Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
Zat er ook aan te denken om 1 te bestellen gezien ik paar maanden geleden ben aan getikt door een vrachtwagen op de snelweg en is door gereden. Zelf gelukkig niks maar heeft me wel veel geld gekost. Dit was overigens ook de reden dat ik niet bij de ZOE dag kon zijn.On-board diagnostics
-
- lid
- Posts in topic: 39
- Berichten: 535
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 14 apr 2015
- Laatste bezoek: 25 jan 2023 19:04
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rij elektrisch
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 216
- Berichten: 2716
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics


Edit: ik zo iets www.ebay.com.au/itm/171953664500 Moet hem nog wel monteren, erg lang USB snoer nodig.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 39
- Berichten: 535
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 14 apr 2015
- Laatste bezoek: 25 jan 2023 19:04
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
Oké, dat is wel heel goedkoop.
Maar eens bestellen kan niet zoveel kwaad.
Maar eens bestellen kan niet zoveel kwaad.
Rij elektrisch
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 524
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 27 nov 2014
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 10:01
- Actief als: particulier
- Locatie: Ter Aar
Re: On-board diagnostics
Heb nu al een paar dagen de tablet voor CanZE, allemaal geïnstalleerd. Na de ramptocht van Duitsland naar huis toch maar de CanZE de prio gegeven in mijn budget.
Vandaag zou de KW902 aankomen, vriendin was zelfs thuis. Jammer genoeg vergiste de postbode in het huis en heeft bij de verkeerde bel geprobeerd (terwijl de huisnummers toch echt naast de bel staan...). Of hij wilde zijn ronde snel doen en heeft gelijk het briefje in de bus geknald (gebeurd ook regelmatig, heb er gewerkt als bijbaan. Jongeren...)
Jammer, hoopte vanavond al te kijken of het allemaal werkte.
Ik heb een Lenovo Tab2 A7-10 gekocht (89 euro), dus ik ben benieuwd of dat connecten allemaal gaat lukken morgen.
Is een uitdraai van de software versies nog steeds nuttig om te plaatsen?
Vandaag zou de KW902 aankomen, vriendin was zelfs thuis. Jammer genoeg vergiste de postbode in het huis en heeft bij de verkeerde bel geprobeerd (terwijl de huisnummers toch echt naast de bel staan...). Of hij wilde zijn ronde snel doen en heeft gelijk het briefje in de bus geknald (gebeurd ook regelmatig, heb er gewerkt als bijbaan. Jongeren...)
Jammer, hoopte vanavond al te kijken of het allemaal werkte.
Ik heb een Lenovo Tab2 A7-10 gekocht (89 euro), dus ik ben benieuwd of dat connecten allemaal gaat lukken morgen.
Is een uitdraai van de software versies nog steeds nuttig om te plaatsen?
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 363
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 24 apr 2014
- Laatste bezoek: 14 apr 2021 11:48
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
Vandaag mijn KW902 ontvangen. Even meegespeeld, batterij nog 93% (27.000 km)
Canze ziet er wel strak uit, mijn complimenten!
Canze ziet er wel strak uit, mijn complimenten!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 216
- Berichten: 2716
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
@Nivve: Alleen als je Zoe zeer recentelijk bij de dealer is geweest alsjeblieft
@BB-One: thanks!
@BB-One: thanks!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 524
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 27 nov 2014
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 10:01
- Actief als: particulier
- Locatie: Ter Aar
Re: On-board diagnostics
Vanavond de adapter binnen en gelijk aangesloten. Het bleek een Maxiscan te zijn ipv wat er op amazon vermeld stond, maar dat was te verwachten. De tablet pakte de OBDII zonder problemen en na nog geen minuut kon ik al alle info van de Zoe benaderen. Was allemaal veel gemakkelijker dan ik had gedacht.
Het duurde nog het langst om bij de CANbus ingang van de zoe te komen, was veel gepiel om dat vloertje eruit te krijgen (ik was te lui om naar huis te lopen, voor mij toch zo'n 100 meter
)
Ben benieuwd hoe het werkt bij het laden en dergelijk, ga ik lekker mee spelen komende tijd. Dank voor de mooie app
Het duurde nog het langst om bij de CANbus ingang van de zoe te komen, was veel gepiel om dat vloertje eruit te krijgen (ik was te lui om naar huis te lopen, voor mij toch zo'n 100 meter

Ben benieuwd hoe het werkt bij het laden en dergelijk, ga ik lekker mee spelen komende tijd. Dank voor de mooie app

EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 68
- Berichten: 1880
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: On-board diagnostics
Op mijn ritje naar Oostenrijk heb ik de nodige laadbeurten achter de rug. Voornamelijk 22kW een enkele keer 43kW. Wat mij opviel tav de batterijtemperatuur is dat er, bij mijn batterij, een 4 tal modules substantieel lager in temperatuur bleven hangen. En dan praten we over 10 graden verschil. Deze modules temperen de laadsnelheid al vrij vroeg. De airco koelt de andere modules tot ze onder de 20 graden zijn, los van die koudere modules, die koelen dus mee af en beperken de laadsnelheid.
Ongeveer halverwege in Wurzburg had ik supersstroom (43kW) van een privaat geknutseld laadpunt en na deze laadbeurt, waren de temperaturen gelijk getrokken en verliep het laadproces tot hoge percentages SoC snel, ondanks de buitentemperatuur (zelfs onder vriespunt). De batterij was natuurlijk als geheel lekker warm na zo'n 700km op dat punt. Zal er de CanZE schermafbeeldingen even bijzoeken
Update: de plaatjes erbij en blijkt 10 graden verschil niet te bewijzen. Tevens waren de aanvangstemperaturen van Wurzburg de eindtemperaturen van de laadbeurt ervoor (niet ververst) en zijn lage temperaturen daarna weer voorgekomen. De modules die consequent lager zitten dan de rest zijn zichtbaar. Het koelen is gericht om de max. temp tot 20 terug te brengen, soms met vroegtijdige reductie laadsnelheid tot gevolg.
Ongeveer halverwege in Wurzburg had ik supersstroom (43kW) van een privaat geknutseld laadpunt en na deze laadbeurt, waren de temperaturen gelijk getrokken en verliep het laadproces tot hoge percentages SoC snel, ondanks de buitentemperatuur (zelfs onder vriespunt). De batterij was natuurlijk als geheel lekker warm na zo'n 700km op dat punt. Zal er de CanZE schermafbeeldingen even bijzoeken
Update: de plaatjes erbij en blijkt 10 graden verschil niet te bewijzen. Tevens waren de aanvangstemperaturen van Wurzburg de eindtemperaturen van de laadbeurt ervoor (niet ververst) en zijn lage temperaturen daarna weer voorgekomen. De modules die consequent lager zitten dan de rest zijn zichtbaar. Het koelen is gericht om de max. temp tot 20 terug te brengen, soms met vroegtijdige reductie laadsnelheid tot gevolg.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 48
- Berichten: 1175
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: On-board diagnostics
Wow, dat zijn inderdaad grote temperatuurverschillen tussen de batterijmodules. Tot nu toe zie ik bij mijn Zoe nooit meer dan enkel graden verschil.
Wat bedoel je trouwens met "De airco koelt de andere modules tot ze onder de 20 graden zijn". Ik neem aan dat als de buitentemperatuur rond het vriespunt is, dat je de airco niet gebruikt om te koelen. Hooguit wordt tijdens het snelladen de cameleon-lader gekoeld.
Wat ik zelf nog een keer wil testen is of het voorverwarmen van het interieur ook de batterij mee verwarmd.
Wat bedoel je trouwens met "De airco koelt de andere modules tot ze onder de 20 graden zijn". Ik neem aan dat als de buitentemperatuur rond het vriespunt is, dat je de airco niet gebruikt om te koelen. Hooguit wordt tijdens het snelladen de cameleon-lader gekoeld.
Wat ik zelf nog een keer wil testen is of het voorverwarmen van het interieur ook de batterij mee verwarmd.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 216
- Berichten: 2716
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
De evaporator bij de batterij kan alleen koelen (lees ik uit de plaatjes van dat mooie PDF document waar we al veel aan gerefereerd hebben.
8 graden verschil is inderdaad bizar veel, heb ik geen verklaring voor.
Er zitten voorin twee radiateurs, achter elkaar gemonteerd. Eéń voor de warmtepomp (airco / kachel), en een voor de koeling van de motor en de BCB.
De warmtepomp kan de batterij actief koelen, maar omdat ik zelf weinig snellaad heb ik geen goed idee wat het algoritme daarvoor is.
Gertjan: top die grafieken
8 graden verschil is inderdaad bizar veel, heb ik geen verklaring voor.
Er zitten voorin twee radiateurs, achter elkaar gemonteerd. Eéń voor de warmtepomp (airco / kachel), en een voor de koeling van de motor en de BCB.
De warmtepomp kan de batterij actief koelen, maar omdat ik zelf weinig snellaad heb ik geen goed idee wat het algoritme daarvoor is.
Gertjan: top die grafieken
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 68
- Berichten: 1880
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: On-board diagnostics
@zoe2goe: er is nog veel meer, maar dat zet ik wel op Tumblr. Heb ook afdrukken van het "charging" scherm bij starten en stoppen. Niet van het voltage scherm, is er nog iets wat je wilt zien bij een volgende keer?
@harmotten: ik bedoel de evaporator achterin, die hoor je loeien. Als hij stopte heb ik een schermafdruk van de batterijtemperatuur gemaakt en zie ieder keer dan dat de max temp op 20graden is gebracht. Dus buitentemperatuur doet niets met de evaporator. Het zijn iedere keer dezelfde modules die "koud" zijn. In Wurzburg heb ik de evaporator wel horen draaien, en stoppen, met als gevolg de max 20 graden, maar het laden ging vervolgens door, de evaporator is niet meer aangeslagen, het laden ging zonder reductie tot hoge SoC verder, met idd hogere temp op het eind maar niet met koude modules.
Update: zie aan de plaatjes dat dat verhaal niet klopt; nader onderzoek naar moment van tussentijds temperatuurscherm!
@harmotten: ik bedoel de evaporator achterin, die hoor je loeien. Als hij stopte heb ik een schermafdruk van de batterijtemperatuur gemaakt en zie ieder keer dan dat de max temp op 20graden is gebracht. Dus buitentemperatuur doet niets met de evaporator. Het zijn iedere keer dezelfde modules die "koud" zijn. In Wurzburg heb ik de evaporator wel horen draaien, en stoppen, met als gevolg de max 20 graden, maar het laden ging vervolgens door, de evaporator is niet meer aangeslagen, het laden ging zonder reductie tot hoge SoC verder, met idd hogere temp op het eind maar niet met koude modules.
Update: zie aan de plaatjes dat dat verhaal niet klopt; nader onderzoek naar moment van tussentijds temperatuurscherm!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 216
- Berichten: 2716
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
Top grafiekjes Gertjan. De charging grafieken en module temperatuur zeggen genoeg, en inderdaad is het handig als we nog eens uitvogelen wanneer de batterijkoeling (i.p.v. de BCB/motorkoeling) aanslaat. Die laatste regelt volgens mijn informatie af op 50C.
Ik zou het heel raar vinden als het systeem probeert de batterij op 20C te houden, immers, de ideaaltemperatuur is ruwweg het gebied van 25-35C, maar feiten liegen niet en we weten niet alles. Het lijkt ook alsof ze aan "pre-emptive cooling" doet, zoiets in de trant van: als er met 43kW wordt geladen ZAL de temperatuur zus en zo stijgen, dus moet ik nu al koelen.
De CanZE ontwikkelaars zijn even een paar weken aan het bijkomen, maar ik denk dat het toch wel mooi zou zijn als we een soort van alternatief laden scherm maken waarin in plaats van het bovenste grafiekje de batterij-temperatuur en, als we het kunnen vinden, de koeler kunnen laten zien. Ik zal er eens naar speuren.
Ik zou het heel raar vinden als het systeem probeert de batterij op 20C te houden, immers, de ideaaltemperatuur is ruwweg het gebied van 25-35C, maar feiten liegen niet en we weten niet alles. Het lijkt ook alsof ze aan "pre-emptive cooling" doet, zoiets in de trant van: als er met 43kW wordt geladen ZAL de temperatuur zus en zo stijgen, dus moet ik nu al koelen.
De CanZE ontwikkelaars zijn even een paar weken aan het bijkomen, maar ik denk dat het toch wel mooi zou zijn als we een soort van alternatief laden scherm maken waarin in plaats van het bovenste grafiekje de batterij-temperatuur en, als we het kunnen vinden, de koeler kunnen laten zien. Ik zal er eens naar speuren.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 148
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 06 dec 2015
- Laatste bezoek: 09 feb 2018 22:50
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
zoe2goe, waanzinnig, vanavond de maxiscan binnen en gelijk even CanZe gekeken, top!! Ziet er mooi uit hoor, als ik ergens screenshots van moet posten laat maar weten. De accu was inderdaad 93% gelijk aan de berekening...kan haast niet wachten om morgen (tijdens) en na het rijden van alles te bekijken.
**********BEDANKT***********
goed werk hoor
**********BEDANKT***********

De Zoe (4/2014) geladen met zonnepanelen 

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 216
- Berichten: 2716
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
Toffe reactie, thanks! Veel plezier ermee.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 48
- Berichten: 1175
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: On-board diagnostics
Toen ik van de week een storingsmelding op het display had, ben ik alle DTC foutmeldingen mbv de i907 gaan uitlezen. Ik vond niet de oorzaak van de storing, maar wel andere meldingen: Ik heb een tijdje terug nieuwe LED-lampen in de koplampen gemonteerd, en daarvoor moet je uiteraard de stekker los maken. Blijkbaar wordt dit toch door CANBUS gedetecteerd, maar resulteert dat niet in een melding op de display.
Deze melding zat er zowel voor de linker (DF016) als de rechter (DF017) koplamp in.
Later heb ik ook het linker achterlicht open gehad, en ook dat is vastgelegd in een DTC melding: DF191 STOP LIGHTS CIRCUIT, Open circuit of short circuit to +12 V
De melding voor de koplampen zat in unit UPC, en die van de remlichten in de UCH.
Deze melding zat er zowel voor de linker (DF016) als de rechter (DF017) koplamp in.
Later heb ik ook het linker achterlicht open gehad, en ook dat is vastgelegd in een DTC melding: DF191 STOP LIGHTS CIRCUIT, Open circuit of short circuit to +12 V
De melding voor de koplampen zat in unit UPC, en die van de remlichten in de UCH.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 216
- Berichten: 2716
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
Ja, had ik ook na de xenon vervanging.
UPC = USM = APC = UCM = UDP = Unité de Protection et de Commutation = zekeringenbox onder de motorkap
UCH = BCM = Unité Centrale Habitacle = Body control module (doet bijvoorbeeld ook de deuren, richtingaanwijzers, etc)
In de DTC's zit een bitmap waarin bijvoorbeeld wordt aangegeven of de fout is geverifiëerd, maar ook of het oranje lampe moet gaan branden. Bij deze dus niet.
UPC = USM = APC = UCM = UDP = Unité de Protection et de Commutation = zekeringenbox onder de motorkap
UCH = BCM = Unité Centrale Habitacle = Body control module (doet bijvoorbeeld ook de deuren, richtingaanwijzers, etc)
In de DTC's zit een bitmap waarin bijvoorbeeld wordt aangegeven of de fout is geverifiëerd, maar ook of het oranje lampe moet gaan branden. Bij deze dus niet.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 68
- Berichten: 1880
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: On-board diagnostics
Nog ff over de werking van de evaporator: die heb ik op de terugweg slechts 1 keer kort gehoord. Was er helemaal op gespitst, maar niets of weinig kunnen waarnemen. Kan liggen aan de buitentemperaturen die aanmerkelijk lager waren (rond vriespunt itt +10).
De liefhebbers van cijfertjes kunnen de CanZE-data hier inzien.
Ben wel erg geïnteresseerd in wat er gebeurd oiv de temperatuur binnen en buiten de batterij.
De liefhebbers van cijfertjes kunnen de CanZE-data hier inzien.
Ben wel erg geïnteresseerd in wat er gebeurd oiv de temperatuur binnen en buiten de batterij.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 216
- Berichten: 2716
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
Dat heb je mooi gestructureerd bijgehouden Gertjan! Heel goed te zien hoe het knikpunt (waar minder dan 43 kW wordt kan worden ingenomen) sterk verschuift met de temperatuur. Ik denk dat ik hier mijn grove formule wel wat kan aanscherpen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 68
- Berichten: 1880
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: On-board diagnostics
Ook de grafiekjes van de terugweg hier achterelkaar gezet. Jammer dat ik in het begin het maken van schermafbeeldingen nog niet onder de knie had en daardoor de grafiekjes van Weert en Heerlen niet heb. Toch weer de vragen over de evaporator. Als je Keulen ziet wordt de batterij heen terug gekoeld naar minimale temperaturen van 12 graden. De laadgrafiek toont dat de lader al snel door de 22kWh grens heen zakt. Vergelijk dat maar eens met de terugweg. Heen heb ik duidelijk de Evaporator gehoord, terug niet. Buiten temperatuur was heen substantieel hoger, batterijtemperatuur was terug echter gemiddeld hoger; 34 terug, heen 26.
Manipulerende grafieken: de laadgrafiek is pas gestart een half uur na start laden, de SoC was toen al ruim 60%. Dus deze plaatjes vergelijken, niet zonder goed te kijken naar de cijfertjes.
Manipulerende grafieken: de laadgrafiek is pas gestart een half uur na start laden, de SoC was toen al ruim 60%. Dus deze plaatjes vergelijken, niet zonder goed te kijken naar de cijfertjes.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 48
- Berichten: 1175
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: On-board diagnostics
@GertjanVB,
Vreemd, dat koelen van de batterij. Ik heb dat tijdens mijn reis naar Noorwegen helemaal niet zien gebeuren, en op de terugweg zelfs een batterijtemperatuur van 47°C gemeten. Ik vraag me af, kan het misschien zo zijn dat het koelen afhankelijk is of je de AirCo aan of uit hebt staan. Ik had die tijdens mijn reis, en dus ook tijdens het opladen, uit staan. En wellicht doet de ECO-stand er dan ook nog toe.
Hoe had jij beide ingesteld?
Vreemd, dat koelen van de batterij. Ik heb dat tijdens mijn reis naar Noorwegen helemaal niet zien gebeuren, en op de terugweg zelfs een batterijtemperatuur van 47°C gemeten. Ik vraag me af, kan het misschien zo zijn dat het koelen afhankelijk is of je de AirCo aan of uit hebt staan. Ik had die tijdens mijn reis, en dus ook tijdens het opladen, uit staan. En wellicht doet de ECO-stand er dan ook nog toe.
Hoe had jij beide ingesteld?
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 68
- Berichten: 1880
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: On-board diagnostics
Nou, daar heb ik op de heenweg wel mee zitten vogelen. In ieder geval ECO-modus altijd uit gehad. Omdat ik geen kWh wilde verspillen aan verwarming, heb ik de aanbevelingen uit het topic "verwarming" proberen op te volgen om de verwarming zoveel mogelijk uit te hebben staan. Dwz. Airco uit en ventilator op eerste standje, temp op 19 graden, met het idee dat er niet 19 graden wordt aangehouden, maar dat ik in het blauwe gebied van de temperatuur zou zitten: niet verwarmen dus. Er bleek echter gewoon warme lucht uit de ventilatieroosters onder de R-Link te komen. Helemaal naar links (onder de 18 graden) draaien, leverde koude lucht op. Dat was weer te veel van het goede, dus heb ik uiteindelijk de airco gewoon aangezet op 18 graden, ook omdat de temperatuur buiten uiteindelijk naar de 12 graden toe liep.
Jammergenoeg geen consistent beeld dus, en het uiteindelijk inschakelen van de airco zal zo bij Montabaur gebeurd zijn. Op de terugweg heb ik continu airco aan en temp op 19 gehad.
Jammergenoeg geen consistent beeld dus, en het uiteindelijk inschakelen van de airco zal zo bij Montabaur gebeurd zijn. Op de terugweg heb ik continu airco aan en temp op 19 gehad.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 94
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 28 jun 2015
- Laatste bezoek: 17 jun 2019 16:45
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
Van de week kwam dan eindelijk mijn Konnwei KW902 binnen, dus vandaag wilde ik even kijken of het allemaal werkte...
Wat bleek, helemaal niets, geen brandend lampje, niets...
Had eerder hier gelezen dat er sprake zou kunnen zijn van slecht geïsoleerde draden in de KW902, dus even de adapter open geschroefd om dat te bekijken...
Ik trof geen slecht geïsoleerde draadjes aan, maar wel een tweetal draadjes die los waren, maar wel duidelijk zichtbaar gesoldeerd hadden gezeten aan de OBD-connector.
Dus die draadjes weer netjes gesoldeerd aan de connector en wederom geprobeerd of hij het nu wel zou doen...
Niet dus, wederom helemaal niets, geen lampje dat ging branden, niets...
Nu vraag ik mij af
of de OBD connector in de Zoe misschien gezekerd is en zo ja, welke zekering zou dat moeten zijn dan?
Ik kan die informatie niet terugvinden in het zekeringen-overzicht van de Zoe, dus vandaar nu mijn vraag...
Had mij er zo op verheugd om even lekker bezig te zijn met het vergaren van informatie uit mijn Zoe en dan heb ik dit... Balen!!
Wat bleek, helemaal niets, geen brandend lampje, niets...

Had eerder hier gelezen dat er sprake zou kunnen zijn van slecht geïsoleerde draden in de KW902, dus even de adapter open geschroefd om dat te bekijken...
Ik trof geen slecht geïsoleerde draadjes aan, maar wel een tweetal draadjes die los waren, maar wel duidelijk zichtbaar gesoldeerd hadden gezeten aan de OBD-connector.
Dus die draadjes weer netjes gesoldeerd aan de connector en wederom geprobeerd of hij het nu wel zou doen...
Niet dus, wederom helemaal niets, geen lampje dat ging branden, niets...

Nu vraag ik mij af

Ik kan die informatie niet terugvinden in het zekeringen-overzicht van de Zoe, dus vandaar nu mijn vraag...

Had mij er zo op verheugd om even lekker bezig te zijn met het vergaren van informatie uit mijn Zoe en dan heb ik dit... Balen!!

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renault Zoe Intense (mei 2013)
Renault Kangoo Express ZE (februari 2013)
Zero "fossiele brandstof in de auto" Emissie...
Renault Kangoo Express ZE (februari 2013)
Zero "fossiele brandstof in de auto" Emissie...

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 216
- Berichten: 2716
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
F36, 15A zekering achter het luikje, tweede kolom, bovenste zekering.
Edit: en dit nog over de draadjes, maar dat heb je vast al gezien http://canze.fisch.lu/faulty-konnwei-maxiscan-dongle/
Edit: en dit nog over de draadjes, maar dat heb je vast al gezien http://canze.fisch.lu/faulty-konnwei-maxiscan-dongle/
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 94
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 28 jun 2015
- Laatste bezoek: 17 jun 2019 16:45
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
Bedankt voor de snelle reactie zoe2goe...
De zekering die jij omschreef is in orde... In de Zoe handleiding staat echter dat die zekering voor de achterruitenwisser is, dus dat is vreemd...
De 15A zekering ernaast is voor het elektrische raam aan de bestuurderszijde, ook die is in orde...
Ik vermoed nu dat ik helaas een "maandagochtend" exemplaar van de KW902 heb ontvangen, geen leven in te krijgen, helemaal niets!!!
Denk dat ik nog maar een keer een Konnwei KW902 ga bestellen, wellicht dat ik dan meer geluk heb op een werkend exemplaar...

De zekering die jij omschreef is in orde... In de Zoe handleiding staat echter dat die zekering voor de achterruitenwisser is, dus dat is vreemd...

De 15A zekering ernaast is voor het elektrische raam aan de bestuurderszijde, ook die is in orde...

Ik vermoed nu dat ik helaas een "maandagochtend" exemplaar van de KW902 heb ontvangen, geen leven in te krijgen, helemaal niets!!!

Denk dat ik nog maar een keer een Konnwei KW902 ga bestellen, wellicht dat ik dan meer geluk heb op een werkend exemplaar...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renault Zoe Intense (mei 2013)
Renault Kangoo Express ZE (februari 2013)
Zero "fossiele brandstof in de auto" Emissie...
Renault Kangoo Express ZE (februari 2013)
Zero "fossiele brandstof in de auto" Emissie...

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 216
- Berichten: 2716
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
I know (zekeringen). Dat plaatje uit het instructieboekje klopt niets van. Dit wil je hebben http://www.goingelectric.de/forum/resources/file/5012
Balen, van de Konnwei. Ik woon in de buurt van Utrecht. Als je eerst een keer met een andere wil proberen mag dat natuurlijk.
Balen, van de Konnwei. Ik woon in de buurt van Utrecht. Als je eerst een keer met een andere wil proberen mag dat natuurlijk.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 216
- Berichten: 2716
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
We kunnen wel concluderen dat het ontzettend fijn zou zijn als je een voorspelling krijgt van de laadcurve, zodat je kunt bepalen hoe lang het duurt, niet todat de batterij vol is (dat doet de auto zelf wel), maar hoe lang het zal duren voordat je percentage (of range) x hebt bereikt. De data van Gertjan geeft me wel genoeg aanknopingspunten daarvoor.
Het zal wel eventjes gaan duren want het is niet eenvoudig maar ik heb besloten zo'n soort van functie in CanZE te gaan bouwen. Dus dit is een "teaser"
Het zal wel eventjes gaan duren want het is niet eenvoudig maar ik heb besloten zo'n soort van functie in CanZE te gaan bouwen. Dus dit is een "teaser"

Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 524
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 27 nov 2014
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 10:01
- Actief als: particulier
- Locatie: Ter Aar
Re: On-board diagnostics
Klinkt erg goed Zoe2Goe!
Zou handig zijn om een goede compromistijd uit te stippelen
Zou handig zijn om een goede compromistijd uit te stippelen

EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 73
- Berichten: 1548
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 09 aug 2013
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
- Actief als: particulier
- Contacteer:
On-board diagnostics
WoW dat zou geweldig zijn! Dan nog een berichtje sturen naar de Arduino in de meterkast en voilà: Zeer Slim Laden is realiteit!
(UTP kabel van meterkast naar laadpaal ligt al klaar. Kwestie van Charge Enable signaal naar de EV-Box /LastMileSolutions controller onderbreken en een simpel maar doeltreffend Smart Charging systeem is gerealiseerd)
(UTP kabel van meterkast naar laadpaal ligt al klaar. Kwestie van Charge Enable signaal naar de EV-Box /LastMileSolutions controller onderbreken en een simpel maar doeltreffend Smart Charging systeem is gerealiseerd)
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 216
- Berichten: 2716
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
Yes sir! Zij het dat je nog steeds de SOC wilt weten, ofwe aan het begin van het laden, ofwel gedurende. Dus toch nog een Bluetooth gevalletje aan de muur en het doggeltje in de auto voor superslim laden, maar dat komt allemaal.
Het idee van dat voorspellen is ook om te voorkomen dat mensen koud aan de snellader gaan staan en dan op het dashboard zien dat het een uur en een kwartier gaat duren, terwijl je als je zeg eens 80 kilometer moet rijden zo ziet dat je in bijvoorbeeld) 20 minuten klaar zou zijn.
Het idee van dat voorspellen is ook om te voorkomen dat mensen koud aan de snellader gaan staan en dan op het dashboard zien dat het een uur en een kwartier gaat duren, terwijl je als je zeg eens 80 kilometer moet rijden zo ziet dat je in bijvoorbeeld) 20 minuten klaar zou zijn.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 216
- Berichten: 2716
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
And now for something completely different.
Een knaap uit Frankrijk heeft vanaf de grond een iOS versie van CanZE gebouwd. Binnenkort kan hij wel een paar testers gebruiken. Ik kan me zo voorstellen dan een paar lieden er in zijn geinteresseerd om proefkonijn te willen wezen. Wat je daar voor nodig hebt is een 1.5 ELM dongle met WiFi (iOS staat een App niet toe de Bluetooth te pakken).
We weten niet welke dongles goed werken, maar een min of meer safe bet lijkt me een KONNWEI (maar dan dus WiFi). De aan iOS verknochte durfalls kunnen dus besluiten om naar zo'n dongle te snorren, ik zal ze dan als-ie binnen is in contact brengen met de bouwer c.q. tegen die tijd is ere een aparte github repository met issue tracker.
Een knaap uit Frankrijk heeft vanaf de grond een iOS versie van CanZE gebouwd. Binnenkort kan hij wel een paar testers gebruiken. Ik kan me zo voorstellen dan een paar lieden er in zijn geinteresseerd om proefkonijn te willen wezen. Wat je daar voor nodig hebt is een 1.5 ELM dongle met WiFi (iOS staat een App niet toe de Bluetooth te pakken).
We weten niet welke dongles goed werken, maar een min of meer safe bet lijkt me een KONNWEI (maar dan dus WiFi). De aan iOS verknochte durfalls kunnen dus besluiten om naar zo'n dongle te snorren, ik zal ze dan als-ie binnen is in contact brengen met de bouwer c.q. tegen die tijd is ere een aparte github repository met issue tracker.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 68
- Berichten: 1880
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: On-board diagnostics
Dan sta ik vooraan. Wel eerst een WiFi dongle opsnorren
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 73
- Berichten: 1548
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 09 aug 2013
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Re: On-board diagnostics
Same here
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 39
- Berichten: 535
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 14 apr 2015
- Laatste bezoek: 25 jan 2023 19:04
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
Ik snor ook wel een wifi dongle op.
Meld me graag aan als System software developer.
Meld me graag aan als System software developer.
Rij elektrisch
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 216
- Berichten: 2716
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
Vervolg-teaser. Zowel het algoritme als de presentatie moet ik nog sterk verbeteren, maar alvast een volgende "teaser". Dit is een grafiek van de DC voorspelde power bij een start met een 22 kW lader, start batterijtemperatuur van 10 graden en een start vulling van 5 kWh (zeg maar 23%). Uiteraard bereken ik onder water ook SOC, temperatuur, etc.
Overigens, de y-as loopt van 0 naar 100, maar dat moet je lezen als 0-40, dus hij begint op ongeveer 20 kW DC. Elke punt is één minuut.
Vergelijk het gerust met de werkelijkheid, kan het alleen maar beter van worden.
Overigens, de y-as loopt van 0 naar 100, maar dat moet je lezen als 0-40, dus hij begint op ongeveer 20 kW DC. Elke punt is één minuut.
Vergelijk het gerust met de werkelijkheid, kan het alleen maar beter van worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 89
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 02 dec 2015
- Laatste bezoek: 15 mar 2018 13:35
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
Vanmorgen een ritje gemaakt met Canze. Mooi om te zien wat er allemaal wordt gelogd. Is het echter ook mogelijk om deze gegevens op de sdcard op te slaan om later te bewerken? Is het ook mogelijk de tijdsinterval van de grafieken te verkleinen? Nu kan ik maximaal grafieken van een uur terug zien.
Zoe Intens QC, maart 2016
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 216
- Berichten: 2716
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
logging: in het setting scherm zitten log opties. DIt is nog niet erg "sophisticated".
tijdsinterval: is nu niet mogelijk om aan te passen.
Doe gerust voorstellen op https://github.com/fesch/CanZE/issues
tijdsinterval: is nu niet mogelijk om aan te passen.
Doe gerust voorstellen op https://github.com/fesch/CanZE/issues
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut