Twingo from hell

Alles wat met de motor van de Twingo te maken heeft.

Topic starter
Thierry/alpine
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 mei 2019 16:37
Actief als: particulier

Twingo from hell

Berichtdoor Thierry/alpine » 17 mei 2019 17:17

Hallo iedereen,
om een leuke meid uit de nood te helpen ben ik aan een Twingo van 2002 bezig die inhoudt/sputtert bij lage toeren met warme motor. De eerste km's rijdt hij dus perfect. Starten, stationair, hogere toeren... allemaal geen probleem. Alleen dus bij het normaal (rustig) optrekken.
De benzinefilter zit IN de tank.
Uitlezen = geen storingen
distributieriem vervangen
bougies vervangen
Lambdasonde toch maar eens nagekeken = niks aan te zien, Co en Lambda waren zijn ook prima
kleppen geregeld op 15/35
gasklephuis vervangen (dus ook gasklep-potentiometer en luchtregelaar)
bobine vervangen
MAP sensor werkt naar behoren
koelvloeistoftemp.sensor werkt ook
compressietest = alle 4 cilinders hebben 14 bar = uitstekend toch?!
bougiekabels ga ik nu ook maar vervangen maar dat zal het waarschijnlijk ook weer niet zijn

Iemand een idee wat nog een probleem kan zijn?? Want ik begin er grijze haren van te krijgen!!! :x :x :x

Gebruikersavatar

mechanic
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Berichten: 12315
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Eindhoven

Re: Twingo from hell

Berichtdoor mechanic » 17 mei 2019 21:16

Vervangen zonder diagnose is kostelijk.
Meet de bougiekabels eerst eens door alvorens te vervangen? Bekijk de bobine goed op scheuren/overslag.


Topic starter
Thierry/alpine
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 mei 2019 16:37
Actief als: particulier

Re: Twingo from hell

Berichtdoor Thierry/alpine » 17 mei 2019 22:47

Dank je voor je reactie
Meetwaardes kabels van kort naar lang:
1,7 kOhm
1,9 kOhm
2,0 kOhm
2,6 kOhm
Is dat een beetje OK?
Nu moet ik ze toch wel vervangen want ik heb er eentje uit razernij kapot gereten.
Bobine heb ik nieuw gemonteerd.


Topic starter
Thierry/alpine
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 mei 2019 16:37
Actief als: particulier

Re: Twingo from hell

Berichtdoor Thierry/alpine » 18 mei 2019 11:41

Update: met nieuwe bougiekabels nog steeds hetzelfde.
Nogmaals compressietest gedaan, nu met warme motor: alle cilinders rond de 13 bar.

Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: Twingo from hell

Berichtdoor maestro12 » 18 mei 2019 12:43

Lijkt op een vacuumlek ergens, maar het kan ook zijn dat de brandstof/uitlaat gassen niet goed worden gemeten (slechte lambda), dat een lambda er op het oog goed uitziet wil nog niet zeggen dat hij de juiste waarden doorgeeft aan de ecu. Vaak komen slechte lambda sensoren niet naar boven tijdens het uitlezen.

Koude motor->verrijkt mengel->motor loopt goed
Warme motor, hoge toeren/veel 'gas'->lek is van minder invloed omdat het gat niet groter wordt maar rijkheid van mengsel wel oploopt->motor doet het goed
Warme motor, lage toeren/weinig 'gas'-> verhouding lucht/brandstof wordt negatief beïnvloed door toevoer extra lucht door lek(je)->motor loopt niet lekker

Bij een slechte lambda reageert de motor precies zoals boven.
Vacuum lekjes zijn makkelijk op te sporen door met een spuitbus remmenreiniger langs de diverse slangetjes te spuiten.
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002


Topic starter
Thierry/alpine
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 mei 2019 16:37
Actief als: particulier

Re: Twingo from hell

Berichtdoor Thierry/alpine » 18 mei 2019 13:29

Dank je voor je reactie.
Vacuüm test heb ik ook al gedaan, oals jij beschrijft, had geen invloed.
Die Lambda sonde is inderdaad een twijfelaar dan. Hij werkt, maar werkt hij goed genoeg?? Ik ga hem maar eens vervangen dan. Thanks!


Topic starter
Thierry/alpine
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 mei 2019 16:37
Actief als: particulier

Re: Twingo from hell

Berichtdoor Thierry/alpine » 20 mei 2019 15:32

Update: met nieuwe lambdasonde nog steeds hetzelfde

Gebruikersavatar

A110
lid
lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Twingo from hell

Berichtdoor A110 » 20 mei 2019 18:35

Je schrijft MAP sensor werkt naar behoren, hoe is dit gecontroleerd?

De inlaatdruk mag bij warme stationair draaiende motor niet hoger zijn 370 mbar.
Dit met de obd tester controleren. Ik heb namelijk sterk het vermoeden dat hier iets niet goed gaat. En vervang nu niet gelijk de MAP sensor. Als deze een te hoge waarde aangeeft heeft dat in de meeste gevallen een andere oorzaak.

Om nou nog meer onderdelen onnodig te gaan vervangen is het beter om eens goed naar de parameters te kijken wat de diversen sensoren aan waarden geven.

Een luchtlekkage is beter op te sporen met een rookmachine.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl


Topic starter
Thierry/alpine
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 mei 2019 16:37
Actief als: particulier

Re: Twingo from hell

Berichtdoor Thierry/alpine » 21 mei 2019 12:00

Ik meet via OBD bij
Koelvloeistof temp. 88gr
Rpm 750
KPa 31

Ik krijg de foto ervan hier niet geplaatst.
Nieuwe opmerking: ik merk dat de carterventilatie nogal wat veel olie opspuwt tot in het gasklephuis. Zou de koppakking niet versleten zijn? Maar dan zou de compressietest toch iets aangeven. En als de zuigerveren lekken toch zeker.

Gebruikersavatar

A110
lid
lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Twingo from hell

Berichtdoor A110 » 21 mei 2019 19:39

Inlaatdruk is perfect.
Kan je voor mij ook de waarde's geven wat de voorste en achterste lambda-sensor geven. En graag de waarde's die staan bij de fuel trims STFT en LTFT
Graag ook weer stationair bij warme motor graag.

Om wat voor motor gaat het?

Je zou ook naast de compressietest een cilinderlektest kunnen doen. Dan kan je zien of er inderdaad een verlies is in de motor. Een compressietest zegt niet altijd iets. Wij doen deze 2 testen na elkaar. Compressie is keurig.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl


Topic starter
Thierry/alpine
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 mei 2019 16:37
Actief als: particulier

Re: Twingo from hell

Berichtdoor Thierry/alpine » 23 mei 2019 15:11

A110 dank je voor het meezoeken, dit is een moment opname met alle gegevens die mijn toestel meet:
LOAD PCT 25%
ETC 94 *C
SHRTFT1 67%
LONG FT -100% ???
MAP 29kPa
RPM 761 (stationar)
IAT 46*C (met motorkap dicht in volle zon)
TP (gaskleppositie) 9,8
SPARKADV schommelt tussen 4 en 11
Deze laatste ook even getest op 1000 rpm =13
en op 2000 rpm =29

Gebruikersavatar

A110
lid
lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Twingo from hell

Berichtdoor A110 » 23 mei 2019 17:35

Ik vermoed dat uw toestel niet alles juist meet en te weinig. En ik mis nog steeds de waarde's van de lambda-sensoren.

De waarde's van de STFT en LTFT kloppen ook niet. Deze kunnen niet meer zijn dan -25 of +25
Denk toch dat je even naar een garage moet gaan en even met een echte prof EOBD tester laten uitlezen en de waarde's nogmaals opschrijven.

MAP waarde is keurig.

Maar om welke motor gaat het nu?
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl


Topic starter
Thierry/alpine
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 mei 2019 16:37
Actief als: particulier

Re: Twingo from hell

Berichtdoor Thierry/alpine » 23 mei 2019 18:44

Oei, denk je dat? Dat is kut. Tja, dan moet ie maar eens aan de CLIP. Is een 1200cc 43 kw
Type D7F 702
Lambda waardes geeft dat apparaatje jammer genoeg niet

Gebruikersavatar

A110
lid
lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Twingo from hell

Berichtdoor A110 » 23 mei 2019 19:58

Volgens mijn gegevens heeft deze motor een andere klepspeling dan dat u afgesteld hebt (zie uw eerste post 15/35).
Dit is wel enorm belangrijk. Het is toch de ademhaling van de motor.

Hieronder de gegevens die bij deze motor horen.

Motormanagement (merk en type) Siemens Sirius 32
Ontstekingsvolgorde 1 - 3 - 4 - 2
Primaire bobineweerstand 0.4 - 0.8 (ohms)
Secundaire bobineweerstand 2000 - 12000 (ohms)
Klepspeling
Koud
Inlaat 0.10 (mm)
Uitlaat 0.20 (mm)
Stationair toerental 690 - 790 (rpm)
Inspuitdruk/systeemdruk
(Met losgekoppelde vacuümslang) 3.0 ± 0.2 (bar)
Bougies (merk en type) NGK BK5ESZ
Elektrode-afstand 0.85 - 0.95 (mm)
Aantal bougies 4
Compressiedruk
Minimum 12.0 (bar)
Oliedruk 0.8 / 750 (bar/rpm)
Oliedruk 3.5 / 4000 (bar/rpm)
Maximale cilinderkopvervorming 0.05 (mm)


Ik zat nog wel te denken, heb je ook de benzinedruk al gemeten?
Deze zal 3,5 bar moeten zijn.

Hoeft niet perse aan de clip hoor. Een EOBD tester die een garage gebruikt voor de APK keuring is al voldoende voor de gegevens die ik nodig heb. Aan de fueltrims kan ik namelijk zien waarop de motor draait, een rijk of een arm mengsel. En dan samen met de lambda-sensoren kan ik het goed in beeld krijgen.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl


  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Motorisch”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten