Grand Scenic IV 2018 TCE 160 met meldingen - kopen of niet

Alles wat met de motor van de Scenic te maken heeft.

Topic author
Caleido
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 apr 2015 00:54
Actief als: particulier

Grand Scenic IV 2018 TCE 160 met meldingen - kopen of niet

Bericht door Caleido »

Na een korte stop bij een Frans zustermerk, kijken terug naar Renault en opnieuw Scenic. Maar ditmaal een Grand Scenic IV - wat ik nog steeds een prachtige en praktische auto vind. De huidige crossover of SUV hype is mij nog steeds vreemd. Omdat het waarschijnlijk de laatste keer is we niet-elektrisch rijden, had ik het idee om voor een topmotor te kiezen, namelijk de TCE 1.3 160pk (of 159pk met partikelfilter). Volgens wat ik kon vinden is het meerverbruik op de TCE 140pk minimaal - tot één litertje meer.

We zijn vandaag gaan zien bij een koppel die hun GS Initiale Paris verkochten voor een scherpe prijs en een km stand van ongeveer 75K. Mijn automatisch wantrouwen zei mij "too good to be true" en helaas was het een bevestiging van de regel.

De wagen zag er prachtig uit. Kleur, velgen, aankleding, helemaal top. De sfeer begon te dalen toen ze lichtzinnig kennis gaven van twee meldingen op het display: "Controleer luchtverontreiniging". En daarna kwam ook - de wagen draaide toen een paar minuten stationair - "Controleer injectie" op het display.

Het koppel minimaliseerde beide meldingen. Het eerste zou "gewoon weggaan na een tijd en dan weer terugkomen". En de melding van de injectie "is maar sinds deze week verschenen". Maar verder zeggen ze dat alles oké is. Ze zeggen ook dat de wagen perfect onderhouden is tot voor kort (waarschijnlijk tot einde garantie), maar op het einde "door een bevriende garagist in de grijze zone is onderhouden, de laatste maanden". Die garagist zou ook binnen twee weken terug zijn uit vakantie en kan dan kijken naar de meldingen. Zijn mening was, volgens hen: dat komt door teveel korte ritten en is eenvoudig op te lossen.

Ik vraag natuurlijk voor een proefrit. Als ik wegrij uit de parkeerplek, denk ik eerst "zo zacht dat de motor draait, wat een luxe". Maar algauw is het duidelijk dat de motor helemaal slecht loopt. Ik trek door, de motor maakt toeren maar er is quasi geen accelaratie. Ik probeer ook in "M" stand omdat het misschien aan de versnellingsbak ligt... maakt niets uit. Het geluid van de motor klonk ook zéér rauw en luid, bijna als een (koude) diesel. Wat wel vreemd was: geen melding over noodloop op het display, terwijl de motor duidelijk op een fractie van z'n vermogen liep. Of werd dichtgeknepen. Door een mechanisch probleem of door software, onduidelijk.

Nu is mijn vraag: is dit iets waar ik ver van weg moet blijven of kan het zijn dat dit met een beperkte factuur (of enkele lange ritten) kan verholpen worden. Toen ik dit bericht neertypte dacht ik ook aan een koppeling die slipt, nog nooit zelf gehad, maar ik hoor dat de symptomen ongeveer hetzelfde zijn: toerental gaat omhoog, maar beperkte acceleratie. Geen idee of dit bij dit type automatische versnellingsbak ook kan voorkomen.

We hebben besloten om af te wachten wat hun "bevriende garagist" doet of oplost, maar ondertussen zoeken we verder uiteraard. Maar uiteraard heeft het model (en de motor) ook wel een deuk gekregen qua vertrouwen... Ik vond ook zelden wagens met een hogere stand dan 150.000 km. Meestal tot maximaal 120K. En ze zijn ook uit het straatbeeld verdwenen bijna.

Mogelijke oorzaken van de meldingen die ik vond was: vervuild injectiesysteem, met uiteenlopende gevolgen. Maar ook iets met de bobines of bougies. En de "controleer luchtverontreiniging", dacht ik eerst iets te maken te hebben met de interieurfilter (leek mij logisch), maar blijkt met het uitlaatsysteem of de catalysators te maken te hebben. Die bij korte ritten onvoldoende opwarmt. Ook hier lees ik soms, dat even op de snelweg rijden aan een lagere versnelling, het probleem kan oplossen.

Een extra puntje was ook het feit dat de distributieketting nog niet vervangen was - lijkt mij 100.000km (nog niet gehaald) of 5 jaar? Na een zoektocht op het internet, zag ik dat de kostprijs hiervan kan oplopen naar €1000-1500

En tot slot: ik vind soms ook een versie van dezelfde motor mét partikelfilter, deze is dan EURO 6d en kan nog iets langer de steden in dan de versie zonder filter (EURO 6) die in onze regio vanaf 2030 in de grote steden niet meer binnenmag. Zijn er gekende problemen bij de 6D filter, of andere nadelen? Moet die filter vervangen worden, net zoals een roetfilter bij een diesel? Of gaat die langer mee?

Maar anderzijds... als ik nu een Euro 6d wagen koop met 50 à 100K op de teller, lijkt de kans mij klein dat ik er in 2035 nog mee rij. We doen ongeveer 18-22K per jaar.

Onze eerste wagen was een Scenic van 2008, die total loss is gereden door een dronken bestuurster terwijl hij geparkeerd stond en onze huidige C4 Grand Picasso - uitstekend rijdende wagen - is vorige maand aan z'n einde gekomen door een stuk geschoten distributieriem. Op de snelweg. Motor helemaal kapot. En hoewel de riem normaal nog 50.000km zou moeten doorgaan en de wagen helemaal in orde was, kwam Stellantis 0,0 euro tussen beide. Omdat de onderhoudshistorie wat afweek van de officiële intervallen en omdat ik bij een niet-officiële garage was geweest voor onderhoud. Dus we zitten met een groot leeg gat in ons budget - we waren van plan om nog enkele jaren door te rijden met de C4. Je begrijpt dat het fijn zou zijn als we eens geluk hebben met een wagen. Ik besef dat er merken en modellen zijn die misschien betrouwbaarder zijn, maar het is steeds afwegen tussen emotie & ratio. En het type auto dat én comfort én design én ruimte biedt, is helaas beperkt. Of je moet in een veel hoger segment shoppen.

Zodus, als iemand de meldingen of symptomen herkent, of wat klaarheid of tips kan geven, zeer welkom.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht