1e onderhoudsbeurt

Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 20
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: 1e onderhoudsbeurt

Bericht door zoe2goe »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Pedant weetje: de nominale capaciteit van de accu is behoorlijk meer dan de 22kWh die we kennen (ik ben het exacte getal vergeten), omdat bij bij de meeste celtypen, waaronder "onze", de levensduur aanzienlijk wordt verlengd als niet de hele range gebruikt wordt.

Ik ken een jongen die een 15kWh loodaccu (!!) systeem in zijn huis heeft, nominale capaciteit 30 kWh (!!!). Met dat laadregime en electroliet omroeren levert dat probleemloos 2000 cycli op.

@Martijn: BMS per cel, het kan echt niet anders, anders valt er niks te balanceren en gaat de boel stuk. Moet wel indrukwekkend bedraad zijn onder de bank, 100 vette strippen tussen de cellen (of als ze inmiddels van Boeing's onfortuinlijke avontuur hebben geleerd flexibele verbindingen) om die 75kW even de stouwen (200 ampere!) en 100 draadjes van elke connectie naar een box.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
MarcoZE
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 214
Lid geworden op: 05 jun 2013 14:14
Actief als: particulier
Locatie: Kesteren

Re: 1e onderhoudsbeurt

Bericht door MarcoZE »

Auto had een SOC van ca 45%. Weet niet of dat uitmaakt voor deze waarden.
Marco van Dijke Renault ZOE Intens Blanc Nacré Mei 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

1e onderhoudsbeurt

Bericht door MartijnEV »

Het schijnt dat Tesla zonder BMS werkt, dus geen top balancing doet. Vandaar mijn teken van verrassing dat de Zoe kennelijk wel met een cell based BMS (en wellicht ook top balancing) werkt. Of het 100 aparte kabeltjes zijn is niet zeker; het kan ook digitaal via een busverbinding van cel naar cel en alleen aan de eindpunten een kabeltje naar de controller.

Nog even off-topic, even rekenen met wat aannames:
Stel, de batterij heeft een brutocapaciteit van 32kWh (dan is 22kWh ca. 70%, hetgeen overeenkomt met de marge die in het algemeen voor het ontladen van Lithium geadviseerd wordt).
Bij een nominale batterijspanning van 400V betekent dat, bij een batterij bestaande uit 100 cellen, dat het 80 Ah cellen zijn.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: 1e onderhoudsbeurt

Bericht door fivari »

Dat is ook het verschil in marketing tussen Renault en Tesla: Bij Tesla spreekt men van een 85 kWh-batterij, maar het gaat om de maximale capaciteit terwijl de normaal beschikbare energie 67,4 kWh bedraagt. Bij Renault houdt men het op de beschikbare 22 kWh.

Afbeelding

Zelfde verhaal met de autonomie: bij Renault spreekt men in de communicatie van 100-150km (de reële range, zelf conservatief gemeten) terwijl men bij Tesla het NEDC-bereik van 502 km naar voor schuift.
Reken echter met de 210 km NEDC-bereik van de Zoe voor 22 kWh beschikbaar en je krijgt voor een batterijgrootte van de MS van Tesla een normaal bereik van 210/22*67.4 = 643 km of 210/22*75.9 = 724 km voor range driving.
Op zich is het correct dat Renault het werkelijke bereik opgeeft om ontgoochelingen te voorkomen, maar wanneer vervolgens in vergelijkende tabellen de max 150 km van een Zoe vermeld wordt naast de 200 van een BMW i3 of de 502 km van een Tesla, tja... dan heb je dat wat aan jezelf te danken.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: 1e onderhoudsbeurt

Bericht door BB-One »

Wat betekent de "range charge" van 8.5 kWh?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: 1e onderhoudsbeurt

Bericht door Ad van der Meer »

Ter bescherming van de accu kun je de accu tot een (sinds een update verstelbare) grenswaarde opladen. Dit was 90% en dus is een buffer van 8,5 kWh. Tesla adviseert dan ook een auto niet te lang met een volledig geladen accu te laten staan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 16
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: 1e onderhoudsbeurt

Bericht door GertjanVB »

Jana de Zoepionerin uit D heeft haar ZOE voor de 1e beurt aangeboden en heeft de hele beurt achter de monteur aangelopen:
http://zoepionierin.de/369-tage-21-280- ... nspektion/
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
MarcoZE
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 214
Lid geworden op: 05 jun 2013 14:14
Actief als: particulier
Locatie: Kesteren

Re: 1e onderhoudsbeurt

Bericht door MarcoZE »

Vandaag heb ik de bovenzijde van mijn dashboard laten vervangen. Daarbij is gelijk de status van de accu gemeten. Nu bij 37.170 km heeft deze nog een capaciteit van 96%. Bij de vorige meeting bij 29.000 km was dat 98%. De laatste 8000 km is de achteruitgang dus gelijk aan die bij de eerste 29.000 km. Hopelijk niet een trend die doorzet.
Marco van Dijke Renault ZOE Intens Blanc Nacré Mei 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jsj
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 427
Lid geworden op: 08 jul 2014 12:24
Actief als: particulier

Re: 1e onderhoudsbeurt

Bericht door Jsj »

Ik zag een Zoe te koop staan (demo) met 45k op de klok en ik vroeg me dan ook direct af wat de staat van de accu is. :?

Hopelijk zet die trend niet door inderdaad. Maar goed het absolute getal is niet slecht denk ik.

Bij welk getal gaat Renault over tot vervanging van de accu eigenlijk? Is dat bekend ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: 1e onderhoudsbeurt

Bericht door fivari »

Vervanging van de batterij bij 75%.
De achteruitgang gaat verder maar in het begin wat sneller. Dus 4% na 40.000 km geeft zicht op 250.000 km vooraleer die aan vervanging toe is.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: 1e onderhoudsbeurt

Bericht door MartijnEV »

Yep, 250.000 km moet je makkelijk kunnen halen met de eerste batterij, voordat die onder de 75% zakt.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 20
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: 1e onderhoudsbeurt

Bericht door zoe2goe »

A.s. dinsdag ben ik aan de beurt voor nummer één, bij Hans Jongerius in Gouda. Ik heb gevraagd of ik er bij mag blijven en eventueel wat foto's maken en dat was geen probleem. Even afwachten hoe dat uitpakt natuurlijk. Jullie horen het hier.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 20
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: 1e onderhoudsbeurt

Bericht door zoe2goe »

Vndaag mijn eertse beurt bij Hans Jongerius in Gouda. Ik had van te voren even gevraagd of ik er bij mocht blijven en wat foto's maken en dat was geen enkel probleem. Het stelde, met alle respect niet veel voor.

- Lampen en claxoncontrole (mijn getrokken "hupe" zekering werd niet gedetecteerd ;-) )
- Ruitenwissercontrole
- Vloeistoffencontrole, een beetje koelvloeistof bijgevuld en natuurlijk de ruitensproeier
- Op de brug, controle op vrijloop, bandenstatus, bandenspanning en evtentuele lekkage van remolie
- uitlezen van de diagnose. Ik zag veel rode kruisjes maar die waren "niet belangrijk" en werden in het systeem gewist
- vervangen van het interieurfilter (optioneel, heb ik gedaan)
- uitzuigen van de vloer voor en schoonmaken van de voorruit binnen en buiten.
- Batterij: 98% na ruim 16.000 klilometer. Alle cellen zaten op 4.0 volt.

Wat viel op:
- heel veel papierwerk!
- geen systeemsoftwareupdate. Ik heb er nog expliciet naar gevraagd en het antwoord was dat ze het in het in "big brother" hadden nagekeken en er geen update was voorzien. Voor een auto van november 2013 was dat opvallend.
- geen ontkoppeling van het 400 volt systeem zoals op het duitse forum gemeld door zoepionierin. Sowieso ook helemaal geen controle op het electrisch systeem
- alles liep nog verschrikkelijk mooi vrij
- voorbandjes: tja, mijn flauwe neiging petjes-met-golfjes er keihard uit te trekken was wel te zien ;-)

De afgebroken binnenklep van de laadconnector zal binnenkort onder garantie worden vervangen. Dit is inclusief het stuk oranje kabel wat linksom door het motorcompartiment loopt. Een reparatie die inclusief uurloon op een kleine 500 euro uitkomt (!!). EDIT: Renault NL vind dat het een externe oorzaak heeft en ik kan "tomber mort". Heel fijn.

Rekening moet nog komen, maar ik verwacht 120 euro (standaard plus binnenfilter)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: 1e onderhoudsbeurt

Bericht door VanAssen »

@Zoe2Goe, mijn eerste jaarlijkse beurt heeft 78 Euri gekost.
Kan het alleen maar tegenvallen als je (veel) meer betaald.
Ook in DE heeft men verschillende tarieven waargenomen.
Vreemd dus dat Renault hier geen eenheid tarief voor heeft.
Je kan het ook niet opvragen op de site o.i.d.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 20
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: 1e onderhoudsbeurt

Bericht door zoe2goe »

@VanAssen: ik reken ook ongeveer op dat bedrag, maar ze vroegen nog of ik het interieurfilter wilde laten wisselen (voor een euro of 30 extra). Is kennelijk optioneel. Ik laat weten hoe het afloopt. Dank voor de info!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: 1e onderhoudsbeurt

Bericht door VanAssen »

Nog even ter info, dat was incl pollen filter.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 12
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: 1e onderhoudsbeurt

Bericht door E-mission »

Die van mij was 85 euro voor de inspectie, interieur filter (Intens versie) en software update. 120 euro klinkt mij heel vreemd in de oren.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 20
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: 1e onderhoudsbeurt

Bericht door zoe2goe »

Helemaal ditto: 85 Euro, kennelijk had ik de optie om het interieurfilter niet te doen en dat het dan een kleine 30 euro minder zou zijn geweest. Ik vind het geen geld.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

1e onderhoudsbeurt

Bericht door MartijnEV »

Eerste onderhoudsbeurt gisteren uitgevoerd door Renault Munsterhuis Hengelo. Uitstekende service: naast beurt en interieurfilter tevens microfoon car kit onder garantie gerepareerd (rammelde), en de speciale R-Link Media software update uitgevoerd om de Aux input werkend te krijgen. Kon er op wachten: was in 1 uurtje klaar. En dat alles voor slechts 85 euro!
ImageUploadedByTapatalk1417096150.886552.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: 1e onderhoudsbeurt

Bericht door avdvee »

Ach, bij mijn eerste beurt was de microfoon van de carkit defect. Kennelijk toch een zwak punt in de Zoe.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: 1e onderhoudsbeurt

Bericht door fivari »

Mijn eerste onderhoudsbeurt na 1 jaar en 16.000 km koste 45€.
Check + wat vloeistofniveaus bijwerken.
De vervanging van de TCU kon niet uitgevoerd worden.
Het filiaal is trouwens vanaf vandaag gesloten wegens faillissement.
Ik hoop dat het geen gevolg is van mijn lage onderhoudsfactuur.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 20
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: 1e onderhoudsbeurt

Bericht door zoe2goe »

Wat jammer van het faillisement.

Mooie prijs hè? Komt neem ik aan mede omdat ze het interieurfilter niet hebben vervangen. Ik zei blind "doe maar", en toen ik de oude zag had ik daar geen spijt van. Nou moet ik ook wel zeggen dat mijn Zoe zowel van binnen als van buiten niet de schoonste is die er rondrijdt ;-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: 1e onderhoudsbeurt

Bericht door mechanic »

Dat filter is een stukje gezondheid.
Vervang deze in mijn auto's elk jaar.
Een nieuweis wit,na een jaar zien ze er toch anders uit!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
MarcoZE
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 214
Lid geworden op: 05 jun 2013 14:14
Actief als: particulier
Locatie: Kesteren

Re: 1e onderhoudsbeurt

Bericht door MarcoZE »

Inmiddels heb ik mijn Renault al weer bijna 2 jaar. Vandaag daarom de tweede onderhoudsbeurt laten uitvoeren met bijna 52.000 kilometer op de klok. De hamvraag was natuurlijk wat is de conditie van de accu. Ter herinnering de vorige metingen:
29.000 km = 98%
37.500 km = 96%

Nu 95%. De snelheid van degradatie is dus afgenomen. Wat is er verder gebeurd:

Service Beurt ZE (B)
Einde garantie controle
Airco controle
Controle en insmeren stabilisatorstang rubbers (Kraken bij koud en vochtig weer)
Vervangen batterijtjes van de sleutelkaarten
Update R-link
Update software TCU

Daarnaast de volgende zaken
Balanceren voorwielen
Vervangen kentekenplaat voor (onverlaat had er met een trekhaak ingereden, geen briefje achtergelaten)
Vastzetten armsteun midden (Renault Accessoire)

De update van de software van de TCU heeft echter geen effect gehad. Bij thuiskomst geen communicatie tussen telefoon en auto tot stand kunnen brengen. Daar moet hij dus even voor terug voordat de garantie is verlopen.

Buiten de krakende stabilisatorstangen en de TCU dus geen echte bijzonderheden. Op naar de volgende 30.000 km.
Marco van Dijke Renault ZOE Intens Blanc Nacré Mei 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: 1e onderhoudsbeurt

Bericht door PieterZoe »

Dank voor je update Marco. Accuconditie inderdaad prima gegeven ruim 50k km. Ik heb wat twijfels bij de nauwkeurigheid van de conditiemeeting. Wat zou de conditiescore geweest zijn als je de laatse weken veel korte laadcycli had gedaan of juist had snelgeladen? Verder opvallend weinig onderhoudswerk na 2 jaar. Dat is ook een goed teken

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 12
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: 1e onderhoudsbeurt

Bericht door E-mission »

Wat ik van de Taxi-e Leaf rijders begrijp, die bijna alleen maar de ChaDeMo snelladers gebruiken dagelijks, heeft de Leaf niet echt meetbaar onder het snelladen te laden. Zo las ik dat althans ergens een keer (geen idee meer waar helaas).
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 16
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: 1e onderhoudsbeurt

Bericht door GertjanVB »

In een video van Robert Llewellyn?
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 12
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: 1e onderhoudsbeurt

Bericht door E-mission »

http://www.zerauto.nl/2013/04/11/levens ... t-20-jaar/
SNELLADEN
In de praktijk is er nog niet veel bekend over de invloed van snelladen op de levensduur van EV-accu’s. Het Amsterdamse taxibedrijf TAXI-E maakte echter onlangs bekend dat de Nissans LEAF die in de taxivloot rijden na twee jaar lang gemiddeld zo’n twee tot drie keer per dag snelladen nog geen noemenswaardig capaciteitsverlies vertonen. Ook Mitsubishi stelt dat snelladen weinig invloed heeft op de accu’s van de elektrische i-MiEV. Bryan Arnett, Productmanager EV bij Mitsubishi vertelt hier meer over:

“Dagelijks snelladen heeft slechts beperkte invloed op de levensduur van een accu. Na tien jaar snelladen is volgens onze berekeningen zeker nog zo’n 80 procent van de opslagcapaciteit beschikbaar. EV-rijders moeten hun auto ‘s nachts dan wel ‘gewoon’ aan een laadpunt of een huisstopcontact opladen. Dagelijks snelladen is geen probleem.”
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 16
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: 1e onderhoudsbeurt

Bericht door GertjanVB »

Mooi artikel!
[off topic] wel weer 1 van die kl@&te trendy sites met een voorgebakken lay-out die zich niet laat inzoomen op een iPad, waardoor die mooie kleine lettertjes door mij onnodig lastig te lezen zijn[/off topic]
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 16
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: 1e onderhoudsbeurt

Bericht door HarmOtten »

@MarcoZE,
Wat waren de kosten van deze 2e onderhoudsbeurt?
Ik ben benieuwd naar de gespecificeerde rekening.

De batterijtjes van de sleutelkaarten kan ik zelf wel vervangen (Heb ik voor 1 kaart al moeten doen), en de R-link updaten lukt me ook prima.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
MarcoZE
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 214
Lid geworden op: 05 jun 2013 14:14
Actief als: particulier
Locatie: Kesteren

Re: 1e onderhoudsbeurt

Bericht door MarcoZE »

@Harm de rekening moet ik nog krijgen. Laat het je tzt weten
Marco van Dijke Renault ZOE Intens Blanc Nacré Mei 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 16
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: 1e onderhoudsbeurt

Bericht door HarmOtten »

@MarcoZE,
Had je de rekening van de 2e onderhoudsbeurt al binnen?
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
MarcoZE
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 214
Lid geworden op: 05 jun 2013 14:14
Actief als: particulier
Locatie: Kesteren

Re: 1e onderhoudsbeurt

Bericht door MarcoZE »

Service Beurt ZE (B) 71,00
Einde garantie controle 0,00
Airco controle 0,00
Controle en insmeren stabilisatorstang rubbers (Kraken bij koud en vochtig weer) 0,00
Vervangen batterijtjes van de sleutelkaarten 6,22
Update R-link 0,00
Update software TCU 0,00
Subtotaal onderhoud 77,22
BTW 16,22
Subtotaal onderhoud incl BTW 93,44

Daarnaast de volgende zaken
Balanceren voorwielen 38,12
Vervangen kentekenplaat voor 36,01
Vastzetten armsteun midden (Renault Accessoire) 0,00

Totaal BTW 31,78

Totaal 183,13
Marco van Dijke Renault ZOE Intens Blanc Nacré Mei 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 12
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: 1e onderhoudsbeurt

Bericht door renault15.17 »

Vandaag heeft onze ZOE ook de 2e onderhoudsbeurt gehad. Bij 40.500 km, op 14 juni hebben we haar 2 jaar.

Onder garantie is R-link naar de laatste stand gebacht en zijn de stabilisatorstangrubbers vervangen. Waarbij de R-link naar versie 11.318.1700774-5014 is gebracht. Op mijn vraag of er niet al een versie 11.330 is, werd me meegedeeld dat dit de hoogste versie is die op de ZOE geïnstalleerd mag worden. Waarbij de dealers de laatste vier cijfers als versie hanteren. In de ZOE zou je nu dus 5014 moeten hebben.

Controle van de reductiebak een de olie leverde niks afwijkende op.
Controle van de staat van de accu leverde wel een (voor mij althans) verrassend resultaat op. Mijn accupakket zit op dit moment op 85%......... :shock: En ik maar jaloers zijn op al die ZOE rijders die 170 of 180 km of nog meer rijbereik halen. Staat die 156 km die het display vanmorgen aangaf toch ineens in een ander perspectief. :roll:

De rekening moet nog volgen, maar zal richting de €400,- gaan. Maar dat zit hem dan weer in de nieuwe velg die ik mezelf (de ZOE) cadeau heb gedaan. :)

Afbeelding
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 16
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: 1e onderhoudsbeurt

Bericht door GertjanVB »

Apart. Door de dealer er op gezet
Wel mooie velgen ()!
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 12
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: 1e onderhoudsbeurt

Bericht door renault15.17 »

Inderdaad apart. Ik vroeg me al langer af of de ICE en ZE modellen altijd dezelfde R-link versie zouden houden. Nu dacht ik, aha ze gaan uit elkaar lopen. Maar misschien dus toch niet??? :|

En het is mooie velg! GertjanVB. Enkelvoud. Meer dan 1 velg kopen zou budgettechnisch niet verantwoord zijn. :naughty:
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in