On-board diagnostics

Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Het is me een waar genoegen te melden dat het icon die Pieter gemaakt heeft in CanZE is opgenomen. Puik werk Pieter, waarvoor dank!!

Ik weet niet zeker of de meeste recente versie nog in de release van vandaag is meegegaan, en anders volgende week.

@OlafH: Als je een beetje zoekt vind je van mij ook wel een paar "face palm days" :fp: Fijn dat het werkt!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Nog even een opmerking over weigerachtige KW902's en MaxiScan's. Het is een beetje tech-talk, maar ja.

Die van mij deed het ook soms niet. Tja, dan schroeven we hem dus open. Wat bleek? Het kristal (ziet er uit als een klein metalen buisje waar aan een kant twee dunne draadjes uitkomen) bleek wel HEEL lullig te zijn gemonteerd. Lange, ongeïsoleerde draden, samen door een stukje krimpkous. Je voelt het al: sluiting. Symptoom is dat bij het inpluggen echt niets gebeurt (het host lampje hoort twee keer te knipperen).

Remedie was natuurlijk de krimpkous er af snijden, papiertje tussen de draadjes en met een druppeltje lijm vastzetten.

Op zich is de KW902 afgezien van dat snagje een net gebouwd dingetje, en softwarematig DOET hij het gewoon, wat je van de meeste dongles niet kunt zeggen: ik heb er vier gehad. Een oude grote, maar merkloos en dan weet je nooit wat je krijgt als je bijkoopt. De KW902. En twee van die blauwe. Eén was DOA, één deed het niet met CanZE en gaf bovendien na korte tijd de geest in de ICE. Tinnef meneer!!!!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 26
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013
Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door PieterZoe »

- Nieuwe icon: de eer is aan mij. leuk dat jullie 'm gebruiken voor CanZe

- Kortsluiting in draadjes naar MaxiScan-kristal: is dit ook de verklaring voor het feit dat de app soms/regelmatig de verbinding met de dongle kwijt raakt, of is dit nog een software challenge die jullie in de App aan het oplossen zijn?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

- Mooie samenwerking!

- Nee, die sluiting (waarvan ik niet beweer dat dat een probleem is bij alle of zelfs veel KW902's, maar bij mij zat dat prut in elkaar), dan doet hij het helemaal niet. Het wat grillige bluetooth-gedrag is iets wat we nog niet te pakken hebben, maar waarschijnlijk wel in de app is af te vangen. Wordt onderzocht.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 68
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door GertjanVB »

Mooi nieuw batterij scherm, lekker overzichtelijk ook!
Wat zegt dat blokje rechtsboven?
Betekent dat, dat ik (3,3-2,8/3,3 =) 15% laadverlies heb?
Screenshot_2015-11-15-14-50-43.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Nee, het betekent dat de auto nu wel 40kW wil innemen Je zult zien als de SOC hoger wordt, dat snel afneemt.

Dus: links: wat de paal wil geven - rechts wat de auto wil nemen - midden het netto resultaat wat de batterij ingaat.

Staar er maar eens op bij de snellader.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 73
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door MartijnEV »

Dus linksboven is de waarde van het PWM signaal in de Control Pilot?
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Min of meer. Het getal halen we direct uit de computers. Het pilot signaal ook. Uit de combinatie kun je het aantal fases afleiden.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Met een toch wel groeiend aantal CanZE gebruikers, ben ik wel benieuwd waar jullie nou uiteindelijk zijn uitgekomen met de "montage" van het display. Eerder in de draad zag ik die tablet klem. Ging die nou in de ventilatie-roosters? Ik zit zelf nog een beetje te puzzelen. Voor de ventilatie is niks, die zuinappen met flexibele pook lijkt me ook niks (zwiepen en trillen), schroeven in het dashboard, daar voelt ze op haar tweede verjaardag nog wat te jong voor. kortom......

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie hebben geknutseld met jullie tablets en vooral ook phones (ik rotzooi alles op mijn S3). Fotootjes zou helemaal top zijn.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 48
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013
Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: On-board diagnostics

Bericht door HarmOtten »

Bij dx.com had ik deze tablethouder gekocht. Gemonteerd aan het ventilatierooster ziet dat er zo uit:
Tablethouder.jpg
Het werkt, en het tablet blijft ook zitten, maar liever had ik de houder wat meer naar rechts gehad zodat ie iets verder van de pook en wat minder voor de knoppen van de ventilatie zit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 68
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door GertjanVB »

't beste is bruut op het R-linkscherm :mrgreen: soms heb je dat toch nodig (TomTom) en dan kom ik terecht in het bakje voor de pook waar de dongle ook in zit. Ik heb een houder die zich vastzuigt aan de zijkant en zo past de Motorola er net.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 26
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013
Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door PieterZoe »

Daar gaan we vast een aantal leuke voorbeelden van zien op het forum! Laat ik de mijne er ook maar bijzetten.

Ik gebruik de PiZo-houder. Die past op het opbergvakje, zit met een zuignap muurvast en heeft als voordeel dat je de smartphone (Note4 in mijn geval) tijdens het rijden heel goed kunt bedienen omdat je je hand op de schakelpook kunt leggen. Dat houdt je hand stabiel en op die manier kun je heel snel en foutloos typen tijdens het rijden (zonder moe te worden). Ik doe dat natuurlijk niet maar het zou theoretisch wel kunnen. En omdat ie transparant is, zie je 'm niet als je smartphone er niet inzit. Vakje blijft gewoon bruikbaar. Perfect zicht ook. Veel fijner dan voor de raam
Slide1.jpg
Slide2.jpg
Slide3.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Geniale oplossingen!! Dank alvast, keep 'm coming!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fesch
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 10
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 sep 2015
Laatste bezoek: 18 nov 2015 06:59
Actief als: particulier
Locatie: Luxembourg
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door fesch »

Mine looks like this:
IMG_3148.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Those seem like solutions that all WORK. If anything possible, I would appreciate links to where you got it (yes Pieter ;-) ) There are TONS of different models in the market and personaly, I'd rather "steal good" than "invent bad".
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fesch
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 10
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 sep 2015
Laatste bezoek: 18 nov 2015 06:59
Actief als: particulier
Locatie: Luxembourg
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door fesch »

Well, I have bought this one (not on Amazon but in the local Saturn-Store):



... and printed me two extensions (the blue parts as seen in the picture).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 68
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door GertjanVB »

Er is toch geen knopje in CanZE dat het inkomend vermogen (blokje rechtsboven) begrensd?
Stiekum zit ik wel eens op wat knopjes uit de experimentele afdeling te drukken.

Dit weekend kom ik zowel op de TNMsnellader (43kW) als de lader van de Renaultdealer (22kW) niet verder dan 8 a 9 kW als door de ZOE gewenst te ontvangen vermogen (wat de ZOE ook binnenhaalde) De beschikbare vermogens van de laders zagen er goed uit (39, resp. 19 kW). Batterij was ca. 70% vol, temperatuur batterij ca. 10 - 11. Thuis met 3,5 kW uiteraard geen afwijkende zaken.

Zo heb je natuurlijk gelijk wel lekker veel data met CanZE om je probleem te ondersteunen, maar zit dat knopje er en heb ik per er ongeluk op geklikt. Zo niet, moet ik naar een ander topic.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Geen knopje, canze schrijft niets. Bij 11 graden begint de boel al stevig te knijpen; onder de 70% SOC begint het al. 9 is wel een tikkie weinig.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 73
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door MartijnEV »

Je bedoelt "boven de 70%", toch?
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Ik bedoel dat het afknijpen van de laadstroom in de winter al start bij een SOC onder de 70%. In de zomer begint die knik boven de 80%. Harm heeft precieze data verzameld.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 73
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door MartijnEV »

Ok dus om verwarring te voorkomen: je bedoelt dat het afknijpen begint "vanaf 6x% en hoger" en niet "bij 70% en lager".
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 68
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door GertjanVB »

Om nog even terug te komen op dat "afknijpen":
  • dat gevalletje van langzaam laden van gister had idd te maken met de kou icm de batterijtemp.
  • vandaag gezorgd voor een opgewarmde batterij en dat ging beter
  • op CanZE was te zien dat het beschikbare laadvermogen (22kW paal) wordt afgeknepen irt SoC
  • het toegestaan laadvermogen (>25 kW) loopt van begin af aan terug
  • het moment waarop dat gebeurd wordt beïnvloed door de batterijtemperatuur bij aanvang laden
  • de mate waarin dat gebeurd wordt bepaald door %SoC
  • buitentemperatuur lijkt behoudens indirect op de batterij niet van invloed op het laadproces
  • die batterijtemperatuur stijgt tijdens het laden maar heeft dan geen invloed meer op het afknijpen
  • blijkbaar wordt bij aanvang laden een "afknijpschema" gekozen.
  • batterijtemp was gisteren 11C nu 16C, SoC gister 77% nu 64%, buiten temp gister 11C nu 4C
  • afknijpen was gisteren direct bij aanvang merkbaar, nu begon het pas tegen 85% SoC
  • geen nieuws, het is nu alleen zo mooi te volgen en kan dan ook niet wachten op een grafische weergave daarvan
  • met CanZE kan beter bepaald worden wanneer 43, 22 of lager zinvol is.
  • wel bij aanvang "koude" seizoen weer even op de vorig seizoen opgedane ervaringen gewezen
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Prima opsomming. Ik weet zelf niet 100% zeker of de stelling "afknijpschema wordt aan het begin bepaald" juist is. Lijkt me een griezelige en ook niet helemaal de meest effectieve strategie want met snelladen loopt de temperatuur toch wel een paar graden op. Ik heb wel eens uitgerekend dat er tijdens het snelladen grofweg 5kW in warmte wordt omgezet, deels in de lader, deels in de batterijen.

Dat de buitentemperatuur niet wordt meegenomen lijkt me logisch. Die 300 kilo ingepakt materiaal volgt maar zeer vertraagd de buitentemperatuur het enige wat telt is de temperatuur van de cellen zelf.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 68
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door GertjanVB »

Dat dat afknijpschema aan het begin wordt bepaald nav de batterijtemp leid ik af uit het gegeven dat de temperatuur van de batterij stijgt maar dat het afknijpen gewoon verder gaat. Een griezelig en niet efficiënt scenario idd.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Niet om "lastig" te wezen, maar dat kunnen we pas zeker weten als starten met laden onder dezelfde condities als je nu "halverwege" ziet met minder afknijpen gepaard gaat. De twee effecten (oplopende temperatuur, oplopende SOC) werken tegen elkaar in. Ik heb in Harm zijn grafieken geloof ik geen rare sprongen gezien. Als we het allemaal zeker willen weten moeten we (met CanZE?) een soort big data gaan verzamelen. Hmmmmm ik ben niet zo van data opsturen en verzamelen, daar komt gedoe van.

Het goede nieuws is dat er iemand bezig is een logging functie in CanZE in te bouwen. Het idee is dat je aangeeft welke velden je wilt hebben en dat daar een CSV van wordt opgebouwd. Je moet dan wel je foon of tablet aan en in de auto laten tijdens het laden, maar het is iets. Geen idee wanneer dat klaar zou kunnen zijn.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 48
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013
Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: On-board diagnostics

Bericht door HarmOtten »

GertjanVB schreef:blijkbaar wordt bij aanvang laden een "afknijpschema" gekozen.
Nee, dat is niet zo. Zie ook de grafieken die ik hiervan gemaakt heb.
Hierbij heb ik de batterij compartiment temperatuur gebruikt, maar in werkelijkheid wordt een soort gemiddelde (of laagste of hoogste waarde) van de 12 batterij modules genomen. Daardoor is mijn grafiek niet helemaal zuiver, maar zal het hooguit soms 1 graad afwijken.

Om te ontdekken met welke temperatuur de Max. Charge Power precies wordt bepaalt, zou je alle 12 module temperaturen en de Max. Charge Power moeten loggen. Als we dan de formule hebben kunnen afleiden, kunnen we zelf (in CanZE) deze formule toepassen, en de temperatuur laten zien waarmee gerekend wordt.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Wat ik weet van LiPo's (niet zo veel) is dat de maximale laadstroom bij een gegeven SOC een maximum bij een bepaalde temperatuur heeft, en dat er dus moet worden geknepen onder een bepaalde temperatuur EN boven een bepaalde temperatuur. Omdat alle cellen in serie staan, lijkt het me logisch dat het BMS zowel het maximum van de 12 compartiment temperaturen gebruikt voor het afknijpen aan de bovenkant, als het minimum voor de onderkant.

Waarbij ik meteen zeg: in een gezonde batterij zullen de 12 gemeten temperaturen nooit veel afwijken. Ik heb zelf geloof ik één keer twee graden verschil gezien.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 73
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door MartijnEV »

@zoe2goe Zoals beloofd hierbij de CANZE screenshots van het firmware scherm vóór en na de 'grote beurt' die onze Zoe vandaag heeft gehad. Volgens de monteur zijn er wel enkele geplande updates uitgevoerd, maar ik zie in CANZE geen enkel verschil in versies.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 7
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: On-board diagnostics

Bericht door WillemS »

Dan wordt je voor de gek gehouden lijkt mij.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Dat kan, maar het hoeft niet. In de vorige versie van CanZE had ik per ongeluk het "Program Number" laten zien, en dat zagen we wel degelijk af en toe "ophogen". Dit is het "Software Version" veld, en dat lijkt me echt het meest logische veld, maar misschien "denkt" men in auto-land wel in termen van dat een Program Number een minor versie is of zo. Ik wil het met alle plezier ook wel alletwee gaan tonen, maar het wordt wel een beetje een zooitje met het bijhouden van een "referentie" (per autotype). Als ik dat aan iemand kan uitbesteden..........
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

De Canze website is nu ook beschikbaar op Tapatalk.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jsj
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 427
Lid geworden op: 08 jul 2014
Laatste bezoek: 19 feb 2020 16:20
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door Jsj »

Nu het toch echt wat kouder geworden is valt me op dat het gemiddelde verbruik dat R-link aangeeft veel hoger is dan het gemiddelde verbruik dat ik verwacht

Voorbeeld: ik rij op de cruise 84 km/h en mijn verbruik is rond de 12-14 kw. Ik reset de R-link en rij zo 5 minuten door. Gemiddelde verbruik 18.8 ??

Hoe kan dat ?

Trouwens vandaag even geladen aan een laadpunt van een A3 Etron... werkte perfect. 3.6kw

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Een lader met sjoemelsofware? 8) I know, flauw.

Ik zou de neiging hebben te zeggen dat het de warmtepomp erbij is, maar mijn indruk is óók dat dat verbruik gewoon op het dashboard wordt meegenomen. Het verbruik dat je in CanZE ziet (DC Power Kw in het driving scherm) is wat er echt op dat moment uit de batterij komt, het is letterlijk spanning batterij maal stroom batterij. Dus, beetje mysterieus is het wel.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 614
Lid geworden op: 11 jan 2015
Laatste bezoek: 06 apr 2025 09:02
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door Sordone »

Ander stuk weg met windje tegen/heuvel op ? Scheelt al gauw een paar KW.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, KM 196K (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 73
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door MartijnEV »

Vreemd, laden gaat nu helemaal niet zo snel...
Fastned biedt 41.4 kW maar Zoe laat minder dan 11kW toe.
Buiten is het 5 graden, heb al wat snelwegkilometers achter de rug, de batterijcomponenten zijn 10 graden.
Hoe kan dit nou...?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 68
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door GertjanVB »

Daarom dacht ik aan een knopje in CanZE, maar dat is er niet dus is het meer het afknijpschema van de ZOE bij lage temperaturen. Alhoewel de meningen verdeeld zijn over dat schema en het normaal batterij gedrag wordt genoemd.
10 graden batterij is te koud, bij 16 graden was de ZOE bereid 25 kW te accepteren
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in