Huite,
Bedankt voor de ECO-tuning pdf ..ziet er netjes uit en 350 euro is te doen, alhoewel de site van Bull Powe 480 euro claimt. Dit laatste vind ik vrij veel ...een twijfel gevalletje. Maar schijnt met LPI ook te doen zijn.
Nu even over LPG:
Allereerst de k4m blokken van renault zijn ook E85. E85 (ethanol+benzine) brandt heter en bellast de cylinderkop+toebehoren meer dan benzine. In het onderhouds boek staan dan ook krappere onderhoudsintervallen voor het rijden op E85.
LPG brand iets langer dan benzine en daarmee wordt grofweg de temp 50 graden (men spreekt ookwel van 1000toeren) heter. Hogere thermische belasting en ook geen toevoegingen voor "smering" van de kleppen. Dit laatste kan wel weer met Flashlube of zo. Toch vermeld het onderhouds boekje in tegenstelling tot het rijden op E85 geen andere onderhoudsintervallen voor bij het rijden op LPG anders dan het eerder vervangen van de bougies. Renault heeft dit blok (k4m) dan ook vrijgegeven voor het rijden op lpg met behoud van fabrieksgarantie. Let wel: Renault werkt samen met EUROGAS. Met andere lpg systemen is er geen claim op fabrieksgarantie. Er zijn reeds vele k4m blokken die op lpg lopen (ook veel Dacia's en een collega van mij 3.5 ton.) De hydraulische klepstoters zijn ook een pre. De cylinderkop (lees kleppen) zal wel geen 3 ton maar 2.5 ton meegaan of zo. Voor mij persoonlijk geen issue daar ik bij 1.5 ton wel weer toe ben aan iets anders
Nu de Kangoo vs LPG
Er zijn voor zover ik weet (en het zullen er wel meer zijn) de volgende systemen voor de Kangoo II
1] De EUROGAS. die ook door Renault wordt gebruikt voor fabriek-af lpg auto's
2] VIALLE LPI....die ik dus heb
3] Prins, BRC...iedereen zal dit blok wel op gas krijgen daar het een veel gebruikt blok is in Renaults
1] Eurogas
Fysisch klasiek lpg systeem met verdamper, maar wel modern met injectoren en master/slave besturing. Originele benzine besturing wordt gekopieerd en vertaald naar lpg-gas inspuiting
Folder:
http://www.eurogas.nl/uploads/27/produc ... %2016v.pdf
Detials:
- met behoud Renault garantie...voor zover geldig uiteraard
- 63 liter tank 80% bruikbaar=50.4 liter
-vrij zuinig (+15-+20% meer verbruik)
-misschien zeer gering vermogensverlies -2 a 3%..is altijd met verdamper
2] VIALLE LPI...het systeem wat ik heb
http://www.vialle.nl/producten/lpi.html
Systeem met drukpomp intank (30 bar) die het gas vloeibaar in het spruitstuk spuit. Ook master/slave qua besturing...dus geen probleem ook met tuning en zo
Details:
-Geen vermogensverlies..goede drukvulling cylinders...eerder winst in middengebied (was voor mij z\eer belangrijk)
-Vloeibaar gas wordt koud (-42 graden)..vond ik ookbelangrijk aangezien er redelijk pitting mee wordt gereden en de motor ook al niet te overbemeten is
-Simpel onder de motorkap.....alleen een compu, brandstofschakelaar en injectoren. Geen geknoei aan koel-systeem voor verdamper (die is er gewoonweg niet).
-Helaas minder tankinhoud omdat de pomp in de tank zit en er altijd een aantal liters achter moet blijven voor de koeling/smering van de pomp. Daarom heb ik een zo groot mogelijke tankt genomen (nu 67liter..origineel vialle boekje 61liter). Ik had gehoopt op 51 liter netto maar in praktijk is het 47.5-49 lter...konden ze achteraf niks aan doen.
-Meerverbruik van 15-25%...bij mij 20-22% (alleen in begin bijgehouden)
Ik heb het bij MESSMAN in SON laten monteren (werd op forums aanbevolen). Kosten 1840 netto voor VIALLE pakket uiteindelijke rekening 1900 euro met nippels en leenauto. Ik ben de auto twee dagen kwijt geweest en ze hebben het heeel netjes gedaan..alles naar wens. Ik wilde de lpg aansluiting in de tankdop. de schakelaar op een bepaalde positie...een grotere tank (zonder meerkosten geleverd). Eigenlijk niets dan lof.
Wel 1 probleem gehad dat tijdens zeer lange snelwegritten (130km/uur >45 minuten) mijn spruitstuk bevroor van binnen. De auto begon dan te hikken....vooral bij vochtig weer Dit kostte twee achteraf bezoekjes die zonder enige aarzeling of zuchten gemaakt zijn en bij het tweede bezoek hebben ze de auto een dag gehouden en langere injectoren geplaatst die het vloeibare lpg dichter bij de inlaatkleppen in spuit. Sindsdien ondanks strenge vroege winter geen enkele klap verkeerd uit het blokje.
Verbruik 1:8 a 1:8.5 Equivalent benzine verbruik qua kosten 1:20. Ik denk al met al iets goedkoper dan diesel rijden als men alle kosten mee neemt (aanschaf, levenduur, onderhoud, wegenbelating..blabla).Waarbij diesel het grootste voordeel heeft qua actieradius..dit is tot nu to het grootste nadeel van LPG...actieradius is bij mij 420km....ik had in den beginne gehoopt op 9*50=450 of stiekum meer.
Een heel getype...laat maar weten als je vragen hebt
GRT Mielemans