Batterij kopen komt dichterbij?

Topic starter
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Actief als: particulier

Batterij kopen komt dichterbij?

Berichtdoor zoe2goe » 14 jun 2018 18:15

ZIe

https://www.goingelectric.de/forum/rena ... 32573.html

Wie zal het zeggen? Duidelijk is dat dit soort beleid verschillend lijkt te zijn per land. Bijvoorbeeld batterij upgrade lijkt definitief voorbij hier, en in de UK is het nooit geweest en gaat het ook nooit meer komen (zegt men), en in Franrijk draaien ze op volle toeren.

Ik ben benieuwd. Voor een niet al te lullige prijs (iets van waarde toen minus afbetalingen plus een kleine fee voor rente en ondersteuning en route) zou ik het denk ik wel zien zitten.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

fivari
lid
lid
Contacteer:

Re: Batterij kopen komt dichterbij?

Berichtdoor fivari » 15 jun 2018 10:26

Ik ben dan weer niet van plan om een batterij met een SOH van 81% over te nemen. Dan heb ik het gevoel 4 jaar betaald te hebben voor een vervangbatterij en op het moment dat het dichterbij komt alsnog de risico's over te kopen.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 53.400 km op 01/06/2017 dus geprojecteerd 15.600 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Sordone
Lid
Lid
Contacteer:

Berichtdoor Sordone » 15 jun 2018 10:35

Hi Filip. Heb je wel de BMS update gehad? Zoe’s met de update zijn bijna allemaal boven de 95% met de SOH zonder dat de accu verandert.
Voor wat betreft het kopen, lijkt het erop dat het per land verschilt. Ik ga eens met RCI contact opnemen wat een koop van mijn 22kwh accu (soh 98%, 80k km) zou kosten.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. Frank & Anja.
Website: Mostaladda.eu. Op weg geweest naar: Luxembourg (L), Bremerhaven (D), Orleans/Chambord (FR), Bern/Luzern (CH)/Liechtenstein, Rügen (D), Klausen (IT)

Casss
Donateur
Donateur

Berichtdoor Casss » 15 jun 2018 20:50

Benieuwd wat voor effect een batterij-koop op de marktwaarde van de auto heeft.
Zou best eens gunstig kunnen uitpakken. :D
Op Marktplaats zie ik de laagste vraagprijs voor een Zoe (met huuraccu) nu voor 7.800 euro te koop.
Naar mate de tweedehands prijs daalt wordt die batterijhuur voor een potentiele koper een steeds gevoeliger punt. (ik betaal incl de verzekering 95,35 euro pm ofwel 1.144 euro per jaar.) Het idee dat ze in nog geen 7 jaar nog eens de aanschafprijs kwijt zijn en er ook daarna geen eind aan komt... :?

GertjanVB
Donateur
Donateur
Contacteer:

Berichtdoor GertjanVB » 17 jun 2018 17:56

Ze hebben/hadden bij Renault ook geen goed beeld hoe lang die batterij mee zou gaan. Mij is altijd verteld dat ze middels lease het bedrag voor die batterij bij elkaar wilden sprokkelen. Het hogere maandbedrag bij hogere km’s is er om dat bedrag eerder verzameld te hebben. In den beginne sloot je een contact voor bepaalde tijd af (3 jaar max). Bij de introductie van de koopoptie (toevallig ook na ongeveer 3 jaar) is er geen contractduur anders dan dat bij einde contract de rekening wordt opgemaakt op basis van een bedrag per km. De verschillende maandbedragen kunnen naar wens op ieder moment aangepast worden en dienen om het te verrekenen bedrag einde contract zo beperkt mogelijk te houden. Op basis van je verreden km’s wordt een jaar kilometrage bepaald, het van toepassing zijnde tarief wordt gehanteerd en het verschil met ca. 0,05 per km verrekend.

Destijds bij introductie van d koop optie was de idee dat de leaseconstructie zou eindigen en dat zelfs de ZOE rijders die die drie jaar hadden volgemaakt de accu cadeau zouden kregen. Tot op heden niet gebeurd, maar zoals met alle lease, is dit wel gebaseerd op een looptijd, dus de gedachte is niet vreemd, dat na x jaar een ander tarief van toepassing zou mogen zijn, immers de batterij is al (grotendeels) betaald.

Uit de prijslijst is af te leiden dat de 22 kWh en de 43 kWh accu beiden voor € 7.900,00 worden aangeslagen. Bij 7.500km jaar is dat bedrag na 11 jaar bereikt, voor de veelrijders bij onbeperkte km’s na 6 jaar (gebaseerd op Max tarief 22kWh batterij). Onze koploper km’s is OlafH die bijna op de 150.000 km zit, ergo als hij de ZOE begin 2013 had aangeschaft 30.000km/jaar; met 5 jaar lang de hoogste lease zal hij over een jaar de waarde van de batterij betaald hebben (versimpeld). Interessant om te zien wat er dan gaat gebeuren als je RCI belt met het verzoek een ander lease tarief te willen afspreken of botweg te zeggen dat de huurkoopovereenkomst is afgelopen en of je de eigendomspapieren mag ontvangen. OlafH heeft hem later gekocht meen ik, dus de situatie is hypothetisch. De waarde van € 7.900 is natuurlijk discutabel en als er lieden op het forum zijn die de batterij al zowat betaald hebben (de lease in de eerste jaren was voor veelrijders wat hoger) dan ben ik benieuwd naar hun acties/ervaringen. Ik vermoed dat we nog even moeten wachten.

Wellicht, en niet geheel toevallig op het moment waarop de eerste ZOE-rijders hun batterijwaarde betaald hebben, zal er een volgende stap bekend worden bij de introductie van de nieuwe ZOE begin volgend jaar....
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW - september 2017 | Zoe Q210 Zen - april 2013 - 22kW

Topic starter
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Berichtdoor zoe2goe » 17 jun 2018 18:35

1) boze tongen zullen gaan beweren dat de koop-optie alleen aan de orde komt als de batterij onder de 80% SOH komt. Dat zijn overigens dezelfde tongen die beweren dat de laatste LBC update niet anders is dan het gebruiken van de reserveruimte (of sowieso een sprookje) en dat de de hoge SOH niks anders is dan een uitstel van liability.

2) we spreken hier vaak van lease, maar het goede Engelse woord is volgens mij rent: het is huur. Er is geen enkele contractuele verplichting om de batterij voor koop aan te bieden.

3) In de wetenschap dat ik zelf dit draadje heb geopend....... Het enige concrete verhaal in goingelectric is van iemand die weet van iemand die een batterij upgrade a 3500 euro heeft gedaan, en vervolgens de oude batterij heeft gekocht voor nog eens 1900 euro extra voor een home storage. Als het al waar is (de auteur kon mij niet in contact brengen met de eigenaar), dan is het nog steeds zo dat die eigenaar in een ZOE met een huuraccu rijdt. De niet onredelijke veronderstelling is dan dat 1900 plus de vermeden logistieke afvoerkosten méér was dan de boekwaarde en economische waarde van de batterij.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Algemeen Zoe”