden stoppen bij 80%?
EDIT:
Daarnet nog eens volledig doorgeladen, en vlak nadat de Zoe gestopt was met laden gemeten:
Real state of charge = 100.0%
User state of charge = 98.8%
Cellen op ongeveer 4.1 volt.
Overigens lijkt het erop dat User state of charge staat voor Usable state of charge, maar daarmee begrijp ik het verschil nog steeds niet helemaal