Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
De vraag is nu of er op de Nederlandse flexi-charger / Granny cable ook een Green'up stekker zit. Zo ja, dat zou wel relaxed zijn, dan hoef je alleen maar een Green'up opbouwcontactdoos zien te kopen en te monteren op plaatsen waar je geen laadpaal hebt, maar wel regelmatig bent. Dan kan je daar ineens op 13A laden ipv 10A op 1-fase.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.
Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1
En? Krijg de mijne in mei, dan zal ik uiteraard uitgebreid verslag doen!
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.
Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1
Even een ander vraagde over de flexicharger; hierop staat aangegeven dat je deze niet met een verlengsnoer zal mogen gebruiken. Is dit ook i.v.m. de eventuele warmteontwikkeling?
Zal je als alternatief dan de normale Mennekes laadkabel aan de andere kant kunnen gebruiken om te verlengen? Dus niet aan de Schuko zijde, maar aan de Mennekes zijde?
Volgens mij gaat verlengen met een Mennekes kabel niet werken. Verlengsnoer werkt prima, ik doe het regelmatig. Maar zorg wel dat je een echt goede kabel hebt. Minimaal 1,5 mm2 kabeldikte, liefst 2.5 mm2, met randaarde, liefst gegoten stekkers en altijd helemaal afrollen. Dat laatste wel in verband met warmteontwikkeling.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Correct. De Mennekes pluggen zijn zo ontworpen dat je er niet twee achter elkaar kunt pluggen, ondanks dat het "mannetje vrouwtje" is. De reden is a) mogelijke water inloop, b) dat je het zo zou kunnen schakelen dat er een dunne kabel niet wordt gedetecteerd, een te hoge stroom door de kabel gaat en daarmee brandgevaar.
Wat OlafH zegt over verlengen klopt uiteraard 110%. Nooit met een "rolletje" werken. Ik heb zelf zo'n oranje kabel 3x1.5mm2 20 meter. Lang leve de Action (ik meen 15 euro).
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
de beide pluggen kunnen niet diep genoeg in elkaar worden gestoken. Ik vermoed dat zeker het pilot-signaal niet wordt doorgegeven. Er zijn er die het toch absoluut willen en die korten het plastic van een van beide pluggen wat in: die zagen een stukje weg. Geen verstandig idee lijkt mij.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
Vlak voor de vakantie kreeg ik eindelijk de Renault flexicharger binnen. Getest met een 50m haspel en dat werkt. Resterende laadtijd die de auto aangaf bij 75% vol was wel lachwekkend, iets van 4:50 ofzo.
Verder heb ik ook gemerkt dat het erg uitmaakt op welk stopcontact je het spul aansluit; op keuken stopcontacten werkte het niet; op een nieuw aangelegde schuko (dus rechtstreeks vanaf de meterkast) werkte het wel goed.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.
Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1
Aan de logo's te zien wordt de Nederlandse versie dus niet meer green-up stekker geleverd. Zal dus wel 10A zijn?
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.
Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1
Haha leuk winter projectje een keer; voorlopig heb ik hem nog nooit nodig gehad gelukkig maar je weet maar nooit hè. Thx voor de tip anyway!
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.
Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1
Plus niet te vergeten dat die Granny Chargers van Renault in Nederland niet met zo'n Green-Up stekker geleverd worden, dus volgens mij ook zonder zo'n magneet contact erin. Althans ik kan hem in de mijne niet ontdekken.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.
Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1
Ik las het idd maar zal het niet missen. Gezien ik nog een openEVSE heb liggen. De granny is maar 1 keer echt nodig geweest. Tegenwoordig heb je overal wel laders.
Ja dat is zo; hoewel ik hem naar sommige bestemmingen toch meeneem. Elke bestemming waar een overnachting bij inzit bijvoorbeeld. En naar het buitenland voor 'just in case'
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.
Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1
Daar zit het verschil tussen ons. Ik gebruik de auto enkel voor woon werk en korte ritten in de stad.
Voor andere lange ritten pakken we de leasewagen van mijn vriendin. Met een gezin incl. Hond kiezen we toch voor Gemak/comfort. (meer ruimte, geen tank kosten etc.)
Vanavond voor het eerst mijn nieuwe oma-lader aan het proberen. Vanwege nieuwbouw woon ik tijdelijk anti kraak en heb ik wallbox noch laadpaal (en hiervoor bij huis van mijn vriendin hetzelfde liedje) en was ik aangewezen op mijn ELPA EVR1 lader via schuko. Massief, groot, 10 amp max (met 16 vloog de stop er uit) maar het werkte. Tot er via de stekker (had er 3 pins 16a stekker aan geschroefd) en de kabelmantel water in de box liep en mijn investering tot een sierdoosje gereduceerd werd. Naast de essentie van thuisladen gebruik ik hem ook af en toe bij visites, dus een nieuwe lader was essentieel.
Hij is wat duur, maar ik ben uiteindelijk voor de Ray van Charge Amps gegaan. Enkel Schuko, zeer flexibele dunne kabel, zeer kleine tussenbox, warmte protectie van de schuko stekker, controls incl display (en licht!) op de Mennekes stekker en bovenal instelbaar per 1 ampere. Deze kabel kan ik dus wel altijd meenemen en ik kan efficiënter en veiliger aan elk stopcontact hangen. Heb hem nu op 14 amp gezet wat flink wat uren scheelt met de 10 amp van voorheen. Tot nu toe erg happy dus.
De fabrikant zegt: “The cable is small and lightweight, and so is the price tag.”....
eeh 550 euro voor een granny charger, ik vind het nogal wat.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.
Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1
Hij is 200 euro goedkoper dan mijn vorige lader die alles kon maar waarvan ik bijna niets gebruikte, los van het feit dat het veel te groot was altijd mee te hebben. Een simpelere versie kan ook, is dan net zo duur, maar kan eigenlijk minder (want niet zo nauwkeurig in amp selectie en niet portable). Hij was 180 euro meer dan de ratio thuislader, maar zij zeggen consequent dat die niet geschikt is voor de Zoe (los van het feit dat je praktisch niet hoger kan dan 10 amp).
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC
De Renault 'nood' lader kost €300. Zit je wel vast aan altijd 10A, maar werkt daarentegen vrijwel overal waar maar geaarde stopcontacten zijn.
Maargoed die hittesensor en die ampere selectie zijn wel érg prettig als het stopcontact je enige optie is voorlopig
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.
Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1
Bij de aanschaf van de zoe rekenden ze dat bedrag. Geen idee dat hij los €559 kostte... wat een geld zeg .
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.
Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1
En weer een nieuw avontuur met de Granny Charger om te delen.
Ik neem de Granny Charger altijd mee naar bestemmingen waar ik minimaal 1 nacht verblijf. Het duurt dan weliswaar lang, (met de nieuwe batterij zelfs tot 28 uur van 1 tot 100%) maar als je de tijd hebt maakt dat niet uit. Het is gratis en makkelijk, plus het scheelt een plek bij de laadpaal op de parkeerplaats.
Zo ook afgelopen weekend bij een vakantiehuisje in Limburg.
Aangekomen met slechts 4% resterend sloot ik eerst aan op een laadpaal op het parkeerterrein, tot ik erachter kwam dat je bij het huisje mocht parkeren en dus de Granny Charger kon gebruiken. Auto aangesloten rond 20.00 of zo. Na 10 min zonder reden stopte hij met laden. Na een kwartiertje begon hij weer. Als ik de laadsessie herstartte dan begon hij weer eventjes, voor enkele minuten om vervolgens weer te stoppen. Ook op andere stopcontacten. Toen ik het 's avonds rond 0:00 nog een keertje probeerde heeft hij de hele nacht geladen van 50 tot 81% ergens rond een uur of 10.00 de volgende dag. Daarna vond m'n Zoe het welletjes en kwam met de 'Laden niet mogelijk' error.
Nu heb ik deze lader op diverse plekken succesvol voor 10/20 uur gebruikt. Maar nog niet na de batterij upgrade. Om uit te sluiten dat het aan de auto, de lader of de nieuwe batterij ligt heb ik thuis ook enkele uren zonder problemen aan de Granny kabel geladen, dat lijkt dus allemaal prima. Aangezien ik het beestje ook op mijn wintersport bestemming wil gaan inzetten vraag ik me af of vervuiling op het net de Granny Charger dusdanig kan storen dat deze stopt met laden. We weten dat het een gevoelig dingetje is, net als de Zoe zelf. Heeft iemand soortgelijke ervaringen met laden dmv Granny Chargers?
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.
Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1
3,5kWh 1-fase laden bij mij thuis lukt in het geheel niet meer na de upgrade. Fivari (granny+) lader op geen enkele optie succes, ook niet op het vakantieadres. Q-park (LoLo) laders idem. BlueCornerpalen bij de Decatlon alleen gedurende een door een mysterieus algoritme bepaalde tijd, variërend tussen een half en anderhalf uur. Sommige EV-boxen in de Amphia parkeergarage idem, anderen uit dezelfde serie zonder problemen. Overigens geen foutmeldingen op de ZOE of de paal bij deze problemen,
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW
Met de update bedoelen jullie het upgraden van jullie batterij? Of een software update
Wij zijn ons huis nog ah bouwen, tot de zomer moet ik sporadisch gebruik gaan maken van het granny chargen. Het is mij ook niet duidelijk welke chargers wel werken bij de zoe? Standaard zit dit blijkbaar niet bij mijn Zoe blijkbaar (net ontdekt). Toch niet in Vlaanderen bij mijn bestelling van 2/1/2018... Ik ben vooral op zoek naar een granny charger waar de kabel netjes rond kan (a la bmw i3)
De BMW lader schijnt goed te werken. Ik heb die van Renault zelf en die bevalt mij ook prima al zou ik hem soms wel op 14A of 16A willen zetten. (Staat vast op 10A ingesteld, +/- 10km/h )
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.
Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1
Laden op 10A is zeer inefficiënt (Vooral bij een Q210 of Q90 ZOE), je wil minimaal 12A, maar beter is 14 of meer.
Voor meer info, zie in dit overzicht de cos φ. Hoe dichter die bij 1 ligt, hoe beter.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
De Ray bevalt nog steeds uitstekend. Zeer compact, ik laadt meestal op zeker met 15 amp en af en toe op 16 amp. Als de stroom een keer wegvalt en weer opstart gaat hij gewoon weer door met laden maar dan op de default van 10 amp. Er zitten zowel koud als heet protecties op waarbij hij automatisch tijdelijk het vermogen beperkt. Bij nieuwe stopcontacten (zoals laatst bij mijn ouders waar ik een ander contact een keer wilde proberen) probeer ik het amperage meestal langzaam op te voeren tot de zekering in het huis het begeeft of als er een error van de Zoe komt (door slechte aarde ofzo). Soms kan ik op een wat slechter contact toch nog met 13 amp laden. De flexibiliteit is in ieder geval heerlijk, net als de beveiliging en het feit dat hij zo compact is dat ik hem altijd mee heb. Tot nu toe nog steeds een aanrader voor elke EV, en helemaal de Zoe.
@Harmotten bedankt voor de tip. Echter die officiele Renault lader wil nu eenmaal niet harder... en om voor die enkele keer dat ik wat meer flexibiliteit wil nou een sloot geld uit te geven... nee. Als ik alles van te voren wist had ik zeker zo'n nette Ray charger gekocht.
Trouwens, ik ben er ook achter waarom de Granny-Charge-Sessie @ Landal Green Parks niet lukte.
Die kleine huisjes zijn vaak maar heel magertjes van stroom voorzien, 2x10A bijvoorbeeld en dan is voltage ook nog twijfelachtig.
Als ik er zo over nadenk; eigenlijk is het een wonder dat ik de Granny Charger bij de meeste vakantiehuisjes gewoon wél aan de praat heb gekregen.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.
Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Sinds een paar dagen krijg ik uitval van functies.
- stoelbediening, de massage functie werkt maar de menu opties voor easy access zijn grijs en niet meer te kiezen.
- de ingebouwde maps onthoud geen instellingen, en vraagt steeds bij opstarten om...
Ik heb een nieuwe Captur in bestelling staan en nu vroeg ik mij af of er op deze Captur ook standaard 3 jaar navigatie updates staan. Dit was bij mijn huidige (2019) wel het geval maar bij de informatie over de nieuwe Capturs kan ik niets...