6-bak in K4M?

Plaats reactie

Topic author
Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 8
Laatste bezoek: 11 mar 2025 09:40
Actief als: particulier

6-bak in K4M?

Bericht door Huite »

Heb een 1,6 Kangoo II uit 2009 op benzine (K4M).
Auto bevalt prima maar ik had graag een uitvoering met 6-bak gehad.
Rij namelijk vaak grote afstanden van en naar Duitsland.
Een 6-bak is (in benzine uitvoering) echter niet leverbaar.
Nu mijn vraag:
Is het redelijkerwijs mogelijk om alsnog een 6-bak te monteren?
Tenslotte monteert Renault deze combinatie ook in andere modellen.
Dank voor jullie antwoorden! :thumb:

Ciao, Huite
R5 E-Tech, Dethleffs Advantage 600 DS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rojo69
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05

Re: 6-bak in K4M?

Bericht door Rojo69 »

Met alle respect:
Het zal vast wel een reden hebben gehad dat de 6 bak niet gemonteerd is in jouw type.
Verwacht overigens geen wonderen van die bak.
De stapjes van de versnellingen zijn iets korter, je schakeld je denk ik rot.
Jouw motor heeft een bepaalde prestatie karakteristiek, jouw carosserie heeft een bepaalde (lucht) weerstand de Cw waarde, hier is je huidige bak op uitgelegd.
Bak wisselen zal mechanisch niet zo'n groot probleem geven, weet niet hoe het elektrisch zit.
Ga je er toch voor, dan zijn we een luisterend oor wat je tegen bent gekomen.

Suc7.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Huite
Donateur
Donateur

Bericht door Huite »

@ Rojo69:

De 5-bak zal wel goedkoper zijn dan de 6-bak ja...

Zou de 6 bak graag willen om het toerental én het verbruik op de snelweg naar beneden te krijgen.
Heb inmiddels begrepen dat ik dat maar uit mij hoofd moet zetten want zowel mechanisch als financieel is het redelijkerwijs niet te doen.
Heb nu maar voor een eco-tuning gekozen. Doet uiteraard niets voor het toerental maar wel voor het verbruik.
Een besparing van zeker 5% lijkt hiermee haalbaar.

Bedankt voor het meedenken!

Ciao, Huite

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rojo69
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05

Bericht door Rojo69 »

Veel prettige km's toegewenst :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mielemans
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 12 apr 2011 12:41

Bericht door mielemans »

He...beetje oud bericht, ik kwam dit tegen omdat ik op zoek was naar tuning voormijn Kangoo 1.6 k4m motor.

Bij ons staat dezelfde Kangoo voor de deur.
De aankoop was met de hakken over de sloot vanwege de "sloomheid" van het geheel 110pk vs 1400 kg
Na 2x tanken bleek het verbruik al niet veel beter; 1:10 met redelijk pittige rijstijl voor de combinatie (120-130km)
Toen heb ik naar 3 keuzes gekeken:
1-jawel...mogelijkheid 6-bak ...die viel helaas snel af
2-ECO tuning...vond ik te beperkt
3-LPG

De laatste was de winnaar en we rijden er nu een krap jaar (30.000km) meer rond. Vialle installatie met 67 bruto tank onderbouw. Ondanks een redelijk fors verbruik van 1:8-8.5 bespaar je hier serieus iets mee mits de verhouding LPG/Benzine zo blijft. Grofweg besparing 45-55% op brandstof...met 30.000 per jaar tikt dat wel aan.
Maar goed...dat was even een aanbeveling als je het om de besparing gaat

Die ellendige toeren doe je niks aan...is gewoon 4000rpm op de klok en de muziek maar aan zetten.

Maar ik ben nog steeds geinteresseert in tuning. Niet om 5% zuiniger te rijden maar om meer koppel te krijgen.
Huite: Heb je die ECO-tuning nog gedaan?. Heeft het ook iets aan een soepelere loop (meer koppel) gedaan?

Als je dit nog leest zou ik het wel willen weten.

Groeten, Mielemans
Kangoo Family 1.6 16v LPG Vialle [2008]
Clio 1.2 MEXX [1996]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Huite
Donateur
Donateur

Bericht door Huite »

mielemans schreef: Maar ik ben nog steeds geinteresseert in tuning. Niet om 5% zuiniger te rijden maar om meer koppel te krijgen.
Huite: Heb je die ECO-tuning nog gedaan?. Heeft het ook iets aan een soepelere loop (meer koppel) gedaan?
Ja heb de eco-tuning nog gedaan. Resultaat qua verbruik valt wat tegen. Scheelt iets maar geen 5%. Eerder 2 of 3.
Motor loopt nu wel beter. Hangt lekker aan het gas en is feller. Aldus de uitdraai van de rollenbank is tie van 108 pk en 159 nm naar 115 pk en 173 nm gegaan. Dat alles bij Bull Power in Dronten. Bedrijfje kwam serieus over. Software wordt ter plekke herschreven en getest.

Heb mijn 5-bak probleem anders opgelost. Krijg over een week of 5 een nieuwe Kangoo Diesel geleverd. Het model waar ik eerder iets over gepost heb. Heb ook nog even over LPG zitten denken maar durfde het niet aan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mielemans
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn

Bericht door mielemans »

Als ie m aar hetzelfde verbruikt, maar beter rijdt, vind ik het al de moeite waard. Wat heeft het gekost als ik zo vrij mag zijn?? :wink:

Kangoo blijft grappige auto, dit is al onze 4e Kangoo. Eerder al 3 diesels versleten sind 2000. De laatste was een maadag-ochtend model en waren we het spuugzat. Toch tegen een KangooII aangelopen met maar 1500km op de teller. aangezien we minder lange ritten maakten durfde ik het diesel hoofdstuk wel te sluiten.......tot we het verbruik mee maakten...haha.
Al eerder 2 auto's op LPG gehad, en E85 motoren kunnen goed op LPG, dus ik was er niet bang voor (1.6 k4m is vrijgegeven voor LPG door Renault).
Het bevalt zelfs zo goed dat ik het LPG verhaal wellicht herhaal bij een volgdende auto. Dit wordt dan heel misschien weer een Kangoo of een GS met 1.4tce moter (mits dan vrijgegeven op LPG). Ik vind de GS te luxe, wij geven niet zoveel om luxe auto's. Als ze de 1.4tce nou in de Kangoo gooien, ben ik verkocht. Maar eerst nog 3 jaar rondrijden in deze...en wellicht dat ik jouw "tuning" ga doen, zo te lezen is het jou wel bevallen...op verbruik na dan.

Een nieuwe diesel kangoo....ik had je post gevonden...ziet er erg leuk uit. Kan alleen niks vinden over de 16" velgen....maakt de motor nu ook 15/16 minder toeren. ...echt iedereen klaagt er over...dat ze dat bij Renault niet oppikken

Ben benieuwd naat foto's en rijervaringen van je 6-bak diesel. Ik gok dat er tegen die tijd wel iets te lezen is op dit forum.

Bij de weg: in welk toerengebied was de "winst" het meest voelbaar. Ik mis vooral koppel van 2000-3500, waardoo je of door iedereen ingehaald wordt inclusief volgeladen bouwvakkerbusjes, of je moet hem echt tot 4000 doortrekken.

GRT Mielemans
Clio 1.2 MEXX [1996]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Huite
Donateur
Donateur

Bericht door Huite »

Tuning heeft 350 euro gekost.
Koppel kromme lijkt op de originele alleen de dip bij 2750 toeren is vrijwel verdwenen. Zal vanavond eens kijken of ik de grafiek hier kan posten.

Overigens is de aanschaf van de 6-bak diesel nog niet in kannen en kruiken begreep ik net van de dealer. Renault kan de bluetooth radio n.l. niet leveren hetgeen voor mij een behoorlijke "no go" is. Heb die radio nu n.l. ook en wil die niet kwijt. Vind de auto al zo spartaans voor wat hij kost...
Dus is het hoofdstuk LPG voor mij nog niet helemaal dicht geslagen, zeker niet nu dat ik jou hoor zeggen dat het goed bevalt.
Wat heb je voor een Vialle? Een LPI? Waar laten inbouwen en voor hoeveel?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Huite
Donateur
Donateur

Bericht door Huite »

Bijgaand de toegezegde PDF van de eco-tuning (als het tenminste zo werkt...)!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

ericon
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 10 nov 2017 11:45
Contacteer:

Bericht door ericon »

Zal eens informeren bij die mannen of ze het akelige na ijlen van de motor uit het managment kunnen krijgen bij mijn Scénic.
Snel schakelen is gewoon niet mogelijk omdat de motor dan nog in toeren hangt.
Of zou dat echt in het electronische gasklephuis zitten?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mielemans
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn

Bericht door mielemans »

Huite,

Bedankt voor de ECO-tuning pdf ..ziet er netjes uit en 350 euro is te doen, alhoewel de site van Bull Powe 480 euro claimt. Dit laatste vind ik vrij veel ...een twijfel gevalletje. Maar schijnt met LPI ook te doen zijn.

Nu even over LPG:
Allereerst de k4m blokken van renault zijn ook E85. E85 (ethanol+benzine) brandt heter en bellast de cylinderkop+toebehoren meer dan benzine. In het onderhouds boek staan dan ook krappere onderhoudsintervallen voor het rijden op E85.
LPG brand iets langer dan benzine en daarmee wordt grofweg de temp 50 graden (men spreekt ookwel van 1000toeren) heter. Hogere thermische belasting en ook geen toevoegingen voor "smering" van de kleppen. Dit laatste kan wel weer met Flashlube of zo. Toch vermeld het onderhouds boekje in tegenstelling tot het rijden op E85 geen andere onderhoudsintervallen voor bij het rijden op LPG anders dan het eerder vervangen van de bougies. Renault heeft dit blok (k4m) dan ook vrijgegeven voor het rijden op lpg met behoud van fabrieksgarantie. Let wel: Renault werkt samen met EUROGAS. Met andere lpg systemen is er geen claim op fabrieksgarantie. Er zijn reeds vele k4m blokken die op lpg lopen (ook veel Dacia's en een collega van mij 3.5 ton.) De hydraulische klepstoters zijn ook een pre. De cylinderkop (lees kleppen) zal wel geen 3 ton maar 2.5 ton meegaan of zo. Voor mij persoonlijk geen issue daar ik bij 1.5 ton wel weer toe ben aan iets anders

Nu de Kangoo vs LPG
Er zijn voor zover ik weet (en het zullen er wel meer zijn) de volgende systemen voor de Kangoo II
1] De EUROGAS. die ook door Renault wordt gebruikt voor fabriek-af lpg auto's
2] VIALLE LPI....die ik dus heb
3] Prins, BRC...iedereen zal dit blok wel op gas krijgen daar het een veel gebruikt blok is in Renaults

1] Eurogas
Fysisch klasiek lpg systeem met verdamper, maar wel modern met injectoren en master/slave besturing. Originele benzine besturing wordt gekopieerd en vertaald naar lpg-gas inspuiting
Folder: http://www.eurogas.nl/uploads/27/produc ... %2016v.pdf
Detials:
- met behoud Renault garantie...voor zover geldig uiteraard
- 63 liter tank 80% bruikbaar=50.4 liter
-vrij zuinig (+15-+20% meer verbruik)
-misschien zeer gering vermogensverlies -2 a 3%..is altijd met verdamper

2] VIALLE LPI...het systeem wat ik heb http://www.vialle.nl/producten/lpi.html
Systeem met drukpomp intank (30 bar) die het gas vloeibaar in het spruitstuk spuit. Ook master/slave qua besturing...dus geen probleem ook met tuning en zo
Details:
-Geen vermogensverlies..goede drukvulling cylinders...eerder winst in middengebied (was voor mij z\eer belangrijk)
-Vloeibaar gas wordt koud (-42 graden)..vond ik ookbelangrijk aangezien er redelijk pitting mee wordt gereden en de motor ook al niet te overbemeten is
-Simpel onder de motorkap.....alleen een compu, brandstofschakelaar en injectoren. Geen geknoei aan koel-systeem voor verdamper (die is er gewoonweg niet).
-Helaas minder tankinhoud omdat de pomp in de tank zit en er altijd een aantal liters achter moet blijven voor de koeling/smering van de pomp. Daarom heb ik een zo groot mogelijke tankt genomen (nu 67liter..origineel vialle boekje 61liter). Ik had gehoopt op 51 liter netto maar in praktijk is het 47.5-49 lter...konden ze achteraf niks aan doen.
-Meerverbruik van 15-25%...bij mij 20-22% (alleen in begin bijgehouden)

Ik heb het bij MESSMAN in SON laten monteren (werd op forums aanbevolen). Kosten 1840 netto voor VIALLE pakket uiteindelijke rekening 1900 euro met nippels en leenauto. Ik ben de auto twee dagen kwijt geweest en ze hebben het heeel netjes gedaan..alles naar wens. Ik wilde de lpg aansluiting in de tankdop. de schakelaar op een bepaalde positie...een grotere tank (zonder meerkosten geleverd). Eigenlijk niets dan lof.
Wel 1 probleem gehad dat tijdens zeer lange snelwegritten (130km/uur >45 minuten) mijn spruitstuk bevroor van binnen. De auto begon dan te hikken....vooral bij vochtig weer Dit kostte twee achteraf bezoekjes die zonder enige aarzeling of zuchten gemaakt zijn en bij het tweede bezoek hebben ze de auto een dag gehouden en langere injectoren geplaatst die het vloeibare lpg dichter bij de inlaatkleppen in spuit. Sindsdien ondanks strenge vroege winter geen enkele klap verkeerd uit het blokje.
Verbruik 1:8 a 1:8.5 Equivalent benzine verbruik qua kosten 1:20. Ik denk al met al iets goedkoper dan diesel rijden als men alle kosten mee neemt (aanschaf, levenduur, onderhoud, wegenbelating..blabla).Waarbij diesel het grootste voordeel heeft qua actieradius..dit is tot nu to het grootste nadeel van LPG...actieradius is bij mij 420km....ik had in den beginne gehoopt op 9*50=450 of stiekum meer.

Een heel getype...laat maar weten als je vragen hebt

GRT Mielemans
Clio 1.2 MEXX [1996]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Huite
Donateur
Donateur

Bericht door Huite »

Wow da's zeker een heel getype maar wél duidelijk waarvoor dank!

Nog even nagekeken maar ik heb in november 2010 inderdaad 350 (348 om precies te zijn) betaald in Dronten. Was een actie maar die moet tie dan maar gewoon herhalen zeg maar.

Dat Vialle systeem trekt mij ook het meest. Ga in de omgeving (Heerde) maar eens even informeren wat het moet kosten. Anders gewoon naar Mesman in Son want die prijs is erg goed.

Of het moet zijn dat Renault toch nog ergens een BT radio heeft liggen en die voor mij af fabriek in een blauwe Kangoo diesel wil bouwen. Dan zet ik mijn eerder in opdracht gegeven 6-bakje nog door.

Overigens heb ik met mijn huidige benzine Kangoo een verbruik van zo'n 1 op 13...
Daar doe ik dan ook wel mijn best voor en rijdt zelden harder dan 110 GPS kilometers. Da's zo'n 114/115 op de klok.

Ciao, Huite

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mielemans
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn

Bericht door mielemans »

Succes met de keuze.....ben benieuwd naar of het toch een diesel wordt. Zou wel willen weten wat de uitkomst is. En ook als het een diesel wordt , hoe deze rijdt......wie weet is dat wel interessant voor de volgende auto, alhoewel we op het moment geen lange woon-werk afstand hebben en heel veel semi-korte ritten ...niet echt lekker voor en diesel

Het verbruik van 1:13 hebben wij (op de boordcompu) nog nooit gehaald. We halen de 1:10 amper. Mijn vrouw rijdt 90% van de kilometers en die tuft aardig door. Zie vaak de cruisecontrol op 132 staan...ik denk zo'n 4200 toeren op de snelweg.
Voordeel van LPG is dat je er allemaal niet zoveel meer om geeft 1:8 of 1:8.5 ..zelf heb ik er ook 1:9 meer gereden..ook niet superlangzaam, maar voor 60-65 ct/liter zal het je de kop niet kosten.

Al onze vorige 3 Kangoos waren 80dci en daarvan was het verbruik best uiteenlopend per kangoo.
1e=>1:17-18
2e=>1:16-17
3e=>1:15-16

De 1e ooit nieuw gekocht (grijs kenteken)..en zelf ingereden..die was het fijnst. Daarna werd het steeds minder. Het "boekjes verbruik" van 1:20 was enkel te behalen door op vakantie in 1 dag een tank leeg te rijden.
Die Kangootjes waren maar 1040kg, maar de CW-waarde gooide denk ik teveel roet in het eten om er echt hele zuinige waarden uit te krijgen...en nogmaals wij rijden geen 110 maar standaard 130.
Ben benieuwd wat de KangooII diesel in het echt doet. Ik kijk voor echte verbruiken zelf dan op de "spritzmonitor"..Duitse idioten die eindeloos hun verbruik online zetten...staat echt veel in:http://www.spritmonitor.de/

Ik laat nog wel weten wat ik met de "tuning" doe...Dronten is een aardig eind tuffen en BullPower in Belgie doet geen benzine auto's meer. Vraag: hoe lang duurde de aanpassing ...1 dag?

GRT Mielemans
Clio 1.2 MEXX [1996]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Huite
Donateur
Donateur

Bericht door Huite »

Aanpassing bij Bull Power duurde zo'n 3 uur.
Gaat op afspraak en je kunt er op wachten.
Eigenaar is erg enthousiast en kletst je de oren van het hoofd!

Zal t.z.t. melden wat het geworden is en hoe het bevalt!

Ciao, Huite (ooit ook wonende in Helmond...!)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Huite
Donateur
Donateur

Bericht door Huite »

Ik zou nog even melden wat het resultaat is van mijn 6-bak posting.

Nou, dat is de zelfde auto maar dan op LPG (met dank aan “Mielemans”).
Heb de installatie na enig onderzoek laten inbouwen door mijn Renault dealer voor € 1975.
Is de “originele” Eurogas installatie (o.m vanwege de fabriek garantie) die het erg goed doet. Mooi ingebouwd ook.
Verbruik is 1 op 10,3 (over bijna 4000 km) en de motor draait op LPG mooier en rustiger dan op benzine.
Vermogensverlies is geen thema.
Daar er in de praktijk bijna 55 liter in de 63 liter tank past ligt de actieradius op ruim 500 km. Indien je daarmee in de problemen komt kun je uiteraard op benzine verder. Kortom erg tevreden en momenteel ook erg voordelig!

De hoge toeren van de 5-bak heb ik domweg geaccepteerd.

Ciao, Huite

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community