Motor stottert bij constante snelheid rond 2000 tpm

Alles wat met de motor van de Megane maken heeft.
Forumregels
Let op: Kijk ook even bij de forum afdeling Scenic als u een Megane-Scenic rijder bent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
gewe
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 2
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 dec 2011 14:58
Actief als: particulier

Motor stottert bij constante snelheid rond 2000 tpm

Bericht door gewe »

Hallo,

De motor van mijn Grand Tour stottert soms bij rijden met constante snelheid, als de motor rond de 2000 tpm zit. Het begint iets boven de 1500, en is weer weg bij 2500.
Als ik bij 2000 tpm iets gas bijgeef, en dus langzaam accelereer, houdt het stotteren op, ook als het toerental nog niet tot boven de 2500 is opgelopen. Ga ik weer een constante snelheid rijden (bijv. 50 km/u in vierde of vijfde versnelling) dan komt het terug.

Het verschijnsel treedt niet altijd op. Het kan gebeuren met koude of met warme motor, en op zowel benzine als LPG.
Er brandt geen storingslampje.

De auto heeft in september een beurt gehad, waarbij ook het gasklephuis is gereinigd (i.v.m aflsaan bij koude start). Hoewel er maar weinig vervuiling in zat (waarschijnlijk dankzij de LPG) was het startprobleem hiermee wel opgelost.

De bobines zijn ca. 20.000 km geleden vervangen, één door de wegenwacht (onbekend welk merk), de andere drie zelf gedaan (Beru ZS 052).
De bougies zijn rond dezelfde tijd vervangen door NGK Iridium bougies (BKR6EIX). Die zagen er bij de beurt in september nog goed uit.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van het stotteren?
Groeten,

George

Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V LPG 03-2007 (v/h Renault Grand Scénic 1.6 16V LPG Business Line 11-2008)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Mark S
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 feb 2013 20:52
Actief als: particulier

Re: Motor stottert bij constante snelheid rond 2000 tpm

Bericht door Mark S »

Ik heb dezelfde klacht met ook een Megane 2 1.6 zowel op benzine als op gas
Ik merk de laatste tijd dat ook bij constant 70 km/u de motor iets in lijkt te houden, verder loopt de motor prima
recent vervangen: 4 bougies, 4 bobines, krukas sensor en gasklephuis gereinigd.
Ook door remmenreiniger rondom het inlaatspruitstuk te spuiten bij stationair draaiende motor geprobeerd een lek op te sporen, maar niks gevonden.

Iemand bekend met dit probleem?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
gewe
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 2
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 dec 2011 14:58
Actief als: particulier

Re: Motor stottert bij constante snelheid rond 2000 tpm

Bericht door gewe »

Het probleem doet zich bij mij de laatste tijd minder vaak voor. Als het optreedt is het nu bij een hoger toerental, 2500 in plaats van 2000. Dus nu heb ik het bij 80 km/u in plaats van bij 50.

(Ik heb mijn eerste bericht trouwens een paar weken later, wegens uitblijven van reacties, in het hoofdforum herhaald. Kennelijk wordt dit subforum door minder mensen gelezen.)
Groeten,

George

Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V LPG 03-2007 (v/h Renault Grand Scénic 1.6 16V LPG Business Line 11-2008)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht