Renault Twingo

Stel hier de overige vragen die met Twingo techniek te maken hebben.
Plaats reactie

Topic author
Twing2001
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jan 2024 22:39
Actief als: particulier

Renault Twingo

Bericht door Twing2001 »

IMG-20240101-WA0024.jpg
Beste Renaultexperts,

Ik ben zoekende naar welke Renault ik heb. Ik vind het moeilijk dit goed te bepalen. Mijn Twingo is al ouder; uit 2001 of 2002 vermoed ik. Ik ben erg blij met mijn autootje en aan gehecht. Hij is een initiale dat weet ik zeker. Ik ben zelf zover gekomen dat ik vermoed dat ik een :
-HATCHBACK 1.2 16V (C06C, C06D, C06K) 75 PK 1149 CCM BENZINE. Ook vond ik deze info:
-Renault Twingo I 1.2-16V Initiale ;
Dit leek mij ook het type dat ik heb. Maar ik weet niet of deze 2 omschrijvingen hetzelfde type auto aanduiden.

Bouwjaar: 2001Carrosserie: 3-deurs HatchbackBrandstof: BenzineMotorcode: D4F 702Chassisnummer (VIN):Gewicht: 820 kgTopsnelheid: 168 km/uur
Wat ik niet goed begrijp is dat er als volgt staat bij beschrijving van mijn auto zodra ik mijn kenteken invoer op internet:
Renault Twingo I 1.2-16V Hélios (2002)
3-deurs Hatchback, Benzine, Handgeschakeld, 55kW.
Zou dit verkeerd kunnen zijn? In mijn auto staat "initiale".
De auto heeft lederen bekleding, open dak mogelijkheid en airco. Misschien geeft dat nog aanwijzing?

Omdat ik heel graag wat mankementen zou willen laten repareren , maar het redelijk budget zal moeten, heeft de garage mij gevraagd om de onderdelen zelf te regelen, maar dit vind ik erg moeilijk voor elkaar te krijgen. Waar wat te bestellen. Wie zou mij een eindje op weg kunnen helpen met wat advies.
De meest dringende reparatie is dat de bijrijdersportier van binnen niet meer opent. Ik hoorde van de garage dat ik een stang nodig heb die niet "uitgerekt" is. Ik kan deze stang zelf tot dusver niet vinden. Verder zoek ik een hoedenplank, een motor voor de achteruitwisser en mogelijk ook een pook die vast zit aan een "jas"behuizing om de schakelpook. Alvast dank voor het lezen! Mira
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Renault Twingo

Bericht door mechanic »

De.genoemde delen zijn op de sloop toch prima voor handen?
www.onderdelenlijn.nl bijvoorbeeld.

Een helios of initiale zijn twee verschillende uitvoeringen, maar dat maakt voor deze delen niet uit.
Een stand die niet uitgerekt is, is een broodje poep verhaal als ik het zo lees. De stangen van de slot bediening zijn van metaal, die rekken onmogelijk. Heeft de garage niet een foto gemaakt van het euvel?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Twing2001
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jan 2024 22:39
Actief als: particulier

Re: Renault Twingo

Bericht door Twing2001 »

Beste Mechanic, bedankt voor je snelle reactie. De man van de garage heeft even vlot tussendoor voor mij gekeken , vond ik heel vriendelijk want eigenlijk was daar geen tijd voor. Dus vandaar geen foto. Zou er n soort veer aan kunnen zitten? Ik heb zelf echt geen idee. Als ik desondanks zo'n stang moet hebben voor rechtsvoor, zou daar denk je nog aan te komen zijn?
Wat denk jij dat evt het euvel kan zijn?

Gr Mira

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Renault Twingo

Bericht door mechanic »

Meestal scheuren de deurschelpen bij de twingo, of breekt aan de achterzijde de bevestiging van de metalen trekstang af.
Maar zonder iets te demonteren kun je ook niet zien wat je precies nodig hebt. Een klant wegsturen die niet weet wat die bestellen moet is raar natuurlijk.

Dergelijke delen zij via de auto demontage prima te verkrijgen, nieuw wellicht niet meer maar is ook niet nodig.

Ik kan zo ook niets zinnigs zeggen verder zonder te kijken wat er loos is helaas

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Twing2001
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jan 2024 22:39
Actief als: particulier

Re: Renault Twingo

Bericht door Twing2001 »

Dat klopt dat de deurschelpen stuk zijn. Dat is inmiddels weer verholpen. Dan zal het misschien dat afbreken zijn van die bevestiging van de trekstang. Ik had gezocht gisteren voor een stang rechtsvoor bij onderdelenwebsite maar dat waren allemaal linksvoor stangen. Maar het is ook fijn te weten dat het niet uitmaakt of het helios of initiale is. In hoeverre zijn de stangen hetzelfde? Dus kan ik bijv ook een stang van een twingo uit 2002 of 2000?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Renault Twingo

Bericht door mechanic »

Er zal eerst duidelijk moeten zijn wat er precies mis is, zo'n stang kan eigenlijk niet zomaar stuk. Dat is een stang waar aan net eind wat schroefdraad zit, waarmee die vast klikt.
Die klemmen gaan ook wel eens stuk, dat was vaak ook zonder onderdelen vaak wel te maken met wat huisvlijt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Twing2001
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jan 2024 22:39
Actief als: particulier

Re: Renault Twingo

Bericht door Twing2001 »

Dank voor je reactie. Ik ben inmiddels weer op zoektocht geweest. Ik heb het nog maar eens nagevraagd. De garageman zei dat zo'n stang dan vaak krom is geraakt. Ik heb vervolgens wat sloopbedrijven gebeld. Die zeiden dat de stangen populair zijn, veel verkocht worden. Ook de renaultdealer nog gebeld. Die zei dat een dergelijk onderdeel ook niet meer gemaakt wordt. De ruitenwissermotor die ook nog nodig is zie ik er meerdere van staan op de onderdelenwebsite. Ik weet dus niet exact welke te kiezen. Ik zal eens kijken hoe dat motortje eruit ziet op mijn auto misschien herken ik er 1 op de website. Op de sloop zeiden ze het mogelijk wel te hebben, maar dan moet ik zelf komen vergelijken en demonteren. Dat wordt even bekijken of ik dat kan. Ik vraag mij dus af of het uberhaupt wel gaat lukken voor de reparatiedatum volgd week 10 januari zo'n stang te bemachtigen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Renault Twingo

Bericht door mechanic »

Een stang die krom is kun je recht maken, of een huisvlijt oplossing maken.
De vorm maakt niet eens zoveel uit, het is de lengte. De genoemde stang zit nu dus ook niet vast?

Zo'n ruitenwisser motor achter zal voor de gehele twingo 1 reeks gelijk zijn vermoed ik, maar even loshalen en het onderdeelnummer noteren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Twing2001
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jan 2024 22:39
Actief als: particulier

Re: Renault Twingo

Bericht door Twing2001 »

Ik ga er achteraan. Dank je wel!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



GvbuuH
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 jan 2024 16:21
Actief als: particulier

Re: Renault Twingo

Bericht door GvbuuH »

Hallo Mira,

Laat ik nou met mijn pas gekochte Twingo uit 2002 hetzelfde euvel hebben van de deur openen?! Vind je het goed dat ik in jouw topic even meepraat hierover? Dan hoef ik niet zelf een topic te starten. Maar wanneer gewenst kan ik dat alsnog doen, en vragen of moderator deze bijdrage wil verwijderen.

Verkoper had het wel bij de advertentie gezet, en voorgedaan hoe ik hem nog net aan open kan krijgen door de hendel omlaag te drukken en helemaal tot het einde aan te trekken. Dan springt die open, maar het kost me wel veel inspanning. Dus wil ik het verhelpen, maar doe zoiets graag zelf, als het even kan. Daarom verschillende tutorials bekeken, want we zijn niet de enigen. Een 'simpele' oplossing zou zijn: tie wraps plaatsen in de sleuf achter de hendel waar de stang in valt.

Maar ik ben niet zo van de tie wraps en ik zoek het in de stang.
De stangen van de slot bediening zijn van metaal, die rekken onmogelijk.
Wel, er zitten bochten in de lengte, dus die kunnen wel verbogen zijn, waardoor de lengte groter wordt. Aangezien de hendel bij mij nog heel is, wil ik gaan kijken hoe het er van binnen uitziet. Kijken of de stang zo terug gebogen kan worden dat die weer in de oude lengte zit. Tenzij er aan de kant van het slot iets mis is, dat wil ik gaan bekijken.

Overigens succes gewenst met de Twingo, die al aardig populair begint te worden onder de 'youngtimers'. Dat merk je aan de onderdelen bij sloperijen, sommige zijn al moeilijk te verkrijgen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht