leuk om deze post zo door te lezen.
ja helaas kan het allemaal idd beter, maar ook de consument heeft plichten !
dat de dealer niks heeft gezegd over de winterbanden is echter geen bezwaar van de consument om bezwaar voor aankoop te tekenen oftewel achteraf te klagen indien de banden in dit geval genoeg profiel hadden.
Het is immers in nederland toegestaan om met winterbanden het gehele jaar door te rijden.
(of het netjes is of staat voor een dealer, ja oke !! da's een ander verhaal).
wat betreft de veiligheid ook daar kan uren lang over gediscuseerd worden, want merk A heeft andere eigenschappen als merk x, maar gezien het om een winterband zou gaan in eerste instantie, dan moet je er rekening mee houden dat deze idd in de zomer een andere grip/rem vereisten hebben maar dat is met elke band zomer of winter.
Volgens het Nederlands wetboek, heeft een consument echter niet alleen rechten maar ook plichten.
Dit laatste daar word o.a. mee bedoeld dat de consument ook een informatie ''vraagplicht'' heeft, dat inhoud dat de consument ten alle tijden zich voldoende heeft moeten informeren naar ........... en ook voldoende dient te vragen. dus niet alleen de dealer dient alles te vertellen want dat kan niet. wellicht is die goede meneer of mevrouw dit onschoten, om dit te voorkomen deze regel in het wetboek..
Tip ! zet ook afspraken op papier zoals het vervangen van de winter naar zomer band met de afgesproken details
ja en is de bandenmaat verkeerd ?
er worden in nederland zoveel auto's op de weg gezet met after marked lm velgen nou denk ik dat een groot deel niet meer de maat heeft als wat er op heeft gezeten, Breder/platte/groter.
Indien de banden goed van profiel zijn, geen woekie foekie merk zijn, niet poreus zijn maar gewoon netjes. moet je dan klagen ???
Ze zullen wellicht omdat ze al gebruikt zijn niet het ewige leven meegaan.
(voordeel is wel nu dat in de BC de gegevens aangepast kunnen worden zodat de km teller gewoon werkt zonder nare afwijkingen), zonder aanpassing zou dit op de km teller een 2-3 km max mogen uitmaken in de daadwerkelijke snelheid.
ik zou persoonlijk het topic veranderen van winterbanden vs zomerbanden !
Wat wellicht een optie zou kunnen zijn, afhankelijk van de bereidheid van de dealer en de koper !
Kijken voor nieuwe banden met een ietwat bijbetalen wellicht.
p.s !
de Conclusie: als een dealer deze banden er zomers onder laat zitten bij de verkoop, dan komt dat de veiligheid van de koper niet ten goede, en zijn ze in
gebreke gebleven bij de verkoop.
Gebreke = ook weer consumenten informatie/vraagplicht
Deze bovenstaande conclusie snap ik niet helemaal, alle merkbanden behalve woekie foekie hebben een TNO goedkeuring voor een bepaalde snelheidsgradatie, dus regulier kan je afhankelijk van deze gradatie 160 tot 210 km/u rijden.
ik ken persoonlijk geen winterband die verkocht worden die tot 120 km/h aankunnen.
FEIT: sneller rijden met winterbanden = snellere slijtage.
en de snelheids indicatie is een max advies snelheid wat ermee gereden mag worden.
weet bijna zeker dat er meer auto's zijn die ook deze gradarie niet juist hebben en goedkope banden hebben en er toch sneller mee zullen rijden.
en waarom de veiligheid van de koper niet ten goede komt, zou ik graag nader uitgelegd willen zien als het kan
maar in iedergeval succes met de afhandeling[/b]