Waterpomp en multiriem vervangen Scenic 1.8 16v 2001

Alles wat met de motor van de Scenic te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Scenic1.8
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2013 19:29
Actief als: particulier

Waterpomp en multiriem vervangen Scenic 1.8 16v 2001

Bericht door Scenic1.8 »

Scenic 1.8 16V bouwjaar 2001

Hallo,

Van de week is tijdens het rijden de multiriem eraf gegaan en ook bleek de waterpomp lek te zijn.
Inmiddels heb ik de nieuwe onderdelen in huis en ben ik van plan om dit zelf te gaan vervangen.
Nu lees ik alleen dat het bij de 16v een stuk lastiger is om zelf te doen aangezien de distributiedeksel eraf moet.

Kan iemand mij misschien stap voor stap uitleggen hoe ik dit moet doen? Heb ik hiervoor ook nog speciaal gereedschap nodig?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Waterpomp en multiriem vervangen Scenic 1.8 16v 2001

Bericht door mechanic »

Je distributieriem deksel hoeft er niet af.
Wat je moet doen is je rechter voorwiel en plastic wielkuip demonteren, je multiriem verwijderen en de poulie van de waterpomp. Die zit met 3 boutjes maat 13mm vast op de waterpomp. Je kunt de multiriem even om de poulie leggen en zo weerstand creëren om de poulie boutjes makkelijk los te halen.
Is het nog de eerste waterpomp zit deze vaak vast met uitwendige torx boutjes welke erg vast kunnen zitten.
Zet een bak onder de waterpomp, en maak alle boutjes los. Draai de dop van je expansie vast af zodat alles goed leegloopt. Reinig het aanlig vlak grondig, zit erg veel oude pakkingresten op.
Zelf haal ik altijd een tube vloeibare pakking, en smeer een laagje op de waterpomp. Doe hierover de bijgeleverde papieren pakking, en smeer daarover nog een laagje vloeibare pakking. Alleen de papieren pakking is meestal niet afdoende.
Monteer een nieuwe multiriemset, en ontlucht het koelsysteem via de nippel op je aluminium thermostaathuis. Dit is een boutje, kom je er niet uit maak dan een foto van je thermostaathuis en dan wijs ik de goede wel aan.
Controleer ook meteen je dynamopoulie, en je airco pomp op slijtage. De multiriem loopt er niet zomaar af.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Scenic1.8
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2013 19:29
Actief als: particulier

Re: Waterpomp en multiriem vervangen Scenic 1.8 16v 2001

Bericht door Scenic1.8 »

Hartstikke bedankt voor je antwoord!

De garage heeft de auto nagekeken en die zeiden dat alleen de multiriem beschadigd was en de waterpomp maar, zal inderdaad ook de andere onderdelen gaan nakijken. Bij de garage zeiden ze namelijk ook dat de distributiedeksel eraf moet om een nieuwe waterpomp erop te zetten en dat, dat ruim 6 uur in beslag zou nemen. Vandaar dat ik dacht dat de distrubutiedeksel eraf moest. Maar na jou uitleg klinkt het al een stuk makkelijker :).

Alle torx boutjes zijn gelukkig al vervangen voor normale boutjes.

Bedankt voor je uitleg, ik ga er morgen mee beginnen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Waterpomp en multiriem vervangen Scenic 1.8 16v 2001

Bericht door mechanic »

Kijk voor de zekerheid goed of je bij alle boutjes kunt, maar voor zover ik weet hoeft de deksel er niet af.
Het is wel redelijk krap daar, dus het is wel een beetje priegelen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht