On-board diagnostics

Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 39
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015
Laatste bezoek: 25 jan 2023 19:04
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door RudyH »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

ImageUploadedByTapatalk1453412479.093158.jpg
Ik hou het voor gezien van vandaag.
Ik krijg de melding terug Elm327 v1.5 terug en dat is het. Morgen weer een dag en ik denk dat ik ff een andere tablet op pik bij de winkel dan weet in zeker dat het daar niet aan ligt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Niks mis met het tablet, noch met de dongle "so far". Ze paren connecten en er is verkeer. Nou nog ff werken :-/
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 39
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015
Laatste bezoek: 25 jan 2023 19:04
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door RudyH »

Als ik het goed begrijp is er verkeer tussen dongle en Android (telefoon) echter wil dit niet zeggen dat er verkeer is tussen auto en dongle.

Wellicht bij de dealer ff laten controleren of zij wel contact kunnen maken via hun apparatuur dan kan ik wat dingen gaan uit sluiten.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Goeie hypothese, maar dan zou ik toch denken dat het host LED-je knippert. Echter, veronderstellen is the mother of all..... dus dat ga ik zo nog even testen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Als ik alleen spanning op de dongle zet, gaat CanZE er toch mee aan de slag, knipperdeknipper. Dus het is niet de auto.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 39
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015
Laatste bezoek: 25 jan 2023 19:04
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door RudyH »

Hmmmm. Bij mij knippert er niks. Ik ga morgen een nieuwe tablet halen eens kijken wat ie dan doet.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Z.E.Paulus
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 94
Lid geworden op: 28 jun 2015
Laatste bezoek: 17 jun 2019 16:45
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door Z.E.Paulus »

Vandaag even lekker aan het lezen geweest op dit "draadje", gewoon uit nieuwsgierigheid en net toch maar gelijk even de benodigde obd-dongle besteld... :D
De CanZE app inmiddels ook op mijn telefoon geïnstalleerd, dus het wachten is op de bestelde obd-dongle...
Ben benieuwd wat mijn Zoe mij straks te "vertellen" heeft... :dance:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renault Zoe Intense (mei 2013)
Renault Kangoo Express ZE (februari 2013)
Zero "fossiele brandstof in de auto" Emissie... :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 39
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015
Laatste bezoek: 25 jan 2023 19:04
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door RudyH »

Kan weer een ding afvinken. Nieuwe tablet gekocht en deze krijgt ook geen gegevens door. Ben toch bang dat het tussen de ODB dongle zit en de auto.
ImageUploadedByTapatalk1453489994.486641.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 39
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015
Laatste bezoek: 25 jan 2023 19:04
Actief als: particulier

On-board diagnostics

Bericht door RudyH »

Na diverse updates van de tablet (4,4>5.0) heb ik de tablet werkend en reageerd alles ook vlotjes. Op de telefoon wil het niet lukken afijn het werkt nu
ImageUploadedByTapatalk1453551379.742108.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 68
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door GertjanVB »

Haa de fabuleuze update methodiek van Android :wink:
Goed dat het werkt, have fun!
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Soort van zijsprongetje. Een Zoe rijder in Oostenrijk die een Twizzy heeft/had, heeft daar een Twizplay http://www.twizplay.de/ bij gekocht of gebouwd. Dat is een soort open source CANbus display. Met behulp van de informatie uit source code van CanZE heeft hij de TwizPlay omgebouwd voor de Zoe. Echt super gaaf.

http://www.goingelectric.de/forum/renau ... ml#p304905
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 26
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013
Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door PieterZoe »

<geek ON>
Ik vroeg me nog af of je redelijkerwijs een device van stroom kunt voorzien via de ingebouwde USBpoort ipv via een 12v-5v adapter. Meeting liet zien dat het maar .35A was. Daar kom je niet ver mee. Dus toch maar het adaptertje blijven gebruiken
<geek Off>

Afbeelding
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Het kan ook nog wel eens zijn dat het grootste probleem de 4.91 volt is. Menig foon kan daar niet meer redelijk snel mee opladen. De USB specificatie zegt dat een USB aansluiting 500mA moet kunnen leveren, en ja, dat is nog steeds niet veel.

Groter probleem vind ik dat de R-Link om de haverklap de voeding van dat ding afhaalt als hij vindt dat er geen memory stick aanzit. Ik heb zelf zo'n "torpedo" in de "aansteker" zitten met twee USB aansluitingen. Eén voor de foon, en een reserve, die is straks voor de camera, maar daar moet ik nog een lang draadje netjes voor leggen. In de R-Link heb ik een piep-kleine USB-stick zitten voor de muziek. Als ik het had mogen kiezen had ik liever een tweede SD kaart gehad. Natuurlijk is een USB veel universeler, maar die krengen steken altijd uit en in een andere auto heb ik al eens met een grote zwaai van de koffer een stick lelijk afgebroken ;-) Vandaar de piep-kleine, en in de Zoe zit de aansluiting op een aanzienlijk minder kwetsbare plaats.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 39
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015
Laatste bezoek: 25 jan 2023 19:04
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door RudyH »

Wat voor camera Zoe2goe, er zit toch een achteruit rij camera op? Of wil je andere gebruikers gaan vast leggen.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Ik heb een Chinees flut cameraatje met zuignapje en zo gekocht wat continue 3 minuten segmenten op een micro SD kaartje schrijft in een loopje. Gaat aan en uit via de USB voeding (na uit loopt hij nog 30 seconden door meen ik en na een klap van iets van 6G wordt het betreffende segmentje read-only gemarkeerd. Koste drie keer niks en als het een beetje werkt koop ik wel eens iets wat beters. Kun je vrijwel onzichtbaar rechts naast/achter de achteruitrijspiegel monteren. Ik meen me herinneren dat Harm ook zoiets heeft.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 39
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015
Laatste bezoek: 25 jan 2023 19:04
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door RudyH »

Zat er ook aan te denken om 1 te bestellen gezien ik paar maanden geleden ben aan getikt door een vrachtwagen op de snelweg en is door gereden. Zelf gelukkig niks maar heeft me wel veel geld gekost. Dit was overigens ook de reden dat ik niet bij de ZOE dag kon zijn.
ImageUploadedByTapatalk1454183383.414887.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

:shock: :cry2:

Edit: ik zo iets www.ebay.com.au/itm/171953664500 Moet hem nog wel monteren, erg lang USB snoer nodig.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 39
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015
Laatste bezoek: 25 jan 2023 19:04
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door RudyH »

Oké, dat is wel heel goedkoop.
Maar eens bestellen kan niet zoveel kwaad.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014
Laatste bezoek: 28 mar 2019 10:01
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: On-board diagnostics

Bericht door Nivve »

Heb nu al een paar dagen de tablet voor CanZE, allemaal geïnstalleerd. Na de ramptocht van Duitsland naar huis toch maar de CanZE de prio gegeven in mijn budget.
Vandaag zou de KW902 aankomen, vriendin was zelfs thuis. Jammer genoeg vergiste de postbode in het huis en heeft bij de verkeerde bel geprobeerd (terwijl de huisnummers toch echt naast de bel staan...). Of hij wilde zijn ronde snel doen en heeft gelijk het briefje in de bus geknald (gebeurd ook regelmatig, heb er gewerkt als bijbaan. Jongeren...)
Jammer, hoopte vanavond al te kijken of het allemaal werkte.

Ik heb een Lenovo Tab2 A7-10 gekocht (89 euro), dus ik ben benieuwd of dat connecten allemaal gaat lukken morgen.
Is een uitdraai van de software versies nog steeds nuttig om te plaatsen?
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014
Laatste bezoek: 14 apr 2021 11:48
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door BB-One »

Vandaag mijn KW902 ontvangen. Even meegespeeld, batterij nog 93% (27.000 km)
Canze ziet er wel strak uit, mijn complimenten!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

@Nivve: Alleen als je Zoe zeer recentelijk bij de dealer is geweest alsjeblieft

@BB-One: thanks!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014
Laatste bezoek: 28 mar 2019 10:01
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: On-board diagnostics

Bericht door Nivve »

Vanavond de adapter binnen en gelijk aangesloten. Het bleek een Maxiscan te zijn ipv wat er op amazon vermeld stond, maar dat was te verwachten. De tablet pakte de OBDII zonder problemen en na nog geen minuut kon ik al alle info van de Zoe benaderen. Was allemaal veel gemakkelijker dan ik had gedacht.

Het duurde nog het langst om bij de CANbus ingang van de zoe te komen, was veel gepiel om dat vloertje eruit te krijgen (ik was te lui om naar huis te lopen, voor mij toch zo'n 100 meter :roll: )

Ben benieuwd hoe het werkt bij het laden en dergelijk, ga ik lekker mee spelen komende tijd. Dank voor de mooie app :thumb:
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 68
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door GertjanVB »

Op mijn ritje naar Oostenrijk heb ik de nodige laadbeurten achter de rug. Voornamelijk 22kW een enkele keer 43kW. Wat mij opviel tav de batterijtemperatuur is dat er, bij mijn batterij, een 4 tal modules substantieel lager in temperatuur bleven hangen. En dan praten we over 10 graden verschil. Deze modules temperen de laadsnelheid al vrij vroeg. De airco koelt de andere modules tot ze onder de 20 graden zijn, los van die koudere modules, die koelen dus mee af en beperken de laadsnelheid.
Ongeveer halverwege in Wurzburg had ik supersstroom (43kW) van een privaat geknutseld laadpunt en na deze laadbeurt, waren de temperaturen gelijk getrokken en verliep het laadproces tot hoge percentages SoC snel, ondanks de buitentemperatuur (zelfs onder vriespunt). De batterij was natuurlijk als geheel lekker warm na zo'n 700km op dat punt. Zal er de CanZE schermafbeeldingen even bijzoeken

Update: de plaatjes erbij en blijkt 10 graden verschil niet te bewijzen. Tevens waren de aanvangstemperaturen van Wurzburg de eindtemperaturen van de laadbeurt ervoor (niet ververst) en zijn lage temperaturen daarna weer voorgekomen. De modules die consequent lager zitten dan de rest zijn zichtbaar. Het koelen is gericht om de max. temp tot 20 terug te brengen, soms met vroegtijdige reductie laadsnelheid tot gevolg.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 48
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013
Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: On-board diagnostics

Bericht door HarmOtten »

Wow, dat zijn inderdaad grote temperatuurverschillen tussen de batterijmodules. Tot nu toe zie ik bij mijn Zoe nooit meer dan enkel graden verschil.
Wat bedoel je trouwens met "De airco koelt de andere modules tot ze onder de 20 graden zijn". Ik neem aan dat als de buitentemperatuur rond het vriespunt is, dat je de airco niet gebruikt om te koelen. Hooguit wordt tijdens het snelladen de cameleon-lader gekoeld.

Wat ik zelf nog een keer wil testen is of het voorverwarmen van het interieur ook de batterij mee verwarmd.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

De evaporator bij de batterij kan alleen koelen (lees ik uit de plaatjes van dat mooie PDF document waar we al veel aan gerefereerd hebben.

8 graden verschil is inderdaad bizar veel, heb ik geen verklaring voor.

Er zitten voorin twee radiateurs, achter elkaar gemonteerd. Eéń voor de warmtepomp (airco / kachel), en een voor de koeling van de motor en de BCB.

De warmtepomp kan de batterij actief koelen, maar omdat ik zelf weinig snellaad heb ik geen goed idee wat het algoritme daarvoor is.

Gertjan: top die grafieken
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 68
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door GertjanVB »

@zoe2goe: er is nog veel meer, maar dat zet ik wel op Tumblr. Heb ook afdrukken van het "charging" scherm bij starten en stoppen. Niet van het voltage scherm, is er nog iets wat je wilt zien bij een volgende keer?
@harmotten: ik bedoel de evaporator achterin, die hoor je loeien. Als hij stopte heb ik een schermafdruk van de batterijtemperatuur gemaakt en zie ieder keer dan dat de max temp op 20graden is gebracht. Dus buitentemperatuur doet niets met de evaporator. Het zijn iedere keer dezelfde modules die "koud" zijn. In Wurzburg
image.jpeg
heb ik de evaporator wel horen draaien, en stoppen, met als gevolg de max 20 graden, maar het laden ging vervolgens door, de evaporator is niet meer aangeslagen, het laden ging zonder reductie tot hoge SoC verder, met idd hogere temp op het eind maar niet met koude modules.
Update: zie aan de plaatjes dat dat verhaal niet klopt; nader onderzoek naar moment van tussentijds temperatuurscherm!
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Top grafiekjes Gertjan. De charging grafieken en module temperatuur zeggen genoeg, en inderdaad is het handig als we nog eens uitvogelen wanneer de batterijkoeling (i.p.v. de BCB/motorkoeling) aanslaat. Die laatste regelt volgens mijn informatie af op 50C.

Ik zou het heel raar vinden als het systeem probeert de batterij op 20C te houden, immers, de ideaaltemperatuur is ruwweg het gebied van 25-35C, maar feiten liegen niet en we weten niet alles. Het lijkt ook alsof ze aan "pre-emptive cooling" doet, zoiets in de trant van: als er met 43kW wordt geladen ZAL de temperatuur zus en zo stijgen, dus moet ik nu al koelen.

De CanZE ontwikkelaars zijn even een paar weken aan het bijkomen, maar ik denk dat het toch wel mooi zou zijn als we een soort van alternatief laden scherm maken waarin in plaats van het bovenste grafiekje de batterij-temperatuur en, als we het kunnen vinden, de koeler kunnen laten zien. Ik zal er eens naar speuren.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

landfort
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 148
Lid geworden op: 06 dec 2015
Laatste bezoek: 09 feb 2018 22:50
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door landfort »

zoe2goe, waanzinnig, vanavond de maxiscan binnen en gelijk even CanZe gekeken, top!! Ziet er mooi uit hoor, als ik ergens screenshots van moet posten laat maar weten. De accu was inderdaad 93% gelijk aan de berekening...kan haast niet wachten om morgen (tijdens) en na het rijden van alles te bekijken.
**********BEDANKT*********** :clap: goed werk hoor
De Zoe (4/2014) geladen met zonnepanelen 8)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Toffe reactie, thanks! Veel plezier ermee.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 48
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013
Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: On-board diagnostics

Bericht door HarmOtten »

Toen ik van de week een storingsmelding op het display had, ben ik alle DTC foutmeldingen mbv de i907 gaan uitlezen. Ik vond niet de oorzaak van de storing, maar wel andere meldingen:
Headlight error DF016.JPG
Ik heb een tijdje terug nieuwe LED-lampen in de koplampen gemonteerd, en daarvoor moet je uiteraard de stekker los maken. Blijkbaar wordt dit toch door CANBUS gedetecteerd, maar resulteert dat niet in een melding op de display.
Deze melding zat er zowel voor de linker (DF016) als de rechter (DF017) koplamp in.
Later heb ik ook het linker achterlicht open gehad, en ook dat is vastgelegd in een DTC melding: DF191 STOP LIGHTS CIRCUIT, Open circuit of short circuit to +12 V
De melding voor de koplampen zat in unit UPC, en die van de remlichten in de UCH.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Ja, had ik ook na de xenon vervanging.

UPC = USM = APC = UCM = UDP = Unité de Protection et de Commutation = zekeringenbox onder de motorkap

UCH = BCM = Unité Centrale Habitacle = Body control module (doet bijvoorbeeld ook de deuren, richtingaanwijzers, etc)

In de DTC's zit een bitmap waarin bijvoorbeeld wordt aangegeven of de fout is geverifiëerd, maar ook of het oranje lampe moet gaan branden. Bij deze dus niet.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 68
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door GertjanVB »

Nog ff over de werking van de evaporator: die heb ik op de terugweg slechts 1 keer kort gehoord. Was er helemaal op gespitst, maar niets of weinig kunnen waarnemen. Kan liggen aan de buitentemperaturen die aanmerkelijk lager waren (rond vriespunt itt +10).
De liefhebbers van cijfertjes kunnen de CanZE-data hier inzien.
Ben wel erg geïnteresseerd in wat er gebeurd oiv de temperatuur binnen en buiten de batterij.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Dat heb je mooi gestructureerd bijgehouden Gertjan! Heel goed te zien hoe het knikpunt (waar minder dan 43 kW wordt kan worden ingenomen) sterk verschuift met de temperatuur. Ik denk dat ik hier mijn grove formule wel wat kan aanscherpen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 68
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door GertjanVB »

Ook de grafiekjes van de terugweg hier achterelkaar gezet. Jammer dat ik in het begin het maken van schermafbeeldingen nog niet onder de knie had en daardoor de grafiekjes van Weert en Heerlen niet heb. Toch weer de vragen over de evaporator. Als je Keulen ziet wordt de batterij heen terug gekoeld naar minimale temperaturen van 12 graden. De laadgrafiek toont dat de lader al snel door de 22kWh grens heen zakt. Vergelijk dat maar eens met de terugweg. Heen heb ik duidelijk de Evaporator gehoord, terug niet. Buiten temperatuur was heen substantieel hoger, batterijtemperatuur was terug echter gemiddeld hoger; 34 terug, heen 26.

Manipulerende grafieken: de laadgrafiek is pas gestart een half uur na start laden, de SoC was toen al ruim 60%. Dus deze plaatjes vergelijken, niet zonder goed te kijken naar de cijfertjes.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 48
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013
Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: On-board diagnostics

Bericht door HarmOtten »

@GertjanVB,
Vreemd, dat koelen van de batterij. Ik heb dat tijdens mijn reis naar Noorwegen helemaal niet zien gebeuren, en op de terugweg zelfs een batterijtemperatuur van 47°C gemeten. Ik vraag me af, kan het misschien zo zijn dat het koelen afhankelijk is of je de AirCo aan of uit hebt staan. Ik had die tijdens mijn reis, en dus ook tijdens het opladen, uit staan. En wellicht doet de ECO-stand er dan ook nog toe.
Hoe had jij beide ingesteld?
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 68
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door GertjanVB »

Nou, daar heb ik op de heenweg wel mee zitten vogelen. In ieder geval ECO-modus altijd uit gehad. Omdat ik geen kWh wilde verspillen aan verwarming, heb ik de aanbevelingen uit het topic "verwarming" proberen op te volgen om de verwarming zoveel mogelijk uit te hebben staan. Dwz. Airco uit en ventilator op eerste standje, temp op 19 graden, met het idee dat er niet 19 graden wordt aangehouden, maar dat ik in het blauwe gebied van de temperatuur zou zitten: niet verwarmen dus. Er bleek echter gewoon warme lucht uit de ventilatieroosters onder de R-Link te komen. Helemaal naar links (onder de 18 graden) draaien, leverde koude lucht op. Dat was weer te veel van het goede, dus heb ik uiteindelijk de airco gewoon aangezet op 18 graden, ook omdat de temperatuur buiten uiteindelijk naar de 12 graden toe liep.
Jammergenoeg geen consistent beeld dus, en het uiteindelijk inschakelen van de airco zal zo bij Montabaur gebeurd zijn. Op de terugweg heb ik continu airco aan en temp op 19 gehad.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in