Zoe krijgt nieuwe elektromotor/lader
-
Topic author - Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 1548
- Lid geworden op: 09 aug 2013
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Zoe krijgt nieuwe elektromotor/lader
In de loop van 2015 zullen nieuw geproduceerde Zoe's worden voorzien van een nieuwe elektromotor/lader
Zie dit bericht:
http://www.automobile-propre.com/breves ... rique-zoe/
Meest belangrijke verbeteringen:
- betere cos-phi: significant minder laadverlies en sneller laden op lagere laadvermogens 3,7kW en 11kW
- compacter design van de unit
- lager energieverbruik
- verbeterde klimaatunit
Zie dit bericht:
http://www.automobile-propre.com/breves ... rique-zoe/
Meest belangrijke verbeteringen:
- betere cos-phi: significant minder laadverlies en sneller laden op lagere laadvermogens 3,7kW en 11kW
- compacter design van de unit
- lager energieverbruik
- verbeterde klimaatunit
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 476
- Lid geworden op: 30 mei 2014
- Laatste bezoek: 21 aug 2017 22:13
- Actief als: particulier
Re: Zoe krijgt nieuwe elektromotor/lader
Dan weet ik al wel wat mijn volgende auto wordt.
Hou de stickers maar paraat Martijn.
Hou de stickers maar paraat Martijn.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok
Inmiddels 3000 km op de klok
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3033
- Lid geworden op: 27 sep 2004
- Laatste bezoek: 27 apr 2025 21:33
- Actief als: particulier
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Zoe krijgt nieuwe elektromotor/lader
Ik las dit bericht vanmorgen ook al op groen7.nl. Maar op Renault.com staat nog nergens een bericht hier over, dat vind ik toch wel typisch.
Los daarvan is het natuurlijk een zeer welkom bericht, men ontwikkeld niet allen door op ZE gebied, ze ontwikkelen de elektromotoren dus ook in eigen huis.
Los daarvan is het natuurlijk een zeer welkom bericht, men ontwikkeld niet allen door op ZE gebied, ze ontwikkelen de elektromotoren dus ook in eigen huis.
Don't HURRY, be happy!
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 1548
- Lid geworden op: 09 aug 2013
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Re: Zoe krijgt nieuwe elektromotor/lader
A completely new electric motor will be fitted to the Zoe and Kangoo EV from Spring 2015. By combining the motor, junction box, power electronics and charger into a single module it has been reduced in size by 10 per cent, but more importantly it should improve the Zoe’s 130-mile range by around 10 per cent, too.
Power and torque remain constant at 87bhp and 220Nm. Other improvements include reduced charging times when using low-power supplies. We were told that a standard UK three-pin socket top-up time will be reduced by around 20 minutes.
http://www.autoexpress.co.uk/renault/89 ... om-renault
Power and torque remain constant at 87bhp and 220Nm. Other improvements include reduced charging times when using low-power supplies. We were told that a standard UK three-pin socket top-up time will be reduced by around 20 minutes.
http://www.autoexpress.co.uk/renault/89 ... om-renault
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 1548
- Lid geworden op: 09 aug 2013
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Re: Zoe krijgt nieuwe elektromotor/lader
Ik lees dat de nieuwe unit ook in de Kangoo ZE komt. Dat betekent: de Kangoo ZE kan vanaf voorjaar 2015 ook snelladen!! Heel goed nieuws voor de bestelwereld!
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 1548
- Lid geworden op: 09 aug 2013
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Re: Zoe krijgt nieuwe elektromotor/lader
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3033
- Lid geworden op: 27 sep 2004
- Laatste bezoek: 27 apr 2025 21:33
- Actief als: particulier
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Zoe krijgt nieuwe elektromotor/lader
Volgens onderstaand artikel verliest de ZOE met de nieuwe motor wel de 43 kw ac snellaadmogelijkheid.
Voor klanten die dat nodig hebben blijft de oude continental motor beschikbaar.
http://www.ccfa.fr/La-Renault-Zoe-gagnera-en-142839

http://www.ccfa.fr/La-Renault-Zoe-gagnera-en-142839
Don't HURRY, be happy!
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 649
- Lid geworden op: 20 jul 2013
- Laatste bezoek: 04 jul 2018 16:10
- Actief als: particulier
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Zoe krijgt nieuwe elektromotor/lader
Dus de laadtijd aan een normaal stopcontact gaat van 18 uur naar 17 uur en 40 minuten? Joepie!!!
Maar snellaad mogelijkheid kwijt raken? Dat klinkt wel heel vaag.
Maar snellaad mogelijkheid kwijt raken? Dat klinkt wel heel vaag.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 18 jun 2014
- Laatste bezoek: 04 apr 2025 12:06
- Actief als: particulier
- Locatie: Wapenveld
- Contacteer:
Re: Zoe krijgt nieuwe elektromotor/lader
Wat zou een motor met het laden te maken hebben? Is toch een geheel ander stukje techniek?
En mijn 1e gevoel bij een eigen gemaakte motor door Renault is er 1 van: Zou dat echt beter zijn dan deze die er nu inzit? Continental weet best waar ze mee bezig zijn toch? Nu heb je straks misschien weer een "experimentele" aandrijving erin.
En mijn 1e gevoel bij een eigen gemaakte motor door Renault is er 1 van: Zou dat echt beter zijn dan deze die er nu inzit? Continental weet best waar ze mee bezig zijn toch? Nu heb je straks misschien weer een "experimentele" aandrijving erin.
Al sinds 2014 tevreden Zoe rijder!
Renault Zoe Intens december 2019, Volvo XC60 T8 (2018), Daf 55 (1970) en een Mobylette
Renault Zoe Intens december 2019, Volvo XC60 T8 (2018), Daf 55 (1970) en een Mobylette
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: Zoe krijgt nieuwe elektromotor/lader
De motor is een essentieel onderdeel van de Chamelon lader. Het is een transformatorloze lader (vandaar het pikkerige gedrag over aarding, rode neus), waarbij de spoel van de motor wordt gebruikt voor de spannings-omvorming (vandaar de wat indringende piep). Slim systeem wat nog wat gewicht scheelt.
Ik kan mij dus voorstellen dat een andere motor ander laadgedrag oplevert.
Wat niet wegneemt dat als dit allemaal klopt ik het echt een achteruitgang zou vinden. Oma-laden is toch voor als het lelijk mis is gegaan, je agenda is dan toch al naar de maan zeg maar. Tijdens een wat langere rit tikt twee keer zo lang laden (22 vs 43 kW) wel behoorlijk aan. En eens @daf55, wat voor motor moet daar nou inkomen? We houden ons hart vast!
Ik kan mij dus voorstellen dat een andere motor ander laadgedrag oplevert.
Wat niet wegneemt dat als dit allemaal klopt ik het echt een achteruitgang zou vinden. Oma-laden is toch voor als het lelijk mis is gegaan, je agenda is dan toch al naar de maan zeg maar. Tijdens een wat langere rit tikt twee keer zo lang laden (22 vs 43 kW) wel behoorlijk aan. En eens @daf55, wat voor motor moet daar nou inkomen? We houden ons hart vast!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 14 sep 2013
- Laatste bezoek: 13 jun 2017 20:41
- Actief als: particulier
Re: Zoe krijgt nieuwe elektromotor/lader
Eens, snel laden verliezen zou een groot gemis zijn, tenzij er natuurlijk dc laden in komt maar das wel een beetje sonde van de mooie truc met de motor spoel. 1 stekker is ook wel fijn. Wellicht de combo stekker?
Zoe life 2013
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: Zoe krijgt nieuwe elektromotor/lader
Als snelladen wordt geimplementeerd met CCS mopper ik niet hoor. De hele power-electronica (dus ook de "spoel") zit dan sowieso in de laadpaal. Ze moet dan waarschijnlijk een "nose job" hebben 

Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 04 jul 2013
- Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25
- Actief als: particulier
Re: Zoe krijgt nieuwe elektromotor/lader
Dat de nieuwe Zoe in de toekomst niet meer op 43kw kan laden is natuurlijk een groot gemis, niet alleen voor de nieuwe eigenaren maar ook voor ons als eigenaren van de eerste generatie Zoe's: het zou wel eens het einde kunnen betekenen van ondersteuning voor 43kw laden door netwerkexploitanten. Zie http://myrenaultzoe.com/index.php/2014/ ... o-renault/
wat vinden jullie hiervan?
wat vinden jullie hiervan?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 3
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: Zoe krijgt nieuwe elektromotor/lader
Ik ben het geheel eens met Surya, de schrijver van die open brief aan Renault. Er valt een groot verkoopargument voor de Zoe2015 weg als je niet meer met 43kW kan laden.
Zelf gebruik ik de 43kW laadmogelijkheid vaker dan laden op <3kW. Vooral bij langere reizen. Daarnaast zijn laadpalen die 43kW AC leveren VEEL goedkoper en eenvoudiger te produceren, dan palen die 50kW DC leveren.
Wat Renault wel zou kunnen doen is naast de huidige mogelijkheden ook DC laden ondersteunen. Dan kan je echt bij alle (snel)laadpalen terecht. Hier zijn meerdere mogelijkheden voor. Zelfs met de huidige Mennekes Type 2 stekker: Tesla doet dat ook bij de Europese versie van zijn Model-S .
In theorie kan je met alleen een Mennekes stekker naast 43kW AC ook 70kW DC-Mid ondersteunen, of als je naar CCS (Combo-stekker) gaat zelf meer dan 100kW DC.
Zelf gebruik ik de 43kW laadmogelijkheid vaker dan laden op <3kW. Vooral bij langere reizen. Daarnaast zijn laadpalen die 43kW AC leveren VEEL goedkoper en eenvoudiger te produceren, dan palen die 50kW DC leveren.
Wat Renault wel zou kunnen doen is naast de huidige mogelijkheden ook DC laden ondersteunen. Dan kan je echt bij alle (snel)laadpalen terecht. Hier zijn meerdere mogelijkheden voor. Zelfs met de huidige Mennekes Type 2 stekker: Tesla doet dat ook bij de Europese versie van zijn Model-S .
In theorie kan je met alleen een Mennekes stekker naast 43kW AC ook 70kW DC-Mid ondersteunen, of als je naar CCS (Combo-stekker) gaat zelf meer dan 100kW DC.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 649
- Lid geworden op: 20 jul 2013
- Laatste bezoek: 04 jul 2018 16:10
- Actief als: particulier
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Zoe krijgt nieuwe elektromotor/lader
Hoe kan men nou zeggen dat het niet veel gebruikt wordt? We hebben pas net sinds een maand of 3 de beschikking over 43 kW snelladers? Het was er nog niet eens! En de 43 kW snelladers die er net zijn van Fastned kosten een fortuin om te gebruiken. Terwijl het bouwen ervan 3 keer zo goedkoop is als een DC snellader. Het is duidelijk dat de Renault formule vele malen beter is dan wat de andere auto fabrikanten gebruiken. Veel sneller op normale palen laden en veel goedkopere snelladers mogelijk. Jammer dat Renault dat zelf nog niet lijkt te weten?
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 8
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: Zoe krijgt nieuwe elektromotor/lader
Niet al te lang geleden dachten ze er bij Renault anders over, kijk hier. Hopelijk denken ze er nog steeds zo over en interpreteren we de berichten verkeerd.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 363
- Lid geworden op: 24 apr 2014
- Laatste bezoek: 14 apr 2021 11:48
- Actief als: particulier
Re: Zoe krijgt nieuwe elektromotor/lader
Helemaal mee eens! Snelladen zorgt er voor dat je verder weg "durft" te gaan en ook naar plekken waar je gewoon niet kan komen op een lading.
De gedachten dat je geen snellaadmogelijkheid nodig hebt omdat je overal op de plaats van bestemming wel kunt laden is volgens mij niet juist. de snellaadmogelijkheid zorgt er voor dat je juist niet overal een laadpaal nodig hebt. Ik heb het al eerder gezegd, elk tankstation zou een snellaadpaal moeten hebben, dan is de noodzaak van overal en nergens een aparte laadpaal plaatsen volledig overbodig.
Het argument dat men wel op de plaats van bestemming gaat laden zou dan ook inhouden dat er geen tankstations langs de snelweg nodig zijn, men tankt wel in zijn of haar dorp/stad.
Ik hoop/ga er vanuit dat GertJan gelijk heeft...
De gedachten dat je geen snellaadmogelijkheid nodig hebt omdat je overal op de plaats van bestemming wel kunt laden is volgens mij niet juist. de snellaadmogelijkheid zorgt er voor dat je juist niet overal een laadpaal nodig hebt. Ik heb het al eerder gezegd, elk tankstation zou een snellaadpaal moeten hebben, dan is de noodzaak van overal en nergens een aparte laadpaal plaatsen volledig overbodig.
Het argument dat men wel op de plaats van bestemming gaat laden zou dan ook inhouden dat er geen tankstations langs de snelweg nodig zijn, men tankt wel in zijn of haar dorp/stad.
Ik hoop/ga er vanuit dat GertJan gelijk heeft...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 8
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: Zoe krijgt nieuwe elektromotor/lader
Een reactie op het artikel van Surya oppert dat het maximaliseren van ACladen naar 22 kWh een overstap naar de CCS standaard voorbereid. Interessante veronderstelling.
En hier de link naar het artikel van Inside EV's. Dit is de link naar de Renault Media Kit over de gepresenteerde innovaties.As I also said on InsideEVs, I think it’s important to consider three points before panicking. Firstly, the EU standard for fast-charging is CCS. Secondly, the maximum AC charge capacity for CCS is 22kWh. Third, DC charging totally bypasses the motor, drive electronics and all other AC parts of the car’s systems. I strongly suspect as a result of this announcement that Renault have decided to adopt CCS and see no point in engineering their new AC systems (motor, inverter, drive electronics etc.) to support more than 22kWh charging because higher capacity charging will be DC and directly linked to the battery system.
To be fair, this does make sense in the wide picture. The AC side of CCS is compatible with existing AC chargers up to 22kWh so all existing AC chargers are still available (but 43kWh chargers will scale back to 22kWh). DC charging has the advantage of not requiring complex electronics onboard and can scale much easier to higher wattage than AC because you don’t need to re-engineer the entire drive system to support it. As so many other companies have agreed to adopt CCS it is not high-risk for Renault to switch and, tbh, if CCS had been ready when the Zoe was being developed they’d prob. have gone for it – I suspect the engineering of the Zoe drive system to support 43kWh was purely due to a need for fast-charging that wasn’t as complex as Chademo or require 2 charging sockets (plus 43kWh AC chargers are cheaper to make than DC, reducing the risk that not many of them would be deployed).
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 676
- Lid geworden op: 21 okt 2013
- Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Herent (Leuven, België)
- Contacteer:
Re: Zoe krijgt nieuwe elektromotor/lader
Het huidige maximale AC laadvermogen is niet toevallig gelijk aan het maximale regeneratievermogen. Het is volgens mij ook op die manier dat de. Cameleonlader werkt. Of een AC stroom nu komt van het net of van de motor die als generator werkt, maakt niet uit: beide moeten in DC worden omgezet om de batterij te kunnen opladen. Ik hoop in elk geval dat met het eventueel beperken van het laadvermogen ook niet het regeneratie vermogen tot 22 kW beperkt wordt.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar

www.fivari.be
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 846
- Lid geworden op: 02 okt 2013
- Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
- Actief als: particulier
- Locatie: Amsterdam
Re: Zoe krijgt nieuwe elektromotor/lader
Hmmmm, toch wel een dubbel gevoel bij. Alhoewel ik amper > 22kW laad krijg ik het gevoel dat Renault terugkomt op haar visie (misgegokt). Das toch wel anders dan bij Tesla waar ze zelfs nog doorontwikkelen aan de oude Tesla Roadster: http://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-roa ... 0-km-73083
Nogmaals mijn tijd zal het wel duren en mijn autootje rijd ik netjes op maar het voelt toch ergens minder.
Nogmaals mijn tijd zal het wel duren en mijn autootje rijd ik netjes op maar het voelt toch ergens minder.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 1548
- Lid geworden op: 09 aug 2013
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Zoe krijgt nieuwe elektromotor/lader
De Renault Zoe met de nieuwe motor, krijgt die nou een Combo stekker, dus: AC laden tot maximaal 22kW en DC snelladen met CCS op 50kW.? Zie de bijgaande foto en het artikel in de Telegraaf:
http://m.telegraaf.nl/autovisie/autovis ... enault-zoe
[update: nee, helaas, geen Combo, de Telegraaf heeft een oude stockfoto gebruikt]
Hoewel het jammer is dat de AC43kW laadmogelijkheid afvalt, deze combinatie maakt de Zoe nog steeds tot de meest geniale, meest betaalbare, meest flexibele en dus meest praktische EV op de markt.
Overigens: de actieradius is vergroot tot 240 km NEDC, door de zuinigere en lichtere motor.
http://m.telegraaf.nl/autovisie/autovis ... enault-zoe
[update: nee, helaas, geen Combo, de Telegraaf heeft een oude stockfoto gebruikt]
Hoewel het jammer is dat de AC43kW laadmogelijkheid afvalt, deze combinatie maakt de Zoe nog steeds tot de meest geniale, meest betaalbare, meest flexibele en dus meest praktische EV op de markt.
Overigens: de actieradius is vergroot tot 240 km NEDC, door de zuinigere en lichtere motor.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 8
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: Zoe krijgt nieuwe elektromotor/lader
Renault Nederland twittert
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: Zoe krijgt nieuwe elektromotor/lader
@avdvee: zie mijn reactie n het 340 km draadje. Deze twee gaan een beetje synchroon lopen.
Voorstel van orde, ook weer gezien die twitter: Zullen we die beestjes hier een tijdelijke naam geven, want anders komt er toch verwarring:
Zoe-II of Zoe-urban (wie heeft een betere?): huidige Zoe, huidige batterij, kleinere betere motor, 22kW laden, Mennekes, 2015
Zoe-III of Zoe-rural: Nieuwe Zoe, betere batterij, betere motor, >= 50kW, CCS, ong 2017
Voorstel van orde, ook weer gezien die twitter: Zullen we die beestjes hier een tijdelijke naam geven, want anders komt er toch verwarring:
Zoe-II of Zoe-urban (wie heeft een betere?): huidige Zoe, huidige batterij, kleinere betere motor, 22kW laden, Mennekes, 2015
Zoe-III of Zoe-rural: Nieuwe Zoe, betere batterij, betere motor, >= 50kW, CCS, ong 2017
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 1548
- Lid geworden op: 09 aug 2013
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Re: Zoe krijgt nieuwe elektromotor/lader
Laten we hopen dat de Zoe III (2017) weer echt kan snelladen, en als dat op CCS DC50kW is ipv AC43kW vind ik dat prima. Blijft het dan nog steeds maximaal 22kW, dan hou ik m'n huidige Zoe I, of ik kijk naar andere EV's zoals de Tesla III die rond die tijd ook uitkomt.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 8
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: Zoe krijgt nieuwe elektromotor/lader

- ZOE I die we nu rijden, super flexibele laadopties, max 43 kWh laadmogelijkheid
- ZOE II dat ding dat range anxiety opwekt, max 22 kWh laadmogelijkheid
- ZOE III de über-ZOE die nog komen gaat met megabereik en flexibele (snel)laadopties die we gewend zijn, die aansluiten bij de marktnorm en die toestaan dat we ons huidige thuislaadpunt kunnen blijven gebruiken
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 3
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: Zoe krijgt nieuwe elektromotor/lader
Ik heb het vast al eens eerder gezegd, en alle goede ontwikkelingen in de nieuwe motor ten spijt, maar ik blijf het een zeer slechte keuze vinden van Renault om voor de Zoe II (2015) de snellaadmogelijkheid te laten vervallen. Ook al gebruik je het in de praktijk misschien maar weinig, het is een héél belangrijk verkoopargument. En voor vlotte verre reizen is het een must. Dus ik vrees dat de Zoe II geen "topseller" gaat worden, en gedegradeerd wordt tot stadsauto.
Daarnaast zal het feit, dat Renault de 43kW laadmogelijkheid laat vallen, er voor zorgen dat de noodzaak voor nieuwe 43kW AC laders gaat vervallen. Het enige andere voertuig waarvan ik weet dat die 43kW ondersteunt is een (concept) vrachtwagen.
Geen goed nieuws voor de waarde van onze huidige Zoe's.
Daarnaast zal het feit, dat Renault de 43kW laadmogelijkheid laat vallen, er voor zorgen dat de noodzaak voor nieuwe 43kW AC laders gaat vervallen. Het enige andere voertuig waarvan ik weet dat die 43kW ondersteunt is een (concept) vrachtwagen.
Geen goed nieuws voor de waarde van onze huidige Zoe's.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 08 jan 2014
- Laatste bezoek: 25 mar 2016 17:09
- Actief als: particulier
Re: Zoe krijgt nieuwe elektromotor/lader
Mee eens, een hele foute zet van Renault want dit maakt nou net dat je ook langere afstanden met de Zoe kunt rijden en dat vervalt dus straks. Die andere verbeteringen zetten echt geen zoden aan de dijk, 10% sneller laden heb je niets aan en ook die zgn. extra actieradius zal in de praktijk nauwelijks te merken zijn. Nee heel dom van Renault, ze hadden beter een aantal andere zaken beter kunnen regelen zoals de afwerking op een hoger niveau tillen.
#EV-Pioneer #NoTAILPIPES 

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: Zoe krijgt nieuwe elektromotor/lader
Eens over de gevolgen voor ons ZOE-I rijders: waarde, en beschikbaarheid van 43kW AC laadpunten.
Echt oneens over de II en de III: De II **IS** zoals ik het lees een stadsauto, precies zo gepositioneerd (waar wij denk ik de ZOE-I toch als een bijna-volwaardige auto zien). De III wordt gewoon in alle opzichten beter dan onze Zoe-I.
Oftewel, eens met GertjanVB. De II moet je niet willen kopen als iets anders dan een stadsauto / share-auto. Haar anders WILLEN zien/gebruiken is vragen om moeilijkheden.
Echt oneens over de II en de III: De II **IS** zoals ik het lees een stadsauto, precies zo gepositioneerd (waar wij denk ik de ZOE-I toch als een bijna-volwaardige auto zien). De III wordt gewoon in alle opzichten beter dan onze Zoe-I.
Oftewel, eens met GertjanVB. De II moet je niet willen kopen als iets anders dan een stadsauto / share-auto. Haar anders WILLEN zien/gebruiken is vragen om moeilijkheden.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 676
- Lid geworden op: 21 okt 2013
- Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Herent (Leuven, België)
- Contacteer:
Re: Zoe krijgt nieuwe elektromotor/lader
Er is ook nog de BYD e6, waarvan er in Brussel een 50-tal als taxi rondrijden. Die laden ook enkel AC met een max vermogen van 35 kW, enkel haalbaar aan de 43 kW laadpalen.HarmOtten schreef: Daarnaast zal het feit, dat Renault de 43kW laadmogelijkheid laat vallen, er voor zorgen dat de noodzaak voor nieuwe 43kW AC laders gaat vervallen. Het enige andere voertuig waarvan ik weet dat die 43kW ondersteunt is een (concept) vrachtwagen.
Geen goed nieuws voor de waarde van onze huidige Zoe's.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar

www.fivari.be
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 1548
- Lid geworden op: 09 aug 2013
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Re: Zoe krijgt nieuwe elektromotor/lader
Zoe I en III wel interessant, Zoe II niet, eerst wel snelladen maar op bijzondere AC43/dan niet snelladen/dan weer wel maar op standaard CCS DC: kortom: veel werk aan de winkel voor alle Renault Marketingafdelingen om de 'gewone man/vrouw' dit de komende jaren nog te laten begrijpen. (Én voor ons hier op het forum om vanuit onze gebruikservaringen en diepgaande praktijkkennis ons steentje aan de positieve Zoe positionering bij te dragen)
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 8
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: Zoe krijgt nieuwe elektromotor/lader
@MartijnEV: we horen graag wat Arie Roest jouw morgen per mail gaat uitleggen!
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 1548
- Lid geworden op: 09 aug 2013
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Re: Zoe krijgt nieuwe elektromotor/lader
Hierbij mijn vragen aan Arie Roest van Renault Nederland, en in-line zijn antwoorden daarop:
Beste Arie,
Er was [..] inderdaad een korte discussie op Twitter over de vernieuwde Zoe die op Genève gepresenteerd wordt.
Duidelijk is de nieuwe R240 motor en de voordelen daarvan.
Nog onduidelijk zijn de volgende zaken:
- Is het maximale laadvermogen inderdaad beperkt tot AC 22kW ?
Bij de R240 versie is dit inderdaad beperkt tot 22kW
- Zit er daarnaast wel of niet een DC (CCS/Combo) snellaadoptie op ? Nee deze zit er niet op
- Zo nee, waarom heeft Renault dit zo gedaan? Het gebrek aan een echte snellaadmogelijkheid neemt een van de grootste voordelen van de Zoe weg, en brengt de auto terug tot een stadsauto ipv een multi inzetbare EV die de eerste versie van de Zoe werkelijk is en waar wij dagelijks van genieten.
De huidige versie blijft ook leverbaar. De klant krijgt dus meer keuze (48kW óf grotere actieradius en wat sneller ladenbij lagere vermogens)
- Kunnen we in de toekomst een Zoe verwachten die wel weer op AC43kW (Mennekes) of DC50kW (Combo) kan snelladen?
Huidige AC43kW blijft
- Wordt de Zoe met R240 motor duurder of goedkoper dan de Zoe met Continental motor?
Prijzen NNB
- Blijven de R240 en Continental beide in het leveringsprogramma in Nederland?
Ja
- vanaf wanneer is de R240 leverbaar in NL?
nog niet precies bekend.
Arie geeft ook aan dat ik hem altijd mag benaderen als er vragen over de Zoe zijn. Dus laat mij weten als er nog andere vragen zijn die je aan Renault Nederland zou willen voorleggen. Enkelen van ons hebben zelf ook een directe lijn met Arie, dus ook dat kan.
Beste Arie,
Er was [..] inderdaad een korte discussie op Twitter over de vernieuwde Zoe die op Genève gepresenteerd wordt.
Duidelijk is de nieuwe R240 motor en de voordelen daarvan.
Nog onduidelijk zijn de volgende zaken:
- Is het maximale laadvermogen inderdaad beperkt tot AC 22kW ?
Bij de R240 versie is dit inderdaad beperkt tot 22kW
- Zit er daarnaast wel of niet een DC (CCS/Combo) snellaadoptie op ? Nee deze zit er niet op
- Zo nee, waarom heeft Renault dit zo gedaan? Het gebrek aan een echte snellaadmogelijkheid neemt een van de grootste voordelen van de Zoe weg, en brengt de auto terug tot een stadsauto ipv een multi inzetbare EV die de eerste versie van de Zoe werkelijk is en waar wij dagelijks van genieten.
De huidige versie blijft ook leverbaar. De klant krijgt dus meer keuze (48kW óf grotere actieradius en wat sneller ladenbij lagere vermogens)
- Kunnen we in de toekomst een Zoe verwachten die wel weer op AC43kW (Mennekes) of DC50kW (Combo) kan snelladen?
Huidige AC43kW blijft
- Wordt de Zoe met R240 motor duurder of goedkoper dan de Zoe met Continental motor?
Prijzen NNB
- Blijven de R240 en Continental beide in het leveringsprogramma in Nederland?
Ja
- vanaf wanneer is de R240 leverbaar in NL?
nog niet precies bekend.
Arie geeft ook aan dat ik hem altijd mag benaderen als er vragen over de Zoe zijn. Dus laat mij weten als er nog andere vragen zijn die je aan Renault Nederland zou willen voorleggen. Enkelen van ons hebben zelf ook een directe lijn met Arie, dus ook dat kan.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 3
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: Zoe krijgt nieuwe elektromotor/lader
Leuke naam "Arie Roest" voor iemand die bij Renault werkt.
Doet me denken aan Benno Baksteen, de gezagvoerder van de KLM
.
Doet me denken aan Benno Baksteen, de gezagvoerder van de KLM

ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 8
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: Zoe krijgt nieuwe elektromotor/lader
nieuwe plaatjes van de nieuwe moteur
En het perscommuniqué van Renault (Kadjar en ZOE) vind je hier
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 846
- Lid geworden op: 02 okt 2013
- Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
- Actief als: particulier
- Locatie: Amsterdam
Re: Zoe krijgt nieuwe elektromotor/lader
Hmmmmmm, toch niet logisch. Zonder CCS is inderdaad weliswaar zuiniger maar niet echt snel te laden langs de snelweg. En dus een stadsauto. Maar in de stad maak je juist kleinere (en zuiniger) ritjes en kun je met de ca 1000 (!) laders in Amsterdam prima tussentijds bijladen. Dus meer actieradius is daar minder noodzakelijk imho.
Met andere woorden de R240 versie is dus vooral geschikt voor het dorp/ platte land waar amper laders zijn.
Hoe dan ook vind ik het een opmerkelijke keuze.
Met andere woorden de R240 versie is dus vooral geschikt voor het dorp/ platte land waar amper laders zijn.
Hoe dan ook vind ik het een opmerkelijke keuze.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 251 Weergaves
-
Laatste bericht door AJ!
-
- 1 Reacties
- 100 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 3 Reacties
- 313 Weergaves
-
Laatste bericht door jorismb
-
- 1 Reacties
- 258 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450
-
- 0 Reacties
- 215 Weergaves
-
Laatste bericht door IanMoone
-
- 0 Reacties
- 281 Weergaves
-
Laatste bericht door Red-Devil84
-
- 1 Reacties
- 309 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic